AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #1 Skrevet 19. november 2023 Bruker ofte flere timer på å få barnet til å sove. Hun er snart 2. Når begynner de egentlig å kunne legge seg selv? Gir opp snart for dagen i morgen blir vel grusom uansett nå som klokka er over 21 og hun fremdeles ikke sover. Anonymkode: 7231b...ee8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #2 Skrevet 19. november 2023 Min er 5 og det er sånn ennå 🙈 Anonymkode: 1ad5a...d05
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #3 Skrevet 19. november 2023 Vår er åtte og trener først nå å sove av seg selv. Kvelden vår er spist opp. Har to på fire og åtte. Sier til meg selv når jeg er lei; dette er livet mitt nå, en dag er det over. Pust pust… Finn egentid andre tider, for dere begge. Bytt på. Anonymkode: 3d634...527
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #4 Skrevet 19. november 2023 Spørsmålet er vel hvorfor du bruker flere timer på å få lagt barnet… Er hun overtrøtt? Ikke trøtt? Sover for mye på dagtid? Kutter du skjermtid en stund før legging og roer ned? Har dere faste rutiner for når dere står opp, når barnet legger seg osv? Faste leggerutiner? Er du konsekvent nok? Anonymkode: 0ce57...07b 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #5 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bruker ofte flere timer på å få barnet til å sove. Hun er snart 2. Når begynner de egentlig å kunne legge seg selv? Gir opp snart for dagen i morgen blir vel grusom uansett nå som klokka er over 21 og hun fremdeles ikke sover. Anonymkode: 7231b...ee8 Legging har alt med foreldrene å gjøre. Her innser vi at min energi holder barna oppe, så pappaen må legge ungene. Jeg derimot har hele tiden trodd det har vært noe feil med ungene... Men det er meg. Anonymkode: a0e03...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #6 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Legging har alt med foreldrene å gjøre. Her innser vi at min energi holder barna oppe, så pappaen må legge ungene. Jeg derimot har hele tiden trodd det har vært noe feil med ungene... Men det er meg. Anonymkode: a0e03...dcc Det er én faktor, men jeg er ikke i tvil om at det er forskjell på barn. Det varierer hvor lett de finner roen, hvor lett de blir overtrøtte og hvordan de reagerer på det, hvordan den naturlige døgnrytmen deres er samt hvor lett det er å overstyre denne og hvor stort søvnbehov de har. Jeg jobber i småbarnsavdeling, og legger små på alder med TS sitt barn hver dag, riktignok til daglur da. Og jeg syns forskjellene er fascinerende. Noen sovner raskt og lett og gleder seg til luren. Noen trenger mye støtte til å finne roen. Enkelte sover veldig tungt, noen våkner av den minste lyd. Noen sover godt og lenge til de er ganske store, og strever resten av dagen om de ikke får luren sin. Noen slutter å sovne tidlig, og klarer seg fint. Så jeg tenker det ikke finnes én løsning, eller en rett måte å legge barn på. Kanskje er ikke TS sitt barn trøtt nok, kanskje er det overtrøtt, kanskje er det mørkredd. Med mine i den alderen, la vi dem senere. Begge var våkne til rundt 20.30, men de fikk til sammen nok tid i døgnet med det fordi de sov to timer i barnehagen. Begge trivdes med dagsøvnen i barnehagen og ble fortsatt veldig trøtte om de ikke sov de to timene. Så da la vi dem 20, og etter hvert 20.15. Og da sovnet de relativt raskt etter at de var i seng. Det hjalp også med nattasang og kos, og at jeg så sa at nå skal jeg gå og henge opp klesvas/rydde på kjøkkenet/dusje el, og så kommer jeg inn og ser til deg etterpå. Hvis jeg bare gikk uten å si dette, kom de ganske raskt ut etter meg fordi de var urolige. Men det er altså ingen fasit. F.eks. er kanskje TS sitt barn overtrøtt, i motsetning til mine. Anonymkode: 0537c...8d2 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #7 Skrevet 20. november 2023 For å kaste en brannfakkel: Folk maler seg inn i et hjørne med den ene leggerutinen mer omfattende og tidkrevende enn den andre når de har babyer og er i permisjon. Så kommer hverdagen og biter dem i ræva. Vi har aldri gjort det mer komplisert enn bleieskift, på med pysj, pussing av tenner, legging og god natt. Klart det har vært perioder der vi har måttet gå inn og si godnatt en gang til. Og ti ganger til. Barna har aldri måttet gråte uten respons, det er bare at reaponsen har vært en reprise av siste trinn på leggingen. Fra 4-5-årsalder har de stelt seg selv, kommet til mamma eller pappa for å få hjelp til siste del av tannpussen og så har det vært godnatt på stua før de går på rommet sitt selv. Jeg spurte pappa om leggerutinenene var omfattende da jeg var liten. Han svarte "Er du gal, dere var jo 5 stykker. Kunne ikke dille med så mye." Samme svar fra farmor. Det var uaktuelt, hun hadde 7 unger og var sliten etter en lang arbeidsdag og husarbeid. Leggetrøbbel kom nok da barneflokkene ble små og permisjonstiden lang. Anonymkode: 84893...ae6 6 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #8 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Legging har alt med foreldrene å gjøre. Her innser vi at min energi holder barna oppe, så pappaen må legge ungene. Jeg derimot har hele tiden trodd det har vært noe feil med ungene... Men det er meg. Anonymkode: a0e03...dcc Nei, det har det virkelig ikke. Barn er forskjellige. Anonymkode: 1ad5a...d05
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #9 Skrevet 20. november 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Legging har alt med foreldrene å gjøre. Her innser vi at min energi holder barna oppe, så pappaen må legge ungene. Jeg derimot har hele tiden trodd det har vært noe feil med ungene... Men det er meg. Anonymkode: a0e03...dcc Det har det ikke. Barn er forskjellige. Det er ikke "noe feil" å ikke klare å sovne selv når man er så liten. TS, ta med deg mobilen og headset (ha på lav lysstyrke på skjermen) slik at leggingen blir hyggeligere. Lydbok kanskje? Og for guds skyld, ikke la deg overtale til noe skrikekur. Alle fagfolk som jobber med barn fraråder dette. Vi bruker også ganske lang tid med sønnen vår noen kvelder, men prøver å gjøre det beste utav det når vi først ligger der. Jeg og barnefar legger annenhver dag. Anonymkode: 68c7a...2b4 1
Goodtimes Skrevet 20. november 2023 #10 Skrevet 20. november 2023 Har barna annenhver uke, så egentid har jeg mye av. Barna elsker at jeg leser til dem, så de finner hver sin armkrok og ligger seriøst helt stille mens jeg leser. Oftest sovner de mens jeg leser og jeg må innrømme at jeg sovner ofte selv også. Det er nok ganske annerledes for meg som kun ser barna annenhver uke, så for meg spiller det ingen rolle om legging tar 1-2-3 timer. Synes det er veldig koselig og samtidig tror jeg nok fruen synes det er digg med litt egentid mens jeg legger barna.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #11 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, det har det virkelig ikke. Barn er forskjellige. Anonymkode: 1ad5a...d05 Barn er forskjellige, men det er også stor forskjell i hvordan foreldre håndterer "forskjelligheten" til barnet. Anonymkode: 84893...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #12 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Barn er forskjellige, men det er også stor forskjell i hvordan foreldre håndterer "forskjelligheten" til barnet. Anonymkode: 84893...ae6 Ja, at foreldrenes måte å håndtere barnet på også er medvirkende er åpenbart. Anonymkode: 1ad5a...d05
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #13 Skrevet 20. november 2023 Med første barnet sleit vi sånn. Med andre var vi bestemte fra starten på at det er vi som styrer leggingen og ikke ungen. Hun har vært superenkel å legge siden vi sluttet med samsoving da hun var 10 mnd. Er 5 år nå. Mitt råd: vær streng og konsekvent. Ikke vær redd for gråt. Det er en periode med strenghet, så lærer hun det. Anonymkode: 3ff36...cd6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #14 Skrevet 20. november 2023 Goodtimes skrev (7 timer siden): Har barna annenhver uke, så egentid har jeg mye av. Barna elsker at jeg leser til dem, så de finner hver sin armkrok og ligger seriøst helt stille mens jeg leser. Oftest sovner de mens jeg leser og jeg må innrømme at jeg sovner ofte selv også. Det er nok ganske annerledes for meg som kun ser barna annenhver uke, så for meg spiller det ingen rolle om legging tar 1-2-3 timer. Synes det er veldig koselig og samtidig tror jeg nok fruen synes det er digg med litt egentid mens jeg legger barna. hehe, jeg elsker sånne svar i sånne tråder. TS er lei, sliten og opprørt over sitt barn som bruker lang tid på å sove, og når jeg leser mellom linjene så er det en frustrert person som ber om å bli hørt, kanskje få ett par trøstende ord. Da var det fint du skrev at du brukte kjempelang tid å koser deg masse når du har barna 50% av tiden. Til TS: få delt omsorg å finn deg en mann som bruker 2 timer på å legge barna, Hvorfor har du ikke tenkt på det før ? Anonymkode: 4901d...d9a 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #15 Skrevet 20. november 2023 Vi er konsekvente foreldre med tydelige og greie rutiner. Funket på to av tre. En av dem sovnet ikke før ti på kvelden før vi kuttet luren på dagtid. Da var han ett år og ti måneder og det var det de rådet oss til på helsestasjonen. Det ble raskt bedre, og varte omtrent to år før han ikke trengte like mye søvn lenger og ble natterangler igjen. Utrolig slitsomt for oss foreldre. Særlig når alle «velmente» råd om at dersom vi bare var konsekvente nok ville det gi seg. Særlig🤣 Vel. I dag han 12 og får melatonin i samråd med lege. Anonymkode: 832bd...f7f
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #16 Skrevet 20. november 2023 Vi hadde det også sånn på den alderen. Varte i ca 1,5 år… Nå er han sju, og legging går helt fint. This too shall pass! Anonymkode: 53b50...ac7
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #17 Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Med første barnet sleit vi sånn. Med andre var vi bestemte fra starten på at det er vi som styrer leggingen og ikke ungen. Hun har vært superenkel å legge siden vi sluttet med samsoving da hun var 10 mnd. Er 5 år nå. Mitt råd: vær streng og konsekvent. Ikke vær redd for gråt. Det er en periode med strenghet, så lærer hun det. Anonymkode: 3ff36...cd6 Hahaha, hadde det bare vært så vel. Eller ikke. Å ignorere barns grunnleggende behov er ikke akkurat smart. Men etter to barn, hvorav det ene tilfeldigvis var enkelt å legge, så vet du vel alt om legging av barn? Du er vel av dem som sier at det er bare å tvinge barnet til å smake på en ny type mat 10 ganger, så lærer det å like maten. 🤣🤣 Anonymkode: 53b50...ac7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #18 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (På 20.11.2023 den 9.10): For å kaste en brannfakkel: Folk maler seg inn i et hjørne med den ene leggerutinen mer omfattende og tidkrevende enn den andre når de har babyer og er i permisjon. Så kommer hverdagen og biter dem i ræva. Vi har aldri gjort det mer komplisert enn bleieskift, på med pysj, pussing av tenner, legging og god natt. Klart det har vært perioder der vi har måttet gå inn og si godnatt en gang til. Og ti ganger til. Barna har aldri måttet gråte uten respons, det er bare at reaponsen har vært en reprise av siste trinn på leggingen. Fra 4-5-årsalder har de stelt seg selv, kommet til mamma eller pappa for å få hjelp til siste del av tannpussen og så har det vært godnatt på stua før de går på rommet sitt selv. Jeg spurte pappa om leggerutinenene var omfattende da jeg var liten. Han svarte "Er du gal, dere var jo 5 stykker. Kunne ikke dille med så mye." Samme svar fra farmor. Det var uaktuelt, hun hadde 7 unger og var sliten etter en lang arbeidsdag og husarbeid. Leggetrøbbel kom nok da barneflokkene ble små og permisjonstiden lang. Anonymkode: 84893...ae6 Vi har en på litt over to. Begynte å sove på eget rom da han var 8 mnd. Vi kjører omtrent samme leggerutine som dere; bleieskift, pysj, tannpuss, lese nattabok, litt melk i senga mens han hører på spilledåsa si. Sovner stort sett raskt. Hender jeg må inn en eller to ganger og gi kos og si natta igjen. Men det skal sies, det var en hard tilvenning ved at vi satt inne på rommet hans mens han gråt. Anonymkode: 96de3...cc8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå