AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #1 Skrevet 20. november 2023 Hjelp meg få forsoning. Jeg har to tette barn. Begge tatt med keisersnitt på max overtid (13 og 14 dager overtid) etter misslykka igangsettelser. God APGAR score, vekt og vitale tegn. Men totalt uinteressert i puppen og søking begge to. De ble lagt til puppen begge to på barsel i flere dager etter hverandre uten å være særlig gape eller sugevillig . Lå bare der å så forvirra ut. Melka kom tregt i gang , kom dråper på dag 5-6 tross stimuli, pumping og nesespray . Dette var så grusom opplevelse. Ikke ville barna suge og puppene tom . Jeg følge meg så misslykket som mor gradvis kom ammingen i gang hjemme. Med nr 2 tok der 16 dager før han tok sitt første sug av puppen. På den tiden fikk jeg barseldepresjon av kampen. nå der de barnehagebarn og den tiden for lengst forbi . Men likevel kjenner jeg det river er sårt sted inni meg hver gang venner og bekjente får babyer og forteller babyene leita etter pupp med en gang eller ganske straks og at melka kom naturlig uten en voldsom kamp. hva tror dere jeg gjorde galt den gang da siden dette ikke ble historien med meg? Flere som har opplevd det samme? Uinteresserte babyer og tomme pupper? Jeg føler meg så alene . Anonymkode: 12358...499 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #2 Skrevet 20. november 2023 Keisersnitt kan være en del av årsaken. Anonymkode: b195b...5e0 3 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #3 Skrevet 20. november 2023 Du gjorde ikke noe galt og du er på ingen måte alene om det du har opplevd altså. Jeg har to barn, første barn sugde seg fast på brystet med en gang med skikkelig kraft. Mens andre barnet var veldig sugesvakt. Jeg hadde vaginale fødsler med begge. Så to ganske ulike opplevelser. Jeg syntes også amming vsr forferdelig vanskelig i starten, det kom overhodet ikke naturlig slik jeg trodde det kom til å være. Det er også mye vanskeligere å få i gang melkeproduksjon når barnet er sugesvakt den første tiden, så jeg synes ikke du skal føle deg mislykket på noen måte. Man gjør så godt man kan. Anonymkode: c0d5a...375 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #4 Skrevet 20. november 2023 Hvis det er noe trøst, så var vel amming omtrent det eneste som gikk fint her. Jeg hadde hastekeisersnitt og klistremerkebaby med masse spedbarnsplager. Fikk i tillegg mye kritikk av svigermor for at jeg var "dum" og slet meg ut på å følge babyens behov. Barnefar var litt umoden og hørte veldig på moren som mente jeg laget unødvendig arbeid og at han ikke skulle trenge å bidra fordi det var jeg som var i permisjon og det egentlig er såååå enkelt å ha babyer. De skulle jo egentlig bare sove og ammes etter klokka. Amming var veldig lett for meg, da babyen fikk det til på egenhånd, jeg hadde nok melk og jeg ble ikke mer sår enn at jeg måtte bruke litt salve i starten. Jeg skjønte veldig godt at dette var ren flaks og ikke min fortjeneste, på samme måte som det er ren flaks for de som får sovebabyer uten kolikk m.m. Anonymkode: 6c9a0...fb7 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #5 Skrevet 20. november 2023 Jeg slet også med ammingen etter keisersnitt. Ammet (mest på trass) i 1,5 år, men måtte hele tiden ha tilskudd av MME/fast føde fordi vektoppgangen ikke var tilfredsstillende. Med nr. 2 (vaginal fødsel) fløt melka som bare det, uten at jeg måtte jobbe for det. Føltes nesten urettferdig, for jeg gjorde sååå mye mer innsats med nr. 1 til tross for ræva resultat. Anonymkode: 780eb...00a
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #6 Skrevet 20. november 2023 Slutt å definere deg selv som mor ut fra mengden melk du har i puppa. Babyer overlever fint på MME i dag og er det slik at det er behov for MME så må det være greit å rulle inn puppen, senke skuldrene og innse at man faktisk kan være en overlegen supermamma til tross for at man ikke ammer. Det finnes langt mer alvorlige ting å bekymre seg for enn den forbaska ammingen! Anonymkode: aaea6...15a 1 1
Apekatten Skrevet 21. november 2023 #7 Skrevet 21. november 2023 Jeg opplevde det samme. Det var veldig sårt i starten, men nå tenker jeg ikke på det. Babyen min er blid og fornøyd, han får mme. I starten ammet jeg, ga mme og pumpet. Det var slitsomt. 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #8 Skrevet 21. november 2023 Du har ikke gjort noe galt. Noen ganger går det faktisk ikke. For min del knopper ikke brystvortene mine seg, og ta det i kombinasjon med store bryster, babyen hadde ikke sjans til å få tak. Ble mme fra start gitt, jeg prøvde å pumpe, men jeg fikk knapt ut noen dråper. Jeg prøvde til jeg var i kjelleren. Med neste blir det mme det øyeblikket jeg ser at det går i samme retning som sist. Det blir jammen folk av de som må få mme også Anonymkode: ed9c4...273 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #9 Skrevet 21. november 2023 Tror ikke det er slik for alle, men skjønner følelsen.. Begge mine er født vaginalt og ingen av de har leita etter puppen rett etter fødsel. Første gadd omtrent ikke suge i det hele tatt på sykehuset, men løsna når vi kom hjem. Han hadde en del brystvegring og kosa seg aldri med ammingen. Slutta helt selv ved 10 mnd og det var lange måneder… Nr to begynte å spise godt allerede på sykehuset (ikke rett etter fødsel) men vi slet med dårlig sugetak, låsninger hos han, refluks, mye kaving og frustrasjon. Han ammer enda (6 mnd) men det har ikke føltes som noen lett og koselig greie med noen av mine to.. Anonymkode: f0f18...706 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #10 Skrevet 21. november 2023 Jeg har flere unger, noen brydde seg ikke om puppen og andre gjorde. Uansett fikk jeg aldri melk. Hadde vi bodd i et u-land hadde historien nok ent tragisk. Men, vet du, kroppen min er super likevel. Anonymkode: 9af2b...39f 2
Gjest Chicchi Skrevet 21. november 2023 #11 Skrevet 21. november 2023 Klem til deg, sånne følelser er vanskelige. Vet ikke om det hjelper, men det i visse kretser nekter kvinner å amme fordi "det ødelegger puppene", så de tyr til flaske fra dag én. Så du har i alle fall prøvd og kjempet og det skal du ha honnør for. Jeg hadde melk, men ble aldri komfortabel med å amme, selv ikke når jeg var alene. Følte et enorm prestasjonspress. Å amme offentlig var ikke snakk om, babyen min hylgrein om ikke melken kom umiddelbart og jeg satt der og kløna og ble stressa. Kan telle på én hånd de gangene jeg syntes amming var koselig og det førte ofte til så stor frustrasjon hos meg at det gikk utover babyen. Jeg skammer meg mer over det enn hva jeg hadde skammet meg over lite melk. Så hvis du vil ha forsoning, får du se på alle de andre tingene som gjør deg til en strålende mamma, for jeg er sikker på at de er mange
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #12 Skrevet 21. november 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Begge tatt med keisersnitt på max overtid (13 og 14 dager overtid) etter misslykka igangsettelser. (...) Melka kom tregt i gang , kom dråper på dag 5-6 tross stimuli, pumping og nesespray Med nr 2 tok der 16 dager før han tok sitt første sug av puppen. Anonymkode: 12358...499 Altså, jeg tenker det er en sammenheng mellom det at kroppen ikke var klar til å føde («av seg selv») og melkeproduksjonen heller ikke var klar. Så ikke noe du kunne gjort annerledes. Anonymkode: 896cc...c14
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #13 Skrevet 21. november 2023 2 barn, begge med vaginalfødsel her. Bare et av barna som tok puppen med engang, han andre var urimelig vanskelig i starten. Jeg skriver urimelig fordi ærlig tatt, han trengte jo mat for å overleve, hva er greia. Jeg begynte å tvile på overlevelsesevner til hele menneskeheten der og da. Du vet, det finnes en teori om at mennesker har blitt så smarte som vi har blitt, nettopp fordi menneskebabyer er så "vanskelige" å få til overleve. Det gjorde ALT mening for meg der og da. uansett, ser du på min statistikk, så er det "50% av barna". Og masse klem til deg. Selvsagt du er ikke alene i den situasjonen. Anonymkode: 8d87a...7d4 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #14 Skrevet 21. november 2023 Jeg slet mye i starten, 2 måneder faktisk. Trodde det var noe feil med sugetaket til babyen som ga meg smerter ved amming, så jeg fullpumpet i stedet og ga på flaske. Fullpumping var ekstremt slitsomt. Husker bare jeg måtte pumpe og ta meg av en hylende baby samtidig (for våknet selvfølgelig akkurat i en pumpe økt😅), og så var det vasking og sterlisiering av flasker i ett sett. Føles ut som jeg bodde på kjøkkenet. Etter behandling for sopp så forsvant smertene og jeg gjennomtok ammingen. Det gikk fint da. Ammer fremdeles, 15 mnd og vil amme helst til 2 år. Hadde aldri trodd jeg skulle få til ammingen og skjønner godt du kjenner på en slags sorg over det. Amming er ikke enkelt! Anonymkode: 260d4...f1b
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #15 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg slet også med ammingen etter keisersnitt. Ammet (mest på trass) i 1,5 år, men måtte hele tiden ha tilskudd av MME/fast føde fordi vektoppgangen ikke var tilfredsstillende. Med nr. 2 (vaginal fødsel) fløt melka som bare det, uten at jeg måtte jobbe for det. Føltes nesten urettferdig, for jeg gjorde sååå mye mer innsats med nr. 1 til tross for ræva resultat. Anonymkode: 780eb...00a TS her det er sånn historien ble for meg å. Det fungerte ikke lenge å fullamme. Måtte gi erstatning ved siden av etterhver på begge to. jeg hadde greit nok med melk, men ikke nok melk. Jeg prøvde å legge babyene til oftere slik som anbefalt men vektoppgangen ble ikke tilstrekkelig. Fikk da til slutt beskjed av helsestasjon at jeg måtte gi erstatning i tillegg selvom det var sårt . men første baby ammet i 1 år, så det ble likevel kos og nytte. baby nr 2 som var den vanskeligste var en supersensitiv dier og ekstrem kolikkbaby (High need baby) Når da Norge ble korona stengt og storebror på 1,5 år også måtte være hjemme gikk ammingen i dass. Det ble for mye stress for lillebror . Så ved 4 mnd nekta han. Så kjempet så hard tror nesten igenting…. pumpa i 10 mnd da, slik at han fikk 2-3 flasker hver dag med min melk om dagen da. men dette med ammingen og melka ble et kjempestort sårt punkt for meg. Ikke klarte jeg å føde dem heller da kroppen ikke responderte på tiltak som skulle starta fødsel (derav 2 keisersnitt) Virker som at alle får det så lett. har pcos da, har hørt at hos noen kan det gi trøbbel med både melkeproduksjon og fødselsfremgang Anonymkode: 12358...499
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #16 Skrevet 21. november 2023 Takk for alle gode ord alle sammen ❤️ det betyr mye for meg. Føler så skam og frustrasjon over meg selv som fortsatt synes dette er sårt . Babytiden er jo forbi . Men når jeg hører at flere her heller ikke har hatt det så lett med melk, amming og dieing føler jeg meg ikke så alene. Samt at flere kjente litt samme følelser som meg . skulle egentlig ønske at propagandaen i Norge skulle blitt litt endret på. Amming og brystmelk blir skrytt av og barnets beste osv. Erstatning gjemmes på nederste hylle på butikken og det er forbudt å ha tilbud på det, fordi det ikke skal virke som et lettere valg en amming. Det hjelper jo ikke på misslykka følelsen mange nybakte mammer har når de ikke klarer å fullamme. burde bli mer aksept for estatning og delammin. Propagandaen burde sagt nå typ «amming er supert, men erstatning er helt bra der også. Du er en like god mamma uansett hvordan babyen din får maten sin så lenge han får mat» Anonymkode: 12358...499 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #17 Skrevet 21. november 2023 Føler det snakkes mye om jeg, at jeg var helt sikker på at det kom til å bli kjempevanskelig når jeg fikk barn. Men etter litt knot første dagene gikk det heldigvis bra her begge gangene. Men skjønner at det ikke er så lett å sette seg inn i følelsen når jeg ikke har opplevd det selv. Men føler mange er flinke til å snakke om at det ikke bare er å "dra ut puppen" så suger baby seg fast og alt går fint. Men er vel kanskje lett å sammenligne seg med hvor det går av seg selv. Håper tankene dine slipper taket hvertfall Anonymkode: 3ef4e...b47 1
Lorieen Skrevet 21. november 2023 #18 Skrevet 21. november 2023 Endel keisersnittbabyer er gjerne sløve og uinteresserte i brystet de første dagene, og det kan ødelegge mye for ammingen. MEN - det er ikke hvor mye eller om du ammer som definerer hvor bra mamma du er. Skjønner godt at det er sårt dersom du hadde et sterkt ønske om å amme, men du har gjort en formidabel innsats her til tross for to utfordrende forløp. Kudos til deg! ❤️
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #19 Skrevet 21. november 2023 Du har ikke gjort noe galt. Noen babyer bare er sånn tenker jeg. Jeg syns ikke 16 dager var så lenge heller, her diet ikke baby en dråpe før den var 12 uker gammel. Det var tøft mentalt, men jeg tenkte bare på hvor heldige vi var som hadde pumpeutstyr og mme tilgjengelig. Før i tiden hadde vel babyen dødd med mindre det fantes en annen mamma som var villig til å amme den. Babyene sine fikk i seg mat, det er det viktigste ❤️ Anonymkode: 77d6f...b34
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #20 Skrevet 21. november 2023 Kan også være psykiske årsaker. Kanskje du stresset deg selv så mye for at dette skal funke at det har blitt for mye. Anonymkode: 3bbf1...360
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå