AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #1 Skrevet 20. november 2023 Har to katter som denne katten har lagt sitt hat på. De får juling jevnlig, men vi klarer som regel å stoppe det kjapt. Problemet nå er at denne katten nå har angrepet både meg og datteren min også. Jeg skulle ut i bilen og gikk helt vanlig mot bildøra. I det jeg setter meg inn, og fortsatt har ene foten ute kommer katten ut av intet og biter meg i foten mens den hyler. Jeg skatt til og fikk røsket til meg foten. Hadde heldigvis vintersko på, så den bet ikke gjennom. for en mnd siden var datteren min ute og jeg stod i verandadøren å snakket med henne (hun er 13 år). Da kommer denne katten mot henne, og gnikker seg inntil foten hennes, hun står bare helt stille. Den koser og strekker seg opp mot henne, så hun bøyer ser ned og lar den lukte på hånda hennes. Da koser den mot hånden hennes, og ut av det blå setter han i et hyl uten like og hopper opp på armen hennes og biter henne! Såpass hardt at det gikk gjennom genseren, og ble to dype hull i huden. Vi dro til legevakten. vi kontaktet eierene og de sa at det var så ulikt katten, for den er så snill. nei, denne katten er ikke snill! Nå tør vi nesten ikke gå ut her, i frykt for å bli angrepet. Kan vi kreve at de holder katten sin inne, eller i verste fall får den avlivet? Den kan jo umulig være frisk. Anonymkode: 275ad...92a
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #2 Skrevet 20. november 2023 den høres ikke frisk ut nei, høres kanskje ut som den har smerter? Er den kastrert? Anonymkode: b218a...48b 2 1
Visla Skrevet 20. november 2023 #3 Skrevet 20. november 2023 Høres ut som 2 katter i nabolaget her. De var full av tover og floker. Ene katten for noen år siden visste jeg hvem eide. Angrep barn på lekeplassen hver uke. Så meldte de til mattilsynet. 1-2 uker senere var den barbert og stelt. andre katten visste jeg ikke hvem var sin. Tynn og full i tover, sto utfor døren å mjauet omtrent hver dag. Etterlyste eier noen uker men ingen meldte seg. Så tok den med til dyrelege for å se etter chip. Ingenting, de sa den så hjemløs ut. Så chippet, vaksinerte og stelte den. Noen uker senere meldte eier seg🙃 var en av våre nærmeste naboer😆 jeg klipper av de værste tovene i store flak innimellom på den fordi jeg synes så synd i den nydelige katten. Ser omtrent aldri eigeren 1
Elle Melle Skrevet 20. november 2023 #4 Skrevet 20. november 2023 Jeg ville i alle fall begynt med å markere at den ikke er velkommen på deres eiendom/territorium. Det vil si, trampe og frese høyt mens man klapper i hendene og går raskt mot den når den krysser grensen. Hvis dere gjør det hver gang den er på "feil område ", så skjønner den tegningen. Bare forsøk å finne ut hva som er denne kattens naturlige område og hva som burde være deres katters område, det er ikke sikkert de følger de ekte grensene så man må ha litt skjønn. Han er muligens en opportunist som førsøker å tilegne seg størst mulig territorium, men jeg kjenner ingen katter som ikke blir skremt av trampende, klappende og fresende mennesker som markerer seg. Han er tross alt mye mindre enn dere. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #5 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): den høres ikke frisk ut nei, høres kanskje ut som den har smerter? Er den kastrert? Anonymkode: b218a...48b Den er tilsynelatende frisk, og kastrert. De som eier han tar godt vare på han, og de skjønner ikke at katten er så aggressiv som vi beskriver, hjemme er han bare snill. Men han oppholder seg altså på vår eiendom store deler av dagen, og nesten så han venter på oss. Han skjønner jo ikke at det er vår eiendom, siden han bor i nabohuset. Men ekkelt å måtte dobbeltsjekke uteområdet før vi kan gå «trygt» ut døra… Anonymkode: 275ad...92a
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #6 Skrevet 20. november 2023 Elle Melle skrev (7 timer siden): Jeg ville i alle fall begynt med å markere at den ikke er velkommen på deres eiendom/territorium. Det vil si, trampe og frese høyt mens man klapper i hendene og går raskt mot den når den krysser grensen. Hvis dere gjør det hver gang den er på "feil område ", så skjønner den tegningen. Bare forsøk å finne ut hva som er denne kattens naturlige område og hva som burde være deres katters område, det er ikke sikkert de følger de ekte grensene så man må ha litt skjønn. Han er muligens en opportunist som førsøker å tilegne seg størst mulig territorium, men jeg kjenner ingen katter som ikke blir skremt av trampende, klappende og fresende mennesker som markerer seg. Han er tross alt mye mindre enn dere. Ja, vi tramper og klapper når vi ser han. Hver gang, men likevel kommer han tilbake daglig. Han blir skremt nok når vi bråker, men går bare unna. Ligger å venter ved en busk eller ved gjerdet bare. Går aldri langt vekk. Og vi kan ikke nærme oss den noe særlig, for da angriper den oss! Utrolig skremmende… Anonymkode: 275ad...92a
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #7 Skrevet 20. november 2023 Visla skrev (7 timer siden): Høres ut som 2 katter i nabolaget her. De var full av tover og floker. Ene katten for noen år siden visste jeg hvem eide. Angrep barn på lekeplassen hver uke. Så meldte de til mattilsynet. 1-2 uker senere var den barbert og stelt. andre katten visste jeg ikke hvem var sin. Tynn og full i tover, sto utfor døren å mjauet omtrent hver dag. Etterlyste eier noen uker men ingen meldte seg. Så tok den med til dyrelege for å se etter chip. Ingenting, de sa den så hjemløs ut. Så chippet, vaksinerte og stelte den. Noen uker senere meldte eier seg🙃 var en av våre nærmeste naboer😆 jeg klipper av de værste tovene i store flak innimellom på den fordi jeg synes så synd i den nydelige katten. Ser omtrent aldri eigeren Vi vet hvem som eier, er nærmeste nabo. Katten er fin i peisen og blir godt tatt vare på, men er altså så plutslig aggressiv og jeg vil tørre påstå at jeg er redd katten etter forskjellige angrep både på kattene våre og oss også. Anonymkode: 275ad...92a
NatNat Skrevet 20. november 2023 #8 Skrevet 20. november 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Har to katter som denne katten har lagt sitt hat på. De får juling jevnlig, men vi klarer som regel å stoppe det kjapt. Problemet nå er at denne katten nå har angrepet både meg og datteren min også. Jeg skulle ut i bilen og gikk helt vanlig mot bildøra. I det jeg setter meg inn, og fortsatt har ene foten ute kommer katten ut av intet og biter meg i foten mens den hyler. Jeg skatt til og fikk røsket til meg foten. Hadde heldigvis vintersko på, så den bet ikke gjennom. for en mnd siden var datteren min ute og jeg stod i verandadøren å snakket med henne (hun er 13 år). Da kommer denne katten mot henne, og gnikker seg inntil foten hennes, hun står bare helt stille. Den koser og strekker seg opp mot henne, så hun bøyer ser ned og lar den lukte på hånda hennes. Da koser den mot hånden hennes, og ut av det blå setter han i et hyl uten like og hopper opp på armen hennes og biter henne! Såpass hardt at det gikk gjennom genseren, og ble to dype hull i huden. Vi dro til legevakten. vi kontaktet eierene og de sa at det var så ulikt katten, for den er så snill. nei, denne katten er ikke snill! Nå tør vi nesten ikke gå ut her, i frykt for å bli angrepet. Kan vi kreve at de holder katten sin inne, eller i verste fall får den avlivet? Den kan jo umulig være frisk. Anonymkode: 275ad...92a virker som en ukastrert katt til meg.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #9 Skrevet 20. november 2023 Vi hadde samme problem. Endte med at jeg lot bikkja (Weimaraner) drepe katta. Anonymkode: b0f38...2fc
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #10 Skrevet 20. november 2023 Har en lignende nabokatt og hver gang han kommer på eiendommen spruter jeg vann på ham. Han har i det minste begynt å løpe vekk når han ser meg, men han henger rundt i nærheten for å se om katten min er ute og ubevoktet. Da angriper han min katt. Vet ikke om det er så fryktelig mye mer å gjøre enn å sørge for at han får seg en kalddusj når han kommer på vår eiendom. Vil ikke skade ham heller. Anonymkode: 06d82...f8c 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #11 Skrevet 20. november 2023 Hva med å ta med dere vannpistoler en liten periode? Når katten prøver seg så gi den en liten sprut Anonymkode: 7b530...ff9 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #12 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva med å ta med dere vannpistoler en liten periode? Når katten prøver seg så gi den en liten sprut Anonymkode: 7b530...ff9 Utrolig dårlig råd på vinteren. Anonymkode: d9214...ae1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #13 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vi hadde samme problem. Endte med at jeg lot bikkja (Weimaraner) drepe katta. Anonymkode: b0f38...2fc Du risikerte altså livet til din hund? Naboen kunne fått bikkja din avlivet. Anonymkode: b218a...48b
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #14 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Vi hadde samme problem. Endte med at jeg lot bikkja (Weimaraner) drepe katta. Anonymkode: b0f38...2fc Sjuk i huet du. Anonymkode: db23d...389 4
Anonymbruker*** Skrevet 20. november 2023 #15 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du risikerte altså livet til din hund? Naboen kunne fått bikkja din avlivet. Anonymkode: b218a...48b Litt interessant det der. Hvordan vurderes egentlig slike saker av politiet? Om en hund tar livet av en katt mens den står i bånd, er inngjerdet el inne i huset kunne hunden blitt krevd avlivet da. Mange hunder som er tilsynelatende snille som dagen er lang kunne likevell kverket enn aggressiv katt. Jeg tror min koseklump er tilbøyelig til å ta livet av en katt under de rette omstendighetene. De fleste katter er heldigvis fornuftige, mens så har man de med en skrue løs som kan gå inn i fremmede hus eller oppsøke og terge en hund i løpestreng 😅
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #16 Skrevet 21. november 2023 NatNat skrev (18 timer siden): virker som en ukastrert katt til meg. Den er kastrert. Anonymkode: 275ad...92a 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #17 Skrevet 21. november 2023 16 hours ago, Anonymbruker*** said: Litt interessant det der. Hvordan vurderes egentlig slike saker av politiet? Om en hund tar livet av en katt mens den står i bånd, er inngjerdet el inne i huset kunne hunden blitt krevd avlivet da. Mange hunder som er tilsynelatende snille som dagen er lang kunne likevell kverket enn aggressiv katt. Jeg tror min koseklump er tilbøyelig til å ta livet av en katt under de rette omstendighetene. De fleste katter er heldigvis fornuftige, mens så har man de med en skrue løs som kan gå inn i fremmede hus eller oppsøke og terge en hund i løpestreng 😅 Ja, hunden kan bli avlivet. Det er ikke lov i Norge å bruke hund til å avlive andre dyr. F. eks er det ikke lov å bruke hunder til å bekjempe rotter, selv om mange folk har hunder som er avlet opp til nettopp det. Det er heller ikke lov til å la en jakthund angripe, de skal kun bidra i andre deler av jakten. Har selv en hund som har tatt mus og orm når jeg ikke har fulgt godt nok med (på hytta) men det holder jeg stille om, for det er absolutt ikke lov. Anonymkode: 88008...699
Anonymbruker*** Skrevet 21. november 2023 #18 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, hunden kan bli avlivet. Det er ikke lov i Norge å bruke hund til å avlive andre dyr. F. eks er det ikke lov å bruke hunder til å bekjempe rotter, selv om mange folk har hunder som er avlet opp til nettopp det. Det er heller ikke lov til å la en jakthund angripe, de skal kun bidra i andre deler av jakten. Har selv en hund som har tatt mus og orm når jeg ikke har fulgt godt nok med (på hytta) men det holder jeg stille om, for det er absolutt ikke lov. Anonymkode: 88008...699 Nå tenker jeg ikke på å aktivt bruke hunden for å ta livet av en katt. Det kan skje utilsiktet og dersom katten oppsøker hund i bånd, hund på inngjerdet område el inne i hus. Som nevnt gjør heldigvis de færreste katter slikt, men jeg har møtt på noen som har anlegg for sånn dumskap.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #19 Skrevet 21. november 2023 Vi har en Maine coon med lignende oppførsel. Har ringt dyrebeskyttelsen flere ganger for råd. De ber meg kaste vann på den. Vel og merke ikke på vinteren. Men her prøver den å komme inn. Klorer opp vinduskarmer, sitter utenfor dørene og mjauer. Jeg fikk helt nok da den prøvde å angripe 2åringen min. Jeg klapper den ikke, gir den absolutt ikke mat eller oppmerksomhet, jager den hver gang. Går unna. Eieren er totalt blåst. Katten er en pest og plage i nabolaget. Kan ikke oppholde oss ute. Men da den kom fra intet og hoppet på barnet mitt bakfra, når vi sto på vår egen terrasse, tok jeg tak i katten der jeg fikk tak og pælma den langt langt unna. Den fikk en flyvetur. Ikke noe jeg vil anbefale, men det ble løsningen her.. Anonymkode: ca16f...b84 1 1
Anonymbruker*** Skrevet 21. november 2023 #20 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vi har en Maine coon med lignende oppførsel. Har ringt dyrebeskyttelsen flere ganger for råd. De ber meg kaste vann på den. Vel og merke ikke på vinteren. Men her prøver den å komme inn. Klorer opp vinduskarmer, sitter utenfor dørene og mjauer. Jeg fikk helt nok da den prøvde å angripe 2åringen min. Jeg klapper den ikke, gir den absolutt ikke mat eller oppmerksomhet, jager den hver gang. Går unna. Eieren er totalt blåst. Katten er en pest og plage i nabolaget. Kan ikke oppholde oss ute. Men da den kom fra intet og hoppet på barnet mitt bakfra, når vi sto på vår egen terrasse, tok jeg tak i katten der jeg fikk tak og pælma den langt langt unna. Den fikk en flyvetur. Ikke noe jeg vil anbefale, men det ble løsningen her.. Anonymkode: ca16f...b84 Slike katter skulle det vært mulig å anmelde eier for og få krevd avlivet. Rart hvor mye vi godtar når det gjelder kattehold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå