AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #1 Skrevet 20. november 2023 Hei! Har et lite dillemma her. min samboer og jeg har bodd i vår lille 45kvm leilighet i over tre år nå. Vi har lenge kjent på det at vi har «vokst» ut av leiligheten og at det er på tide med noe litt større. Problemet er at byen vi bor i blir midtpunktet mellom min samboer sin jobb og midt studiested. Jeg er avhengig av buss og derfor må jeg være litt «kresen» i forhold til plassering av leilighet. Vi har lett etter en leilighet som kan passe oss og våre to katter en god stund nå. Problemet er at enten er leilighetene vi finner for små, for langt unna bussforbindelser, eller de tillater ikke dyr. vi har nå funnet en stor leilighet, i perfekt avstand til buss og som tillater dyrehold. «Problemet» er at leien for denne er 13.500 i måneden ekskludert strøm. Vi har råd til dette da vi har en samlet inntekt på minst 42k i måneden. Men enkelte vi har snakket med har stilt seg negativt til at vi skal ta en så «drastisk» avgjørelse og flytte til noe så dyrt. De mener vi bare kan bo der vi bor nå og spare til egen bolig. jeg mener det å kjøpe bolig i de neste kommende årene blir uaktuelt da både jeg og min samboer ikke vet hvilken by vi havner i i forhold til fremtiden etter mitt studie og hvor han ender opp med å jobbe mer permanent. disse negative tilbakemeldingene fra folk i vårt liv om den nye leiligheten vi har funnet har fått meg til å tenke om det å flytte til noe så dyrt er lurt. denne leiligheten er såpass stor at jeg virkelig ser for meg en fremtid i den. så folkens, hva tenker dere? skal vi «pine» oss gjennom noen år i en liten leilighet hvor vi får spart mye penger, men ikke har helt plass til oss selv, eller skal vi flytte til en større og dyrere leilighet hvor vi faktisk har plass til å leve litt, men boligspar går saktere? Anonymkode: 98d15...bea
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #2 Skrevet 20. november 2023 Kjenner flere som leier rundt 10-13.000 kr i mnd, en person gjør det selv om han bor der helt alene og det er sentralt i byen. Hvis han kan betale det, så ser jeg ikke et problem med at dere kan gjøre det? Ikke Oslo, men en by med under 200.000 innbyggere. Dette er også små leiligheter. Det er selvfølgelig flere som vil ha billigere, men da må du akseptere at leiligheten er dårligere. Anonymkode: 05496...93c
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #3 Skrevet 20. november 2023 Disse «andre» skal ikke bo i en altfor liten leilighet med 2 katter i flere år fremover. Dere må selv avgjøre hva deres livskvalitet er verdt. Anonymkode: c47a0...ec0 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #4 Skrevet 20. november 2023 Det å bo ok og et sted man trives, er gull verdt. Det er mange, mange hverdager her i livet som man tilbringer hjemme, og jeg mener det er svært viktig for livskvaliteten å bo et fint nok sted med nok plass til å trives ordentlig. Jeg ville flyttet. Anonymkode: 119dd...751 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #5 Skrevet 20. november 2023 Spørs jo hvor mye dere betaler nå. Hvor mye dyrere blir det ift leie dere har i leie nå. Er det en dobling ville jeg absolutt bitt tennene sammen og bodd trangt mens du studerer. Er det bare et par tusenlapper mer ville kanskje økt bokomfort være verdt det. Uansett ville jeg spart så mye som mulig, det blir ikke lettere å komme inn i boligmarkedet fremover. Anonymkode: c6447...8e0 1
Myrmica Skrevet 20. november 2023 #6 Skrevet 20. november 2023 Jeg tenker ikke at 7000 i måneden per pers er så mye 😊
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #7 Skrevet 20. november 2023 13500 i husleie er jo ingen ting nå lenger 😅 Anonymkode: 31ee6...f89 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #8 Skrevet 20. november 2023 42k utbetalt og 13,5k i boutgifter er da ingenting. Selv har jeg 25k utbetalt og 14k i botutgifter, og jeg har råd til alt utenom. Men så sløser jeg ikke da 😁 Anonymkode: 3a6e7...221 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #9 Skrevet 20. november 2023 13500 er da en vanlig leie, det er heller billig enn dyrt. Hadde ikke tenkt på et engang. Dobbel det, da kan man begynne å tenke på om det er verdt det. Anonymkode: 32039...87e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå