Gå til innhold

Hvordan bli mer komfortabel med amming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forrige gang jeg ammet datteren min, ble det en tung reise. Hun hadde kolikk og gråt mye under ammingen, jeg ble veldig usikker. Fremfor alt klarte jeg ikke å være naturlig når jeg gjorde det, særlig ute i det offentlige.

Jeg har en del komplekser med nakenhet og misliker sterkt å være så sårbar. Jeg vet at amming bare er mating, men klarer bare ikke å la være å tenke på alle kritiske stemmer eller de som seksualiserer amming (om ikke de bare er en myte?)

Nå er jeg gravid for andre gang og vil gjerne få en finere opplevelse. Jeg vil kvitte meg med den indre kritiske stemmen og være komfortabel med å amme overalt, det være seg i familiebursdag eller på bussen.

Hvordan klarer noen å bare dra frem brystet uanstrengt? Har dere noen gode artikler eller bøker jeg kan lese som ka øke selvtilliten min når det gjelder amming?

Anonymkode: 16cb0...146

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe uvanlig eller unormalt å føle som du gjør altså. Tross alt pleier ikke vi damer ha puppene ute på vift ellers og for mange av oss forandres ikke dette bare fordi vi har fått en baby.

Hvis jeg skulle amme offentlig eller borte på besøk gjorde jeg det så diskré som mulig, jeg har aldri vært den som bare har dratt frem puppen slik noen gjør, det faller meg bare ikke naturlig, men det har gått veldig greit å amme med 2 barn likevel. Ammevennlige klær og bh, et sjal som kan dekke litt til om du ønsker det. Var vi borte, ammet jeg ofte i et annet rom eller satte meg litt i en krok. Gjør det du er mest komfortabel med fremfor å tenke at du må presse deg selv til å ha et veldig naturlig forhold til pupp i friluft. 

Noen ganger pumpet jeg også og ga flaske. 

Anonymkode: 59677...cb8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke noe uvanlig eller unormalt å føle som du gjør altså. Tross alt pleier ikke vi damer ha puppene ute på vift ellers og for mange av oss forandres ikke dette bare fordi vi har fått en baby.

Hvis jeg skulle amme offentlig eller borte på besøk gjorde jeg det så diskré som mulig, jeg har aldri vært den som bare har dratt frem puppen slik noen gjør, det faller meg bare ikke naturlig, men det har gått veldig greit å amme med 2 barn likevel. Ammevennlige klær og bh, et sjal som kan dekke litt til om du ønsker det. Var vi borte, ammet jeg ofte i et annet rom eller satte meg litt i en krok. Gjør det du er mest komfortabel med fremfor å tenke at du må presse deg selv til å ha et veldig naturlig forhold til pupp i friluft. 

Noen ganger pumpet jeg også og ga flaske. 

Og så må jeg bare legge til at jeg overhodet ikke er kritisk til offentlig amming hvor man ser et bryst! Det føltes bare ikke naturlig for meg å blottlegge puppen, så fant da måter å amme på som var litt diskré og mer komfortabelt. Jeg tror vi rett og slett bare er forskjellige, for noen er dette enklere enn for andre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har et veldig avslappet forhold til kropp og det gjør meg null om andre kan se kroppen min. Likevel satte jeg meg litt unna og hadde ammeklær på, sånn at andre ikke trengte å se med mindre de gikk inn for det. For min del er det også SÅ jævla merkelig at folk kritiserer amming, at jeg klarer ikke å forholde meg til det. Er babyen sulten skriker den, da er det bare å gi mat!

Anonymkode: 0f7f5...217

• Liker 2
Skrevet

Jeg trodde jeg kom til å bli like anstrengt til det som deg. Har et veldig anstrengt forhold til kropp, nakenhet, sårbarhet etc.

Min opplevelse ble derimot helt motsatt. Jeg ammer akkurat når og hvor det passer oss, selv nå som barnet snart går på 1,5 år!

For min del handler det om at jeg kobler meg så på barnet og vi er totalt i vår egen boble under ammingen. Legger ikke merke til folk rundt - hadde jeg tillatt meg selv å legge merke til sure blikk og folk rundt ville jeg nok vært litt mer anstrengt.

Så mitt tips må bli å vende blikket innover. Vær 100% i situasjonen og la verden segle sin egen sjø de minuttene 🥰 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og så må jeg bare legge til at jeg overhodet ikke er kritisk til offentlig amming hvor man ser et bryst! Det føltes bare ikke naturlig for meg å blottlegge puppen, så fant da måter å amme på som var litt diskré og mer komfortabelt. Jeg tror vi rett og slett bare er forskjellige, for noen er dette enklere enn for andre. 

Takk for svar. Jeg har vel følt et press på at jeg må klare å gjøre det overalt, siden jeg i utgangspunktet mener at amming ikke skal være tabu, men jeg hater å sitte der og ikke ha kontroll over min egen nakenhet. Iblant soler jeg meg toppløs, iblant ikke, kommer an på dagsform. Men jeg har nærmest følt et press på å skulle være komfortabel med å amme overalt, når jeg for eksempel ikke har lyst til å gjøre det foran pappa og svigerfar. (Begge har vandrende blikk, om du forstår)

Skrevet
Anononyma skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde jeg kom til å bli like anstrengt til det som deg. Har et veldig anstrengt forhold til kropp, nakenhet, sårbarhet etc.

Min opplevelse ble derimot helt motsatt. Jeg ammer akkurat når og hvor det passer oss, selv nå som barnet snart går på 1,5 år!

For min del handler det om at jeg kobler meg så på barnet og vi er totalt i vår egen boble under ammingen. Legger ikke merke til folk rundt - hadde jeg tillatt meg selv å legge merke til sure blikk og folk rundt ville jeg nok vært litt mer anstrengt.

Så mitt tips må bli å vende blikket innover. Vær 100% i situasjonen og la verden segle sin egen sjø de minuttene 🥰 

Det er nok et godt tips, men hva om man sitter i en sosial situasjon og det forventes at man deltar? Amming kan jo ta lang tid, skal jeg la venninna mi sitte og drikke kaffe for seg selv på kafeen jeg inviterte til? 
Men du har også rett, forrige gang jeg ammet, fokuserte jeg mye på omgivelsene.

Skrevet

Jeg tenker som så at det er mer sjenerende for dem rundt om babyen min hyler (og hun hyler høyt og stygt!) enn om de ser litt pupp (på tross av at jeg er diskré).

Anonymkode: de121...c62

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nok et godt tips, men hva om man sitter i en sosial situasjon og det forventes at man deltar? Amming kan jo ta lang tid, skal jeg la venninna mi sitte og drikke kaffe for seg selv på kafeen jeg inviterte til? 
Men du har også rett, forrige gang jeg ammet, fokuserte jeg mye på omgivelsene.

I de situasjonene er jeg tilstede i situasjonen, med venninnen, men lar ikke omgivelsene trenge inn. Oppfatter ikke om noen er sure på nabobordet f.eks 🙈 MEN trives nok best i de sosiale situasjonene med andre ammende, så blir vi liksom det litt plagsomme mammabordet som ammer i fellesskap, og det er jeg helt ok med! 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg tenker som så at det er mer sjenerende for dem rundt om babyen min hyler (og hun hyler høyt og stygt!) enn om de ser litt pupp (på tross av at jeg er diskré).

Anonymkode: de121...c62

godt poeng! 😄

Skrevet

Nr 1. veldig vanskelig å se selve brystet ved amming, henger jo gjerne litt skjorte over også. Så det at noen skal se brystet er lite sannsynlig. På av og oppkobling får du deg en teknikk og skjuler litt med hånden når du drar opp og ned skjorta.
Nr 2. folk bryr seg faktisk ikke, hvis de ser på deg så er det som de ser på andre rundt seg og går videre.

nr 3. jeg likte litt fred og unnskylde meg gjerne bort fra situasjoner. Gadd ikke sitte amme samtidig som skravle med gjester på kaffebesøk, da bare gikk jeg på soverommet eller i en lenestol for litt fred. 
nr 4. ute på tur offentlig fant jeg meg nærmeste parkbenk, og du kan jo sette vogna litt foran dere om du vil skjule deg litt bak den.

jeg har aldri fått en kommentar fra noen, ammet barnet offentlig i Norge, England, Spania, Italia. 

Anonymkode: b41b7...a45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...