Gå til innhold

Flexit ventilasjon: blir ikke varmere enn 18*C?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huset mitt har Flexit ventilasjon med CI60 styrepanel der man justerer temperatur og tillufttilførselen. Har skrudd temperatur på den høyeste (som sier 30*C), likevel er det fortsatt kun 18-19*C i huset. Tilluft er satt på 50%, filter blir jevnlig byttet, sist i bgmegynnelsen av høst. Prøvde også å resete- uten hjelp. 
Hva ellers kan det være?

Anonymkode: 18a88...54c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke meningen at den skal være varmere. Skal du ha varmekilde bør du installere varmepumpe i tillegg. 

Anonymkode: c6612...dde

Skrevet

Ventilasjonsluften forvarmet bare lufta til satt innlufttemperatur, vanlig med 18 grader. Du må ha en annen varmekilde hvis overskuddsvarme fra annet utstyr ikke gir høy nok temperatur. 

Anonymkode: 4b61f...76d

Skrevet

Funksjonen med ettervarme på ventilasjonen er for å unngå kald trekk når det er kaldt ute, ikke for å varme opp boligen. På kalde dager bruker anlegget veldig mye strøm på dette. Slå av ettervarmen et par dager, så ser du på totalforbruket hvor mye dette utgjør per døgn. Jeg tviler på at det lønner seg, men det kommer selvsagt an på hva slags annen type oppvarming du har.

Er ventilene dine fornuftig plassert, er det ikke sikkert at du opplever noe kald trekk uansett. Jeg gjør ikke det. Jeg testa litt med anlegget mitt, og bare ettervarmefunksjonen utgjorde ca. 10 kWh på ett døgn. Da var det 8-10 grader ute. Etter det har jeg den aldri på. Jo kaldere utetemperatur, jo mer strøm bruker anlegget på ettervarming.

Anonymkode: 006f8...941

Skrevet

Takk for svar!

Men jeg skjønner da ikke hvorfor det er mulig å velge opp til 30*C på panelen. 

Anonymkode: 18a88...54c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...