Gå til innhold

Fjernvarme og nettleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe meg en selveierleilighet med fjernvarme. Billigere husleie og strøm. Men hva med nettleien? Den er vel like høy der også? 

Anonymkode: 6df08...607

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg vurderer å kjøpe meg en selveierleilighet med fjernvarme. Billigere husleie og strøm. Men hva med nettleien? Den er vel like høy der også? 

Fjernvarme er vel i praksis dyrere enn strøm

Anonymkode: 1295d...9f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, fjernvarme er grisedyrt. Den prises stort sett likt som strømmen, dvs. at man bruker ca. samme sum til oppvarming som med panelovner og varmekabler. Varmepumpe vil sørge for oppvarming til en fjerdedel av den prisen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er inkludert i husleien. Lurer på om jeg må betale nettleie?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men selv om det er inkludert, så betaler du regninga til slutt. 

Anonymkode: 90783...42f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men selv om det er inkludert, så betaler du regninga til slutt. 

Anonymkode: 90783...42f

Men det er billigere for meg? Husleien der er 1600 kr mindre enn hva jeg har nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men det er billigere for meg? Husleien der er 1600 kr mindre enn hva jeg har nå. 

Enn så lenge. Den blir vel justert årlig og forbruk må etterbetales, det er i alle fall det vanlige, noen må jo ta regningen.

Skrevet

Hvis jeg bruker mye strøm, så kan jeg få en regning på dette hvert år? Trodde når det stod inkludert i husleie så var det bare å bruke strøm iten å betale for det 

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det vil jeg anta. Det er knyttet til den som eier strømabonnementet. Nettleien er sum som settes samme avh av hvor mye strøm du bruker, et fastledd og offentlige avgifter. 

Skrevet

Nettleiekostnaden avhenger jobav hvilken netteier du har (altså deres priser) og ditt strømforbruk. 

Anonymkode: ddc42...dad

Skrevet

Betyr det at jeg bare kan ha på så mye varme jeg vil uten at jeg må betale mer i husleie? 

Men hvem betaler det da når det er selveier?

Skrevet

Vi har fjernvarme i borettslaget og her så har vi mulighet til å skifte om vi går på strøm eller gass. Vaktmester tar det som er billigst, er gassen billigere enn strøm så går det på gass og omvendt.

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Betyr det at jeg bare kan ha på så mye varme jeg vil uten at jeg må betale mer i husleie? 

Men hvem betaler det da når det er selveier?

Jeg hadde aldri kjøpt en leilighet der man skal betale for alle sitt forbruk, da er det bedre å ha ansvar for eget forbruk hvis ikke så risikerer man at man må betale mer enn nødvendig. Sjelden man betaler mindre... :P 

Anonymkode: fb687...e40

• Liker 2
Skrevet

Du må lese den informasjonen du har om leiligheten. Det er vanlig at man betaler for fjernvarme etter forbruk, selv om det er inkludert et visst beløp på dette i felleskostnadene. Står det ikke noe om a konto? Det betyr at du en gang i året (vanligvis) får en avregning på hvor mye du har brukt, så må du betale inn ekstra hvis du har brukt mer enn det du har betalt for gjennom felleskostnadene. Motsatt får du igjen penger hvis du har brukt mindre.

Fjernvarme går på oppvarming og varmtvann. Jeg vil tro at det da er felles varmtvannstanker, noe som vil gjøre det billigere å varme opp enn om dere har hver sin tank. Du betaler da for hvor mye varmtvann du har brukt og dette regnes sammen med det du har brukt til oppvarming av fjernvarmen.

Mye rare svar her fra uvitende folk. Fjernvarme er ikke dyrere enn strøm. Det er ikke tillatt i Norge å prise fjernvarme høyere enn strømprisen. Her hvor jeg bor, koster fjernvarme 10 øre mindre per kWh enn strøm. Det er heller ikke noe problem å ha varmepumpe selv om man har fjernvarme. Man velger jo selv om man vil slå av radiatorene og heller benytte andre oppvarmingskilder.

Du spør om nettleie. Er det nettleie for strøm eller fjernvarme du lurer på? Nettleie for fjernvarme er innbakt i prisen, så du betaler ikke ekstra nettleie for dette. Men du betaler selvsagt nettleie for strømforbruket du har i tillegg i ditt strømabonnement.

Anonymkode: 9f3eb...e0b

• Nyttig 1
Skrevet

Er ikke nettleie på fjernvarme, den er jo ikke over strømnettet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...