AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #1 Skrevet 20. november 2023 Leser jo overalt omtrent at folk har bestemt seg for å kutte ut julegaver. Skjønner at mange har dårlig råd, og folk må jo også få gjøre som de vil. Men virker som det har blitt trendy. Jeg kutter ikke ut, og jeg er sikkert ego ifølge noen, men det er en del av tradisjonene. Ingen i nærmeste familie har foreslått dette, og jeg kommer til å gi gaver som før. Men man trenger jo ikke å kjøpe veldig dyre gaver. Ingen barn her så blir til foreldre og søsken og min bestemor. Hva tenker andre her om dette? Anonymkode: 4b805...ba4 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #2 Skrevet 20. november 2023 De føler seg kanskje trendy de som gjør det, men det er jo en grunn til at sånne folk havner i avisene osv. eller skriver egne innlegg om det på kg. Og den grunnen er at de fortsatt er en veldig liten minoritet. "Kutte gaver til voksne" derimot tror jeg er blitt langt mer utbredt, veldig populært blant de som blir foreldre. Anonymkode: 2232c...a03 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #3 Skrevet 20. november 2023 Tenker det er bra. Folk flest har det de trenger og kjøper selv om det er noe de ønsker. Anonymkode: 621ac...c3e 10 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #4 Skrevet 20. november 2023 Jeg tenker at det er et forbannet gavemas og pengepress uten like, og at det bare er bra at man kutter ut noe av det. Gaver mener jeg til jul er forbeholdt egne unger og ektefelle/partner. Alle andre får gaver av sine, eller man kjøper selv alle disse småtingene for småsummer året gjennom. Det er VANVITTIG mye skrot som gis som "gaver" til folk i jula. Hjemmelagd søppel som bare havner i en skuff eller et skap før det hives etter noen år, eller andre 100 kroners Nille-skrap som ingen vil ha. Hvorfor gi noe i det hele tatt, når det faktisk ikke er noe som er verdt å ha? Alle jeg kjenner er i stand til å kjøpe den boka til 300 kroner på egenhånd, de trenger ikke vente til jul med å få den. Det er bortkastet med julegaver når det ikke er noe som mottakeren VIRKELIG ønsker seg og som koster såpass at de ikke har råd selv ellers i året. Da kan man virkelig glede noen med en gave. Men det gidder ikke jeg å ruinere meg på. Har kuttet ut gaver til alle unntatt barna. De skal få gaver så lenge jeg lever. Anonymkode: 0453a...504 7 1 6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #5 Skrevet 20. november 2023 Ja, for da kan jeg bruke mer på meg selv. Anonymkode: b968f...71d
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #6 Skrevet 20. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at det er et forbannet gavemas og pengepress uten like, og at det bare er bra at man kutter ut noe av det. Gaver mener jeg til jul er forbeholdt egne unger og ektefelle/partner. Alle andre får gaver av sine, eller man kjøper selv alle disse småtingene for småsummer året gjennom. Anonymkode: 0453a...504 Hvis man kun teller ektefeller/barn, er det veldig mange som ikke har noen "sine". Anonymkode: 2232c...a03 8 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #7 Skrevet 20. november 2023 Kutta ut julegaver for mange år siden, fullstendig meningsløs tradisjon. Anonymkode: cea9d...d81 7 2
jordbær86 Skrevet 20. november 2023 #8 Skrevet 20. november 2023 Hørte en gang det var noen som sa at det burde vært forbudt å kjøpe julegaver til voksne. Lurer litt på hvordan de skulle fått kontrollert det...
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #9 Skrevet 20. november 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at det er et forbannet gavemas og pengepress uten like, og at det bare er bra at man kutter ut noe av det. Gaver mener jeg til jul er forbeholdt egne unger og ektefelle/partner. Alle andre får gaver av sine, eller man kjøper selv alle disse småtingene for småsummer året gjennom. Det er VANVITTIG mye skrot som gis som "gaver" til folk i jula. Hjemmelagd søppel som bare havner i en skuff eller et skap før det hives etter noen år, eller andre 100 kroners Nille-skrap som ingen vil ha. Hvorfor gi noe i det hele tatt, når det faktisk ikke er noe som er verdt å ha? Alle jeg kjenner er i stand til å kjøpe den boka til 300 kroner på egenhånd, de trenger ikke vente til jul med å få den. Det er bortkastet med julegaver når det ikke er noe som mottakeren VIRKELIG ønsker seg og som koster såpass at de ikke har råd selv ellers i året. Da kan man virkelig glede noen med en gave. Men det gidder ikke jeg å ruinere meg på. Har kuttet ut gaver til alle unntatt barna. De skal få gaver så lenge jeg lever. Anonymkode: 0453a...504 Du var virkelig ei solstråle! Jeg merker jeg er enormt glad for at jeg ikke har deg i min omgangskrets, være seg jul eller en annen tid på året. I min omgangskrets så klarer alle å legge inn litt innsats slik at gavene faktisk er noe som mottaker blir glad for og bruker. For øvrig har jeg fått mye hjemmelaget og ikke en ting har vært søppel, og de fleste gir nok ikke hjemmelaget "søppel". At du har så mange i din omgangskrets som gir søppel er nok forståelig når man ser hvordan du omtaler ting, jeg hadde også gjort alt jeg kunne for å gi deg dritt med den holdningen du har til folk og hva de gir i gave. Anonymkode: ec54a...6dc 7 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #10 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis man kun teller ektefeller/barn, er det veldig mange som ikke har noen "sine". Anonymkode: 2232c...a03 Da får man sette seg ned og grine over at man ikke fikk noe Nille-skrap til jul eller en pyntefigur fra Ikea i julegave av noen? Det er da faktisk ikke verdens undergang å ikke få noe skrot til jul. Da får man heller spare året gjennom og gi seg selv en klekkelig julegave, noe man faktisk vet man har ønsket seg. Anonymkode: 0453a...504 6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #11 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kutta ut julegaver for mange år siden, fullstendig meningsløs tradisjon. Anonymkode: cea9d...d81 Samme her. Vi er bare voksne. Det er jeg visst trendy, da, for en gangs skyld. Anonymkode: 20c93...68a 3
Brunello Skrevet 20. november 2023 #12 Skrevet 20. november 2023 Jeg synes det er hyggelig å både gi og få gaver. Vi er ganske få i familien, så helt greit å gi gave til alle. Har en viss forståelse for at de som er veldig mange kutter gaver til de voksne. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #13 Skrevet 20. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Da får man sette seg ned og grine over at man ikke fikk noe Nille-skrap til jul eller en pyntefigur fra Ikea i julegave av noen? Anonymkode: 0453a...504 Anonymkode: 2232c...a03 7
jordbær86 Skrevet 20. november 2023 #14 Skrevet 20. november 2023 Nei, så trendy kommer jeg aldri til å bli. 1 2
Million Skrevet 20. november 2023 #15 Skrevet 20. november 2023 (endret) Det er ikke trendy. Det er nødvendig for mange. Endret 20. november 2023 av Million 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #16 Skrevet 20. november 2023 Million skrev (3 minutter siden): Det er ikke trendy. Det er nødvendig for mange. Ja skjønner det er nødvendig for mange. Men for noen som har veldig god råd er det nok også en ny trend. Anonymkode: 4b805...ba4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #17 Skrevet 20. november 2023 Sikkert for noen. Anonymkode: 4b805...ba4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #18 Skrevet 20. november 2023 Tipper endel slutter med julegaver fordi det er «riktig i tiden» ja, eller «trendy» som du beskriver det. De føler at de gjør det rette i denne materialistiske verden. Og det kan være en bra ting. Men ikke hvis de heller kjøper masse greier til seg selv, som jeg så noen skrive over her. Det sagt, julegaver behøver ikke være så fryktelig dyrt eller voldsomt. Det blir jo hva man gjør det til. Anonymkode: af9e6...49c 5
Gjest Adobyen Skrevet 20. november 2023 #19 Skrevet 20. november 2023 Jeg tror det sitter langt inne for folk å innrømme hvor dårlig råd man har, og hva som må ofres for å skrape sammen nok til å oppfylle forventningene. Egentlig vet vi ganske lite om hverandre.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #20 Skrevet 20. november 2023 Vet ikke om det er trendy, men for oss voksne blir det jo nesten bare bytte av penger. Vi ble enige med søsken om å slutte med gaver for et par år siden, alle har det de trenger. Og det blir mindre stress med færre gaver. Vi er også minimalister så det er lite vi ønsker oss eller trenger, og da ordner vi det gjerne selv. Vi er heldige som har råd, det er jeg klar over. Vi gir til partner, foreldre, nevø/niese, besteforeldre. Det er det, og det passer oss. Så kan alle andre gjøre som de vil Anonymkode: 506ca...a9e 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå