Gå til innhold

Betale mellomfinansieringslån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter har kjøpt seg en større leilighet. Den er ferdig bygd i Mai. Nå har hun tatt opp mellomfinansieringslån og kjøpt dem nye leiligheten. Den leiligheten hun bor i nå skal selges snart. Nå sier hun at hun må betale lånet på begge leilighetene til hun flytter. Har spurt oss om hjelp. Er dette riktig? Må hun betale lån på begge leilighetene til hun flytter? 

Anonymkode: 9fd0d...bae

Videoannonse
Annonse
Gjest tidsfordriv2023
Skrevet

Banken er ikke moren hennes. Så ja, banken vil ha pengene sine. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vår datter har kjøpt seg en større leilighet. Den er ferdig bygd i Mai. Nå har hun tatt opp mellomfinansieringslån og kjøpt dem nye leiligheten. Den leiligheten hun bor i nå skal selges snart. Nå sier hun at hun må betale lånet på begge leilighetene til hun flytter. Har spurt oss om hjelp. Er dette riktig? Må hun betale lån på begge leilighetene til hun flytter? 

Et mellomfinansieringslån betyr at banken lar deg ha to lån samtidig i en kortere periode, og ja da må man betjene begge lånene i den perioden. Det er dyrt, og er grunnen til at man bør vurdere å selge før man kjøper. 

Iallefall må man regne på om man har råd til det. 

Screenshot_20231120_185513_Chrome.jpg

• Liker 1
Skrevet

I de fleste tilfeller betaler man på tre lån- salgsbolig, mellomfinansiering og ny bolig.

Anonymkode: 17233...d98

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig skal hun betale lån på begge leilighetene så lenge hun står som eier! Hvem ellers skal gjøre det?!

Anonymkode: 772ca...7d2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun må betale renter på mellomlånet, men ikke avdrag.

Anonymkode: 3465c...1e1

Skrevet

Er det hele summen hun må låne nå? Høres veldig spesielt ut mtp. at overtakelse er i mai. 

Da vi kjøpte nybygg måtte vi bare betale 10% av kjøpesummen ved kontrakt, resten ved overtakelse, slik at vi hadde god tid til å selge først. 

Anonymkode: 02405...f87

Skrevet

Ja, hun eier to leiligheter, hun har lån på begge, hun må betale på begge.
Men det er vanligvis kun renter og avgifter på mellomfinansieringslånet, dog er rentene ofte en god del høyere enn vanlig boliglån. 

Hvilken bank har gitt henne så høyt mellomfinansieringslån at hun ikke klarer betjene det uten hjelp? 

Anonymkode: 4363f...c6b

• Liker 4
Skrevet

Rentene jeg ble belastet med på mellomfinansieringen, ble lagt på boliglånet mitt. Jeg måtte ikke ut med pengene hver måned til overtagelse. 

Anonymkode: a2612...9fc

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Rentene jeg ble belastet med på mellomfinansieringen, ble lagt på boliglånet mitt. Jeg måtte ikke ut med pengene hver måned til overtagelse. 

Det varierer fra bank til bank, og lånekunde til lånekunde. Noen har bra økonomi og 10% belåningsgrad, mens andre har huslån til rett under pipa og et billån bakt inn i tillegg. Så har man så ryddig økonomi og gjeldsfri bolig vil det være lettere å slippe unna med både lave renter og ingen månedlig rentekostnad å betale. 

Men ganske imponerende å sitte på en mellomfinansiering man sliter med å betjene 6 måneder før overtagelse... Leste hun ikke dokumentene før hun signerte? 

• Liker 2
Skrevet

Tenker du på at det er rart at hun må betale for en leilighet hun enda ikke har overtatt? Det kan jeg være enig i at kan høres litt rart ut.. vet ikke hvordan en kontrakt på nybygg utføres? Man betaler vell ved overtakelse eller finnes det andre løsninger?

Skrevet

Tja.

Det spørs nå hva hun har signert på da og kjøpt?

Noen er elendige til å sette seg inn i hva de kjøper og godtar hva som helst som foreslås av selger. Andre setter seg inn i hva de kjøper og stiller krav til selger.

Dersom hun allerede nå har betalt for bolig nr 2 via mellomfinansieringslån i banken, så stemmer det jo at hun og må betale det som er avtalt med banken nå. En god deal for selger som får betalt nå men slipper å levere før om et halvt år + forsinkelser. Og det er da lov å håpe på at alt går smurt ved overtakelse ettersom en strengt tatt ikke har så mye å forhandle med om boligen allerede er betalt.

Og så synes jeg det er spesielt av henne å signere avtaler osv og så gå til dere og forvente hjelp. Godt mulig dere har en vanlig praksis for å gjøre det men dere bør i det minste forvente at hun setter seg inn i hva hun har gjort og beskriver tydelig hva hun trenger hjelp til.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Om hun nå formelt eier to leiligheter, og har lån på begge, så må hun betale for begge lånene, ja. 

Det vanlige når man kjøper nybygg, er at man betaler et forskudd/innskudd ved kontraktinngåelse, og resten ved overtagelse. 
Det er ikke vanlig å ta opp lån for å klare innskuddet. 
Ulempen med nybygg er at det lett kan bli forsinkelser på overtagelse. Det er derfor vanskelig å sette en nøyaktig dato for når man kan flytte ut av eksisterende bolig.

Mellomfinansiering er noe banken gir for en kortere periode, for at man skal kunne kjøpe en ny bolig før den gamle er solgt/overtatt av ny eier. 
Du får da et lån for å klare å betale lån og husleie på to boliger samtidig. Det er dyrt, men for mange er det eneste mulighet for å slippe å selge først, flytte ut i leiebolig, og så flytte inn i nykjøpt bolig. 

Jeg ville nok snakket litt mer med datteren deres, for å få høre mer nøyaktig hva det er hun trenger hjelp til, og hvilke boutgifter hun har når.

Min tolkning er at hun nå eier den leiligheten hun bor i, og betaler lån og husleie på den. Hun har signert kontrakt på ny leilighet, og betalt innskudd på denne. For å kunne gjøre dette, har hun inngått en avtale med banken om at hun får låne penger til den nye leiligheten, samt at de vil gi henne mellomfinansiering i den perioden hun trenger det. (Du får vel ikke kjøpt om du ikke kan vise at du er i stand til å betale, og har en bank i ryggen?) 
Nå har hun perioden frem til innflytting i ny leilighet, til å få solgt unna den hun bor i. 
Jo fortere hun får solgt, jo større sannsynlighet er det for at ny eier kan overta raskt etter at hun flytter. 
Men vi må anta at hun vil ha en måneds tid der hun eier begge boliger, og som hun bruker til å flytte inn i ny bolig, og så flytte ut av og vaske seg ut av tidligere bolig. I denne perioden må hun betale alle utgifter på begge boliger. 

Om hun er usikker på  om overtagelsesdatoen på ny bolig overholdes av utbygger, kan det være hun må legge inn en ekstra måned eller to, der hun eier begge boliger, slik at hun er sikker på at hun ikke må flytte et annet sted midlertidig. Men dette betyr i så fall flere måneder med kostnader på begge boliger.

Anonymkode: 466c8...314

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vet du om det er det som er vanlig, eller betaler man vanligvis rentene hver måned ved forfall?

Anonymkode: 9576b...77f

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet du om det er det som er vanlig, eller betaler man vanligvis rentene hver måned ved forfall?

Anonymkode: 9576b...77f

Vanligvis må man betale renter løpende hver eneste måned. Både for lån på eksisterende bolig og for ny bolig når først transaksjonen er gjennomført. På toppen av dette kommer vanligvis avdrag på det gamle lånet. Det er sjelden man betaler avdrag på nytt hus før man flytter inn og kvitter seg med gammelt hus+lån. 

Noen får avdragsfrihet på alt i perioden, men må betale alle renter som påløper fortløpende

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...