Gå til innhold

Valpen ble livredd valpepasser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en relativt ny valp i hus, ca 10 uker. Den er skeptisk til nye, og viser det ganske greit med kroppsspråket. Alle jeg har hatt innom til nå har skjønt det, unntatt en ganske viktig person - naboen, valpepasseren. 

I går skulle de hilse for første gang. Naboen ringte på døra, gikk rett inn, hadde på seg en svær parkas, og allerede da gikk det galt. Valpen ble redd denne store skikkelsen. Naboen tok av seg parkasen med en stor bevegelse og gikk rett mot valpen som gjemte deg bak meg. Naboen satte seg på en kjøkkenstol, og brautende som han er, lo han, snakket høyt, og var bare mye.
Etter en stund dristet valpen seg til å gå bort og snuse på ham, hvorpå naboen plukker opp valpen og plasserer den på fanget. Valpen reagerer med et stivt blikk og prøver å hoppe ned. Han blir holdt fast. Plutselig glefser valpen etter haka til naboen som reagerer med å holde den fast i nakkeskinnet og legge seg over mens han knurrer til den. Valpen hyler selvsagt, spreller og vil vekk. Han slipper den ned og den piler avgårde.

Vi forsøkte alt etter det. Kos, nix. Godbiter. Nope. Pølsebiter. Nei. Ville ikke ha.

Hva gjør jeg nå da? Kan dette reddes? Eller vil hunden være redd naboen for alltid?

Anonymkode: cb195...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Valper er ofte litt usikre og redde når det gjelder å treffe fremmede.

Anonymkode: 34b1f...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville funnet meg en annen valpepasser, og minimert kontakten. Slik behandler man ikke dyr, og aller minst en valp. 

Nå må nok du mest sannsynlig bygge opp valpen ift fremmede igjen. Slike hendelser kan forme en valp svært negativt. 

Anonymkode: 5cc96...af6

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lar denne fyren passe valpen, vil valpen bli ødelagt for alltid. Han gjorde alt galt, og en person som holder en valp i nakkeskinnet og lener seg over og knurrer til den, er ikke en person som vil endre atferd etter et par alvorsord. Han vil fortsette å ty til slike skadelige, idiotiske metoder når dere ikke er der. 

Det hadde selvfølgelig vært flott om han kunne treffe valpen igjen om han gikk med på å sitte rolig på gulvet og ignorere valpen totalt, så valpen har mulighet til å bli trygg på han igjen, men jeg hadde ikke tatt sjansen på at naboen klarer å oppføre seg og ikke skremmer livet av valpen igjen. 

Finn en annen valpepasser. Og nå de neste to ukene bør dere være flink til å få besøk av folk som følger instruksene for hvordan de skal oppføre seg rundt valpen. Med en usikker hund, så skal besøket ignorere valpen. Ikke se på valpen, og ikke snakk eller prøve å klappe valpen. Å bli ignorert føles tryggest for en litt redd valp, og da har den mulighet til å komme bort og sniffe på eget initiativ. Når den har luktet litt og virker mer trygg, kan besøket få noen godbiter de gir valpen, men fortsatt uten å stirre/snakke til valpen. 

Og du, vær flink til å si "nei" når fremmede ute spør om å få hilse på valpen. Man føler seg uhøflig, men ikke sett den i situasjoner hvor den tvinges inn i en sosial interaksjon den synes er skummel. Da vil den bli sittende igjen med masse dårlige erfaringer. 

Anonymkode: d81ae...92f

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du lar denne fyren passe valpen, vil valpen bli ødelagt for alltid. Han gjorde alt galt, og en person som holder en valp i nakkeskinnet og lener seg over og knurrer til den, er ikke en person som vil endre atferd etter et par alvorsord. Han vil fortsette å ty til slike skadelige, idiotiske metoder når dere ikke er der. 

Det hadde selvfølgelig vært flott om han kunne treffe valpen igjen om han gikk med på å sitte rolig på gulvet og ignorere valpen totalt, så valpen har mulighet til å bli trygg på han igjen, men jeg hadde ikke tatt sjansen på at naboen klarer å oppføre seg og ikke skremmer livet av valpen igjen. 

Finn en annen valpepasser. Og nå de neste to ukene bør dere være flink til å få besøk av folk som følger instruksene for hvordan de skal oppføre seg rundt valpen. Med en usikker hund, så skal besøket ignorere valpen. Ikke se på valpen, og ikke snakk eller prøve å klappe valpen. Å bli ignorert føles tryggest for en litt redd valp, og da har den mulighet til å komme bort og sniffe på eget initiativ. Når den har luktet litt og virker mer trygg, kan besøket få noen godbiter de gir valpen, men fortsatt uten å stirre/snakke til valpen. 

Og du, vær flink til å si "nei" når fremmede ute spør om å få hilse på valpen. Man føler seg uhøflig, men ikke sett den i situasjoner hvor den tvinges inn i en sosial interaksjon den synes er skummel. Da vil den bli sittende igjen med masse dårlige erfaringer. 

Ja, det er akkurat dette jeg frykter, at valpen blir redd og usikker for alltid hvis jeg lar de to være alene. Han prøvde å reparere det med godbiter og kos, men valpen var fullstendig uinteressert i å nærme seg ham. Han kikket fælt bort på han der han satt på gulvet, men nektet å gå bort. Naboen foreslo at jeg burde gå ut av leiligheten slik at de fikk alenetid, men da sa jeg nei. Føltes rart å motsi en (selverklært) hundeekspert som han, en godt voksen mann som har hatt minst 20 hunder oppigjennom, men jeg følte bare at jeg måtte.

Jeg vet ikke helt hva jeg gjør i ukene fremover nå, jeg hadde jo regnet med naboen…

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

J Plutselig glefser valpen etter haka til naboen som reagerer med å holde den fast i nakkeskinnet og legge seg over mens han knurrer til den. Valpen hyler selvsagt, spreller og vil vekk. Han slipper den ned og den piler avgårde.

Hva gjør jeg nå da? Kan dette reddes? Eller vil hunden være redd naboen for alltid?

WTF?!🤬

Denne mannen skal aldri ha i nærheten av hunden igjen! Videre finner du oppegående, empatiske menn som kan hjelpe deg å trygge hunden. La all besøk overse valpen. Tar valpen kontakt etterhvert, skal det ikke bøyes over, men droppe biter av kjøttboller e.l. La besøket sette seg eller legge seg ned på gulvet. Unngå å se på valpen, kun litt i sidesynet. Rull kjøttboller bortover gulvet. Først når valpen selv tar skikkelig kontakt, kan besøket stryke valpen på brystet (ikke på hodet/ryggen). Ha gjerne litt dralek hvor valpen får lov å vinne. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er akkurat dette jeg frykter, at valpen blir redd og usikker for alltid hvis jeg lar de to være alene. Han prøvde å reparere det med godbiter og kos, men valpen var fullstendig uinteressert i å nærme seg ham. Han kikket fælt bort på han der han satt på gulvet, men nektet å gå bort. Naboen foreslo at jeg burde gå ut av leiligheten slik at de fikk alenetid, men da sa jeg nei. Føltes rart å motsi en (selverklært) hundeekspert som han, en godt voksen mann som har hatt minst 20 hunder oppigjennom, men jeg følte bare at jeg måtte.

Jeg vet ikke helt hva jeg gjør i ukene fremover nå, jeg hadde jo regnet med naboen…

Ts

Bra du sa nei. Vil tro at han er en "alpha, dominanse, nakketak/legge hund på siden" type. Noen hunder er så desperat etter oppmerksomhet at de vil krype sammen og godta alt av dårlig behandling. Er det fuglehunder han har hatt? 

Finn en lokal hundegruppe på facebook og spør etter valpepass der om du ikke kjenner noen andre som kan passe. Nevn at valpen er redd fremmede og trenger en forsiktig, rolig tilnærming. Der kan du også spørre etter hjelp til sosialisering fra menn som klarer å følge instruksene om å overse valpen og lar den komme bort på egne premisser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre, denne personen bør ikke være valpepasser. Jeg ville også prioritert å sosialisere valpen med flere ulike mennesker.  Da la menneskene overse valpen helt. Selv om valpen forsiktig snuser på dem, så er ikke det en invitasjon til å kose masse.

La valpen styre hvor fort den tør gå frem. La den treffe samme personen til den blir helt trygg på vedkommende før dere innfører en ny.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Bra du sa nei. Vil tro at han er en "alpha, dominanse, nakketak/legge hund på siden" type. Noen hunder er så desperat etter oppmerksomhet at de vil krype sammen og godta alt av dårlig behandling. Er det fuglehunder han har hatt? 

Finn en lokal hundegruppe på facebook og spør etter valpepass der om du ikke kjenner noen andre som kan passe. Nevn at valpen er redd fremmede og trenger en forsiktig, rolig tilnærming. Der kan du også spørre etter hjelp til sosialisering fra menn som klarer å følge instruksene om å overse valpen og lar den komme bort på egne premisser. 

Helt riktig. Han har alltid hatt fuglehunder.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, den mannen bør ikke passe noen hunder!! Han kan tydeligvis ikke lese signaler hos hund, og håndteringen høres ikke bra ut….

Anonymkode: c538e...161

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri latt han i nærheten av hunden min noengang igjen. 
Også håper jeg du sa noe når han holdt fast valpen og knurret til den, for det er virkelig ikke greit. 

Anonymkode: a6a15...dad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ville aldri latt han i nærheten av hunden min noengang igjen. 
Også håper jeg du sa noe når han holdt fast valpen og knurret til den, for det er virkelig ikke greit. 

Anonymkode: a6a15...dad

Jeg ble helt paff. Jeg trodde ikke han gjorde sånt. Han har for meg alltid virket så snill.

Å aldri la han nærme seg hunden min igjen kan bli skikkelig vrient i og med at vi nærmest bor vegg i vegg. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Å aldri la han nærme seg hunden min igjen kan bli skikkelig vrient i og med at vi nærmest bor vegg i vegg. 

Ts

Der er bare å gi han klar beskjed om å ikke nærme seg hunden igjen, pga hans oppførsel. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...