Gå til innhold

Bråk fra nabofamilie. Hva er normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en familie vegg i vegg der det alltid er mye lyder fra leiligheten. De har to barn i barnehagealder som løper og hopper rundt fra de våkner tidlig på morgenen til de legger seg ved 20-21-tiden om kvelden. Foreldrene spiller gjerne høy musikk til klokka er langt over midnatt også på hverdager. Det er ingen tvil når det er noen hjemme på andre siden av veggen. Familien som bodde i leiligheten før hadde også to barn på samme alder, men det var fint lite vi hørte til dem.

Naboene nå  spiller musikk straks de er hjemme, hopper og løper innendørs sammenhengende fra morgen til kveld, vasker klær på natten (med vaskemaskinen plassert inntil senga mi så jeg våknet en natt av at et bilde datt fra veggen og på senga mi. Har tatt ned bilder over senga etter det). Ytterdør slamres hver gang ytterdør lukkes og absolutt alle i familien slenger igjen ytterdøren med et brak så det rister godt over hos meg. Om sommeren er det fullt liv ute og inne samtidig og jeg er ganske så fascinert over hvor mye en familie klarer å gjøre ut av seg på daglig basis. Jeg begynner å undre meg over hva som anses som vanlig bråk fra en småbarnsfamilie og naboer flest? Tenker at det alltid er støy fra leiligheten selv om barna ikke er hjemme og synes det er ganske så spesielt med alle lydene. Hva tenker andre om dette? Overreagerer jeg når jeg tenker at det er i overkant mye bråk fra naboleiligheten? 

Anonymkode: 40ce9...57b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med dem. Mulig de ikke er klar over hvor lytt det er. 

Anonymkode: 7004c...fea

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en familie vegg i vegg der det alltid er mye lyder fra leiligheten. De har to barn i barnehagealder som løper og hopper rundt fra de våkner tidlig på morgenen til de legger seg ved 20-21-tiden om kvelden. Foreldrene spiller gjerne høy musikk til klokka er langt over midnatt også på hverdager. Det er ingen tvil når det er noen hjemme på andre siden av veggen. Familien som bodde i leiligheten før hadde også to barn på samme alder, men det var fint lite vi hørte til dem.

Naboene nå  spiller musikk straks de er hjemme, hopper og løper innendørs sammenhengende fra morgen til kveld, vasker klær på natten (med vaskemaskinen plassert inntil senga mi så jeg våknet en natt av at et bilde datt fra veggen og på senga mi. Har tatt ned bilder over senga etter det). Ytterdør slamres hver gang ytterdør lukkes og absolutt alle i familien slenger igjen ytterdøren med et brak så det rister godt over hos meg. Om sommeren er det fullt liv ute og inne samtidig og jeg er ganske så fascinert over hvor mye en familie klarer å gjøre ut av seg på daglig basis. Jeg begynner å undre meg over hva som anses som vanlig bråk fra en småbarnsfamilie og naboer flest? Tenker at det alltid er støy fra leiligheten selv om barna ikke er hjemme og synes det er ganske så spesielt med alle lydene. Hva tenker andre om dette? Overreagerer jeg når jeg tenker at det er i overkant mye bråk fra naboleiligheten? 

Høres mye ut, man trenger ikke bråke til alle døgnets tider nesten. Hvor gamle er barna? Om dem er i barnehagealder høres det jo seint ut og legge seg i den tiden. Og spille musikk til langt over midnatt er heller ikke greit. Noen bare klarer ikke ta hensyn og er en familie med høyt støynivå. Leier dem eller eier dem? Er det flere naboer som hører dem utenom dere. Ville sagt i fra, men er ikke sikkert sånne familier er så gode på og ta i mot litt kritikk så kan være det blir værre for dere

Anonymkode: 8ba13...882

• Liker 2
Skrevet

Prat med de, inviter til kaffe eller noe. Fortell hvor lytt det er, uten å kritisere. Heller være litt sånn «unnskyld at neg er til bry, meeen det er veldig lytt her» holdning. Det er ubehaglig å si sånt, jeg vet, men her høres det nødvendig ut.  Vaskemaskinen, kan den flyttes noen cm, og\eller settes på sånne knotter på bena? 

Skjønner deg godt, ts. Barn må lære å ikke løpe inne; løping er utelek. (Selvsagt løper de litt, men det må begrenses) Dører må lukkes, det er derfor man har håndtak, de skal brukes til både å åpne OG lukkes med. Musikk etter kl 23 er ikke lov.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høres mye ut, man trenger ikke bråke til alle døgnets tider nesten. Hvor gamle er barna? Om dem er i barnehagealder høres det jo seint ut og legge seg i den tiden. Og spille musikk til langt over midnatt er heller ikke greit. Noen bare klarer ikke ta hensyn og er en familie med høyt støynivå. Leier dem eller eier dem? Er det flere naboer som hører dem utenom dere. Ville sagt i fra, men er ikke sikkert sånne familier er så gode på og ta i mot litt kritikk så kan være det blir værre for dere

Anonymkode: 8ba13...882

Er mange grunner til at jeg ikke ønsker å klage direkte til dem. Tenker som deg at risikoen er stor for at dette blir enda verre ved å si noe direkte. Jeg er ganske så vant med bråket, men besøk her har påpekt voldsomt mye lyder og jeg har begynt å lure på hva som regnes som normalt og ikke. Merker jeg begynner å irritere meg mer og mer. Litt rart at foreldre ikke reagerer selv på at barn hopper og løper inne hele tiden de er våkne. Det dunker og bråker i gulvet hele tiden. Nesten så jeg får lyst til å bråke selv for at de skal forstå at ting faktisk høres ganske godt. Likevel har det bodd barnefamilie der før og det var i nærheten av støynivået som er der nå.Ingen andre naboer som høre dem da det bare er oss som bor her. Vi eier hver vår del av boligen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

høres uholdbart ut 

Anonymkode: c4afb...803

• Liker 2
Skrevet

Musikk til langt over midnatt hver dag kan og bør du klage på. Utrolig at de holder på sånn når de har barn. 

Anonymkode: cd349...16c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er mange grunner til at jeg ikke ønsker å klage direkte til dem. Tenker som deg at risikoen er stor for at dette blir enda verre ved å si noe direkte. Jeg er ganske så vant med bråket, men besøk her har påpekt voldsomt mye lyder og jeg har begynt å lure på hva som regnes som normalt og ikke. Merker jeg begynner å irritere meg mer og mer. Litt rart at foreldre ikke reagerer selv på at barn hopper og løper inne hele tiden de er våkne. Det dunker og bråker i gulvet hele tiden. Nesten så jeg får lyst til å bråke selv for at de skal forstå at ting faktisk høres ganske godt. Likevel har det bodd barnefamilie der før og det var i nærheten av støynivået som er der nå.Ingen andre naboer som høre dem da det bare er oss som bor her. Vi eier hver vår del av boligen.

Kan være de ikke skjønner hvor lytt det er. Jeg ville ha gått inn for å bråke mye en periode. Litt smålig, men kanskje de tar hintet. Det med vaskemaskinen om natten ville jeg definitivt sagt fra om. At de ikke bryr seg om sin egen sikkerhet er utrolig nok, men med naboer så tett så vil en eventuell brann kunne få store konsekvenser for andre.  

Anonymkode: 582dc...4de

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi hadde samme problem. Forrige familien med to små, hørte vi knapt. Nåværende familie med to skolebarn bråker voldsomt. Det er løping og skriking til langt på kveld. Den ene har fått basketball i gave og det dunkes/spilles basketball inne. 

Jeg sa fra på en grei måte og de skjerpet seg i noen timer og så var det på igjen. Basketballen dunket fra morgen til langt på natt. 

Tilslutt var det noen som kjørte en kniv i den basketballen. Så fikk barnet en ny ball og den led samme skjebne som den forrige osv.. 

Det hjalp ikke å snakke med voksne, men noen har tatt en prat med barna og de har roet seg ned. 

Anonymkode: c82d8...a3b

• Nyttig 2
Skrevet

Det høres ut som et rent mareritt. Har selv måtte flytte pga uholdbart lydnivå hos naboen over meg. Føler med deg ts🥰

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

De gir seg nok ikke når ungene har blitt 18 heller. Bor under alenemor med sønn på 18 som bråker noe infernalsk. Han hopper hardt i gulvet med vilje og det herjes helt vilt - jeg lurer på om han er autist eller hjerneskadet men vil jo ikke spørre…

Har sagt fra om bråket på en ok men tydelig måte, uttallige ganger, men da blir de bare verre, og vedkommende mente hun skulle komme INN til meg for «å høre hvor lydt det er» 🤦🏼‍♀️(disse gærningene slipper jeg aldri innenfor døra mi)  Slike er verste sort. Hensynsløse folk har aldri lært at man skal ta hensyn til folk, og oppfører seg deretter. 

Du får begynne å sette hardt mot hardt.

Anonymkode: 1dc07...fcd

• Liker 2
Skrevet

Hvis de snakker norsk så burde du prøve å gi de beskjed, eller så må du være konsekvent med å ringe politiet hvis de holder leven på natta.

Anonymkode: 500b2...3bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Spill musikk for å overdøv dem

Anonymkode: 095e8...9d0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis de snakker norsk så burde du prøve å gi de beskjed, eller så må du være konsekvent med å ringe politiet hvis de holder leven på natta.

Anonymkode: 500b2...3bd

Riktig, for kun utenlandske familier har barn som bråker...

Anonymkode: 80234...363

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Riktig, for kun utenlandske familier har barn som bråker...

Anonymkode: 80234...363

De bråker sannsynligvis ofte mer enn norske, ja, fordi de oppdrar barna sine etter andre "regler". De legger ungene senere om kveldene for eksempel, ofte fordi de (småbarna) ikke skal opp tidlig og i barnehagen neste morgen. De er hjemme med en av foreldrene, oftest mor, helt til de begynner på skolen.

Jeg har selv tre innvandrerfamilier rundt meg som naboer, og alle har helt andre rutiner enn en typisk norsk familie. Å ta med ungene ut på lekeplassen og i frisk luft daglig en tur så de får brenne av litt energi, det skjer ikke. Aldri. De er hjemme hele tiden. Og ungene må jo få ut litt energi selv om de må være inne hele dagene, så enten spiller de dataspill eller de herjer, løper og leker høylytt inne, kaster ting i gulvet osv.

Den typiske norske leggetiden for barn, som kan gå helt ned til klokka 18 på ettermiddagen har jeg lest her på KG, skjer ikke blant innvandrere. De legger ungene sine nærmere ti og elleve på kvelden, både for at de har ikke noe som heter "voksentid" og "egentid" som nordmenn praktiserer, men også for at de skal sove lenger neste dag, antar jeg. Jeg hører bl.a. at de naboene under meg med fordel kunne puttet yngstemann i seng lenge før de faktisk gjør det, for han sutrer og griner stort sett de siste to timene før leggetid hver kveld og høres egentlig ut som han er klar for senga. Men nei. De holder han oppe. Han skal sove lenger neste morgen, så mor får sove!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Siden det er spekulert i om naboene mine er norske eller utenlandske kan jeg informere om at de er norske. Foriige familien som bodde der var også norske. Det bekrefter at det er store ulikheter innen norske familier og regner med at det samme gjelder for utenlandske.

• Liker 1
Skrevet

Det må da være stilletid i blokka - musikk til over midnatt og vaskemaskin på nattestid kan da umulig være lov. Hadde minimum bedt de ikke vaske klær på natt + lyd ned etter kl 23. Snakk med styret, la de ta beskjeden først.

Anonymkode: d4f53...125

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Siden det er spekulert i om naboene mine er norske eller utenlandske kan jeg informere om at de er norske. Foriige familien som bodde der var også norske. Det bekrefter at det er store ulikheter innen norske familier og regner med at det samme gjelder for utenlandske.

Er du helt sikker på det?

Kanskje de er albinoer?

Skrevet

det er en ting jeg har hørt fra advokat - hvis det er en ting man IKKE kan klage på i naboforhold, det er bråk fra småbarn. Aldri noen sinne har det skjedd at noen har fått medhold på det. Småbarn forventes å bråke, sånn er det bare. 

hvis det er noe, slik som høyt musikk etter kl 9 på kvelden eller før kl 8 på morgen, men det blir vel det, TS? Du sa også at musikken spilles på dagtid. Det er lov.

Anonymkode: 28052...e90

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

det er en ting jeg har hørt fra advokat - hvis det er en ting man IKKE kan klage på i naboforhold, det er bråk fra småbarn. Aldri noen sinne har det skjedd at noen har fått medhold på det. Småbarn forventes å bråke, sånn er det bare. 

hvis det er noe, slik som høyt musikk etter kl 9 på kvelden eller før kl 8 på morgen, men det blir vel det, TS? Du sa også at musikken spilles på dagtid. Det er lov.

Anonymkode: 28052...e90

Jeg spør i utgangspunktet mest for å høre hva andre mener er normalt bråk fra naboer. Hadde det bare vært bråk fra barna hadde dette ikke vært særlig å irritere seg over (selv om barna alene kan bråke MYE). Det jeg lurer på er om det er vanlig at naboer bråker like mye som mine naboer? Synes det er drøyt når ting detter i hodet på meg pga sentrifugering på natta mens jeg sover. Hadde jeg hatt mulighet til å sove på annet rom ville jeg gjort det, men jeg har ikke flere soverom og senga må stå der den står. Har skrevet at jeg ikke kommer til å klage direkte til naboen så dette med advokatråd er lite aktuelt. Inntrykket er at det tas svært lite hensyn og erfaring tilsier at det blir verre ved å si noe (ikke min erfaring, men andres). Musikk spilles til alle døgnets tider. Synes bare det er rart at folk lar barn hoppe og løpe inne hele tiden. Tror barna har hoppekonkurranse i fra sofaen eller noe så mye som det dunker i gulvene. Synes bare det er spesielt og lurer på hvor vanlig det er å oppleve dette? Har aldri opplevd liknende fra andre naboer noe sted tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...