Gå til innhold

Syk på juleaften i fjor og måtte være hjemme, hvor drar vi nå da for å holde alle fornøyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og samboer har skilte foreldre, derfor har vi feiret hvert fjerde år hos svigers og foreldrene mine. Altså et år hos svigerfar m fam, neste med svigermor m fam, så de to neste årene mine to. Kaos. Men i fjor var vi så uheldig å bli ordentlig syke lillejuleaften og julen ble ødelagt. Vi skulle da egentlig ferie hos min mor. Hva gjør vi i år? Etter planen er det svigermor sin tur, men er redd min mor blir fornærmet da. Vi har to små barn og jeg vet jo at alle besteforeldrene har gledet seg til julefeiring med dem. 😭

Anonymkode: 126ea...ebf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere drar til svigers.

Er det ikke aktuelt å feire hos dere og be alle?

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Kan dere invitere alle hjem til dere?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ville feiret hjemme med besøk av de som kan/vil. Ellers; hos din mor. 

Anonymkode: 1db77...578

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

I utgangspunktet ville jeg tenkt at det er "rettferdig" å reise til de som ikke fikk besøk i fjor. Likevel er det noen forbehold, for eksempel om det er flere familiekabaler og tradisjoner som skal gå opp. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan aldri gjøre alle fornøyde. Fortsett der dere slapp, tenker jeg - din mor i år og svigers neste. Da må alle vente ett år, kontra at din mor må vente fire år... Det burde ikke være noe problem egentlig, slik jeg ser det. Burde også vært avklart for lenge siden, mener nå jeg. 

Anonymkode: 10d13...5f9

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
Ullvott skrev (5 minutter siden):

I utgangspunktet ville jeg tenkt at det er "rettferdig" å reise til de som ikke fikk besøk i fjor. Likevel er det noen forbehold, for eksempel om det er flere familiekabaler og tradisjoner som skal gå opp. 

Dette var også min umiddelbare tanke. Da det var "avlyst" julaften pga covidrestriksjoner for noen år siden, fortsatte vi påfølgende år med å reise dit vi skulle vært året før. Men om det er en større kabal rundt, kan det være man bør gjøre endringer slik at ingen trenger å være alene julaften.

Anonymkode: 850cd...552

• Liker 1
Skrevet

Dere slutter å være så opptatt av å gjøre alle til lags og følger opprinnelig plan.

• Hjerte 2
Skrevet

Din mor står for tur. Men jeg ville også begynt med hjemmejul.

Anonymkode: d32c7...071

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Både jeg og samboer har skilte foreldre, derfor har vi feiret hvert fjerde år hos svigers og foreldrene mine. Altså et år hos svigerfar m fam, neste med svigermor m fam, så de to neste årene mine to. Kaos. Men i fjor var vi så uheldig å bli ordentlig syke lillejuleaften og julen ble ødelagt. Vi skulle da egentlig ferie hos min mor. Hva gjør vi i år? Etter planen er det svigermor sin tur, men er redd min mor blir fornærmet da. Vi har to små barn og jeg vet jo at alle besteforeldrene har gledet seg til julefeiring med dem. 😭

Anonymkode: 126ea...ebf

Jeg ville bare invitert alle 4 hvert 4. eller 2. år. Resten av tiden ville jeg velfortjent nytt helt uten dem. Problemet løst helt uten bry for meg. Den som ikke ønsker komme får bli hjemme.

Anonymkode: 2c61b...f0b

• Hjerte 2
Skrevet

Tenk på hva dere vil selv :) Ikke legg opp Jula etter hvordan alle andre vil dere skal feire

Anonymkode: 97a1b...281

• Liker 4
Skrevet

Kanskje benytte anledningen til å begynne og feire julaften hjemme hos dere selv 🙂. Med eller uten gjester. Treffe slekta i romjula?

Anonymkode: 5a387...30c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ha jul hjemme og inviter både mor og svigermor.  

Anonymkode: 32aa5...c31

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan ikke begge bestemødre f.eks feire sammen med dere? Og neste år, begge bestefedre?

• Liker 3
Skrevet

Er litt vanskelig. Det vil si at om dere drar til svigers, så er det 4 år til neste gang dere feirer med din mor? 

Normalt sett tenker jeg at hvis man er syk, så fortsetter man som før. Ikke alt kan planlegges. Men her er det snakk om fire sett foreldre/svigers. Litt annerledes om det er snakk om å feire annethvert år. 

Vi har det på samme måte. Innimellom inviterer vi min mor, stefar og hans mør og stefar til oss. Da får alle feiret sammen og det går ikke like mange år mellom. Det kan være en ide? Det blir jo litt feil at dere alltid skal innrette dere etter deres tradisjoner. De har valgt å skille seg, og da får det noen følger. Og da syns jeg de kan ofre seg litt for dere. Om dere ikke har plass, kanskje foreldrene dine eller svigers har det?

Anonymkode: 9a1c3...b9f

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville blitt hjemme og invitert mor og svigermor. Er jo faktisk sånn sett din mor sin tur og det ville jeg holdt på. 

Anonymkode: ac820...fa7

• Liker 1
Skrevet

Her holder man seg til planen. Da det er flere som også har planlagt med sine «svigerser» så man er samme år hos de enkelte😅 

jeg har mine barn annethvert år, så da er ene søsteren min med sin familie hos svigerfamilien sin det året jeg ikke har barna mine. Neste år vurderer vi å bare feire hjemme med barna, så kan de som vil feire hos oss. Vi begynner å bli veldig mange om alle skal samles hos foreldrene mine.

eksen min fikk corona ene året han skulle ha barna. Så da hadde jeg barna 3 juleaftener på rad. Skulle vi begynt å bytte år måtte søsteren min byttet år, svigerinnen hennes og deres søsken der igjen osv byttet år. Så ja, det er en kabal. Eksen min skjønte jo dette. Så vi løste det med at han hadde barna halve juleaften i fjor og leverte de til meg kl16. 

Anonymkode: d952d...417

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Hjemmejul. Så får de komme de som er gira. 

Anonymkode: a7154...5c9

Skrevet

Jeg tenker at. man følger den opprinnelige planen.

Om man begynner å stokke om på det nå, blir det jo vanskelig for alle de andre - som også må stokke om på planene. 

Anonymkode: 26b02...c66

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvis de dere feirer med har lagt planer ut ifra rulleringen så ville jeg holdt meg til den. Det kan være de feirer med noen andre de årene dere ikke kommer eller noe sånt 

Samtidig, er det ikke på tide og skape egne juletradisjoner? Bli voksen og start med egen julefeiring så kan dere heller invitere hjem.

Endret av fru Alving
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...