Gå til innhold

Folk spør om avdragsfrihet på boliglånet for å kjøpe julegaver og julemat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Iflg Nordea har de begynt å få henvendelser fra folk om avdragsfrihet på boliglånet, der noen oppgir at grunnen er at de skal kjøpe julegaver og julemat. Vi kan vel regne med at det i tillegg er en del som oppgir andre grunner til å søke om avdragsfrihet, men at det egentlig er pga jula.

Jeg har ikke behov for avdragsfrihet på grunn av kostbar julefeiring, men så har vi/jeg allerede for flere år siden trappet ned på julegavekjøret og droppet det. Jeg gir f.eks. ikke til venninner lengre (vi kjøper oss uansett det vi vil ha året gjennom selv) og ikke til mine søsken heller.

Artikkel i VG

Hvordan blir din økonomi i jula? Stresset eller vil det fungere greit uten krise i januar?

Anonymkode: b4908...021

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager mye selv, ikke alle er kreative kanskje- men jeg har tidligere år gravert rimelige drikkeflasker fra Clas Ohlson, matbokser i stål, laget konfekt og dekorert boksen. Jeg lager også keramikk noe mange ikke har tilgang til. 

Anonymkode: b46c9...982

• Liker 2
Skrevet

Jeg får helt bakoversveis når jeg leser i tråder her inne at folk skal på både 3 og 4 julebord, og at unger skal få boblejakker og ipader for 5-10 000 kroner i julegaver, og gjerne pakkekalendere for 1500 kroner i tillegg.

Da håper jeg virkelig ikke at det er de samme folka som ber om avdragsfrihet, for da er man virkelig en helt spesiell form for idiot.

Anonymkode: f78a5...8fe

• Liker 18
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)

Jeg syns det er helt horribelt at så mange ikke klarer å bare slutte med gaver. Avdragsfrihet pga jul?

Vi har droppet julegaver til voksne, nå gi vi til ektefelle/samboer og barn. Hvis noen kommer over noe man vet andre ønsker seg eller vil ha bruk for kjøper vi det fremdeles, men med tydelig beskjed at man ikke forventer noe tilbake neste år. Fungerer fjell.

Nå bruker vi vel en tusenlapp på egne barn og 500 på nevøer og nieser.

Positiv bieffekt er at gaveutdeling ikke tar flere timer lengre, man kan kose seg sammen etter middag, spille brettspill osv. Ingen tv.

Det er blitt så avslappet og koselig at tom min svigerinne som i begynnelsen var veldig imot er nå full av lovord.

Endret av Daraya
.
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Daraya skrev (Akkurat nå):

Vi har droppet julegaver til voksne, nå gi vi til ektefelle/samboer og barn. Hvis noen kommer over noe man vet andre ønsker seg eller vil ha bruk for kjøper vi det fremdeles, men med tydelig beskjed at man ikke forventer noe tilbake neste år. Fungerer fjell.

Positiv bieffekt er at gaveutdeling ikke tar flere timer lengre, man kan kose seg sammen etter middag, spille brettspill osv. Ingen tv.

Det er blitt så avslappet og koselig at tom min svigerinne som i begynnelsen var veldig imot er nå full av lovord.

Det høres kjempekoselig ut! Vi kjøper til våre egne 3 barn for ca 1000 kr hver (eldste er 12), og for 800 kr til hver av våre 2 tanteunger. Og vi gir mer symbolske gaver til våre egne foreldre (typ for 400 kr til hver av dem), siden de kjøper gaver til barna våre. Merker godt at barna gleder seg aller mest til samvær med familie, julestemning og god mat i julen fremfor gavebonanza, noe vi er veldig stolte av og klapper oss selv på skulderen for.

Anonymkode: f78a5...8fe

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Da jeg og min ex mann fikk boliglån første gang, for over 20 år siden. Så sa banken at vi kunne få avdragsfrihet 2 mnd i året, og at veldig mange valgte å ta det før jul. Så vi og gjorde det de første årene. Siden vi var unge, og ikke hadde så høy inntekt ennå.

Så det er vel ikke noe nytt.

Her er det ingen økonomiske problemer til jul, og trenger ikke avdragfrihet på lånet. Jeg har liten familie, og 2 store barn, så her får barna mine litt dyr gave. Så er det få andre å kjøpe gave til. Så jeg bruker jo ikke ville summer.

Anonymkode: 72aeb...83d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er ikke ment som kritikk i det hele tatt og tar derfor uten sitering, men ser at vi har veldig forskjell på hva vi legger i gaver. For meg er ikke en gave til 400kr en «symbolsk gave», min mor får mindre enn det, og det er for meg en «ordentlig gave». Tantebarn (3 små + 2 voksne bonus) får for 2-300kr hos de små og en mindre gave til de voksne. Det er ikke for å skille mellom de, men sånn vi har avtalt og de har så mange som gir dem, at jeg har fått beskjed om at en mindre gave til dem er mer enn godt nok. De to er søsken, og får selvsagt likt. Mine to søsken med partnere, får felles gave til 2-300kr de også, og jeg har en singel og barnløs onkel som også selvsagt får gave. Vi har alltid vært ekstra nøye med ham, og nå er mulig jeg neste ut i den kategorien 🤣🙈 Vi får se, jeg er ihvertfall singel, og barnløs og vil stå uten gaver, som jeg skal være ærlig synes er litt trist, om ikke søsken, mor og tantebarn osv gir. 
Vi gir derimot ikke bursdagsgaver på ene siden etter 15år. Da kun ved myndighetsalder og rundt år, så er ved jul vi gir. 

Jeg synes jeg kan få mye for 100kr også, om en planlegger, og enda mer for 300k. Selvsagt ikke «alt», det ser jeg. Jeg vet min mor gir normalt flere tusen i «kontanter», samt noen gaver utenom. Tipper begge mine søsken gir meg noe dyrere gaver i retur enn jeg gir dem, men så gir jeg også til flere da. Jeg blir kjempeglad for gaver de små har laget også så skal ikke mye til å gjøre meg fornøyd 🥰 Alltid koselig med nye bilder av de små også til jul 🥰 Jeg synes det er litt koselig jeg, både å gi og få 💚

Om en trenger avdragsfri måned pga julen så tenker jeg at en i utgangspunktet har det stramt og/eller legger lista for høyt. Er så mye priskrig også til jul på en god del mat at en kan få en del billig. Jeg tipper en del handler for mange dager med masse kos. Både bedr pålegg, mer snacks, drikke, og finere middager og da går jo pengene. Samt gaver, og kanskje nye klær også. Ikke er jul noe som kommer overraskende heller, en vet det kommer hvert år. 

Jeg selv har lagt inn litt mindre sparing nå i november for å få kjøpt julegavene, og eventuelt annet jeg vil kjøpe på priskrig for en periode fremover (utover 2024), også kan jeg spare mer i desember. Jeg må sende en del gaver tidlig, så har gjort det sånn i år. Er usikker på om det er nødvendig, men da slipper jeg å stresse. Jeg klarer meg veldig bra, og vil klare alt med julen også. Jeg føler med de som fra før av har det veldig trangt da, og som har barn med forventninger. Det er ikke lett. Det går an å lære barn om realisme og hva ting koster da. 

Anonymkode: 95ae7...03d

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Folk må slutte å kjøpe de jævla julegavene! Greit, kjøp en liten ting hver til barna men du MÅ ikke kjøpe flere julegaver til hver og enkelt msn kjenner hvert jævla år. Også må man ikke verte juleaften, første juledag, og nyttårsaften for hele storfamilien uten å be om hjelp med maten heller. 

Er folk bare sta??

Endret av Polyester
  • Liker 7
Skrevet

Det viser jo bare en ting, og det er mangel på planlegging.

Selv begynte jeg på julegavene i April, og ble ferdig med alle nå i løpet av November. Julepynt trnger jeg ikke, og julematen er snakk om ett måltid ribbe der jeg skal ha familie på besøk. Ribbe er noe av det billigste kjøttet de har i butikken, og poteter og surkål velter ikke akkurat økonomien.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Når noen spør om avdragsfrihet bare pga jul, er det noe gærnt med prioritering og økonomi 🫣

Helt uforståelig for meg!

Skrevet
Daraya skrev (1 time siden):

Jeg syns det er helt horribelt at så mange ikke klarer å bare slutte med gaver. Avdragsfrihet pga jul?

Poenget er at hvis folk virkelig sliter, så har de ikke råd til gaver til egne barn i mye rimeligere prisklasse enn det dere holder på med. Det samme gjelder julemat.

Anonymkode: 4847f...642

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Iflg Nordea har de begynt å få henvendelser fra folk om avdragsfrihet på boliglånet, der noen oppgir at grunnen er at de skal kjøpe julegaver og julemat. Vi kan vel regne med at det i tillegg er en del som oppgir andre grunner til å søke om avdragsfrihet, men at det egentlig er pga jula.

Jeg har ikke behov for avdragsfrihet på grunn av kostbar julefeiring, men så har vi/jeg allerede for flere år siden trappet ned på julegavekjøret og droppet det. Jeg gir f.eks. ikke til venninner lengre (vi kjøper oss uansett det vi vil ha året gjennom selv) og ikke til mine søsken heller.

Artikkel i VG

Hvordan blir din økonomi i jula? Stresset eller vil det fungere greit uten krise i januar?

Anonymkode: b4908...021

huff dette er så trist

Skrevet

Har absolutt råd til å kjøpe dyre gaver, men vi har valgt å hoppe av gavekarusellen. Gir noe til barna og ektefelle, men fysiske gaver stopper der. Hadde aldri falt meg inn å be om avdragsfrihet pga jul. Har man ikke råd til dyr jul, så burde man erstatte den med en billigere løsning. (Mener så klart ikke dette for de som virkelig sliter økonomisk nå, men for de som lever over evne.)

Det jeg skal ta meg råd til i år er å donere et større beløp til en hjelpeorganisasjon. 

Anonymkode: 17640...3d6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ser at det står at hver nordmann bruker nesten 24000 i snitt på gaver og ekstra mat i forbindelse med julen😳 Det må være feil vel? 

Min mann og jeg bruker overhodet ikke 58000 ekstra på julefeiring, og vi tjener veldig godt. Laget et omtrentlig budsjett, for moro skyld. Kjøper ikke gaver til voksne, det er bare tull. 

I år skal vi ga julaften hos oss, vi blir 12 stk. 

- Pinnekjøtt, dyrt kjøtt kunne fått det mye billigere : 1800,-

Brus til maten + noen juleøl til et par av gjestene: 500,- Vi drikker ikke selv.

Dessert, lager is selv: 100,-

Ekstra julekaker, gløgg osv: 500,-

Julegaver 4 nevøer: 2000,- totalt

Egne barn to stk: 2000,- totalt

Bestemor: 300,-

Julekalender til barna 50,-

Det blir 7250 ekstra i tillegg til det vi alltid handler, eller 3625 hver på meg og mannen. I fjor var vi hos mannens foreldre, da hadde vi ikke utgifter til julemiddag. 

Hva er det folk bruker alle pengene på?

Anonymkode: c7151...164

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Polyester skrev (1 time siden):

Folk må slutte å kjøpe de jævla julegavene! Greit, kjøp en liten ting hver til barna men du MÅ ikke kjøpe flere julegaver til hver og enkelt msn kjenner hvert jævla år. Også må man ikke verte juleaften, første juledag, og nyttårsaften for hele storfamilien uten å be om hjelp med maten heller. 

Er folk bare sta??

herregud barn må jo få julegaver

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet

Jeg liker å kjøpe julegaver. Har liten familie, så koser meg med det. Vi har helt grei økonomi, og er middelaldrende. Men gaver til mange tusen pr person er uaktuelt. Dessuten, så kjøper jeg gaver i oktober og november, og julemat i desember, så ekstra utgifter til jul blir spredt på tre mnd. 

Anonymkode: a9c8e...37b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

om man må be om avdragsfrihet for å klare noen tusenlapper ekstra så har man for små marginer i privatøkonomien sin! Det er jo halv skatt i desember også. Det der handler utelukkende om prioritering og planlegging. Og ar folk bor langt over evne. Man må heller ikke kjøpe julegaver. barn får jo fra andre familiemedlemmer/slekt/venner. 

Anonymkode: 68f5f...496

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser at det står at hver nordmann bruker nesten 24000 i snitt på gaver og ekstra mat i forbindelse med julen😳 Det må være feil vel? 

Min mann og jeg bruker overhodet ikke 58000 ekstra på julefeiring, og vi tjener veldig godt. Laget et omtrentlig budsjett, for moro skyld. Kjøper ikke gaver til voksne, det er bare tull. 

I år skal vi ga julaften hos oss, vi blir 12 stk. 

- Pinnekjøtt, dyrt kjøtt kunne fått det mye billigere : 1800,-

Brus til maten + noen juleøl til et par av gjestene: 500,- Vi drikker ikke selv.

Dessert, lager is selv: 100,-

Ekstra julekaker, gløgg osv: 500,-

Julegaver 4 nevøer: 2000,- totalt

Egne barn to stk: 2000,- totalt

Bestemor: 300,-

Julekalender til barna 50,-

Det blir 7250 ekstra i tillegg til det vi alltid handler, eller 3625 hver på meg og mannen. I fjor var vi hos mannens foreldre, da hadde vi ikke utgifter til julemiddag. 

Hva er det folk bruker alle pengene på?

Jeg er ganske opptatt av mat og mattradisjoner. Jeg kan trygt si jeg bruker mer enn 100,- kroner ekstra på dessert i julen. Jeg tror det er svært små porsjoner om du lager hjemmelaget is til 12 stykker på julaften for 100,- kroner.  1 boks fløte, 1 vaniljestang og 1 liter melk så er du over. 

Anonymkode: 2d12a...20c

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Har ikke så mange å kjøpe gaver til da jeg slutta å handle til venner etter videregående. 

For meg blir det sånn. 

- Til søsteren min og typen hennes gir jeg 1500,- i gavekort på byggforetning. 

- Til foreldrene mine som har absolutt alt, så skriver jeg en lapp om at de er invitert til valgfri restaurant. Jeg dekker kr. 2000,-.       Blir ofte mye billigere, men da er vi i hvert fall ute sammen. 
- Til fruen så sparer vi til felles formål, så da setter jeg inn penger på vår felles sparekonto. 

- Har to barn og de får nok gaver til rundt kr. 2 000,- hver. 

Jeg vet at jula kommer og har for lenge siden satt av penger til dette. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er ganske opptatt av mat og mattradisjoner. Jeg kan trygt si jeg bruker mer enn 100,- kroner ekstra på dessert i julen. Jeg tror det er svært små porsjoner om du lager hjemmelaget is til 12 stykker på julaften for 100,- kroner.  1 boks fløte, 1 vaniljestang og 1 liter melk så er du over. 

Anonymkode: 2d12a...20c

9 dl fløte, 1 liter melk, og 9 egg gir ca 3 liter is. Men ok, kan godt doble eller til og med 5 doble dessertbudsjettet. Med 500 kr på dessert får vi bær til isen også. Vi er fremdeles langt under de nær 58000 folk bruker i snitt.. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...