Gå til innhold

Er det sant at man ikke skal kjøpe brukt til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe nye vintersko til barnet, tenkte brukt, men får høre at man alltid skal kjøpe nytt til et lite barn. Stemmer dette?

Anonymkode: a5ede...e60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare tull! Brukt er like bra, men sko ville jeg unngått å kjøpe brukt. Skoene kan være såpass gått inn og formet etter en annen sin fot. Ellers er gjenbruk helt topp. 👌

Anonymkode: 09c96...136

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal kjøpe nye vintersko til barnet, tenkte brukt, men får høre at man alltid skal kjøpe nytt til et lite barn. Stemmer dette?

Sko bør absolutt kjøpes nytt ja :) Det har med formen på foten og skoen å gjøre. Viktig at skoene passer, at de former seg riktig (til barnet som skal bruke skoene), at sålen ikke er tråkket ned feil osv. 

Anonymkode: eaaf0...572

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er bare tull! Brukt er like bra, men sko ville jeg unngått å kjøpe brukt. Skoene kan være såpass gått inn og formet etter en annen sin fot. Ellers er gjenbruk helt topp. 👌

Anonymkode: 09c96...136

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sko bør absolutt kjøpes nytt ja :) Det har med formen på foten og skoen å gjøre. Viktig at skoene passer, at de former seg riktig (til barnet som skal bruke skoene), at sålen ikke er tråkket ned feil osv. 

Hvis dere sier det så. Men jeg lurer på, selv hvis de kun er brukt en sesong av ett barn? 

Og har dere tips til gode vintersko som ikke koster over 500 kr, hvis man kjøper nytt?

På forhånd takk :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis dere sier det så. Men jeg lurer på, selv hvis de kun er brukt en sesong av ett barn? 

Og har dere tips til gode vintersko som ikke koster over 500 kr, hvis man kjøper nytt?

Hvor mange cm er foten til barnet da? Tenker ift størrelse. Viking har blant annet noen på salg til 499,- 

Superfit får du også på salg til rundt 500,- 

Skrevet

Har kjøpt mye brukte sko til mitt barn, og det samme ser jeg at mange av de andre i barnehagen gjør. Pedleder i barnehagen sa rett ut at brukte sko er helt supert, for de har mest sannsynlig bare blitt brukt en kort periode. 

Anonymkode: ef04c...32d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, selvom de er lite brukt (søsken skal heller ikke arve sko) Jeg hadde ikke kjøpt brukte sko med mindre du absolutt må. Men det er delte meninger om dette. Jeg velger å stole på helsestasjonen.
viking og superfit er gode sko, nå kan du garantert finne noen på salg😀 

https://www.moss.kommune.no/_f/p1/ia84c539d-9977-4e31-8020-bd6e93918257/barn-og-sko.pdf

• Liker 3
Skrevet

Bedre med brukte sko enn ingen sko. Nytt er selvfølgelig best, men er det trangt økonomisk å ikke ruiner deg på sko. Kjøp nye sko neste år kanskje og kjøp de som er minst mulig brukt du har råd til.

Anonymkode: 6eb55...c3f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvor mange cm er foten til barnet da? Tenker ift størrelse. Viking har blant annet noen på salg til 499,- 

Superfit får du også på salg til rundt 500,- 

Barnet bruker str 22. Kan du sende link?

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bedre med brukte sko enn ingen sko. Nytt er selvfølgelig best, men er det trangt økonomisk å ikke ruiner deg på sko. Kjøp nye sko neste år kanskje og kjøp de som er minst mulig brukt du har råd til.

Anonymkode: 6eb55...c3f

Hva er konsekvensene? Jeg hørte ingenting om dette på min helsestasjon

Skrevet

Det går heilt fint å kjøpa brukt, spesielt frå str.20-23. Sjå på skoen, sjå på mønster under skoen. Forskjell på å kjøpa pent brukt med bruk igjen og totalt utslitte sko brukt av f.eks to barn i to sesongar.

Her kjøper eg nye vintersko, støvlar og Joggesko. Lillebror arver som regel kom det er bruk igjen.  Kjøper alltid brukt av typen finsko, pensko, pyntesko, crocks til badesessongen og sandalar kjøper eg brukt. 

Skoindustrien og butikkar har ein økonomisk agenda. 

Anonymkode: 3423d...77d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er skoindustrien som har skapt myten om at brukte sko er farlig for barn. Pent brukte sko er helt supert.

Anonymkode: 52094...223

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Eg har ikkje funnet noko forskning som stadfeste noko konkret. Det er mest påstander som ikkje er dokumenterte. Du finner fysioterapeutar som er i mot arving. 

Det blir nevnt ryggsmerter, leddsmerter, fotsmerter, stor skade, knesmerter, tvunget inn i andre sitt ganglag. 

Ingenting er forankret i forskning eller bevist. Det er ein allmenn sanning utan dokumentasjon. 

Anonymkode: 3423d...77d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Alt for mye skepsis ute og går til brukte barnesko. Man kan fint bruke pent brukte sko, også til barn.

Viking Footwear, som jo da har veldig god peiling på sko og føtter, sier dette:

"Det finnes ikke noen standardisert test du kan bruke for å avgjøre om et par brukte sko fortsatt er brukbare. Den beste måten å avgjøre dette på, er rett og slett å sette skoene på bordet foran deg og se på dem.

• Har skoen samme fasong nå som da den kom ut av skoeska?
  • Står skoene stødige og rette på bordet, eller har de blitt tråkket skeive?
  • Ser det ut som sålen er komprimert?
  • Ville du brukt disse skoene selv, dersom de var i din størrelse?

Det blir altså en skjønnsmessig vurdering om det fortsatt er noe igjen å slite på i skoen. Om du kommer frem til at skoen ser brukbar ut, at den ikke er for slitt eller ujevn, er det ingenting i veien for at barnet ditt kan bruke skoen."

https://info.vikingfootwear.com/no/barnesko/arvet-barnesko-slik-avgjor-du-om-barnet-ditt-kan-bruke-dem?hs_amp=true

• Liker 9
Skrevet

Mime barn har brukt mange par arvede sko. Man ser jo om skoene er tydelig gått inn, eller ser ut som nye. 

Anonymkode: fabd6...0c3

• Liker 4
Skrevet

Det går helt fint på den alderen. Skoen er jo pent brukt i den alderen. Sjekk bare for sikkerhets skyld at tidligere eier ikke har gått ned sålen.

Det er skogindustrien som ikke ønsker at sko arves.

Anonymkode: 362e5...e67

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har funnet gode rimelige sko på sportoutlet til jentene! 

Anonymkode: b2f40...931

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barna har myeke føtter og i mye sko  former foten skoen. I brukte kan skoen forme foten. 

Men ikke så mye heller da. Men mange barnesko er brukt svært lite, så da er det som regel ikke noe problem.  Er selv vokst opp med kun  arvesko. Og har ikke fått formet mime. Er litt plattfot, men ddt var mamma også 

Anonymkode: fc958...255

Skrevet

Det som er farligere for barns helse enn brukte sko er inaktivitet. 

Kjøp to-tre brukte par og fordel belastningen på disse tre. Sørg for at barnet er aktivt og nysgjerrig, og du trenger ikke bekymre deg. 

Anonymkode: 39e45...412

• Nyttig 1
Skrevet

Hvor kaldt er det der dere bor? Vi har gode erfaringer med Reima Nefar som rimelige og bra vintersko, men de er best i milde og slapsete vintre. Om det er kaldere enn minus 10 mye av vinteren ville jeg gått for noe varmere.

Anonymkode: bfc19...168

Skrevet

Man kan faktisk få skjev stilling på bena om man bruker brukte sko. Jeg fikk det for jeg måtte arve sko av min søster som skeiva veldig, selvom skoene kun var lite brukt. Kjøper dere brukte sko til dere selv? Hvis ikke, SKAM dere om dere kjøper det til barna deres, gjerrige folk som dere sku ikke hatt barn! Fysj…

Anonymkode: 586e6...cc5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...