Gå til innhold

Jenta vår er voldsomt opptatt av smokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter på 4 og et halvt år. Får fortsatt smokk når hun skal sove, alltid vært veldig glad i den. Men i det siste har det tatt litt av. Tror hun har merket at vi planlegger å avvenne snart, for nå har hun blitt helt voldsomt opptatt av smokk. Snakker ofte om den og hvor glad hun er i den. Når hun får den på kvelden er hun veldig tydelig på hvor mye hun elsker den, det suttes høylytt og øynene lukkes, tydelig at hun koser seg. Jeg syns nå hun er litt søt, men samtidig litt dumt at dette kommer når vi egentlig planlegger at hun skal slutte snart.

Andre som har opplevd det? At barna plutselig blir veldig tydelige på at de ikke vil slutte ennå?

Anonymkode: cef80...7e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun er 4,5 bør dere droppe smokken veldig snart med tanke på tennene. Ja det er helt normalt at de ikke vil slutte og jo eldre jo verre kan det være. Men her må voksne bare ta styring. Si fra 3 dager før at om 3 dager så skal vi legge bort smokken. Så teller dere ned sammen med henne dag for dag. 

Anonymkode: 67886...ce7

Skrevet

Hvis hun er 4,5 så er dere på overtid tenker jeg, med mindre det er alvorlig sykdom, diagnoser eller lignende inne i bildet.

Dere må bare tåle å stå i hennes "sorg", trass og ubehag, bestemme dere for det og stå i det. Hun kan få bekreftelse på at det er trist og vanskeligere å sove, men dere må være stødige og trygge i avgjørelsen deres - og forberedt på noen vanskelige netter.

Her kuttet vi smokk da hun var 2,5 (da hadde den kun vært i senga fra 1-årsdagen, eventuelt i bilen på lange turer). Var vanskelig å sovne noen kvelder, men hun fikk sparkesykkelen hun hadde ønsket seg da hun hadde klart å sovne tre netter uten å sutre etter smokken. Hadde faktisk trodd det skulle bli verre enn det var.

Men når hun er 4,5, så er det definitivt på tide. Og ikke hal ut tiden og lag det til en stor greie som hun rekker å grue seg til lang tid i forveien. Gi beskjed noen FÅ dager i forveien om at på mandag, så er det ikke mer smokk. Også tar dere "kampen", fordi dere vet at det er den rette avgjørelsen uansett hvordan hun reagerer.

Skrevet

Barnet mitt har også vært usedvanlig knyttet til smokken. Etter at barnet ble 4 år bestemte jeg meg bare. Barnet ble aldri klar på egenhånd. Første natt gikk fint, våknet tidligere enn normalt og sovnet litt senere. De påfølgende dagene var barnet trist og gråt litt. Jeg viste forståelse for dette, men ga ikke smokk. Fortalte om da jeg sluttet med smokk, at det var vanskelig, men at alle andre hadde sluttet. Etter en stund ble søvnmønsteret bedre og nå er smokken borte for godt. 

Anonymkode: c725c...d73

Skrevet

Dere må rett og slett bestemme for barnet at nok er nok. 

Jobben din som forelder er å gjøre det som er best for barnet allndenntid barnet ikke klarer ta disse svgjørelsene selv. 

Slutt med smokk nå. 

Anonymkode: 03866...88c

Skrevet

Dere må ta styring på tannhelsen til 4 åringen, hun kan ikke bestemme og ta avgjørelser.

Anonymkode: 11852...2ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...