AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #1 Skrevet 20. november 2023 Jeg har kompleks ptsd og har etter retraumatisering blitt veldig dårlig med penger. Jeg klarer ikke spare noe som helst, selv om jeg tjener bra. Er det andre med lignende utfordringer, og hva kan hjelpe? Jeg kjøper hovedsakelig mat, klær og ting jeg trenger, bare alt for mye av det (Må ha et lager av alt, i tilfelle!). I tillegg føler jeg alltid at jeg må være perfekt for å bli likt, så jeg bruker penger på hudpleie, møbler osv. OG barna mine, som så mye av volden og jeg har dårlig samvittighet overfor, kjøper jeg stort sett alt de peker på. Men dette går jo ikke. Hva kan jeg gjøre for å bli bra? Dette er noe jeg virkelig skammer meg for. Anonymkode: 299d4...aeb 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #2 Skrevet 20. november 2023 Hva skjer om du ikke sløser så mye penger? Anonymkode: cc15e...caf 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #3 Skrevet 20. november 2023 Jeg sliter med stort forbruk selv. Men det er ikke på luksusting til hus eller meg. Har et psykisk sykt voksent barn som ikke har hatt inntekt på årevis. Vedkommende har endelig takket ja til mer psykiatrisk hjelp så nå er det på vei i bedre retninger der sykehuset har søkt støtteordninger for vedkommende. Jeg har vel brukt minst 8000 til 10000 kr per måned på vedkommende. Årsaken er at jeg hjelper med forbrukslån, nedbetaling på telefon, telefonregning, treningssenter , og mat og drikke. Luksusforbruk ? Jeg vet ikke om det er det i mitt tilfelle. Jeg lever selv på lite penger. Jeg kunne nektet å hjelpe han med en del av pengene men det vil jeg aldri gjøre. Det er mitt barn. Jeg bruker ihvertfall altfor mye. Klarer ikke å spare. Går i 0 hver måned. Anonymkode: 99d73...100
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #4 Skrevet 20. november 2023 Snakk med behandleren din om dette. Anonymkode: cda3c...1fd 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #5 Skrevet 20. november 2023 Mitt forslag er: lag et budsjett. Føre inn i bok og holde deg til en plan Anonymkode: 99d73...100
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #6 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Snakk med behandleren din om dette. Anonymkode: cda3c...1fd Nei, det er nok av andre ting å snakke om, og jeg skammer meg veldig. AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Mitt forslag er: lag et budsjett. Føre inn i bok og holde deg til en plan Anonymkode: 99d73...100 Jeg har både budsjett, sparekonto, fond, handleliste og middagsplaner, men det hjelper ikke. Det kommer alltid noe til som jeg «må» ha. Anonymkode: 299d4...aeb
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #7 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva skjer om du ikke sløser så mye penger? Anonymkode: cc15e...caf Jeg forstår ikke spørsmålet. Hvis jeg ikke sløser så sløser jeg ikke, det sier seg vel selv. Anonymkode: 299d4...aeb
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #8 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Men det er ikke på luksusting til hus eller meg Jeg kjøper heller ikke luksusting. Men jeg har flere kasser med tørrvarer, hermetikk som kan gå ut på dato. Kaster sykt mye mat fordi jeg kjøper «i tilfelle». Jeg ble i perioder nektet å spise som barn og mat ble brukt som straff, så hvis jeg ikke har nok blir jeg urolig. Hudpleie osv er heller ikke luksusting. Jeg fikk ikke lov å dusje og hadde alltid fett hår og luktet vondt og ble derfor mye mobbet på skolen. Kunne fortsatt å ramse opp, men det er ikke noe poeng i det. Dere skjønner sikkert hva jeg mener. Får barnet ditt hjelp av andre enn deg? Anonymkode: 299d4...aeb
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #9 Skrevet 20. november 2023 Ut fra det du skriver så kommer dette til å bedre seg når du får det litt bedre generelt etter retraumatiseringen din. Du skriver at det har med tidligere opplevelser å gjøre, du føler deg utrygg og dette er et forsøk på å stoppe utryggheten. Du går allerede i behandling så jeg tror du er på rett vei og at du bare må være litt tålmodig. Hvis du ikke har regningskonto med autogiroer på og sparekonto med automatisk trekk så kunne du jo sette det opp. Det hjelper lite hvis det er slik at du uansett bare går inn og overfører tilbake når du behøver det. Hvis du greier å bare betale kun fra én konto hvor kortet er tilknyttet så kan det fungere. De beste rådene ville du jo fått av behandleren din som kjenner deg og vet hvordan du har det nå... Jeg synes ikke du har noe å skamme deg over. Det er symptomer på retraumatiseringen din, det er ikke dumskap som får deg til å gjøre dette. Anonymkode: 5b44e...005 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #10 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ut fra det du skriver så kommer dette til å bedre seg når du får det litt bedre generelt etter retraumatiseringen din. Du skriver at det har med tidligere opplevelser å gjøre, du føler deg utrygg og dette er et forsøk på å stoppe utryggheten. Du går allerede i behandling så jeg tror du er på rett vei og at du bare må være litt tålmodig. Hvis du ikke har regningskonto med autogiroer på og sparekonto med automatisk trekk så kunne du jo sette det opp. Det hjelper lite hvis det er slik at du uansett bare går inn og overfører tilbake når du behøver det. Hvis du greier å bare betale kun fra én konto hvor kortet er tilknyttet så kan det fungere. De beste rådene ville du jo fått av behandleren din som kjenner deg og vet hvordan du har det nå... Jeg synes ikke du har noe å skamme deg over. Det er symptomer på retraumatiseringen din, det er ikke dumskap som får deg til å gjøre dette. Anonymkode: 5b44e...005 Takk, jeg håper du har rett. Jeg ble ikke klar over problemet før ganske nylig, da jeg så hvor mye jeg faktisk har tjent i år, og stort sett alt er vekk. Jeg burde ha klart å spare flere hundre tusen Jeg overspiser en del når jeg trigges og har så masse jeg er redd for og må prioritere dette for å kunne stå i jobb. Jeg har både sparekonto (i annen bank) med automattrekk og egen regningskonto med autogiro, men som du sier går jeg bare inn og fører tilbake. For tenk om det kommer snø og den jakka ikke er varm nok eller tenk om det blir regn, da må støvlettene impregneres og tenk om vinterdekkene ikke er gode nok, da må jeg ha kjettinger…. Osv osv. Herlighet, jeg er jo helt koko. Anonymkode: 299d4...aeb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå