Gå til innhold

Noen som bor i leilighet og har kanin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kun hatt hund og katt tidligere før jeg fikk barn. Sønnen ønsker seg kanin nå. Hva koster det, hva skal man tenke på, lukter det, hvor ofte må vi rengjøre? Gi meg all info og erfaringer!! 🙂

Anonymkode: c43de...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner noen som har kaniner innendørs. De er husregne og frittgående, som katter, med egen do.

Ville forøvrig tenkt med grundig om. Det er MYE stell og styr. Man må skifte høy og rengjøre do hver kveld, og man må tilrettelegge veldig med å sikre ledninger som kan tygges over osv. De trenger tilsyn daglig, så man må ta de med seg når man reiser eller få noen til å passe. Det er ikke lov å ta med kaniner på fly/tog, slik det er med hund/katt.

Har man en hund/katt, får man ofte belønning for stellet/strevet. Min opplevelse er at man ikke får det samme med kanin. Kaniner er byttedyr (ikle rovdyr som katter og hunder), og er instinktivt redde for mennesker. Båndet man får med en hund eller katt er mye sterkere enn det man får med kaniner. De kommuniserer heller ikke noe med lyd, siden de er programmert til å være så stille som mulig for å vekke minst mulig oppmerksomhet fra rovdyr. 

Alt i alt skikkelig kjedelige dyr som ikke er spesielt billige i drift og som trenger en del stell. 

Anonymkode: 86c66...8ca

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin kan være fine kjæledyr, men jeg vil bare anbefale dem til voksne, ikke som kjæledyr til barn. De kan bli tamme og kosete, men det er ingen garanti. Om de skal være komfortable rundt deg bør man være en trygg og rolig person, som behandler kaninen på dens premisser. Det er ikke alltid forenelig med barn som vil bråke og leke og ha venner på besøk.
Kaniner er også veldig sosiale og bør ha en kaninvenn for å trives. De har det trist om de må leve hele livet alene, de er laget for å bo i store kolonier.
De trenger mye plass, tiden da man holdt kaniner i små bur er heldigvis snart forbi. En stor innhegning, et eget innredet rom, eller hele leiligheten. Å fôre med høy innendørs fører til en del rot og støv, og kaniner MÅ ha høy, så det må man også ta med i vurderinga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg ikke anbefale. De spiser seg igjennom lister, kanter og interiør. Det stinker av doen og må skiftes hele tiden. Og du må ha to av dem, siden de er flokkdyr.

Anonymkode: 4b058...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 20.19):

Det vil jeg ikke anbefale. De spiser seg igjennom lister, kanter og interiør. Det stinker av doen og må skiftes hele tiden. Og du må ha to av dem, siden de er flokkdyr.

Anonymkode: 4b058...70b

Hvis du har problemer med en kanin som gnager på lister og lignende kan en løsning være å gi de nok tilgang til egne kvister og pinner de kan gnage på. Kaniner må gnage på noe for å slipe tenner, og velger typisk lister og sånt hvis de ikke har noe annet lett tilgjengelig. Med fri tilgang til f.eks bjørkekvist vil de stort sett alltid velge friske kvister fremfor tørre lister. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...