Gå til innhold

Får man avlivet en frisk katt fordi man ikke kan ha den lengre og ikke får omplassert den?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet i en vond situasjon og det er at jeg måtte overta en katt som tilhørte noen andre, men så har jeg ikke mulighet til å ha den selv heller fordi jobben min består av mye reising og er borte lenge.

Får ikke omplassert den og alternativet er da å avlive den eller slippe den ut for å la den bli herreløs katt, og det er jo grusomt gjort mot den.

Det tredje alternativet er å plassere den på pensjonat hver gang jeg er borte, men det blir lett 7000,-hver gang jeg er bortreist.

Vet ikke min arme råd😿

Anonymkode: 6884d...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du høre med Dyrebeskyttelsen i ditt område? De omplasserer katter og har kanskje mulighet til å overta den ❤️

Anonymkode: f1755...cd1

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett den ut. Da kan du like gjerne drepe den selv. Ingen katter er lagd for å leve ute uten hjelp fra mennesker. 

Anonymkode: 89b40...293

• Liker 31
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du høre med Dyrebeskyttelsen i ditt område? De omplasserer katter og har kanskje mulighet til å overta den ❤️

De har ikke engang svart på eposten jeg sendte til de eller på tlf

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom i samme situasjon, og måtte dessverre avlive. Jeg prøvde ALT først. Venner, familie, dyrebeskyttelsen, veterinæren ( kunne jo hende de kjente noen som ønsket seg pus) og la ut annonser på finn, Facebook osv. Ingenting. 

Jeg var helt desperat etter å finne en løsning som ikke var avlivning, men fant ikke. Veterinæren sa det var ekstremt vanskelig å gi bort voksne katter dessverre.. Håper du har bedre hell ❤️

Anonymkode: 02735...a46

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke sett den ut. Da kan du like gjerne drepe den selv. Ingen katter er lagd for å leve ute uten hjelp fra mennesker. 

Anonymkode: 89b40...293

Drepe dem selv hadde jeg selvfølgelig ikke klart.

Hverken Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern tar tlf når jeg ringer eller svarer på epost, så tenker de har det travelt?

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drepe dem selv hadde jeg selvfølgelig ikke klart.

Hverken Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern tar tlf når jeg ringer eller svarer på epost, så tenker de har det travelt?

Ts

Meg som svarte over her. 

Alle disse sa til meg ( ringte flere steder i landet) at de hadde lange lister, og kunne ikke ta inn nye katter da de prioriterer de kattene som ikke har et hjem. Uff 😔

Anonymkode: 02735...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Da tropper du opp på døra med katten. Tar de den ikke i mot da, har du forsøkt alt. Neste stopp er veterinæren. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke hjelp fra organisasjoner, de har mer enn nok med å ta vare på dyr som allerede er hjemløse og kanskje har vært det hele livet. 

Det er en bedriten situasjon, jeg tipper du kan få den avlivet. Kan hende du må prøve flere veterinærer evt.? 

Anonymkode: 0f53d...d6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke hjelp fra organisasjoner, de har mer enn nok med å ta vare på dyr som allerede er hjemløse og kanskje har vært det hele livet. 

Det er en bedriten situasjon, jeg tipper du kan få den avlivet. Kan hende du må prøve flere veterinærer evt.? 

Jeg ønsker overhodet ikke å avlive den da jeg har blitt glad i katten, men jeg hadde jo aldri skaffet meg katt når jeg jobber borte i 5-6 uker, men siden denne katten ble dumpet måtte jeg bare ta imot den siden jeg elsker katter.

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ok å gi dyret en smertefri innsovning hos veterinær. Katter har ingen begreper om sin livslengde, og i naturen dør de vel ikke av alderdom, men av sykdom og skader. 

Kjæledyr har man for å berike livet, og skal selvsagt gi dyret et godt liv mens det lever. Det skal ikke være et stressmestring eller uforholdsmessige utgifter. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ønsker overhodet ikke å avlive den da jeg har blitt glad i katten, men jeg hadde jo aldri skaffet meg katt når jeg jobber borte i 5-6 uker, men siden denne katten ble dumpet måtte jeg bare ta imot den siden jeg elsker katter.

Ts

Jeg forstår deg jeg, har katt selv. Men som @Biloba sier, så er det ikke vondt for katten - de hjemløse har uendelig mye verre skjebner enn stille innsovning. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

slippe den ut for å la den bli herreløs katt, og det er jo grusomt gjort mot den.

Hvorfor skriver du i det hele tatt det der? Du sier du er glad i katten men nevner at et alterntaiv er å gjøre den hjemløs der den kan få frostskader og andre alvorlige plager og smerter? Der den vil gå og lete etter deg fordi det er deg den er knyttet til?

Det var en ekstremt unødvendig, hjerteløs kommentar. Jeg tror ikke du er så glad i katter som du later som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Refreng skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skriver du i det hele tatt det der? Du sier du er glad i katten men nevner at et alterntaiv er å gjøre den hjemløs der den kan få frostskader og andre alvorlige plager og smerter? Der den vil gå og lete etter deg fordi det er deg den er knyttet til?

Det var en ekstremt unødvendig, hjerteløs kommentar. Jeg tror ikke du er så glad i katter som du later som

Jeg skrev det fordi det er et alternativ når jeg hører at dyrleger ikke avliver friske katter.

Hvis du ikke tåler og leser såpass bør du ikke være her inne på forumet

Ts

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det du spør om, men lufter ideen likevel. Har du noen naboer du stoler på som kunne matet katten og sluppet den ut og inn mens du er borte da? Det er selvsagt en stor tjeneste å be om, men om du har god kontakt med en nabo og forklarer situasjonen kan det være en løsning?

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å avlive er mye bedre enn å kaste den ut. Godt å høre at du tok i og katten og har gitt den er varmt og trygt hjem til nå. ❤️ Dyrebeskyttelsen og kattens vern har nok fullt opp. Bor du i Bergen, eller finnes kanskje kattens vern flere steder i landet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
c_buk skrev (1 minutt siden):

Ikke det du spør om, men lufter ideen likevel. Har du noen naboer du stoler på som kunne matet katten og sluppet den ut og inn mens du er borte da? Det er selvsagt en stor tjeneste å be om, men om du har god kontakt med en nabo og forklarer situasjonen kan det være en løsning?

De ønsker ikke å binde seg for en lang periode som kattepasser 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (1 minutt siden):

Å avlive er mye bedre enn å kaste den ut. Godt å høre at du tok i og katten og har gitt den er varmt og trygt hjem til nå. ❤️ Dyrebeskyttelsen og kattens vern har nok fullt opp. Bor du i Bergen, eller finnes kanskje kattens vern flere steder i landet? 

Bergen

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er bare å dra til dyrlegen å si du skal avlive en katt. Jeg har gjort det. Katten var helt frisk men vi kunne ikke ha katten. Dyrlegen gjør  det du vil. Det er bedre å gjøre det enn å la den gå for lut å kaldt vann. 

Anonymkode: ea3f5...733

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De har ikke engang svart på eposten jeg sendte til de eller på tlf

Ts

Prøv igjen. De har mye å gjøre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...