AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #1 Skrevet 19. november 2023 Jeg har opp gjennom årene hatt fire hunder av samme rase og alle de var i slekt. Det er noe negativt som går igjen synes jeg men andre med samme rase har ikke opplevd dette. Lønner det seg da å kjøpe en til fra utlandet med helt andre linjer enn det jeg har prøvd før eller lønner det seg å bytte helt hunderase? Det er masse positivt med dem også og sånn er det med alle hunderaser. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 9c0c8...a18
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #2 Skrevet 19. november 2023 Ts. Jeg er oppvokst med den hunderasen og jeg er litt oppi årene derfor jeg har hatt fire stykker. Anonymkode: 9c0c8...a18
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #3 Skrevet 19. november 2023 Det er litt vanskelig å forstå akkurat hva du spør om. Lurer du på om du skal kjøpe fra samme linje som de du har hatt før, eller kjøpe helt andre linjer fra utlandet? Er det bare én linje av denne rasen i Norge siden du tenker at du må kjøpe fra utlandet om du skal ha noe fra en annen linje? Det er uansett ikke noe vi kan svare på. Du må selv vurdere hvilke egenskaper du ønsker eller ikke ønsker i din nye hund, og derfra kjøpe fra en linje som matcher det du ønsker. Å kjøpe fra utlandet kommer også med noen ekstra utgifter, og der er det også andre regler som gjelder for helsetest av foreldredyr. Anonymkode: 579ca...4fe 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #4 Skrevet 19. november 2023 Hvis jeg visste hvilken rase det er snakk om hadde det vært enklere å svare. hilsen dyrlege Anonymkode: 40cc9...29e 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #5 Skrevet 19. november 2023 Ts. Jeg spør Om jeg skal kjøpe en ny hund fra samme rase men fra andre linjer eller om jeg skal bytte hunderase. Anonymkode: 9c0c8...a18
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #6 Skrevet 19. november 2023 Hvor mye har arv å si? Kontra miljø? Anonymkode: 9c0c8...a18
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #7 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ts. Jeg spør Om jeg skal kjøpe en ny hund fra samme rase men fra andre linjer eller om jeg skal bytte hunderase. Anonymkode: 9c0c8...a18 Det er jo umulig for oss å svare på. Hvis du ikke lever og ånder for en spesiell hunderase er det vel ikke noe problem å bytte? Det finnes garantert noen så og si like. Hvis du virkelig elsker den rasen og du har vært uheldig med linjene er det jo liten sannsynlighet for at du får det samme hvis du bytter. Anonymkode: 762c9...27b 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #8 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye har arv å si? Kontra miljø? Anonymkode: 9c0c8...a18 Det varierer fra problem til problem og rase til rase. Umulig å svare på uten at du oppgir hva som er feil og hvilken rase det gjelder. Anonymkode: 762c9...27b 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #9 Skrevet 19. november 2023 Er litt vankslig og finne lundehund i andre land og de stammer fra samme tispe og 2 hanner xD Men om du faktisk snakker om en annen rase så er det flere blodlinjer med forskjellig opphav og foreldre. Anonymkode: 76a35...95b
Gliffy Skrevet 21. november 2023 #10 Skrevet 21. november 2023 Jeg ville ha sett på å få meg hund fra andre linjer, siden det er sånn at du kjenner rasen godt og trives med den. Siden du har såpass med erfaring er det sikkert overkommelig for deg å snakke med folk i miljøet og finne deg en god oppdretter som har fokus på gemytt over utstillingsresultater.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #11 Skrevet 21. november 2023 Hvis du skal avle på den så er dette viktig. Hvis ikke spiller det vel liten rolle... Anonymkode: 6a2e1...9fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå