Gå til innhold

Noen som har arvet bolig/penger fra noen som ikke er i familie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner ei eldre dame som jeg har hatt kontakt med i nesten 10 år. Jeg har pleid å besøke hun 1 gang i uka, tar kaffe med hun, handler og litt forskjellig. Hun har ingen barn eller nær familie så jeg har vært den eneste som har stilt opp og vært der for hun. 

For noen uker siden foreslo jeg at vi kunne ha en liten makeover hjemme hos henne. Det gjorde vi. Kjøpte noen nye møbler, diverse pynt og dill og dall. Så sa jeg at jeg syntes det var skikkelig lekkert her. Da svarte hun at "det blir jo ditt en dag". Jeg ble litt satt ut og svarte ikke noe særlig. Selvfølgelig skal ikke jeg blande meg inn i arven hennes. Det har jeg aldri hatt intensjoner om. Men jeg syntes det er litt ubehagelig med tanke på øvrig familie 🫢 De er aldri hos henne eller har kontakt men syntes det fortsatt er litt ekkelt. Noen som har vært i lignende situasjon? 

Anonymkode: e83b9...54f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, litt ekkelt (da folk har lett for å tenke at man må ha lurt til seg ting om man ikke er familie), men hvis hun velger å gi det til deg og du aldri har hatt noen baktanker ift henne så er det jo hennes valg  og bør respekteres. Kanskje greit å spørre henne om hun har snakket om det med øvrig familie og generelt forholdet til dem

Endret av katties
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Nei, men jeg har en person i familien som ble forespeilet arv fra et barnløst ektepar. Utelukkende på dere initiativ, mitt familiemedlem tok det aldri opp. Men dette ble sagt av ekteparet til andre i familien også.

Da enka døde kom det fram at det aldri var skrevet noe testament, arven tilfalte slektningene og de ville ikke dele med mitt familiemedlem uavhengig av at de visste hva som var blitt lovet ut.

Jeg ville dermed ha ansett dette som et innfall og ikke lagt noe mer i det såfremt hun ikke tok det opp igjen.

Anonymkode: 9c0f6...1d1

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
3 minutter siden, katties said:

Ja, litt ekkelt (da folk har lett for å tenke at man må ha lurt til seg ting om man ikke er familie), men hvis hun velger å gi det til deg og du aldri har hatt noen baktanker ift henne så er det jo hennes valg  og bør respekteres. Kanskje greit å spørre henne om hun har snakket om det med øvrig familie og generelt forholdet til dem

Vil liksom ikke spørre noe mer om det, tror jeg. Har aldri vært et tema før og jeg har ikke vært innom tanken heller. Men hvis det stemmer så blir jeg selvfølgelig veldig glad og det vil komme godt med. 

TS

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, men jeg har en person i familien som ble forespeilet arv fra et barnløst ektepar. Utelukkende på dere initiativ, mitt familiemedlem tok det aldri opp. Men dette ble sagt av ekteparet til andre i familien også.

Da enka døde kom det fram at det aldri var skrevet noe testament, arven tilfalte slektningene og de ville ikke dele med mitt familiemedlem uavhengig av at de visste hva som var blitt lovet ut.

Jeg ville dermed ha ansett dette som et innfall og ikke lagt noe mer i det såfremt hun ikke tok det opp igjen.

Anonymkode: 9c0f6...1d1

Det er litt kjipt hvis det var ekteparets ønske, men at det aldri ble skrevet et nytt testament. Hvis hun nevner noe lignende en gang til så kanskje det har blitt skrevet et nytt testament uten at jeg har blitt gjort oppmerksom på det. Føler liksom jeg har et lite forklaringsbehov til øvrig familie hvis det stemmer.

TS

Skrevet

Testamentet avgjør. Spiller ingen rolle hva hun har sagt muntlig. 

Anonymkode: 8544b...cf8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Testamentet avgjør. Spiller ingen rolle hva hun har sagt muntlig. 

Anonymkode: 8544b...cf8

Egentlig ikke det jeg lurer på. Fult klar over det.

Lurer bare på om noen har arvet fra noen som ikke er i familie og hvordan det var med tanke på øvrig familie o.l. 

TS

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke arvet noe fra noen jeg ikke er i familie med. Fordi jeg vet hvor jævlig folk kan bli, når du snapper arven fra de. Det spiller ingen rolle om de har hatt kontakt med henne eller ikke gjennom. Når det kommer til verdier er folk nådeløs. Dette ville jeg

ikke viklet meg inn i. 

Anonymkode: 939eb...b42

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke arvet noe fra noen jeg ikke er i familie med. Fordi jeg vet hvor jævlig folk kan bli, når du snapper arven fra de. Det spiller ingen rolle om de har hatt kontakt med henne eller ikke gjennom. Når det kommer til verdier er folk nådeløs. Dette ville jeg

ikke viklet meg inn i. 

Kan si jeg blir redd, ja 😱 Hvis det er bestemt og testamentert at jeg arver så vil jeg nok godta det. Men hvis ikke går det også selvsagt veldig bra. 😄

TS

Skrevet

De kommer ikke til å godta det, de kommer til å si at du har lurt henne til deg og eglet deg inn på henne. Kjenner du familien fra før?

Det kunne kanskje godt at de får hoveddelen og du får en liten del (som takk for hjelpen). 

Ikke misforstå, jeg unner deg alt damen vil gi deg, det er bare min erfaring fra slikt fra før...

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De kommer ikke til å godta det, de kommer til å si at du har lurt henne til deg og eglet deg inn på henne. Kjenner du familien fra før?

Det kunne kanskje godt at de får hoveddelen og du får en liten del (som takk for hjelpen). 

Ikke misforstå, jeg unner deg alt damen vil gi deg, det er bare min erfaring fra slikt fra før...

Uff, det er ikke sannheten 🤧 Nei, jeg kjenner ikke familien. De vet at jeg har vært der for hun i mange år og hjelper henne med mye i hverdagen. Synd, fordi hun trenger virkelig hjelp men familien bryr seg svært lite.  

Jeg vil bli glad for alt og bare en liten del er mer enn jeg har noen gang forventet. Håper hun kanskje kan fortelle meg om en potensiell arv så jeg kan spørre om hun har snakket med øvrig familie om dette. 

TS

Skrevet

Hvis alt er gjort etter boka med testamente kan familien si hva de vil, det spiller ingen rolle. Spesielt om du vet at du ikke på noen måte har manipulert henne til å testamentere deg noe. Jeg hadde ikke hatt noen skrupler.

Folk har rett til å gjøre som de vil med det de eier om det ikke finnes livsarvinger, og selv da trenger de bare ta hensyn til pliktdelsarven.

Se på Mona Høiness, som arvet en formue fra et eldre ektepar. Det ble masse bråk, men familien kom ingen vei. Regner med du ikke trenger å forholde deg til disse menneskene i det daglige. 

Anonymkode: 876e2...f4b

• Liker 2
Skrevet

For et fint menneske du er ❤️ Ta i mot hvis du arver, og lev på minnene hvis du ikke gjør det. 

Anonymkode: f805c...53f

• Liker 1
Skrevet

Kanskje hun er dement og forveksler deg med en slektning?🤷🏻‍♀️

Anonymkode: fff46...6ff

Skrevet

Her ville jeg holdt lav profil

Anonymkode: b8f34...4bf

• Liker 1
Skrevet

Jeg håper hun har satt opp testamentet og at du arver. Du høres ut som ett godt menneske.  Om det hadde kommet opp igjen, ville jeg ha ledd og sagt at «du får skrive det i testamentet» eller noe. Kanskje hun sier noe mer da. 
Høres ut som om du fortjener det mer enn slektninger hennes som ikke stiller opp. De som sier du eventuelt bør gi/dele med slektningene hennes, ikke hør på de. Dette er kvinnens siste vilje, hennes siste ønske. Dette skal hun bestemme selv. 

• Liker 1
Skrevet

En jeg kjenner fikk brev på døra da en nabo døde. Han arvet alt fra denne naboen. Gård og mye skau. Men den avdøde hadde en mann, som hadde gått bort for 20 ++ år siden, og denne mannen hadde familie som også krevde arven. Fordi ikke eiendommen var tinglyst over på ho som var igjen og nettopp hadde dødd, så ble arven delt på to - en halvpart på den avdødes døde manns familie og en halvpart på han som bare var en nabo. 

Så selvom han i testamentet skulle arve alt, og det var hennes ønske, ble det ikke slik. Kom jo godt ut av det likevel da:)

Anonymkode: 5c4b9...6fd

Skrevet

Mannen min arvet av en uten nære slektninger (nærmeste gjenlevende var barna til hans søsken). Det ble ikke noe trøbbel. Jeg ville ikke forventet det eller spurt om jeg var deg, da kan det være trøblete. Mannen min fikk et hus bare fordi han hadde vært der og gjort hagearbeid, klippet gresset en gang i uka og drukket kaffe med denne mannen, og det var fordi moren hans hadde sagt at han skulle gjøre det siden den gamle mannen trengte hjelp. Han hadde aldri spurt om noe av den gamle mannen. 

Det er egentlig ganske sørgelig hvor lite godhet som skal til. Tenk så mange ensomme eldre som setter pris på bare sånne enkle tjenester og at man tar seg tid til en kopp kaffe. 

Anonymkode: db4b0...021

Skrevet

Jeg arva eiendom etter en venn av familien. Alt hen eide var testamentert til meg. Det kom veldig overraskende på da jeg overhode ikke hadde hatt noen form for kontakt med vedkommende på 25 år. Jeg var bare et barn sist jeg eller for den del noen andre i familien hadde kontakt med personen.

Det ble sak i tingretten da personens slektninger mente testamentet var ugyldig av ulike årsaker og blant annet mente at jeg hadde påvirka personen til å testamentere alt til meg. 
Dette ble selvsagt blankt avvist som argument i tingretten, personen hadde også oppdatert testamentet noen år før hen gikk bort og var da ved sine fulle fem.
Hele greia var ganske surrealistisk, det var ikke snakk om enorme verdier heller men en falleferdig rønne av en bolig langt ute i havgapet. Jeg gikk med på en avtale der slektningene fikk kjøpe boligen til en sum de syntes var grei og tok meg ikke engang bryderiet med å virkelig sjekke verdi eller lignende, boligen hadde uansett stått tom over noe tid og slektningene hadde etter egen inrømmelse tømt den for «sentimentale verdier». Hadde de tatt seg bryderiet med å kontakte meg heller enn å ta det via retten ville både de og jeg blitt enige veldig mye raskere og billigere. Sånn kan det vel gå når folk overveviser seg selv om at alle vil snyte de.

Anonymkode: e5182...621

• Liker 1
Skrevet
On 11/19/2023 at 9:44 PM, AnonymBruker said:

ikke viklet meg inn i. 

Det har jo ingenting å si hvor kjipt familien synes det er. Det er personens ønske. Og er testamentet gyldig kommer de ikke unna det. 

Anonymkode: 5ed29...8af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...