AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #1 Skrevet 20. november 2023 Heisann. Jeg plages veldig med sjenerende porer rundt nesen. Jeg har vært hos fastlegen og hos en hudlege, som mente det ikke var vits å bruke tid på da dette er noe som ikke kan fikses..... Men jeg nekter å tro at ikke noe kan gjøres. Jeg har vært også hos en kosmetisk sykepleier, men synes ikke produktene hun anbefalte hjalp, var svindyre også. Jeg lurer på hvilken type lege eller person man bør oppsøke for å få hjelp med å få porene til å se mindre ut og være mindre rød\irritert? Anonymkode: a3975...9f1
Roci Skrevet 20. november 2023 #2 Skrevet 20. november 2023 Jeg har dessverre ikke noe annet forslag enn evt. å gå til en annen hudpleier. Den gode nyheten er jo at det neppe dreier seg om hudsykdom eller betennelsestilstand, ettersom lege og hudlege ikke stilte noen diagnose. Ut fra bildene og det du skriver, får jeg inntrykk av at du har ganske tørr, litt ru og antakelig også sensitiv hud. Det stemmer til en viss grad det som legene sa, porestørrelse er genetisk og man kan ikke krympe dem. Det er imidlertid flere ting men kan gjøre for å få porene til å framstå som mindre tydelige. Mangel på fukt vil f.eks. kunne få porene til å se større ut, både fordi tørt hud akkumulerer overskudd av døde hudceller raskere, samt at porene "flates ut'.Ved å tilføre nok fukt, vil huden framstå som glattere og fyldigere (tenke på en svamp som fylles med vann), og bidra til at porene framstår som mindre tydelige. Tilflrsel av fukt er også viktig for at huden skal kunne opprettholde den naturlige bedkyttelsesbarrieren, kvitte seg med overskudd av døde hudceller osv. Solskader som følge av ubeskyttet soling gjør også huden grovere og slappere, og gjør porer mer framtredende. Du skriver ikke noe om hvilke hudpleieprodukter du evt. bruker pr i dag, og hvilke du fikk anbefalt av den kosmetiske sykepleieren, men jeg tror at intensiv tilførsel av både fukt og fett, hudreparerende og beskyttende virkestoffer og etterhvert en skånsom syreeksfoliering kan bidra til å redusere problemene noe. Og det trenger ikke være dyrt, det finnes mange gode og rimelige produkter på markedet.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #3 Skrevet 21. november 2023 Roci skrev (21 timer siden): Jeg har dessverre ikke noe annet forslag enn evt. å gå til en annen hudpleier. Den gode nyheten er jo at det neppe dreier seg om hudsykdom eller betennelsestilstand, ettersom lege og hudlege ikke stilte noen diagnose. Ut fra bildene og det du skriver, får jeg inntrykk av at du har ganske tørr, litt ru og antakelig også sensitiv hud. Det stemmer til en viss grad det som legene sa, porestørrelse er genetisk og man kan ikke krympe dem. Det er imidlertid flere ting men kan gjøre for å få porene til å framstå som mindre tydelige. Mangel på fukt vil f.eks. kunne få porene til å se større ut, både fordi tørt hud akkumulerer overskudd av døde hudceller raskere, samt at porene "flates ut'.Ved å tilføre nok fukt, vil huden framstå som glattere og fyldigere (tenke på en svamp som fylles med vann), og bidra til at porene framstår som mindre tydelige. Tilflrsel av fukt er også viktig for at huden skal kunne opprettholde den naturlige bedkyttelsesbarrieren, kvitte seg med overskudd av døde hudceller osv. Solskader som følge av ubeskyttet soling gjør også huden grovere og slappere, og gjør porer mer framtredende. Du skriver ikke noe om hvilke hudpleieprodukter du evt. bruker pr i dag, og hvilke du fikk anbefalt av den kosmetiske sykepleieren, men jeg tror at intensiv tilførsel av både fukt og fett, hudreparerende og beskyttende virkestoffer og etterhvert en skånsom syreeksfoliering kan bidra til å redusere problemene noe. Og det trenger ikke være dyrt, det finnes mange gode og rimelige produkter på markedet. Tusen takk for svar. Her er produktene jeg ble anbefalt: Men synes ikke dem hjelper. Smører jeg dette på porene får jeg av og til en hvit klump, og noen ganger en kvise, pga det tetter til porene. Anonymkode: a3975...9f1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #4 Skrevet 21. november 2023 Roci skrev (21 timer siden): annen hudpleier. Hvilken type hudpleier ? Anonymkode: a3975...9f1
Roci Skrevet 21. november 2023 #5 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken type hudpleier ? Anonymkode: a3975...9f1 Nei, jeg mente bare en annen hudpleier, enten en annen kosmetisk sykepleier eller en hudpleier på en hudpleiesalong.
Roci Skrevet 21. november 2023 #6 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar. Her er produktene jeg ble anbefalt: Men synes ikke dem hjelper. Smører jeg dette på porene får jeg av og til en hvit klump, og noen ganger en kvise, pga det tetter til porene. Anonymkode: a3975...9f1 Hmm, dette var en nøtt. Det er egentlig ingen av produktene som inneholder spesielt mange eller mye av ingredienser som i utgangspunktet er komedogene, dvs. tilstopper porene, men det kan være at du reagerer på de ingrediensene som skal dempe rødhet. Men hvilken hudtype har du ellers, TS? Har du tørr hud, dvs. at den føles "stram" og har lett for å flasse, eller kombinert eller fet hud som har lett for å få urenheter og kviser? Jeg gjettet ut fra bildene at du hadde tørr hud, bl.a. fordi huden er irritert, men jeg kan jo absolutt ha tatt feil der. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #7 Skrevet 21. november 2023 Roci skrev (4 minutter siden): Hmm, dette var en nøtt. Det er egentlig ingen av produktene som inneholder spesielt mange eller mye av ingredienser som i utgangspunktet er komedogene, dvs. tilstopper porene, men det kan være at du reagerer på de ingrediensene som skal dempe rødhet. Men hvilken hudtype har du ellers, TS? Har du tørr hud, dvs. at den føles "stram" og har lett for å flasse, eller kombinert eller fet hud som har lett for å få urenheter og kviser? Jeg gjettet ut fra bildene at du hadde tørr hud, bl.a. fordi huden er irritert, men jeg kan jo absolutt ha tatt feil der. Jeg har blandingshud sa legen, tørr rundt nesen, fet rundt kinnene og mer kombinert i pannen Anonymkode: a3975...9f1
Roci Skrevet 22. november 2023 #8 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har blandingshud sa legen, tørr rundt nesen, fet rundt kinnene og mer kombinert i pannen Anonymkode: a3975...9f1 Skjønner. Jeg har selv kombinert hud og vet hvor utfordrende det kan være å finne produkter som gir nok fukt til de tørre områdene samtidig som de ikke er for fete for de fete områdene. Jeg tror kanskje du kan ha nytte av å tilføre BHA (salicylsyre) og niacinamide (vitamin B3) til hudpleierutinen din. Dette er ingredienser som kan bidra til å balansere huden samtidig som de også er antiinflammatoriske. Salicylsyre fungerer også som en kjemisk eksfoliering, og hjelper huden din til å kvitte seg med overskudd av døde hudceller, samtidig som den renser dypt i porene, forebygger inflammasjon og balanserer talgproduksjon uten å virke uttørkende på de tørrere hudpartiene. Niacinamide virker også balanserende på huden og kan bl.a. dempe rødhet, forbedre hudstrukturen og styrke hudens naturlige barriere. Jeg skjønner at det ikke er så fristene å kjøpe inn nye produkter når du nylig har brukt hundrevis av kroner på produkter som ikke fungerer for deg, men jeg vil likevel komme med noen produktforslag som jeg tror kan fungere for deg, og så kan du vurdere selv om du vil forsøke. Rensen du bruker, ligger ikke lenge nok på huden til å gjøre noe fra eller til, så den kan du bare fortsette å bruke til du går tom. En god og rimelig rens for kombinert hud er f.eks. CeraVe Foaming Cleanser Jeg liker også veldig godt La Roche-Posay Tolèriane Cleansing Lotion, den er beregnet på sensitiv hud og gir litt fukt uten å være fet eller oljete. Det står at den ikke trenger å skylles av med vann, men jeg skyller den alltid av med lunkent vann, renseprodukter bør etter min mening ikke bli liggende på huden. Noen gode fuktighetskremer for kombinert hud er bl.a. CeraVe Facial Moisturizing Lotion (har selv god erfaring med denne) Bioderma Sensibio Light - denne tror jeg kanskje vil være et ennå bedre valg for deg enn CeraVe Eucerin UltraSensitive Soothing Care Normal to Combination er også verd et forsøk. Dette er en veldig "ren" krem med få ingredienser, den fokuserer kun på optimal fukt for en kombinert hud og lindrende pleie. Jeg vil egentlig foreslå at du starter med et BHA-produkt med 1% konsentrasjon (man får ikke kjøpt sterkere enn 2%) for å se hvordan du tåler dette virkestoffet, og så kan du evt. øke til 2% etterhvert. Det eneste merket jeg kjenner til som har BHA-serum med 1% er Paula's Choice, og det er et litt dyrere merke. Du får imidlertid kjøpt prøve/reisestørrelser til en rimelig penge, og produktene er forholdsvis drøye i bruk. Paula's Choice Calm 1% BHA Sensitive Skin Exfoliant Når det gjelder niacinamide, tenker jeg at du også kan begynne med en lavere konsentrasjon, og så heller gå over til et produkt med høyere konsentrasjon når du har brukt opp det første produktet. Noen serum med 5% niacinamide er f.eks. Jorgobè Niacinamide Serum og Kiehl`s Ultra Pure High-Potency Serum 5% Niacinamide. Sistnevnte er jo noe dyrere, men dette er også produkter som er forholdsvis drøye i bruk. Av en eller annen grunn finnes det flere rimelige produkter med 10%, men dersom huden din tolererer 5% uten negative reaksjoner, kan du forsøke 10% etterpå. Det som er viktig å gjøre når du skal innføre aktive ingredienser, selv i lave konsentrasjoner, er å teste om du tåler produktene før du tar de i bruk. Dette gjør du ved å påføre en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet og vente i minst 24 timer. Dersom det ikke har oppstått noen reaksjon, kan du bruke produktene i ansiktet. Det er også viktig å innføre produktene gradvis, og ikke gåu bruke enten "all in" med en gang. Niacinamide kan du f.eks. bruke annenhver morgen til å begynne med, etter rens og før fukt. BHA brukes fortrinnsvis om kvelden, og her holder det som regel med 2 ganger i uka med noen dagers mellomrom. Dersom det oppstår noen form for hudreaksjon, må du slutte å bruke produktene til huden har roet seg. Et siste produkttips spesielt for de tørre områdene av huden, er Bioderma Sensibio Fuktmaske som du kan bruke et par ganger i uka. Den skal virke i 10 min og skylles av, så den kan du bruke når du ønsker det selv. Håper dette kan være til hjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå