Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2006 #1 Skrevet 28. januar 2006 Har nylig hørt at ADHD-barn neppe har muligheter til å leve et selvstendig liv når de blir voksne. Synes dette høres rart ut siden det er så mange ulike nivåer og personligheter på ADHD-barn som på personer uten en diagnose. Hva er de forskjellige erfaringer dere sitter inne med? Kan en med ADHD klare seg selv, eller vil de alltid være avhengig av hjelp og hvilke muligheter har de til å fungere i egne hjem når den tid kommer?
Gjest Bellatrix Skrevet 28. januar 2006 #2 Skrevet 28. januar 2006 Det er forskjellige grader og varianter av ADHD. Noen vil aldri helt klare seg selv, mens andre fungerer godt med jobb og familie.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2006 #3 Skrevet 28. januar 2006 Tror det kommer mye an på hvilken hjelp og oppfølging de får i oppveksten. Kjenner fler med ADHD som er narkomane, kan jo ikke si at de klarer seg selv. Men har også en kompis med ADHD som klarer seg utmerket. Imprezza
Gjest Gjesta Skrevet 28. januar 2006 #4 Skrevet 28. januar 2006 De jeg kjenner, en gutt fra barneskolen og en i familien min går det veldig fint med. Han i familien min har samboer, barn og jobb
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2006 #5 Skrevet 28. januar 2006 mitt barn er 18 år,har adhd,han ligger på aldersutvikling mellom 11-13 år,har alltid hatt hjelp til han,og hjelp må han ha i mange år til,så vi får se.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2006 #6 Skrevet 28. januar 2006 Min forlovede har ADHD, han fikk ikke medisiner før i voksen alder. Ingen oppfølging på skole ect. Han fungerer helt fint han, jobber, er flink hjemme og snill som bare det. Det eneste er at jeg må minne han på avtaler som tannlegetimer og hvis han må ordne noe på et kontor eller liknende. Men hadde han ikke hatt meg hadde han nok husket det selv ved hjelp av post- its Selvsagt merker jeg han har ADHD til tider, men det er fullt mulig og fungere normalt i voksenlivet. Min bror på 18 har også ADHD. Han har hatt kjæreste i 2 1/2 år, går på skole, har mange venner og fungerer helt utmerket. Jeg tror de aller fleste med ADHD klarer seg greit om de får oppfølging og medisiner. Men med ADHD kommer det ofte tillegsdiagnoser som taurettes, dysleksi ol. Tror kanskje enkelte med flere diagnoser får litt større utfordringer med å klare seg i voksenlivet. Det er bare tull at ingen med ADHD klarer å fungere normalt som voksne. Det viktigste er at de får medisiner, hjelp på skolen og tålmodighet fra spesielt foreldre. Mange ADHD barn blir stemplet som urokråker, andre foreldre kan nekte sine barn å gå sammen med de. Mange Barn med ADHD kan være aggressive og voldsomme, og skremme vekk lekekamerater. Ha en åpen dialog med foreldre til klssevenner, lærere og prøv å følg godt med i tenårene, Husk at rus roer ned personene med ADHD. De får en ro i kroppe de aldri har hatt før, det er derfor og pga. kanskje lite venner og problemer med å passe inn at mange med ADHD havner på kjøret.
Lillesøster Skrevet 28. januar 2006 #7 Skrevet 28. januar 2006 Det er forskjellige grader og varianter av ADHD. Noen vil aldri helt klare seg selv, mens andre fungerer godt med jobb og familie. ← Dette er en god beskrivelse. Det finnes like mange typer adhd som det finnes mennesker med adhd.
Anita44 Skrevet 15. februar 2006 #8 Skrevet 15. februar 2006 Det er forskjellige grader og varianter av ADHD. Noen vil aldri helt klare seg selv, mens andre fungerer godt med jobb og familie. ← min datter fikk diagnosen stek adhd da hun var 15 og bipolar da hun var 20 (bipolar er jeg ikke enig i) hun hadde store problemer opp gjenom oppveksten,men kan gledlig si at hun nå er mor til en sønn på 14 måneder og bor for seg selv... Hun klarer seg veldig godt og går nå ikke på noe medikamenter.. jeg selv er 44 år og fikk samme diagnose da jeg 35år og må ærlig innrømme at jeg slet mye frem til jeg startet på ritalin,noe som fungerte bra for meg.. har også noen tileggs diagnoser... jeg mener at med riktig behandling og oppfølging så er muligeten stor for at man kan bli ganske så selvhjulpet selv om man trenger veiledning å hjelp i visse situasjoner.
Gjest Varg-Menja Skrevet 15. februar 2006 #9 Skrevet 15. februar 2006 Mn erfaring er heller motsatt, de menneskene jeg har møtt med ADHD gjerne er mer selvstendige enn andre, fra ung alder av. Synes det blir helt feil å putte ett slikt taper-stempel på en diagnose som er så mangesidig som ADHD.
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2006 #10 Skrevet 15. februar 2006 min datter fikk diagnosen stek adhd da hun var 15 og bipolar da hun var 20 (bipolar er jeg ikke enig i) hun hadde store problemer opp gjenom oppveksten,men kan gledlig si at hun nå er mor til en sønn på 14 måneder og bor for seg selv... Hun klarer seg veldig godt og går nå ikke på noe medikamenter.. ← Kanskje en avsporing, men hvordan kan du vurdere om datteren din er bipolar? Slike diagnoser settes vel ikke i hytt og pine?
Gjest Bellatrix Skrevet 15. februar 2006 #11 Skrevet 15. februar 2006 Kanskje en avsporing, men hvordan kan du vurdere om datteren din er bipolar? Slike diagnoser settes vel ikke i hytt og pine? ← Hun kan vel kanskje ha lest om det? Og så kan det hende hun ikke kjenner igjen beskrivelsene av bipolar i forhold til sine egen datter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå