Gå til innhold

Rådgiveren vår i banken har kalt inn til møte angående boliglånssøknad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi der er litt som bør diskuteres. Vi har kausjonist, så det er jo kanskje helt naturlig. Blir bare så stressa jeg, tror dere det kommer til å gå i boks? Hva i all verden tror dere skal diskuteres? Det er ikke urealistisk høyt, men det kan hende hun vil tilby noe lavere? Selv om vi i følge bankens lånekalkulator kan låne to millioner mer enn det vi har søkt om 😳 Hun hadde vel ikke kalt inn til møte om det var helt håpløse utsikter?

Anonymkode: dbe33...838

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde selv møter med banken før vi kjøpte bolig i 2020. Vi drøftet livssituasjon og hvilken type bolig vi så etter. Vi har lån i Handelsbanken, så vi fikk ikke finansieringsbevis, men banken så på hver enkelt objekt og sa hva de tenkte de kunne stå inne for mtp lån. Vi så på møtene som et gode. Man får best mulig råd fra banken hvis de vet mest mulig om livssituasjonen din. Vi var på tiden nyutdannet i gode yrker og hadde god startlønn.

Har man kausjonist syns jeg banken bør kalle inn til møte i alle tilfeller, slik at man er innforstått med hvilket ansvar som ligger i det. 

Jeg tenker at et møte normalt vil være positivt.

Anonymkode: 8f19c...772

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde selv møter med banken før vi kjøpte bolig i 2020. Vi drøftet livssituasjon og hvilken type bolig vi så etter. Vi har lån i Handelsbanken, så vi fikk ikke finansieringsbevis, men banken så på hver enkelt objekt og sa hva de tenkte de kunne stå inne for mtp lån. Vi så på møtene som et gode. Man får best mulig råd fra banken hvis de vet mest mulig om livssituasjonen din. Vi var på tiden nyutdannet i gode yrker og hadde god startlønn.

Har man kausjonist syns jeg banken bør kalle inn til møte i alle tilfeller, slik at man er innforstått med hvilket ansvar som ligger i det. 

Takk for at du deler erfaringen din. Jeg håper du har rett :) Vi eier leilighet og har boliglån fra før, så det er snakk om å øke lånet og kausjonistansvaret litt for å få finansieringsbevis til å kjøpe enebolig. Rådgiveren vet derfor litt om oss fra før. Er litt for spennende å vente, haha.

Skrevet

Jeg var nylig på møte. Man ser på tallene sammen, smekker på ekstra på renta, snakker om vedlikehold, sifobudsjett osv. En superfin samtale som ente med st jeg fikk mer lån en jeg trodde. 

Anonymkode: 3b6ec...340

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg var nylig på møte. Man ser på tallene sammen, smekker på ekstra på renta, snakker om vedlikehold, sifobudsjett osv. En superfin samtale som ente med st jeg fikk mer lån en jeg trodde. 

Anonymkode: 3b6ec...340

Da kan det jo være ganske lovende 😊

Skrevet

Vi hadde møte når vi kjøpte i 2020. Snakket om inntekt, og ikke minst forbruk i hverdagen. De så at vi bruker langt under sifo og har gjort det i lang lang tid, og tilbydde derfor et høyere lån hvis vi ville. Det ville vi ikke, men godt å se at de anerkjente det lave forbruket vårt. Syns det er greit å ha en person å forholde seg til i banken :) det var en hyggelig samtale.

Anonymkode: bafb2...cf5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Var det ikke veldig upraktisk at banken måtte vurdere hvert enkelt objekt?

Anonymkode: 86d4f...be4

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fordi der er litt som bør diskuteres. Vi har kausjonist, så det er jo kanskje helt naturlig. Blir bare så stressa jeg, tror dere det kommer til å gå i boks? Hva i all verden tror dere skal diskuteres? Det er ikke urealistisk høyt, men det kan hende hun vil tilby noe lavere? Selv om vi i følge bankens lånekalkulator kan låne to millioner mer enn det vi har søkt om 😳 Hun hadde vel ikke kalt inn til møte om det var helt håpløse utsikter?

Hun kaller inn til møte fordi hun trenger p snakke med kausjonisten også for å opplyse de om deres ansvar og at det kan begrense deres muligheter til å låne selv. Veldig mange kausjonisten innbiller seg at de bare skal skrive under noen papirer uten at de selv trenger å være solidarisk ansvarlige for lånet.

Møte eller ei, det er ikke dermed sagt at dere får lånet. Man tar gjerne møtet først før man evt. begynner å se på hvor mye som kan lånes ut.

Anonymkode: 9c96e...d6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hun kaller inn til møte fordi hun trenger p snakke med kausjonisten også for å opplyse de om deres ansvar og at det kan begrense deres muligheter til å låne selv. Veldig mange kausjonisten innbiller seg at de bare skal skrive under noen papirer uten at de selv trenger å være solidarisk ansvarlige for lånet.

Møte eller ei, det er ikke dermed sagt at dere får lånet. Man tar gjerne møtet først før man evt. begynner å se på hvor mye som kan lånes ut.

Anonymkode: 9c96e...d6d

Men det vet kausjonisten allerede, han var på møte hos den samme rådgiveren for to år siden da han kausjonerte for leiligheten vår :) Selvsagt greit å ta en gang til, men hun nevnte egentlig ikke at kausjonisten burde være med, det var vi som inviterte ham. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...