Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er gravid i uke 34. Vi har begge store familier, med mange søsken på hver vår side. Vi har en datter på 3 år som naturlignok trenger pass den dagen vi skal avgårde å føde, og det har vi avtalt med min samboers foreldre at dem passer datteren vår når fødsel skal starte.  

Nå har vi begynt å snakke litt om hvor åpen skal vi være med resten av familien når fødselenner pågang? 

Fortalte dere familie at fødsel var igang? 

Og hvis det blir til at det skal planlegges igangsettelse, er det noe dere deler? 

Jeg og samboer er litt uenige og det er litt interessant å høre hva andre gjør?

Anonymkode: 26861...9d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer ikke til å informere hele familien nei. Min mor bor nært oss og skal passe storesøsken, så hun får naturlig nok vite det. Men ellers har vi ikke tenkt å sindet til noen. Ser ikke helt verdien i det?

De får såklart vite om at barnet er født når fødselen er over og vi er klare for å dele nyheten :) 

Anonymkode: 0ae33...c3f

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det kan de få vite når det passer den fødende. Det er ingen - heller ikke den ikke-fødende forelderen - som har noe hen skulle sagt om arrangementet rundt fødsel og de tilhørende ukene med rekonvalens etter fødsel. En fødsel er en medisinsk begivenhet, ikke et slektstreff.

Om familien er av typen som sender «gratulerer» og ellers ikke gjør seg til bry og verken forventer svar eller annet? Da kan det informeres med en gang, ellers ville jeg informert om fødsel når vi forlot sykehuset, og invitert til besøk av de aller, aller nærmeste (hvem det er definerer dere, ikke de) etter en ukes tid, gitt at formen til mor var fin, lengre selvsagt om den ikke var fin. 

Igjen - dette har ikke den som ikke føder noe med å mene noe om. Føler hen at hen har det? Da må det en alvorsprat med tilhørende justering av adferd til.

Anonymkode: 7d710...1ec

• Nyttig 2
Skrevet

Nei, vi sa ingenting noen av gangene. Første gang visste ingen det, vi bare reiste når tiden var inne. 

Andre gang sa vi det til mannens søster som skulle passe eldste, men hun fikk beskjed om å ikke dele det og vi sa heller ingenting til andre. 

Jeg ønsket ikke noe fokus på det. Jeg ville ikke ha lykkeønskninger og spørsmål om hvordan det gikk. Jeg synes fødsel er helt forferdelig, det er noe jeg gruet meg voldsomt til begge gangene og jeg ønsket litt tid etterpå for å ´´summe meg´´ før folk begynte å ´´mase´´🙈

Anonymkode: 5a5c8...893

• Liker 2
Skrevet

Det var kun min mor og svigers som visste det. Jeg måtte igangsettes, og vi måtte da ha pass til katten siden samboer skulle bli værende med meg på sykehuset helt til vi skulle hjem. Så derfor sa vi det like gjerne til moren min også. Men ingen av de typene til å mase. De sitter å tripper og tvinner tommeltotter og venter på å få høre noe. 

Anonymkode: f7198...1d1

Skrevet

Her visste våre foreldre og svogers det begge gangene. Ingen hemmelighet, forstår ikke hvorfor det, egentlig, med mindre man har familie/venner som ikke gir en fred. Vi ga beskjed til foreldre fordi de fulgte oss hele veien og var minst like spent som oss. Så brakte de nyheten videre til andre. Vi fikk besøk første dagene vi var hjemme, og det var bare fint, så slapp vi styre sånn med eldre søsken (han har barn fra før som var hos oss begge gangene jeg fødet) og fikk hjelp med hunden. For oss var det gull verdt, men så er vi heller ikke sånne «vi må være alene for å bli kjent med barnet først så det knytter seg til oss»-typer. Vi valgte heller ikke å sende bort stebarna. De er er like stor del av familien som andre søsken og var super spente. Men, viner forskjellige og familier er forskjellige. Hadde dog ikke klart å holde min bekymrete mamma og svigermor utenfor å vite! 

Anonymkode: d467d...b41

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, vi sa ingenting noen av gangene. Første gang visste ingen det, vi bare reiste når tiden var inne. 

Andre gang sa vi det til mannens søster som skulle passe eldste, men hun fikk beskjed om å ikke dele det og vi sa heller ingenting til andre. 

Jeg ønsket ikke noe fokus på det. Jeg ville ikke ha lykkeønskninger og spørsmål om hvordan det gikk. Jeg synes fødsel er helt forferdelig, det er noe jeg gruet meg voldsomt til begge gangene og jeg ønsket litt tid etterpå for å ´´summe meg´´ før folk begynte å ´´mase´´🙈

Anonymkode: 5a5c8...893

Fikk hun ikke fortelle foreldrene det heller? Hadde de virkelig ikke forstått at de ikke må mase? 

Anonymkode: d467d...b41

Skrevet

Vi sa det til mamma og svigermor når førstefødte kom til. Resten av de aller nærmeste fikk vel ikke vite det før ila 2-5 dager etter, alt ettersom og utover i omgangskretsen/øvrig familie tok det vel inntil 1.5-3 mnd. osv.. Likeens med nr 2. Skal sies at jeg sa klart ifra på forhånd at å mase var ingen vits, det ble bare møtt med stillhet og tlf på sykehuset var kun for å holde kontakt med partneren og de aller aller nærmeste da den er på lydløs fra adkomst til sykehus og flere uker etter at vi kom hjem begge gangene 😅 Jeg er sær forsåvidt, finner jeg ut at jeg ikke gidder å svare kan omtrent hvem som helst unntatt de aller nærmeste ringe eller tekste så mye de vil, har jeg ikke tid eller lyst å svare har jeg ikke det. 🤷

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde besøk da fødsel nr 1 startet så da fikk jo alke de vite det. Med nr 2 fikk barnevakta vite det og samme med nr 3.

Anonymkode: 9055a...fed

Skrevet

Vi har fortalt det så fort jeg var innlagt med alle fødslene, og oppdaterte flere ganger før babyen var ute og sendte bilde et par timer etter fødsel, ser ingen grunn til å la være. Men så har vi familie som bare spør om status et par ganger om dagen, holder seg til skriftlig felleschat, og som iallefall ikke ville funnet på å dukke opp på føden uten å være invitert - de kommer knapt når de er invitert engang. 

Anonymkode: c3729...d03

Skrevet

Mine foreldre fikk vite det pga litt organisering rundt bil.

Fikk et lykke til vi heier på dere. Utover det var det ingen som viste det. 
Noe jeg syntes var fint. De delte heller ikke nyheten videre om at barnet var født før vi ga klar signal til det.

Skrevet

Jeg delte underveis, og synes det er fint å tenke på at de også tenkte på (eller ba, de som er kristne) oss i situasjonen ♥️

Anonymkode: 14649...27f

Skrevet

Jeg ble satt i gang. Tok 3 dager. Har felles familiesnap (med onkker og søskenbarn osv) så jeg sendte litt snap der da jeg ble innlagt. Samboer ga beskjed til sine foreldre. Vet ikke om de fortalte det videre, det gjorde de sikkert.

Når fødselen startet ga vi beskjed til min far og samboers mor. De fikk beskjed om å oppdatere resten. Jeg fikk epidural og fødselen var lang, så jeg sendte litt meldinger innimellom. Jeg sendte også meldinger til venninner.

Nå hadde jeg en laaang og kjedelig fødsel, da. Så jeg måtte uansett slå i hjel litt tid, og da var det koselig å melde eller ringes venner og familie. Men hadde fødselen gått raskere og vi ikke hadde hatt mulighet til å sitte med mobilen hele oppholdet, hadde vi gitt beskjed til ett familiemedlem hver, også kunne de gitt beskjed videre til andre. Venner kunne fått beskjed etter fødselen.  

Anonymkode: ea423...540

Skrevet

Med førstemann informerte vi svigermor, men ingen andre tror jeg. Spontan fødsel. 

Med andremann var vi mye mer avslappa. Mange visste at jeg skulle settes igang og når, men vi var tydelige på at det i ytterste fall kunne ta nesten en uke før barnet var kommet. Vi tok mange på senga når ungen brukte en halv dag. :ler:

Men, vi har en ikke-masete familie og omgangskrets. Om du syns folk rundt deg lager mye «støy» ville jeg nok holdt mer for meg selv. :)

Anonymkode: 2e5cb...181

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei. Jeg er gravid i uke 34. Vi har begge store familier, med mange søsken på hver vår side. Vi har en datter på 3 år som naturlignok trenger pass den dagen vi skal avgårde å føde, og det har vi avtalt med min samboers foreldre at dem passer datteren vår når fødsel skal starte.  

Nå har vi begynt å snakke litt om hvor åpen skal vi være med resten av familien når fødselenner pågang? 

Og hvis det blir til at det skal planlegges igangsettelse, er det noe dere deler? 

Med førstemann ble jeg satt igang pga vannavgang og det tok mange dager, så folk fikk jo da beskjed. 

Nå med nummer to så måtte vi ha barnevakt og derfor visste såklart de om det. Sendte også en snap til de jeg visste lurte litt, at vi var på vei til føden. Føltes naturlig for meg det, men der er man jo veldig forskjellig. Gjør det du føler blir riktig ☺️ 

Anonymkode: 59a9c...6d7

Skrevet

Jeg ble innlagt og indusert en uke før fødsel med nr. 1, og innlagt fire dager før med nr. 2 (+ at vi trengte barnevakt og litt hjelp med logistikk i dagene før da det var litt usikkert akkurat når fødselen for alvor kom i gang), så jeg hadde ikke mulighet til å ikke si ifra til nærmeste familie. Dette var noen uker før termin, så hadde blitt veldig rart å utebli fra selskaper ol. vi var inviterte i uten å gi lyd fra oss. Hadde ikke energi til å tenke opp en dekkhistorie heller. 

Men hadde jeg hatt mulighet til å la være å si noe, evt. si det til så få som praktisk mulig så ville jeg gjerne gjort det, altså. Veldig greit å slippe å måtte forholde seg til at noen venter spent på oppdateringer og kunne vente til man føler seg klar til å dele nyheten. 

Anonymkode: 90a29...ffe

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nå kan ikke jeg se noen årsaker til å IKKE dele det med familien. For min del er det en stor og viktig hendelse som vil selvsagt vil la familien være en del av. 

Vi informerte de nærmeste på sms når fødselen var i gang og utover forløpet når vi hadde tid. De fikk beskjed om å varsle videre til andre som hadde interesse av å vite det.

Anonymkode: 484e9...e58

• Liker 2
Skrevet

Nå er det jo noen år siden jeg fikk min datter, men vi informerte når hun var født og alt var over 😉 

Anonymkode: 93aca...45b

Skrevet

Nei, det blir etterpå. Helt unaturlig å informere om det for min del. 

Anonymkode: f630a...aad

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2023 den 15.37):

Informerte ikle familie nei. Mine foreldre og en søster viste om det pga barnepass og hundepass. Resten viste ikke noe før dagen etter. Og andre utenfor familien (begge sider) viste ingenting før etter vi hadde vært hjemme ett par dager. 

Anonymkode: 9e40e...c7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...