AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #1 Skrevet 19. november 2023 Har jobbet meg sakte, men sikkert oppover økonomisk gjennom mange år. Gått fra å leve på suppe og nudler til å klare meg greit. For et par år siden sa det stopp og det siste året nå har vært ekstremt. Sliter måned etter måned, henger etter med regninger og klarer ikke å komme ajour. Så over budsjettet mitt for resten av året og jeg vil fremdeles henge bakpå når vi går over i et nytt år. Det nærmer seg jul, men jeg har faktisk ikke råd til adventskalender eller gaver til barna i år. Likevel er jeg jo heldig fordi jeg har jo faktisk fast jobb, men alle utgifter har økt så enormt. I tillegg er jeg konstant bekymret pga f.eks jeg skulle vært hos tannlegen, skulle kjøpt ny vinterjakke, skulle så veldig gjerne hatt råd til julegaver til barna.. Jeg skal nok komme meg gjennom dette, men jeg er så lei. Lei av å konstant må snu på hver en krone og maks ha et par tusenlapper på konto (som kun er til mat). Aldri kunne puste lettet ut, men slukke krise etter krise. Jeg kan ikke være den eneste som har det slik. Det økonomiske påvirker psyken min helt ekstremt og jeg er konstant sliten og uopplagt. Penger kværner i hodet mitt hele tiden. Man blir så sliten... Flere som har det ligende? Anonymkode: 4ec6f...03b 1 8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #2 Skrevet 19. november 2023 ♥️ Først av alt- barna trenger ikke kalender, det er mer enn godt nok å kjøpe sjokoladekalender på Rema. Kan du låne en adventsbok på biblioteket lese et kapittel hver kveld i stedet? Kose dere sammen med julebarne-tv? Når det gjelder budsjett, så må du se hva som kommer inn og hva som går ut. Faste og variable utgifter. Selv liker jeg å få pengene inn på en fast konto. Derfra overfører jeg en fast sum til regningskonto, brukskonto (mat, klær) og en sum til buffersparing. Har du noe som kan selges? For små klær eller leker? Vit at du ikke er alene- dette klarer du♥️ Anonymkode: 3e9f7...763 3
Pilleville Skrevet 19. november 2023 #3 Skrevet 19. november 2023 Kan du ha en ekstra jobb? Vere besøkshjem en helg i mnd? Støttekontakt, ta ekstravakter på sykehjem? Gå i 40 prosentdisken, kjøpe masse av ting dere bruker når det er på tilbud?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #4 Skrevet 20. november 2023 Som minsteufør er dette helt vanlig å slite med daglig dessverre. Anonymkode: 2c5d3...e9c 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #5 Skrevet 20. november 2023 Hva jobber du som? Anbefaler å opprette en spleis, jeg pleier å gi til folk som sliter rundt jul selv om jeg ikke helt forstår hvordan så mange kan slite økonomisk. Synes det er utrolig trist å høre om når folk ikke har råd til å gi barna sine små gaver eller kalendere, men jeg tenker at det ofte kan være fordi foreldrene jobber med lavtlønte yrker og har dyre uvaner som røyk og snus. Men jeg skjønner at det kan være fordomsfullt av meg. Som sagt pleier jeg å gi noen tusen, men undersøker alltid at det ikke er til folk som notorisk legger ut spleiser til seg selv for de mistenker jeg utnytter givergleden Anonymkode: 99e6b...3e9
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #6 Skrevet 20. november 2023 Jeg valgte å heller jobbe mye ekstra for å komme meg ut av det. Jeg har jobbet 140-150 % nå i mange år og slipper å bekymre meg for økonomien. Anonymkode: 964e5...c1e 1
Portia Catonis Skrevet 20. november 2023 #7 Skrevet 20. november 2023 Hva jobber du med da? Kan du øke inntekten din ved å ta kurs etc? Ekstrajobb? "Side-gigs?"
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #8 Skrevet 20. november 2023 Er det noe DU kan klar deg uten? Sier ikke at dette gjelder deg, men kjenner folk som klager over det samme og så sitter de å røyker, eller drikker brus, kaffe kjøpt ute mens de sier dette. Kan du spørre nav om hjelp? Ikke til å få mer penger kanskje. Men de kan faktisk hjelpe med økonomiske råd, kanskje det er noen grep som kunne vært gjort som du ikke har tenkt over? Finn hjelp er mitt råd før det blir enda verre.. er ingen skam å be om hjelp i disse tider ❤️ Anonymkode: a1e0e...0eb
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #9 Skrevet 20. november 2023 Bor du dyrt? Selge noe? Mindre bil? Kutt ut Pepsi, snop, take away, ekstra kjøring, abonnement på trening, tv kanaler ect. Mye en kan gjøre for å bedre økonomien. Anonymkode: 7aa9a...4c9 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #10 Skrevet 20. november 2023 Jeg har mindre å rutte med enn uføre på minstesats. Tannlege er ikke noe jeg tenker på en gang... haha da hadde jeg vært blakk for lenge siden. Må noe gjøres så trekker man tannen, så enkelt og "billig". Å bruke penger på suppe og nudler sier jo hvor lite kunnskap man har på ernæring, hormonelt og metthet, vitaminer og mineraler. Kjøp kjøtt når det er på tilbud, frys ned. Dette gir deg god helse, også mentalt slik at du kan tenke klart fremover. Spar opp og invester i utstyr til å dyrke frukt/grønnsaker selv. Dette går i pluss innen 1-2 år om du er smart. Det er mange tips jeg kan komme med, men du må selv gjøre jobben å sjekke hvor ting er billigst. Hjelper ikke å tro at man får en vare billig i Norge når man får den 10 ganger billigere med gratis frakt fra utlandet. Sjekk alt før du kjøper. Sparer masse på dette. Anonymkode: 09c47...f70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå