Mountain Man Skrevet 19. november 2023 #1 Del Skrevet 19. november 2023 Noe som har tips i forhold til å vaske finvask så farger holder seg og ikke mikses galt? Spesielt skinnbukser og undertøy til damer synes jeg er meget komplisert... Har funnet ut at det er lett og både få misfarging og krymping av klærne. Syns vaske anvisningene ofte er mangelfulle for oss som ikke er drevne på området.... 😱 Er ganske ny på området så har hatt mine klare feilsteg. Men jeg forsøker å få til ett bra resultat uten å ødelegge dyre penklær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #2 Del Skrevet 20. november 2023 Har du ikke finvask-program? Skinnbukser har jeg ikke peiling på. Skinn bør kanskje luftes samt renses innimellom, det vil vel tørke ut. Finvask kan som regel vaskes på 30 grader og maks sentrifugering på 400 omdreininger. Silke vasker jeg uten å sentrifugere, bare henger opp på henger umiddelbart etter at vasken er ferdig. Anonymkode: e3ec8...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 21. november 2023 #3 Del Skrevet 21. november 2023 Finvask-program på vaskemaskinen. Eller ullprogram. Med ullprogram og 30 grader går det stort sett bra. Farger og miksing: ikke bland farger. hvitt med hvitt. Lyse farger og mørke farger hver for seg. Og Milo vaskemiddel. Skinnbukser tviler jeg på skal i vaskemaskinen. Døde dyr liker ikke slike maskiner 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #4 Del Skrevet 21. november 2023 Skinn eller lær vaskes ikke i maskin. Det luftes innimellom, og renses på renseri innimellom. Man renser ikke skinn like ofte som man ville vasket en bukse. Undertøy-vask 60 grader; sorter undertøy etter farge, og vask en maskin med hvitt, og en annen med sort undertøy f.eks. Mørkeblått eller mørkegrønt kan gå i samme maskin som svart, antagelig. Dette for å unngå at undertøy blir misfarget av andre farger som farger av. Har gjort mine tabber der selv. Hadde en maskin med bare lyserosa og hvite truser og EN svart jævla truse i samme vask... og den svarte farget av og ødela alle de andre, så de ble grå og dritstygge. Måtte kaste dem. Lesson learned. Rødt vaskes aldri sammen med andre farger, vaskes separat eller med annet rødt - for rødt er en stor synder der når det gjelder avfarging. Man bør alltid vaske undertøy på 60 grader, selv om vaskeanvisningen på lappen inn sier 30.... det er uhygienisk å kaldvaske undertøy. Bakterier og dritt. Snakk med samboeren, spør om hun syns det er greit og tar sjansen på at et og annet undertøysplagg kan "mislike" denne temperaturen. Da er det i så fall etter min mening ikke verdt å ha lenger uansett, om det er en truse som ikke tåler vask på 60 grader. BH-er er litt spesielle, for noen av dem har spiler i metall. Spør om din samboer har dette. Bh-er med spiler bør vaskes i egen vaskepose, for å unngå at spilene jobber seg ut av plagget under vask og kiler seg fast og fucker opp vaskemaskinen, med påfølgende besøk av servicetekniker til vaskemaskinen som koster mange kroner. Jeg sorterer all annen vask også etter farger, fordi ting farger av rett som det er. Noen har flaks og opplever sjelden dette, andre opplever at det ødelegger klær støtt og stadig at et enkelt plagg farger av og ødelegger resten i maskinen. Jeg sorterer grått for seg, svart for seg, og hvitt for seg. Må samle opp en stund til det blir noen plagg av visse farger, ja, men det er bedre enn å stadig ødelegge ting med misfarging. Samler opp nok til å kjøre en maskin kun for dem, av enkelte farger som f.eks rosa. Samler opp så det blir i alle fall 5-6 rosa plagg før jeg vasker dem sammen, uten andre farger. Anonymkode: d737f...42a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #5 Del Skrevet 21. november 2023 Mountain Man skrev (På 19.11.2023 den 20.00): Noe som har tips i forhold til å vaske finvask så farger holder seg og ikke mikses galt? Spesielt skinnbukser og undertøy til damer synes jeg er meget komplisert... Har funnet ut at det er lett og både få misfarging og krymping av klærne. Syns vaske anvisningene ofte er mangelfulle for oss som ikke er drevne på området.... 😱 Er ganske ny på området så har hatt mine klare feilsteg. Men jeg forsøker å få til ett bra resultat uten å ødelegge dyre penklær. Hadde tatt ekte skinnklær til renseriet og spør. Ullundertøy er jo på ullprogram 30grader og 800omdreininger. Truser og sånt vasker du på 90 sammen med håndklær/kluter, sengetøy, kjøkkenhåndklær. Bher vasker du på 30 sammen med ull og i nett. Anonymkode: f10c5...12d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mountain Man Skrevet 21. november 2023 Forfatter #6 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skinn eller lær vaskes ikke i maskin. Det luftes innimellom, og renses på renseri innimellom. Man renser ikke skinn like ofte som man ville vasket en bukse. Undertøy-vask 60 grader; sorter undertøy etter farge, og vask en maskin med hvitt, og en annen med sort undertøy f.eks. Mørkeblått eller mørkegrønt kan gå i samme maskin som svart, antagelig. Dette for å unngå at undertøy blir misfarget av andre farger som farger av. Har gjort mine tabber der selv. Hadde en maskin med bare lyserosa og hvite truser og EN svart jævla truse i samme vask... og den svarte farget av og ødela alle de andre, så de ble grå og dritstygge. Måtte kaste dem. Lesson learned. Rødt vaskes aldri sammen med andre farger, vaskes separat eller med annet rødt - for rødt er en stor synder der når det gjelder avfarging. Man bør alltid vaske undertøy på 60 grader, selv om vaskeanvisningen på lappen inn sier 30.... det er uhygienisk å kaldvaske undertøy. Bakterier og dritt. Snakk med samboeren, spør om hun syns det er greit og tar sjansen på at et og annet undertøysplagg kan "mislike" denne temperaturen. Da er det i så fall etter min mening ikke verdt å ha lenger uansett, om det er en truse som ikke tåler vask på 60 grader. BH-er er litt spesielle, for noen av dem har spiler i metall. Spør om din samboer har dette. Bh-er med spiler bør vaskes i egen vaskepose, for å unngå at spilene jobber seg ut av plagget under vask og kiler seg fast og fucker opp vaskemaskinen, med påfølgende besøk av servicetekniker til vaskemaskinen som koster mange kroner. Jeg sorterer all annen vask også etter farger, fordi ting farger av rett som det er. Noen har flaks og opplever sjelden dette, andre opplever at det ødelegger klær støtt og stadig at et enkelt plagg farger av og ødelegger resten i maskinen. Jeg sorterer grått for seg, svart for seg, og hvitt for seg. Må samle opp en stund til det blir noen plagg av visse farger, ja, men det er bedre enn å stadig ødelegge ting med misfarging. Samler opp nok til å kjøre en maskin kun for dem, av enkelte farger som f.eks rosa. Samler opp så det blir i alle fall 5-6 rosa plagg før jeg vasker dem sammen, uten andre farger. Anonymkode: d737f...42a Tusen takk for fyldig lærdom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mountain Man Skrevet 21. november 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hadde tatt ekte skinnklær til renseriet og spør. Ullundertøy er jo på ullprogram 30grader og 800omdreininger. Truser og sånt vasker du på 90 sammen med håndklær/kluter, sengetøy, kjøkkenhåndklær. Bher vasker du på 30 sammen med ull og i nett. Anonymkode: f10c5...12d 🙏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå