Gå til innhold

Søker du støtte, hjelp, trøst og omsorg når du sliter? Er jeg for lukket og kald?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte tar du kontakten med venner og familie når dere sliter med vonde ting og følelser? For eksempel når dere er lei dere over noe spesifikt som har skjedd, depresjon, selvskading eller åpner opp om spiseforstyrrelse og alt stort og smått som er vanskelig? 

Anonymkode: 7afa4...aa9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri :( klarer ikke åpne meg, og hvis noen spør om det går bra svarer jeg ja på automatikk. 

Anonymkode: 040c2...488

• Liker 3
Skrevet

Aldri.. da jeg ikke kan fordra å snakke om følelser og slikt. Syntes det er skikkelig ubehagelig.. foretrekker å holde ting for meg selv..

Anonymkode: 245c7...605

• Liker 4
Skrevet

Jeg er med i denne klubben….

Anonymkode: 0ec61...2fa

• Liker 1
Skrevet

Nesten aldri. De få gangene jeg har gjort det har det hjulpet, så jeg håper å bli bedre på det

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har tatt kontakt med fagpersoner når jeg sliter, eller tenker at nå begynner ting å bli vanskelig. Det var mer vanlig for meg i tidligere, som yngre, og det er sjeldent at ytre omstendigheter gjør at jeg tar kontakt med psykolog. Ofte er det bare en eller to timer, raskt psykisk helsehjelp, bare for å få noen objektive til å se på situasjonen min. 

Det er ikke fordi jeg mistror familie eller venner, som jeg har kjent lenge, men noen ganger trenger en bare et eget rom til å jobbe med saker. Men dette var mest i tjueårene og tredveårene. Det er veldig lett for andre å si "sånn har jeg det også", "jeg kjenner meg sånn igjen", men ofte er man ulike, og det er bare en selv som kan vite hva som er best for seg selv. Det er bare for å kaste ball med noen, selv om kjemien ikke stemte med den første, så søkte jeg videre til noen som forsto gjennom kroppsspråk. Og det er ofte det en trenger.

Skrevet

Så å si aldri. Isolerer meg veldig, men har kontakt med helsevesenet da. 

Anonymkode: afae1...690

• Liker 2
Skrevet

Jeg har prøvd, men sluttet. Var ikke omsorg å få.

Anonymkode: 2fa66...ab3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nesten aldri, tåler dårlig å være sårbar

Anonymkode: 918e0...c25

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei. Jeg holder det for meg selv 

Anonymkode: f93bc...466

• Liker 1
Skrevet

Men hvordan går det når dere gjør det? Jeg har følelsen av å spises opp innenfra...

Skrevet

Jeg holder det også for meg selv. Snakker med psykologen min. Det er jo åpenbart at jeg er psykisk skikkelig dårlig, men folk er mest opptatt av seg selv og å holde 'glatte toner'. Jeg orker ikke å først bli skuffet over dem, og så etterpå bruke masse tid på selvhat på grunn av slike følelser. 

Anonymkode: f0dff...78c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvordan går det når dere gjør det? Jeg har følelsen av å spises opp innenfra...

Da er kanskje du en av dem som burde åpne opp til noen og se om det hjelper?

Anonymkode: 918e0...c25

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Går ikke akkurat optimalt. En del ganger klarer jeg heldigvis å ta kontakt med helsevesenet og få ekstra hjelp der når det er verst, mens andre ganger ender det med alvorlig selvskading/selvmordsforsøk. 

Anonymkode: afae1...690

Skrevet

Jeg snakker med mannen min, men sjeldent noen andre som spør hvordan man egentlig har det. Og jeg vil ikke være en byrde. Hadde jeg ikke hatt mannen min ville jeg enten gått til helsepersonell, eller kanskje én venninne.

Anonymkode: 9f342...6cd

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan utelukkende si at jeg har hatt utbytte av alle timer jeg har tatt, selv om det ikke har vært så mange. Det handler mer om selvomsorg. Jeg har skaffet meg en verktøykasse, som fungerer i de fleste tilfeller, og som gjør at jeg sjelden tråkker over andres grenser, jeg har fine dager selv om jeg har motstand, det skal mye til før jeg knekker eller blir vippet av pinnen, men jeg setter grenser, og opprettholder ikke usunne relasjoner, selv om tankene mine har flydd mot det. Det er jo ofte motstand i livet, ellers får en aldri sett at man takler litt røff sjø.

Skrevet

Nei. Jeg avviser venner, familie og til og med helsepersonell som er der for å hjelpe meg når jeg har det dårlig. 

Anonymkode: 22687...7f4

Skrevet

Tror at hadde det ikke vært for helsevesenet i mitt tilfelle så hadde jeg ikke vært her, familien har aldri stilt opp heller det motsatte. Så nei de får vite ting de kan bruke imot meg. 

Anonymkode: 116bd...9b1

• Liker 1
Skrevet

Ekstremt sjelden og har kun svigerinne mi og tantejentå i familien jeg kan prate med ting om uten om blabla ukeblad.. Jeg er blitt ganske god å støtte meg selv og heale på egenhendig. Savner mer det at noen bryr seg om hverdagslige ting for meg og barna, men har akseptert at der får jeg ikke fra venner/familien!

Anonymkode: 7f01b...8f6

Skrevet (endret)

Det er svært sjeldent at jeg åpner opp om noe veldig vondt og personlig til andre. Jeg kan snakke om og reflektere rundt vonde perioder/situasjoner når det er i fortiden OG jeg har lagt det litt bak meg, men når jeg står i det søker jeg sjeldent støtte. 

Endret av Anonymbruker***

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...