Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg husker å ha lest i avisa mange år siden, at mange har blitt tatt i tollen på flyplassen på vei inn til norge. Pga de hadde på seg merkeklær som var fake. Typ Gucci,Rolex osv som de har skaffet seg i utlandet billig.

Er det fottsatt slik?

Jeg har ikke reist på maaange år. Men akal reise om noen uker. Der jeg reiser har de lots of lots of second hand clothing fra i-land som usa,norge osv. Hva hvis jeg finner klær/vesker/ting fra gucci eller prada osv og kjøper den og har den på flyplassen? Uten å egentlig vite om den er fake eller ekte. Scenario 1:den er fake. 

Scenario 2: den er ekte.

Skal jeg betale noe toll om det er ekte? Blir jeg bøtlagt om det er fake?

Har det noe å si om jeg har den på meg fysisk, eller om jeg har den i innsjekket bagasje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
BareMegAlene skrev (9 minutter siden):

Der jeg reiser har de lots of lots of second hand clothing fra i-land som usa,norge osv.

Med "second hand", mener du "falske kopier"? 

Anonymkode: db5e5...5eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Med "second hand", mener du "falske kopier"? 

Anonymkode: db5e5...5eb

Sikkert brukt, som ordet betyr. Kan ikke vite med sikkerhet om det er ekte eller fake om det er kjøpt i en bruktbutikk. 

Om det er ekte og over en viss verdi må det vel fortolles? Om du stoppes så blir du vel både bøtelagt og fratatt tingen? Husker det skjedde noe sånt med ei i avisa for en del år siden.

Anonymkode: 38d0d...f43

Skrevet

Bare kast alt av innpakning og slik, og si at det ikke er noe nytt du har kjøpt. Siden det er brukt så vil det ikke være noe problem.

Anonymkode: ce1c4...b02

• Liker 1
Skrevet

Er norsk toll så velidg på fake varer?  Jeg tror det i utgangspunktet er helt lovlig å gå rundt med en fake Rolex her altså.

Det folk blir tatt på er når de tar inn noe som er ekte som de må betale moms/toll på. Ser ut som grensa er kjøp over 6000 kroner. Jeg leste om ei som ble tatt en gang, hun spradet gjennom tollen med den nye Chanel-vesken i Chanel-posen med kvitteringen i og alt, så det var jo helt åpenbart.

Men jeg har shoppa for mer enn det jeg, er bare å ta av prislapper, da kan de ikke vite om du hadde med deg klærne fra Norge eller kjøpte dem der du var.

Secondhand slipper du jo særlig gjennom med, når det er brukt så ser det jo ikke ut som noe du har shoppa i går og aldri gått med heller. Det er jo vanntett. Ingenting å bekymre seg for. 

Anonymkode: 49220...f13

Skrevet

Vil det si at løsningen er å ha det i innsjekket bagasje? På den måten "sprader" man ikke rundt med fake vare.

Nyheten jeg leste om for mange år siden var ikke at personen ikke betalte toll, men at hen hadde fake vare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...