AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #1 Skrevet 20. november 2023 Hvert år i lang tid har jeg holdt en juletrefest for venner et par uker før julaften hvor vi spiser mat og gir gaver til hverandre. Jeg startet tradisjonen da jeg var 20, jeg er nå 40. Denne julefesten betyr så mye for meg, jeg lager treretters middag, kjøper inn gaver, leier inn en skuespiller for å være julenisse for å dele ut julenissegaver etter at de vanlige gavene er delt ut osv. Jeg drar den helt ut! Jeg synes det er veldig moro, men har merka meg at flere av vennene mine bare ikke gidder å komme. Husker et år så inviterte jeg 18 stykker, og på selve dagen så var det bare 5 som dukket opp. Var også litt sårt da den nisseskuespilleren som allerede hadde fått nissegavene plassert i sin sekk bare "ja, hvor er Kari hohoho" og jeg måtte bare "nei, hun er ikke her i dag". Og det med nesten alle gjestene. Så fra de siste 7 åra kanskje så har jeg fått høre forskjellige unnskyldninger fra folk om at de ikke kommer. Gjerne samme dagen. Er litt lei av å gi så mye av meg selv for å gi venner en opplevelse som ser ut som et julekort, også blir det ikke satt pris på. Anonymkode: 22ead...126 6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #2 Skrevet 20. november 2023 Kanskje på tide å skape nye tradisjoner hvis dette ikke er så interessant for de andre. Livssituasjoner forandrer seg, folk forandrer seg . Anonymkode: 11e72...23f 11 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #4 Skrevet 20. november 2023 Da hadde jeg bare droppet det. Anonymkode: 60b26...e31 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #5 Skrevet 20. november 2023 Jeg hadde likt en middag med voksne venner i desember. Men med diverse julearrangementer med barna hadde jeg vel ikke ønsket en nisse for voksne. Egentlig ikke så veldig fan av gaver til voksne heller.. Med mindre det er vin? Anonymkode: 66740...95a
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #6 Skrevet 20. november 2023 Du kan jo prøve å ha avstemning for å ha julaftenfest for de svakrestilte? Men på alvor, du må ikke holde juletrefest om du føler at det ikke blir satt pris på. Kanskje en annen i vennegjengen kan ha det det i år, at dere bytter på hvert år? Nye spenninger! Anonymkode: 286dc...d94 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #7 Skrevet 20. november 2023 Hva klager du over? Er jo bare å stoppe det. Er så lei av folk som syter og klager uten å gjøre noe med ting. Anonymkode: 5f98a...e54 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #8 Skrevet 20. november 2023 Kanskje det er på tide med nye tradisjoner da. Litt spesielt å leie inn julenisse til en fest for bare voksne folk. Mulig folk er leie av dette. Hva med å tone det ned? Kall det noe annet og dropp nissen og treretters middag. Anonymkode: 35a31...a64 6
Aureka Skrevet 20. november 2023 #9 Skrevet 20. november 2023 Vet ikke om innlegget er sant, men uansett så høres det litt kleint ut. Beklager, men smiler/ler litt nå. 1
Mezzosoprena Skrevet 20. november 2023 #10 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er litt lei av å gi så mye av meg selv for å gi venner en opplevelse som ser ut som et julekort, også blir det ikke satt pris på. Anonymkode: 22ead...126 Og da fortsetter du med det fordi? Hvis du er så lei av det? Det er åpenbart viktigere for deg enn for dine venner, og da har du jo svaret ditt da... 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #11 Skrevet 20. november 2023 Noen får barn, andre jobber og det sier seg selv at man av og til må prioritere andre enn venner da. Noen skal kanskje på julebord med jobb, besøk med familie, arrangement med barna. Noen liker å ta det rolig når de blir eldre. I stedet for fest foretrekker de kanskje hyttetur med familie, en rolig kveld med partner eller se på tv med barna og lørdagsgodt. Kanskje noen syns det blir litt voldsomt? Og kanskje dd føler et gavepress? Det er vel ikke normalt å kjøpe gaver til alle venner? Hva med å invitere til noe enklere? En hyggelig julekveld med gløgg, vin for de som ønsker og noe enklere mat som julekvelds med diverse pålegg? Eller en lunsj hvor alle tar med en rett hver. Det kan også hende du bør endre tradisjonen. Må det være før jul? Hva med høsten eller vinteren når det ofte skjer mindre? Inviterer til noe litt enklere som en middag? Anonymkode: d1f0f...56b
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #12 Skrevet 20. november 2023 Flytt juletrefest din til januar, dropp gavene, og jeg tror mange gjerne kommer. Desember er allerede så hektisk. Anonymkode: b0486...dd0 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #13 Skrevet 21. november 2023 Aureka skrev (21 timer siden): Vet ikke om innlegget er sant, men uansett så høres det litt kleint ut. Beklager, men smiler/ler litt nå. Helt enig. Høres ut som noe som startet som en studentgreie, og så har det bare fortsatt, til tross for at folk får seg turnusjobber, familie, barn og egne tradisjoner. Får litt enslig tantemor uten barn-vibber av det hele. Som vedkommende over sier, beklager... Anonymkode: 04574...1e4 3
Million Skrevet 21. november 2023 #14 Skrevet 21. november 2023 18 mennesker som alle skal "gi gaver til hverandre"? Herregud, det hadde jeg droppet også, og da av økonomiske grunner. Ikke søren om jeg hadde gått ut og kostet på 18 gaver til venner jeg kanskje ikke ser mer enn en gang i året, når familien min der hjemme er de som jeg helst vil koste på gaver til. Uansett, var jeg deg, ville jeg droppet det styret og bare innsett at folk på deres alder (40) har egne familier og vil bruke tiden i desember på dem og andre ting. 3
Kometen Skrevet 21. november 2023 #15 Skrevet 21. november 2023 Endre konseptet da, når det ikke treffer. Mange er opptatt feks av bærekraft for tiden. Nissegaver med ræl folk ikke trenger er ut. Jeg har også førjulsfest. Alle kjøper èn gave som legges under treet, og så trekker alle èn gave. Til mat serveres en enkel tapas og alle har med det de vil drikke. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #16 Skrevet 22. november 2023 Jeg synes det høres kjempekoselig ut, men jeg hadde kanskje droppet gaver. I hvert fall til de voksne. Det beste er kanskje å bare ha en liten godtepose til barna (med klementin og rosiner, om du vil). Hadde også vurdert om det var mulig å gjøre justeringer på gjestelisten. Kan du invitere naboer, barnas venner med foreldre, noen av dine kolleger, noen fra treningen/hobbyen? Når folk ikke kjenner hverandre fra før så blir det ofte morsommere med selskapsleker. (nå kommer det sikkert mange negative kommenterer fra introverte, men dere passer nok ikke så godt inn på festen til TS.) Anonymkode: 3736c...474 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #17 Skrevet 22. november 2023 Million skrev (På 21.11.2023 den 9.27): 18 mennesker som alle skal "gi gaver til hverandre"? Herregud, det hadde jeg droppet også, og da av økonomiske grunner. Ikke søren om jeg hadde gått ut og kostet på 18 gaver til venner jeg kanskje ikke ser mer enn en gang i året, når familien min der hjemme er de som jeg helst vil koste på gaver til. Uansett, var jeg deg, ville jeg droppet det styret og bare innsett at folk på deres alder (40) har egne familier og vil bruke tiden i desember på dem og andre ting. Det blir ikke at alle gir gaver til hverandre. Jeg gir gaver til de jeg har bedt, og forhåpentligvis blir det da gaver fra de til meg også. De fleste jeg ber over kjenner til hverandre, men ikke alle er venner. Så det er ikke sånn at en person som bare kjenner tre andre på festen tar med gaver til alle gjestene. Anonymkode: 22ead...126
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #18 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (På 20.11.2023 den 10.56): Hvert år i lang tid har jeg holdt en juletrefest for venner et par uker før julaften hvor vi spiser mat og gir gaver til hverandre. Jeg startet tradisjonen da jeg var 20, jeg er nå 40. Denne julefesten betyr så mye for meg, jeg lager treretters middag, kjøper inn gaver, leier inn en skuespiller for å være julenisse for å dele ut julenissegaver etter at de vanlige gavene er delt ut osv. Jeg drar den helt ut! Jeg synes det er veldig moro, men har merka meg at flere av vennene mine bare ikke gidder å komme. Husker et år så inviterte jeg 18 stykker, og på selve dagen så var det bare 5 som dukket opp. Var også litt sårt da den nisseskuespilleren som allerede hadde fått nissegavene plassert i sin sekk bare "ja, hvor er Kari hohoho" og jeg måtte bare "nei, hun er ikke her i dag". Og det med nesten alle gjestene. Så fra de siste 7 åra kanskje så har jeg fått høre forskjellige unnskyldninger fra folk om at de ikke kommer. Gjerne samme dagen. Er litt lei av å gi så mye av meg selv for å gi venner en opplevelse som ser ut som et julekort, også blir det ikke satt pris på. Anonymkode: 22ead...126 Det er nok mange andre som hadde elska en slik fest hva med å ta kontakt med frelsesarmeen og spørre om de har et barn småbarnsfamilier som har det stramt og som feirer jul så hadde de nok elska juletrefesten ❤️❤️❤️ Anonymkode: 667a4...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #19 Skrevet 22. november 2023 Et par småbarnsfamilier mente jeg, ikke et barn småbarnsfamilier. Anonymkode: 667a4...2b5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #20 Skrevet 22. november 2023 Du snakker om små barn her nå, eller? I så fall er det nok vanligere med juletrefest i januar og godteposer, ikke gaver. Hvis dette derimot er en fest for voksne, så inviter heller til julebord (uten nisse og gaver selvsagt). Anonymkode: de781...344 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå