Gå til innhold

Sterk rødme i skinnene og intens rødfarge med varme uten grunn siste 1uke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har hatt sterk rødme i skinnene og intens rødfarge med varme uten grunn siste uken. Dette i helt rolig tilstand uten aktivitet. Jeg har alltid rødmet mye men det har blitt veldig ubehagelig siste uken glohete skinn og veldig rød. Ikke rød i panne eller på nese tipp men på begge skinn og øverst over nese rygg og på hake. Sammen med sterk varme i skinnene. Jeg har ingen kviser eller andre klumper.

Noen som vet hva det kan være?

Potensielle muligheter som jeg har lest er:
-Roscea (stemmer ikke helt med beskrivelsen)
-Høyt blodtrykk
-Betennelse
-Stoffskifte
-Hormonsykdommer

Hva tenker dere, og bør jeg gå til legen og hva skal jeg be legen sjekke for da?

Mvh kvinne 

Anonymkode: 7d5a8...8be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres jo veldig ut som roscea det blir jo ofte verre på vinteren og. Har en venninne som er knallrød nå, varm og ubehagelig hele tiden. 

Men er det lenge siden du har vært hos legen så kan du jo ta deg en tur for en liten sjekk,

Anonymkode: da2ac...9af

Skrevet

Tenker legen selv ser hva som burde sjekkes etter å ha sett kinnene dine

Anonymkode: a105f...25b

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er sikkert ikke dette, men om du har begynt på noe B-vitaminer i det siste, så kan B3 gi en sånn effekt. 

Skrevet

Jeg har hatt to ganger flere uker lange perioder med det samme. Kinnene blir plutselig og ofte veldig rød og veldig varme. Det kom flere ganger om dagen og varte i mange timer. Ingen nye produkter, ingen ny mat, ingen nye medisiner. Merkelige greier. Første gangen var det vår og andre gangen nå i høst. Det gikk over like raskt som det kom. 

Anonymkode: 7474c...55a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt to ganger flere uker lange perioder med det samme. Kinnene blir plutselig og ofte veldig rød og veldig varme. Det kom flere ganger om dagen og varte i mange timer. Ingen nye produkter, ingen ny mat, ingen nye medisiner. Merkelige greier. Første gangen var det vår og andre gangen nå i høst. Det gikk over like raskt som det kom. 

Merkelige greier. Har du rødme til vanlig i kinnene? Jeg er alltid rosa. Prikk likt bildet merket med Erytematøs teleangiektatisk rosacea  Rosacea

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Merkelige greier. Har du rødme til vanlig i kinnene? Jeg er alltid rosa. Prikk likt bildet merket med Erytematøs teleangiektatisk rosacea  Rosacea

Nei, jeg har aldri slitt med rødme om ikke situasjonen har vært voldsomt ubehagelig eller kleint. De to periodene jeg har hatt har det kommet når jeg har vært alene hjemme, på jobb, på butikken. Altså helt vanlige situasjoner hvor jeg har det bra. Hos meg gikk det over uten at jeg gjorde noe med det. Hadde tanker om å gå til legen, men kom aldri så langt.

Skrevet

Jeg blir sånn når det er store temperaturforskjeller inne og ute, ansiktet koker nærmest selv om jeg er helt i ro. Aner ikke hvorfor jeg er sånn, men kroppen min er ikke så flink til å regulere temperaturen selv. 

Anonymkode: cb7ad...e1d

Skrevet

Det beste er om du bare forteller hvordan du har det og lar legen vurdere hva som bør sjekkes. Han sitter med kunnskapen og erfaringen, kan se ansiktet ditt og undersøke deg.

Anonymkode: 9607e...d40

• Liker 1
Skrevet

Mest begrensende symptomer pr i dag:

Jeg har hatt mye vondt siste 1,5 døgnet
med smerter pluss strømninger oppå venstre lår,
smerter i venstre hofte,
moderate smerter i venstre hoftekam
og sterke smerter på nedre del av "magen" på venstre side. 

Det kan se ut som om det er der ligamentbåndet er. Se bilde på link. 

Skrevet

Aner ikke hva som pågår har dette pluss syk kvalme (vært kvalm i sikkert 5år snart men legene finner ingen grunn til det), har den varmen med rødme men litt mindre nå men mer på låret som har varme strømninger og nå smerte i tillegg til varmestrømninger. Så er det ekstrem trøtthet og mageproblemer.

Gjorde om en rotfyllt tann til å få inn stedt med krone på inni tanna, kan det være det kanskje? Kom nettopp på det. Det var for ganske 3uker siden ca. 

Skrevet

Ja og har slitt litt med smerter i brystet i dag. de befinner seg midt i brystet men bittelitt mot høyre side fra midten.

Skrevet

Hvis du er bekymret så ringer du legen imorgen tidlig.

Anonymkode: 189b9...d0c

Skrevet

Den gangen jeg skrev nøyaktig slike lister over vondter og plager som du skriver ovenfor her så hadde jeg bla. helseangst. Oppsøkte dessverre ikke hjelp for det før 15 år senere, mye fordi jeg ikke forstod hva det var. Jeg håper du ikke blir fornærmet av at jeg sier det, for det er virkelig i beste mening fra en som skulle ønske den hadde fått riktig hjelp tidligere.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 23.53):

Den gangen jeg skrev nøyaktig slike lister over vondter og plager som du skriver ovenfor her så hadde jeg bla. helseangst. Oppsøkte dessverre ikke hjelp for det før 15 år senere, mye fordi jeg ikke forstod hva det var. Jeg håper du ikke blir fornærmet av at jeg sier det, for det er virkelig i beste mening fra en som skulle ønske den hadde fått riktig hjelp tidligere.

Okei jeg har nok dessverre flere påviste autoimmune sykdommer blant annet psoriasis som ikke bare er på huden men som også ofte fører med seg betennelser i ledd og ikke bare i hud. 

Skrevet

Sensitiv hud pga kulde og vind eller begynnende rosacea. 

Anonymkode: c5075...9cc

Skrevet

Dette høres ut som hypokondri eller helseangst. 

Anonymkode: 6388f...692

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...