AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #1 Skrevet 20. november 2023 Dette har skjedd flere ganger, hadde det vært et engangstilfelle hadde jeg ikke reagert sånn😅 må også legge til først at svigermor er verdens snilleste dame, kjempe koselig, gavmild og vil det beste for alle rundt seg, er derfor dette er litt vanskelig å ta opp med henne. Mannen min jobber offshore, så jeg er alene med kolikkbaby på 3 mnd og storebror på 3 år. Vi er naboer med svigers, og de vet hvor mye jeg sliter med babyen. Hun gråter hver gang de ser henne omtrent, og jeg har flere ganger grått av utmattelse foran henne. Det nyligeste eksempelet var i går, jeg trillet på baby med storebror på slep til å få babyen til å sove. Traff på svigermor utenfor, og hun sa at storebror kunne komme bort etterpå, hun skulle bare noe først så skulle hun ringe meg. Storebror kunne være med å lage middag (noe han elsker), så kunne hun ta meg til meg også slik at jeg ikke trengte å tenke på det sa hun. Timene gikk, og jeg hørte ingenting. Storebror fikk jo med seg, og spurte masse. Til slutt måtte jeg jo lage middag selv og hørte ingenting fra svigermor hele dagen, fikk melding på kvelden at tiden gikk fra henne😅 da hadde jeg takket nei til hjelp fra min egen mor fordi jeg tenkte jeg fikk hjelp. Ikke misforstå, jeg forventer ikke hjelp, men når noe blir sagt blir jeg jo glad for det og forventer jo da at det blir holdt🙈 Sånne ting skjer stadig vekk. Det er veldig sjelden hun tilbyr å hjelpe til også, kanskje 1 gang på de 2 ukene mannen er borte. Og det er som regel når jeg treffer på henne, at jeg føler hun sier det bare for det er "riktig" å si? De har ikke andre barnebarn og bor alene bare de to. Og ikke alltid det blir heller. Moren min er her flere ganger i uka og hun bor 20 minutters biltur unna, så sammenligner kanskje litt der da. Ellers har vi er godt forhold, praten går lett og hun er flink å invitere når det er spesielle anledninger osv.. Er jeg veldig urimelig? Hvordan kan jeg ta det opp på en fin måte? Syntes jo synd på eldste som gleder seg, og må være hjemme med gråtebaby hele dagene i helgene og ettermiddagen🙈 får ikke så mye oppmerksomhet som han fortjener når pappa er borte🥺 Anonymkode: bc4a4...672 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #2 Skrevet 20. november 2023 Nei, synes ikke du er urimelig i det hele tatt. Når hun tilbyr og sier at hun skal hjelpe og så ikke gir noen beskjed før lenge etterpå at det ikke ble noe av, det er rett og slett dårlig oppførsel. Det er klart både du og treåringen regner med at hun følger opp som hun har sagt, for dersom det ikke er sikkert at hun kan hjelpe bør hun ordlegge seg helt annerledes. Jeg tror jeg bare hadde sluttet å forvente noe, eventuelt svart helt ærlig tilbake på melding at du har ventet på en telefon fra henne. Noen trenger jo en tilbakemelding for å få litt selvinnsikt. Så må jeg nesten legge til at jeg synes det er rart hun ikke hjelper litt når hun ser hvor sliten du er. Bare en liten time her eller der kunne jo ha hjulpet, eller bidratt med en middag feks. Anonymkode: 40864...b16 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #3 Skrevet 20. november 2023 Du får si det til henne neste gang hun lover noe. "Du lover og lover hele tiden, men holder aldri løftene dine, Gerda. Så ikke lov mer enn du kan holde nå igjen. Hadet!" Anonymkode: dd20d...688 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #4 Skrevet 20. november 2023 Du kan si tydelig i fra om at hun ikke må si/love noe hun ikke klarer å holde. Mine foreldre bor 15 minutter unna, og kom ALDRI innom for å hjelpe når vi hadde treåring og kolikkbaby. Svigers bor 10 timer unna, og hjalp en god del. Folk er forskjellige og enkelte skjønner ikke annet enn sine egne behov. Anonymkode: 3536d...f2f
Tipaa Skrevet 20. november 2023 #5 Skrevet 20. november 2023 Hvis dere er naboer, så hadde jeg tatt med treåringen og ringt på døra, her er han, hørte ikke noe fra deg, så jeg kom bare likesågodt bort med han! og så går du! 6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #6 Skrevet 20. november 2023 Forstår godt frustrasjonen din. Kanskje neste gang avtale konkret klokkeslett? Hvis det ikke fungerer, så ville jeg innfunnet meg med at hun er upålitelig mht tid og hjelp. Hun er sikkert en fin person ellers altså, men at akkurat dette med tid og løfter om hjelp er hun ikke så god på. Anonymkode: d0828...670
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #7 Skrevet 20. november 2023 Jeg skjønner at du blir skuffet, men det er da ikke værre enn at du kunne ringt henne og spurt om det passet. Bedre enn å bare sitte å vente. Anonymkode: daf1f...df1 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #8 Skrevet 20. november 2023 Å ta høyde for at en kvinne som er gammel nok til å ha voksne barn og barnebarn ikke også er gammel nok til å surre med tiden er urealistisk. Du antar hun lyver. Hun kan like godt bare være dårlig på tid, distre eller begynnende dement. Jeg ville antatt en av de siste. Og hvorfor sender du ikke en oppfølgende melding? «Passer det om jeg tar med 3-åringen bort 16.30?» feks? Eller «min mor tilbyr barnepass. Kan du fremdeles passe, eller skal jeg heller takke ja?» (og så takker du ja dersom det går mer enn 20-30 min før hun svarer). Å bare vente i stillhet i timevis er ikke normal adferd. Anonymkode: 76a13...16b 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #9 Skrevet 20. november 2023 Hvorfor ringte du henne ikke? Anonymkode: 05847...d62
Snickersogtwist Skrevet 21. november 2023 #10 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (På 20.11.2023 den 17.00): Du kan si tydelig i fra om at hun ikke må si/love noe hun ikke klarer å holde. Mine foreldre bor 15 minutter unna, og kom ALDRI innom for å hjelpe når vi hadde treåring og kolikkbaby. Svigers bor 10 timer unna, og hjalp en god del. Folk er forskjellige og enkelte skjønner ikke annet enn sine egne behov. Anonymkode: 3536d...f2f Dine barn er ikke andre folk sitt ansvar, så ja, de burde kunne tenke på sitt eget behov i pensjonsalder. Det er urimelig å gå rundt med en forventning om at folk skal ofre seg for dine valg. Nå er ikke det tilfeller i denne saken da Svigermor sa hun kunne passe og lage middag, så dersom dette skulle forekomme igjen så hadde jeg slått på tråden og forhørt meg. 1
SynneD Skrevet 24. november 2023 #11 Skrevet 24. november 2023 Jeg tenker at du må være litt aktiv selv her også. Hun sa tre åringen kunne være med å lage middag - send en melding og si at feks nå nærmer det seg middagstid, er det greit at dere kommer bort? Det er også lov å si at ungen blir lei seg når det ikke skjer om han har hørt at det har blitt avtalt, så det er fint om man ikke avtaler noe dersom det kan bli vanskelig å holde.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #12 Skrevet 24. november 2023 Dette har skjedd 1725-hundre ganger og du tror fortsatt på hun mener hva hun sier slash det kommer til å skje!? Sorry asså, men du må jo være stokk dum. Anonymkode: 43fd7...1ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå