Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er endelig blitt gravid igjen etter 3 års prøving med ivf.  Når vi fikk førstefødte sto plutselig svigermor på døren dagen etter hjemkomst fra sykehuset. Dette kjenner jeg at jeg ikke ønsker skal skje denne gangen også. Svigers bor på andre siden av landet, så dem var i området rundt terminen (besvisst for å være en av de første til å besøke oss etter fødsel) 

Som sagt, dette ønsker jeg ikke skal skje på nytt, fordi jeg var ekstremt sliten forige gang, og har ikke det beste forholdet til svigers.

Så jeg lurer, er det innenfor å holde termindato for oss selv?

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 5b072...e40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herrefred, for en svigermor. Jeg ville gitt mannen klar beskjed om at svigermor får vente med å komme på besøk til jeg er klar. Han må bare gro seg en ryggrad og ta den kampen med moren sin, for dette er helt uakseptabelt. Jeg mistenker at dette blir et upopulært forslag hos din mann og svigermor, men det er det garantert også å holde termindato hemmelig. 

Han må gi henne beskjed om at hun vil bli invitert når dere er klar.

Anonymkode: 0dd58...014

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Svigermor må jo få klar beskjed om å ikke komme ubedt på besøk for å bo hos dere! 
Skjønner godt du ikke vil oppleve det igjen rett etter fødsel. 
Men å skjule termindato blir kanskje enda rarere enn å snakke med henne om besøk? 
Vi sier ikke nøyaktig dato, tror ikke så mange bryr seg om det heller, men sier feks «i midten av januar» eller noe sånt.
Du kommer vell ikke unna å oppgi mnd ihvertfall? 

Få mannen din til å snakke med moren sin uansett tenker jeg. Om hun ikke får vite dato kan hun jo like gjerne bestille billett samme dag som hun får vite om at barnet er kommet og Vipps så er hun der. 

Anonymkode: be6b9...18d

Skrevet

Vi sa terminen første gang og opplevde da at deler av svigerfamilien som bor langt unna begynte å planlegge konkret dato for når de skulle komme på besøk…….. Jeg gikk max overtid og fikk komplikasjoner.

Denne gangen sier vi bare måneden det er termin (skal ha planlagt keisersnitt så har konkret dato for fødsel også). Sa sånn her «termin er i mai. Vi sier i fra når babyen kommer og når vi ønsker besøk». Dersom svigerfamilien blir fornærma gir jeg f i, fordi mitt svangerskap og min fødsel handler om meg og min kropp.

Det skal nevnes at å respektere ønsker og grenser aldri har vært noe problem blant mine foreldre, søsken og venner. Det er en selvfølge i min krets at foreldrene selv sier fra når de ønsker besøk, uten at folk maser, spiller offerkortet, forsøker å gi dårlig samvittighet etc. Jeg har fine mennesker i livet mitt.

Anonymkode: 8e094...f4b

• Liker 1
Skrevet

Bør ikke være nødvendig å holde det skjult, men skjønner godt hvorfor du ønsker det med erfaringen dere har fra sist. Vær heller tydelig på at dere ikke ønsker at det planlegges besøk før dere selv er klare og gir beskjed om det. Så får de heller bare holde planen litt åpne og tilpasse seg etter det.

Anonymkode: 43506...a6a

Skrevet

Vi holdt det skjult, sa faktisk mnd etter termindato, og kun mnd. 

Anonymkode: 19c6d...930

Skrevet

Vi holdt det ikke skjult for de nærmeste (svigermor og mamma), men svigermor er av typen som ikke setter seg selv først og mamma er dement. 🤷🏼‍♀️

Til alle andre sa vi «rundt jul» eller «slutten av desember»(termin i romjulen) med førstemann og «rundt påsken» (termin 1. eller 2. påskedag det året, men fikk igangsettelsesdato en uke før påskeferien) med andremann. 

Ingen «krevde» eksakt termindato, og ingen maste om ungen ikke hadde kommet enda.

Hvis du trenger en dato kan du jo gi ut datoen for makstid over termindato? De fleste har vel født innen da (med forbehold om at jeg nå kanskje får ørten svar om «jeg gikk maks overtid!»). 

Anonymkode: 13979...9d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei jeg er endelig blitt gravid igjen etter 3 års prøving med ivf.  Når vi fikk førstefødte sto plutselig svigermor på døren dagen etter hjemkomst fra sykehuset. Dette kjenner jeg at jeg ikke ønsker skal skje denne gangen også. Svigers bor på andre siden av landet, så dem var i området rundt terminen (besvisst for å være en av de første til å besøke oss etter fødsel) 

Som sagt, dette ønsker jeg ikke skal skje på nytt, fordi jeg var ekstremt sliten forige gang, og har ikke det beste forholdet til svigers.

Hva ville dere gjort?

Har du prøvd å si det rett ut?

Vi bestemte at vi tok ikke i mot besøk første 14dager hjemme.

Anonymkode: 888f0...d4b

Skrevet

Vi opererte med «siste halvdel av april». 

Anonymkode: e5a80...28d

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke at forholdet til svigers blir noe bedre av å holde termindatoen skjult, akkurat. Sier dere feil dato med vilje, vil jo uansett sannheten komme for en dag til slutt, så det er ikke noen god løsning heller.

Desduten kan dere jo ikke holde skjult at babyen har blitt født, det ville vært veldig sært. Så da vil de jo kunne hive seg rundt og stå på trappa når dere kommer hjem fra sykehuset uansett.

Hva sier din mann her da? Det er jo hans barn også, og hans mor.

Jeg tenker at det beste er å forklare at du frykter å bli dårlig etter fødsel, så dere orker ikke noe besøk, men at dere sier ifra så snart dere har fått hodet over vannet så de kan komme.

Edit: jeg tror jeg hadde sagt noe sånt som " Jeg ble jo ganske dårlig etter forrige fødsel, det var ganske tøft en stund. Håper at det ikke skjer denne gangen, men jeg tør liksom ikke å love at jeg vil være i form til å ta imot besøk med en gang etterpå. Vil jo gjerne vise fram babyen, men kan ikke vi bare se det litt an etterpå, og så ringer vi til dere når vi har fått hodet over vannet, så avtaler vi når dere vil komme?"

Endret av Hedda-78
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk for mange gode tips. Jeg må nok få mannen til å si noe lurt. 

Skrevet
Hedda-78 skrev (54 minutter siden):

Jeg tror ikke at forholdet til svigers blir noe bedre av å holde termindatoen skjult, akkurat. Sier dere feil dato med vilje, vil jo uansett sannheten komme for en dag til slutt, så det er ikke noen god løsning heller.

Desduten kan dere jo ikke holde skjult at babyen har blitt født, det ville vært veldig sært. Så da vil de jo kunne hive seg rundt og stå på trappa når dere kommer hjem fra sykehuset uansett.

Hva sier din mann her da? Det er jo hans barn også, og hans mor.

Jeg tenker at det beste er å forklare at du frykter å bli dårlig etter fødsel, så dere orker ikke noe besøk, men at dere sier ifra så snart dere har fått hodet over vannet så de kan komme.

Edit: jeg tror jeg hadde sagt noe sånt som " Jeg ble jo ganske dårlig etter forrige fødsel, det var ganske tøft en stund. Håper at det ikke skjer denne gangen, men jeg tør liksom ikke å love at jeg vil være i form til å ta imot besøk med en gang etterpå. Vil jo gjerne vise fram babyen, men kan ikke vi bare se det litt an etterpå, og så ringer vi til dere når vi har fått hodet over vannet, så avtaler vi når dere vil komme?"

Dette hadde jeg sagt også, så slipper man dårlig stemning.

Blir hun sur for dette også har svigermor store problemer, men da har man hvertfall prøvd. 😊

Anonymkode: 0114e...da8

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva ville dere gjort?

Med mine har kun nærmeste familie vist når termin dato var. Til alle andre svarte vi sånn ca - aldri eksakt dato. 

Men vi fortalte heller ikke flere enn nødvendig at fødselen var i gang.. nr 1 kom 3 uker før tiden, nr 2 kom på overtid og nr 3 var igangsatt 4 dager før termin.

Termindato er jo ikke relevant for noen andre enn dere og lege/jordmor/sykehus. Ikke mange som blir født på akkurat termindato.. 

Anonymkode: 31b50...8b8

Skrevet

Så mye sære folk det er😂😂😂😂

Anonymkode: 73444...3e8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...