AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #1 Del Skrevet 20. november 2023 Jeg (25år gammel, kvinne) og typen (29 år gammel mann) har vært sammen i 2 1/2 år. Vi feirer alle høytider sammen med hans familie, fordi min familie ikke bor i denne delen av landet (vi drar og besøker min familie en helg annenhver måned). Romkameraten min skal flytte, og jeg har ikke råd til leien alene. Vi har snakket om å flytte sammen en gang i fremtiden, men nå er det plutselig veldig aktuelt, syntes jeg. Han sier nei, og syns jeg heller skal finne et annet kollektiv, og at han kun kan hjelpe midlertidig. Dette fordi han ønsker å bo alene. Han har ingen tidligere samboerskap eller nevneverdig lange forhold bak seg, og kjøpte huset for et halvt år siden.. Han har også nevnt at jeg burde betale leie dersom jeg skal flytte inn hos han. Er dette vanlig? Jeg syntes det var på tide å flytte sammen? Jeg har sagt jeg ønsker barn og ekteskap innen et par år, og han virker ikke uenig i dette.. Han ønsker å bo sammen før vi tar noe slikt steg videre, så hva gjør jeg? Er litt rådvill, hva hadde dere tenkt? Anonymkode: 7d903...0d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #2 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg (25år gammel, kvinne) og typen (29 år gammel mann) har vært sammen i 2 1/2 år. Vi feirer alle høytider sammen med hans familie, fordi min familie ikke bor i denne delen av landet (vi drar og besøker min familie en helg annenhver måned). Romkameraten min skal flytte, og jeg har ikke råd til leien alene. Vi har snakket om å flytte sammen en gang i fremtiden, men nå er det plutselig veldig aktuelt, syntes jeg. Han sier nei, og syns jeg heller skal finne et annet kollektiv, og at han kun kan hjelpe midlertidig. Dette fordi han ønsker å bo alene. Han har ingen tidligere samboerskap eller nevneverdig lange forhold bak seg, og kjøpte huset for et halvt år siden.. Han har også nevnt at jeg burde betale leie dersom jeg skal flytte inn hos han. Er dette vanlig? Jeg syntes det var på tide å flytte sammen? Jeg har sagt jeg ønsker barn og ekteskap innen et par år, og han virker ikke uenig i dette.. Han ønsker å bo sammen før vi tar noe slikt steg videre, så hva gjør jeg? Er litt rådvill, hva hadde dere tenkt? Anonymkode: 7d903...0d9 Ja, det er vanlig å betale leie, selvfølgelig. Hvis han er enig i barn og ekteskap om et par år, bør dere absolutt flytte sammen fort som fy. Det er svært fornuftig å leve sammen et par år før giftemål og barn. Han er ikke interessert i å ta forholdet videre, da han (siterer deg) "ønsker å bo alene". Hvorfor skal dette plutselig endre seg om et par år? Han ønsker altså at du bor i kollektiv med fremmede mennesker, fremfor med ham? OMG. Anonymkode: 69be8...386 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #3 Del Skrevet 20. november 2023 Spørr han om han har de riktige følelsene, for det høres jo ikke normalt ut for noen som vil etablere seg med kjeresten. Anonymkode: ea511...853 17 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 20. november 2023 #4 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg (25år gammel, kvinne) og typen (29 år gammel mann) har vært sammen i 2 1/2 år. Vi feirer alle høytider sammen med hans familie, fordi min familie ikke bor i denne delen av landet (vi drar og besøker min familie en helg annenhver måned). Romkameraten min skal flytte, og jeg har ikke råd til leien alene. Vi har snakket om å flytte sammen en gang i fremtiden, men nå er det plutselig veldig aktuelt, syntes jeg. Han sier nei, og syns jeg heller skal finne et annet kollektiv, og at han kun kan hjelpe midlertidig. Dette fordi han ønsker å bo alene. Han har ingen tidligere samboerskap eller nevneverdig lange forhold bak seg, og kjøpte huset for et halvt år siden.. Han har også nevnt at jeg burde betale leie dersom jeg skal flytte inn hos han. Er dette vanlig? Jeg syntes det var på tide å flytte sammen? Jeg har sagt jeg ønsker barn og ekteskap innen et par år, og han virker ikke uenig i dette.. Han ønsker å bo sammen før vi tar noe slikt steg videre, så hva gjør jeg? Er litt rådvill, hva hadde dere tenkt? Anonymkode: 7d903...0d9 Synes ikke det er rart å ikke flytte sammen etter 2,5 år, men når du nå må finne et nytt sted å bo, reagerer jeg på at han ikke vil vurdere samboerskap. Dere kan jo snakke om når han kan tenke seg det og fordeler og ulemper ved å framskynde det pga din bosituasjon. Det er selvsagt vanlig å betale husleie når man flytter inn til en som eier bolig. Det vanligste er en sum som er mindre enn det som er vanlig for en slik type leilighet/hus delt på to (siden dere er to som skal bo der). Dersom summen blir for høy for deg og høyere enn det du vlle betalt for en plass i et kollektiv, eller der du ellers ville bodd om dere ikke flyttet sammen, er det vanlig å betale i underkant av det du hadde betalt der. BEGGE skal tjene på å flytte sammen, men du skal ikke bo gratis. Alle må betale for å bo, din kjæreste har jo brukt mye penger på bolig, i tillegg har han kanskje lån. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 20. november 2023 #5 Del Skrevet 20. november 2023 Han er litt sær og sus. Kansje du skal tenke litt på om dette er helt rett for deg. Ville du ikke heller hatt en kjæreste som gleder seg til et liv med deg? 18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #6 Del Skrevet 20. november 2023 Jeg hadde heller ikke flytta sammen med noen som tror de skal bo gratis. Anonymkode: b00b7...2ec 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #7 Del Skrevet 20. november 2023 Selvsagt skal du betale leie til han om du flytter inn i huset hans! Siden du virker usikker på om det er normalt, kanskje det er derfor han kvir seg for at dere skal flytte sammen? Du får legge det fram til han at du kan flytte inn og selvsagt betale husleie/strøm og andre fellesutgifter. Anonymkode: 5eae7...456 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueturtle Skrevet 20. november 2023 #8 Del Skrevet 20. november 2023 (endret) Jeg tenker det er veldig viktig at du tar praten med ham om hvorfor han vil bo alene, og om han ser for seg å være særboer langt ut i fremtiden. Det er jo ikke lenge siden han kjøpte bolig, snakket dere om å kjøpe sammen den gang? Enig i den over at det tegnes er bilde av en mann som kanskje er litt sær og egen, spesielt siden han aldri har vært samboer før og ikke viser interesse i det nå heller. ed.: Dersom du flytter til han skal du betale husleie naturligvis. Eller kjøpe deg inn. Endret 20. november 2023 av Blueturtle Tilføyelse 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #9 Del Skrevet 20. november 2023 Selvfølgelig skal du betale om du flytter inn. Hvorfor tenker du at du skal bo gratis- du betaler jo leie nå også? Anonymkode: 40995...74c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 20. november 2023 #10 Del Skrevet 20. november 2023 Kan det hende han er skeptisk siden du trodde du skulle bo gratis? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drohatha Skrevet 20. november 2023 #11 Del Skrevet 20. november 2023 Viktigste er vel å få oppklart hva han tenker om at du flytter inn og eventuelt hvorfor han ønsker å bo alene? Er jo ganske naturlig å gå inn i et samboerskap etter et par år i forhold, og nå virker jo som et passende tidspunkt. Og ja, du skal selvfølgelig betale leie med mindre du kjøper deg inn 50 % i boligen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #12 Del Skrevet 20. november 2023 Du er ikke fruktbar for alltid. Det er helt fair at han vil bo alene om han ikke er klar for samboerskap. Men dere bør snakke om hvor sikker han er pr i dag om at dere om f.eks to år flytter sammen, og du kjøper deg inn i huset, og at dere et par år etter det starter å prøve på å få barn. Om han er usikker, så må du ta en avgjørelse om han er verdt å gamble på. Det tar litt tid å falle for en annen og kjenne hverandre såpass godt og lenge at det er forsvarlig å få barn med han. Ang husleie, så er det en selvfølge at du spleiser på fellesutgifter. Mat, strøm, streaming, ++ og kanskje noen hundrelapper til, siden han nå ikke bare kan invitere kompiser hjem som før, og får mindre skapplass på badet og ikke kan velge middag alene. Anonymkode: 4b0c8...2c5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 20. november 2023 #13 Del Skrevet 20. november 2023 (endret) Du tenkte altså at du bare skulle flytte inn til han og leve i sus og dus aldeles gratis, uten å betale noe for å få bolig og tak over hodet? Alle må betale for å bo. Det er vanlig at man betaler enten leie for å bo hos den som eier og har lån og div utgifter på boligen, eller man kjøper seg inn og tar lån selv til det for å bo der. Men det er vanlig å vente litt med å kjøpe seg inn, inntil man har "prøvebodd" sammen en stund først og funnet ut om det er liv laga å være samboende. Inntil videre betaler man da altså en slags husleie. Det er ikke første gang jeg ser innlegg her på Kvinneguiden fra unge kvinner i tjueårene som tror de skal bo gratis hos kjærestene sine. Hva skjer egentlig i hodet på sånne? Hvorfor i alle dager tror noen at de ikke skal betale for seg, som alle andre? Bare snylte på en kjæreste? Endret 20. november 2023 av Million 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #14 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du er ikke fruktbar for alltid. Det er helt fair at han vil bo alene om han ikke er klar for samboerskap. Men dere bør snakke om hvor sikker han er pr i dag om at dere om f.eks to år flytter sammen, og du kjøper deg inn i huset, og at dere et par år etter det starter å prøve på å få barn. Om han er usikker, så må du ta en avgjørelse om han er verdt å gamble på. Det tar litt tid å falle for en annen og kjenne hverandre såpass godt og lenge at det er forsvarlig å få barn med han. Ang husleie, så er det en selvfølge at du spleiser på fellesutgifter. Mat, strøm, streaming, ++ og kanskje noen hundrelapper til, siden han nå ikke bare kan invitere kompiser hjem som før, og får mindre skapplass på badet og ikke kan velge middag alene. Anonymkode: 4b0c8...2c5 Skal hun betale noen hundrelapper til fordi han ikke kan invitere kompiser, får mindre skapplass og må samarbeide om middag? 😄 Anonymkode: b84dc...2c6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 20. november 2023 #15 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ang husleie, så er det en selvfølge at du spleiser på fellesutgifter. Mat, strøm, streaming, ++ og kanskje noen hundrelapper til, siden han nå ikke bare kan invitere kompiser hjem som før, og får mindre skapplass på badet og ikke kan velge middag alene. Anonymkode: 4b0c8...2c5 😂 Det er det verste jeg har hørt ang samboerskap og livspartnerskap! Man skal som kvinne betale noen hundrelapper ekstra som "tort og svie" til mannen fordi han ikke kan invitere kompiser som før (pris 300 spenn), ikke har like god skapplass (pris 200 spenn) og til sist, ikke kan velge middag alene og burger hver dag utgår (pris 500 spenn)..... Haha, jeg har lest mye lattervekkende her på KG før altså, men denne tok nesten kaka! Kan jeg spørre om du er singel mann....ja? 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #16 Del Skrevet 20. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har sagt jeg ønsker barn og ekteskap innen et par år, og han virker ikke uenig i dette.. Han ønsker å bo sammen før vi tar noe slikt steg videre, så hva gjør jeg? Anonymkode: 7d903...0d9 Han VIRKER ikke uenig? Vil det si du faktisk ikke vet om han også ønsker barn og ekteskap, men bare håper du gjetter riktig? Spør ham rett ut. Hvis han ikke kan svare ja til det etter 2,5 år, så slutt å spille tiden din. Anonymkode: 8cb1a...62a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #17 Del Skrevet 20. november 2023 Million skrev (25 minutter siden): Du tenkte altså at du bare skulle flytte inn til han og leve i sus og dus aldeles gratis, uten å betale noe for å få bolig og tak over hodet? Alle må betale for å bo. Det er vanlig at man betaler enten leie for å bo hos den som eier og har lån og div utgifter på boligen, eller man kjøper seg inn og tar lån selv til det for å bo der. Men det er vanlig å vente litt med å kjøpe seg inn, inntil man har "prøvebodd" sammen en stund først og funnet ut om det er liv laga å være samboende. Inntil videre betaler man da altså en slags husleie. Det er ikke første gang jeg ser innlegg her på Kvinneguiden fra unge kvinner i tjueårene som tror de skal bo gratis hos kjærestene sine. Hva skjer egentlig i hodet på sånne? Hvorfor i alle dager tror noen at de ikke skal betale for seg, som alle andre? Bare snylte på en kjæreste? Min samboer bor gratis hos meg. Jeg er kvinne. Han er 40 år gammel mann. Anonymkode: 69be8...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 20. november 2023 #18 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min samboer bor gratis hos meg. Jeg er kvinne. Han er 40 år gammel mann. Anonymkode: 69be8...386 Da har han det sikkert som plommen i egget og seiler gjennom livet uten å betale for seg. Flotte greier. Tjener han så lite at du finner det nødvendig å betale bolig for en voksen mann? 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 20. november 2023 #19 Del Skrevet 20. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ang husleie, så er det en selvfølge at du spleiser på fellesutgifter. Mat, strøm, streaming, ++ og kanskje noen hundrelapper til, siden han nå ikke bare kan invitere kompiser hjem som før, og får mindre skapplass på badet og ikke kan velge middag alene. Anonymkode: 4b0c8...2c5 Hun skal selvsagt betale en normal husleie. Lån og fellesutgifter varierer veldig fra bolig til bolig, og kommer an på egenkapitalen kjæresten hadde. Det som er vanlig er å sette en pris litt under det hun ville betalt der hun bor nå (eller litt under det det koster å leie noe tilsvarende som kjæresten eier i samme område delt på to), så begge tjener litt på å bli samboere. Det enkleste er å inkludere alt som har med bolig å gjøre i denne summen (husleie pluss strøm, streaming, fellesutgifter osv), så blir det bare en sum hver mnd, pluss at man deler på mat. Endret 20. november 2023 av anonym111111 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #20 Del Skrevet 20. november 2023 Million skrev (14 minutter siden): Da har han det sikkert som plommen i egget og seiler gjennom livet uten å betale for seg. Flotte greier. Tjener han så lite at du finner det nødvendig å betale bolig for en voksen mann? Vi har fullstendig felles økonomi. Å dra penger frem og tilbake mellom kontoene våre er bare idiotisk. Han bidrar også stort som stefar, trenger ikke å mases på mht. husarbeid og så videre. Vi tjener likt og har tilgang til hverandres kontoer (kort), så vi bruker penger hipp som happ. Vi planlegger å gifte oss til våren. Anonymkode: 69be8...386 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå