AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #1 Skrevet 20. november 2023 Jeg skal begynne i ny jobb februar 2024 og er nå noen måneder på vei. Jeg og arbeidsgiveren har allerede signert under kontrakten, men jeg har ikke delt denne nyheten med vedkommende, var fortsatt veldig tidlig ved signeringen av kontrakten. Av det jeg har lest kan ikke arbeidsgiver gi meg sparken pga svangerskapet. Men jeg er fortsatt bekymret for at dette kan skje. Har noen av dere opplevd å bli sagt opp før tiltredelse i stillingen pga graviditeten? At arbeidsgiveren opphørte kontrakten før man i det hele tatt har startet?😬 Anonymkode: ae5c5...b6b
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #2 Skrevet 20. november 2023 Ville ikke vært bekymret for det. Med underskrevet kontrakt er det mange formelle krav som må være tilstede for en oppsigelse Anonymkode: 47cdc...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #3 Skrevet 20. november 2023 Det er sikkert ikke lov, men...du lurte jo arbeidsgiveren Anonymkode: f9ec8...976 6
Gjest pop up bruker Skrevet 20. november 2023 #4 Skrevet 20. november 2023 Nei, det er ikke lov. Arbeidsgiveren er bundet av kontrakten dere har inngått. https://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/graviditet-og-oppsigelse/#:~:text=advokater for deg%3F-,Kan du si opp en ansatt som er gravid eller,sies opp av den grunn.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #5 Skrevet 20. november 2023 Just now, AnonymBruker said: Det er sikkert ikke lov, men...du lurte jo arbeidsgiveren Anonymkode: f9ec8...976 Nei. Man er pliktig til fortelle om en graviditet 3 mnd før termin. Så ingen er blitt lurt her Anonymkode: 47cdc...4fb 9 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #6 Skrevet 20. november 2023 De kan ikke si deg opp. Men det er jo virkelig ikke det beste utgangdpunktet for ett godt samarbeid.. Når har du termin? Og når har du tenkt å si noe? Anonymkode: 1affd...692 5
Gjest pop up bruker Skrevet 20. november 2023 #7 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er sikkert ikke lov, men...du lurte jo arbeidsgiveren Anonymkode: f9ec8...976 TS har jo ikke lurt arbeidsgiveren så sant det ikke stod som vilkår i arbeidskontrakten at det ikke er lov å være gravid, hvilket det så klart ikke gjorde.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #8 Skrevet 20. november 2023 Til alle som sier at ts har vært uærlig eller på annen måte har lurt arbeidsgiver, så er det faktisk slik at vi kvinner blir frarådet å gi slik informasjon i ansettelsesprosesser. Og det er faktisk ikke alle arbeidsgivere som ønsker denne informasjonen heller. Det er ulovlig å diskriminere på grunnlag av graviditet eller planer om graviditet, og det gjør det vanskelig for arbeidsgiver å ta en uhildet avgjørelse. Ts; du har ikke lurt noen, og du kommer ikke til å få sparken. I de aller fleste tilfeller vil du få en gratulasjon fra arbeidsgiver, også finner de en løsning på det. Det er snakk om veldig kort tid vekke fra jobb (drøyt halvår for de aller fleste) i en lang yrkeskarriere. Anonymkode: d005a...dd0 13 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #9 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er sikkert ikke lov, men...du lurte jo arbeidsgiveren Anonymkode: f9ec8...976 Kvinner i fruktbar alder har ikke opplysningsplikt. Problemet med det er jo at arbeidsgivere etterhvert ikke ansetter kvinner i fruktbar alder hvis firmaet går på et par sånne blemmer. Kvinnene taper på det i lengden, også de som er ferdige med barn/ikke skal ha barn. Så dette funker mot sin hensikt i mange tilfeller. Anonymkode: d5033...712 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #10 Skrevet 20. november 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det er sikkert ikke lov, men...du lurte jo arbeidsgiveren Anonymkode: f9ec8...976 Hvordan da, tenker du? Forklar gjerne, for jeg forstår ikke. Anonymkode: 6ff81...468 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #11 Skrevet 20. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kvinner i fruktbar alder har ikke opplysningsplikt. Problemet med det er jo at arbeidsgivere etterhvert ikke ansetter kvinner i fruktbar alder hvis firmaet går på et par sånne blemmer. Kvinnene taper på det i lengden, også de som er ferdige med barn/ikke skal ha barn. Så dette funker mot sin hensikt i mange tilfeller. Anonymkode: d5033...712 Ikke fordi jeg ønsker å åpne opp det vepsebolet, men: hvis vi hadde sørget for lik permisjon mellom foreldrene, ville det vært *nesten* hipp som happ om man ansatte menn som kvinner i den alderen. Det er der jeg mener løsningen på dette ligger. Ikke i at kvinnene som er gravide/planlegger å bli det skal ofre eget karriereløp for å bli mødre. Anonymkode: d005a...dd0 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #12 Skrevet 20. november 2023 Hva slags type jobb er dette? Er det vanskelig å få tak i vikar? Du burde si i fra på denne siden av åretslik at arbeidsgiver har tid til å finne vikar for deg. Å si i fra i februar f.eks. synes jeg er idiotisk gjort mot arbeidsgiver. Og det er ikke et godt utgangspunkt at du kunne sagt fra før selv om du ikke har begynt å jobben enda. Anonymkode: d5033...712 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #13 Skrevet 20. november 2023 Just now, AnonymBruker said: Hva slags type jobb er dette? Er det vanskelig å få tak i vikar? Du burde si i fra på denne siden av åretslik at arbeidsgiver har tid til å finne vikar for deg. Å si i fra i februar f.eks. synes jeg er idiotisk gjort mot arbeidsgiver. Og det er ikke et godt utgangspunkt at du kunne sagt fra før selv om du ikke har begynt å jobben enda. Anonymkode: d5033...712 Enig i denne. Arbeidsgiver trenger å vite. Anonymkode: d005a...dd0
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #14 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke fordi jeg ønsker å åpne opp det vepsebolet, men: hvis vi hadde sørget for lik permisjon mellom foreldrene, ville det vært *nesten* hipp som happ om man ansatte menn som kvinner i den alderen. Det er der jeg mener løsningen på dette ligger. Ikke i at kvinnene som er gravide/planlegger å bli det skal ofre eget karriereløp for å bli mødre. Anonymkode: d005a...dd0 Dette ville vært helt grusomt for mange mødre som måtte ut i jobb med ødelagt underliv og kropp og de aller fleste ammer lengre enn dette, også på natten. Far har allerede mer enn nok permisjon. Nå tar 50% av kvinner ulønnet permisjon fordi de får for kort tid med barna sine. Å presse enda flere kvinner over på ulønnet permisjon hvor de mister de viktigste ordningene som sykelønn er en katastrofe. Altså vil det ikke være bedre å dele permisjonen. Med mindre man utvidet permisjonen til 2 år og ga ett år til hver forelder... Anonymkode: d5033...712 5 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #15 Skrevet 20. november 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Man er pliktig til fortelle om en graviditet 3 mnd før termin. Så ingen er blitt lurt her Anonymkode: 47cdc...4fb 4 uker før om du skal være borte under ett år. Anonymkode: f317b...e85 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #16 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): De kan ikke si deg opp. Men det er jo virkelig ikke det beste utgangdpunktet for ett godt samarbeid.. Når har du termin? Og når har du tenkt å si noe? Anonymkode: 1affd...692 Nemlig, ikke det beste utgangspunktet. Det er noe som heter moral og samvittighet. TS vet at hun er gravid, men VELGER å ikke nevne det. Hun vet at når februar kommer, må arbeidsgiveren finne vikar. Arbeidsgiveren vet ingenting om det. Lureri. Anonymkode: f9ec8...976 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #17 Skrevet 20. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette ville vært helt grusomt for mange mødre som måtte ut i jobb med ødelagt underliv og kropp og de aller fleste ammer lengre enn dette, også på natten. Far har allerede mer enn nok permisjon. Nå tar 50% av kvinner ulønnet permisjon fordi de får for kort tid med barna sine. Å presse enda flere kvinner over på ulønnet permisjon hvor de mister de viktigste ordningene som sykelønn er en katastrofe. Altså vil det ikke være bedre å dele permisjonen. Med mindre man utvidet permisjonen til 2 år og ga ett år til hver forelder... Anonymkode: d5033...712 Ja jeg hører ofte om alle disse ødelagte underlivene. Som i så mange diskusjoner tidligere, så får jeg svare at jeg forutsetter at kvinner som er syke eller skadet får egen behandling for dette. Medfølgende sykmelding hvis det er slik at de ikke kan jobbe. Permisjonen er for barnet, og mor sin helse må behandles separat fra dette. Nå er det heller ikke normalt at mødre knapt kan gå 6 måneder etter fødsel, så jeg tenker at det for majoriteten kan løses greit på denne måten. Og det er majoriteten man lager universelle ordninger for. Om folk som er friske ønsker ubetalt permisjon, har de selvsagt alle rettigheter til å ta ut dette. Men vi gjør i så fall alle kvinner en tjeneste ved at mannen tar ut sin skjerv av dette også. Ts. Beklager at jeg sparket inn dette vepsebolet. Jeg skal ikke svare opp dette temaet mer, da jeg vet at dette har potensiale til å bli en enorm avsporing fra hva du spør om. Anonymkode: d005a...dd0 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #18 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja jeg hører ofte om alle disse ødelagte underlivene. Som i så mange diskusjoner tidligere, så får jeg svare at jeg forutsetter at kvinner som er syke eller skadet får egen behandling for dette. Medfølgende sykmelding hvis det er slik at de ikke kan jobbe. Permisjonen er for barnet, og mor sin helse må behandles separat fra dette. Nå er det heller ikke normalt at mødre knapt kan gå 6 måneder etter fødsel, så jeg tenker at det for majoriteten kan løses greit på denne måten. Og det er majoriteten man lager universelle ordninger for. Om folk som er friske ønsker ubetalt permisjon, har de selvsagt alle rettigheter til å ta ut dette. Men vi gjør i så fall alle kvinner en tjeneste ved at mannen tar ut sin skjerv av dette også. Ts. Beklager at jeg sparket inn dette vepsebolet. Jeg skal ikke svare opp dette temaet mer, da jeg vet at dette har potensiale til å bli en enorm avsporing fra hva du spør om. Anonymkode: d005a...dd0 Drit i akkurat underlivet da, selv om veldig mange flere enn man vet om sliter med prolaps og inkontinens. Du vet, disse småplagene kvinner blir avfeid for på legekontoret. De 50% av kvinnene som føder og tar ulønnet permisjon ønsker det jo ikke, derfor er det et problem. De ser på det som nødvendig. Du sier permisjonen er for barnet, men barn anbefales å få brystmelk lenger allerede enn den tilgjengelige permisjonen for mor. En totalt utslitt mor er ikke godt for barnet. Det kan føre til barseldepresjon og senskader for kvinnen. Man kommer ikke rundt at det er kvinnen som bærer barnet i 9mnd og som føder og gir melk. Det vil aldri bli 50/50. Anonymkode: d5033...712 7 4
pressplay Skrevet 20. november 2023 #19 Skrevet 20. november 2023 Jeg skjønner dilemmaet fra din side, men det legger ikke grunnlaget for et godt samarbeid videre. Er usikker på det juridiske her, men de fleste jobber har prøvetid. Det betyr at det er lavere krav til oppsigelse i prøvetiden, noe arbeidsgiver kan bli motivert til å utnytte i et slikt tilfelle. For små bedrifter kan det være svært alvorlig å måtte ut i en ny ansettelsesprosess når man trodde alt var i boks og derfor bli satt 6-9 mnd tilbake i tid. Dessuten medfører det ekstra kostnader å ansette flere. 1
IkkeStudentLenger Skrevet 20. november 2023 #20 Skrevet 20. november 2023 Vær fagorganisert, hvis du trenger juridisk hjelp må du være medlem før du faktisk har behov for hjelpen. Fagorganisering er lurt uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå