AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #41 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for erfaringsdeling 😊 Har du studielån fra før? Søkte du fullt lån? Ts Anonymkode: ca163...58b Nei, hadde nedbetalt tidligere studielån. Søkte fullt lån, ja:) Anonymkode: 76f49...9eb
Gjest Albbas Skrevet 21. november 2023 #42 Skrevet 21. november 2023 17 hours ago, AnonymBruker said: Men det stemmer ikke. Jeg har tatt en bachelor (4år deltid). Var ferdig i 2014. I 2020 tok jeg ett års nettstudie (30 stp). Søkte, og fikk lån til summen av hva dette kostet, noe som var ca 50.000. Pdd. har jeg studielån på ca. 220.000. Ts Anonymkode: ca163...58b Men fikk du lån for fulltidsstudie de 4 årene, eller fikk du redusert støtte siden du studerte deltid? Hvis du søkte om full støtte i 4 år ligger du 60 studiepoeng bak. Eventuelt kan lånekassen ha blingset på beregningen her, eller ikke ha mottatt bekreftelse på at studiet fra 2020 ble bestått?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #43 Skrevet 21. november 2023 Kan du klippe og lime inn nøyaktig det som sto i brevet fra Lånekassen? Anonymkode: 98356...ba4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #44 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvorfor i alle dager tar du opp studielån med en slik inntekt og livssituasjon? Anonymkode: 9a593...711 Jeg er ikke ts, men jeg antar at hun skal studere på heltid de to årene (-24 og -25) som hun forteller om i tråden, og da fordufter jo de 600 000 i inntekt hun har nå. Og selv om hun er gift, kan det jo hende de ikke kan overleve på kun mannens inntekt i to år, i dagens dyrtid med økte renter og priser og alt. Kanskje har de flere barn også. Da skal man ha svært god inntekt for å klare seg på en inntekt mens den andre studerer. Og det tror jeg ikke er tilfelle for ts, ellers hadde hun ikke søkt om studielån, tenker jeg. Anonymkode: d3e8e...666
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #45 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvorfor i alle dager tar du opp studielån med en slik inntekt og livssituasjon? Anonymkode: 9a593...711 Jeg har jo ikke 50.000 ekstra i året til å bare punge ut til studier. Sitter igjen med 3-4000 etter regningene og mat er betalt, og det skal dekke klær, lege, hår, kos, kosmetikk og gaver. I tillegg sparer jeg 1000 av dem (til konf og en dyr hobby jeg har). Så jeg kan absolutt ikke bare cashe ut så mange tusen til studier.. Ts Anonymkode: ca163...58b
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #46 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ikke ts, men jeg antar at hun skal studere på heltid de to årene (-24 og -25) som hun forteller om i tråden, og da fordufter jo de 600 000 i inntekt hun har nå. Og selv om hun er gift, kan det jo hende de ikke kan overleve på kun mannens inntekt i to år, i dagens dyrtid med økte renter og priser og alt. Kanskje har de flere barn også. Da skal man ha svært god inntekt for å klare seg på en inntekt mens den andre studerer. Og det tror jeg ikke er tilfelle for ts, ellers hadde hun ikke søkt om studielån, tenker jeg. Anonymkode: d3e8e...666 Jeg skal studere deltid og jobbe 100% ved siden av. Lønna forsvinner til regninger, mat, klær, frisør/sminke, til tenåringene, sparing og hobbyen min. Riktig 👏Vi kan kan absolutt ikke leve på hans inntekt, nei. Vi har regninger og utgifter på ca 55.000 i måneden, og han tjener alt mellom 35 og 45.000. Og vi har delvis delt økonomi, han betaler litt mer enn meg på fellesutgifter. Resten setter vi på hver vår konto. Det går til tenåringene og oss selv. Misunner de som kan leve på mannen og jobbe deltid. Jeg jobbet 80% i fire-fem måneder i fjor. Måtte ta av sparekonto for å dekke utgifter, og den er nå tom. Så ja, i disse tider er det umulig å ha så mye ekstra. ts Anonymkode: ca163...58b
Grüner Skrevet 21. november 2023 #47 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (På 19.11.2023 den 22.43): Men hva betyr da «full låns-tid» dersom det ikke handler om antall skoleår? Jeg kan jo få støtte til å ta 480 stp - jeg har bare 210. Må tydeligvis ha det inn med teskje. Ts Anonymkode: ca163...58b Det kommer an på hvor lang tid du har brukt på disse studiene. Ut fra Lånekassens svar kan det høres ut som du har brukt lengre tid enn normert på disse 210 poengene. Derfor får du ikke mer stønad.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #48 Skrevet 21. november 2023 Albbas skrev (5 timer siden): Men fikk du lån for fulltidsstudie de 4 årene, eller fikk du redusert støtte siden du studerte deltid? Hvis du søkte om full støtte i 4 år ligger du 60 studiepoeng bak. Eventuelt kan lånekassen ha blingset på beregningen her, eller ikke ha mottatt bekreftelse på at studiet fra 2020 ble bestått? Takk for innspill 👍Kanskje det siste der, ja?! Jeg jobbet 60% da jeg studerte deltid, og mener jeg hadde fullt lån og stipend. Ts Anonymkode: ca163...58b
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #49 Skrevet 21. november 2023 Grüner skrev (Akkurat nå): Det kommer an på hvor lang tid du har brukt på disse studiene. Ut fra Lånekassens svar kan det høres ut som du har brukt lengre tid enn normert på disse 210 poengene. Derfor får du ikke mer stønad. Jeg har brukt estimert tid. Tatt en bachelor over fire år (deltid). Som alle i klassen og parallellklassen min..! De 30 stp tok jeg over ett år (fra sept 2019 - juni 2020), som resten av klassen jeg studerte med. Lånekassa må jo ha gjort feil et sted…? 🤷♀️ Hadde tenkt å ringe i morra, men har blitt syk og har omtrent ikke stemme igjen.. Ts Anonymkode: ca163...58b
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #50 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har brukt estimert tid. Tatt en bachelor over fire år (deltid). Som alle i klassen og parallellklassen min..! De 30 stp tok jeg over ett år (fra sept 2019 - juni 2020), som resten av klassen jeg studerte med. Lånekassa må jo ha gjort feil et sted…? 🤷♀️ Hadde tenkt å ringe i morra, men har blitt syk og har omtrent ikke stemme igjen.. Ts Anonymkode: ca163...58b Ut fra disse opplysningene kan du ha brukt 4 år/300 studiepoeng, dersom du har søkt om fulltidsstøtte når du gikk deltid så hadde du egentlig ikke rett på det. Og har dermed brukt unødvendig mye av støtteretten din. Men det er fortsatt ikke utenfor grensen.. Har du tatt videregående opplæring uten ungdomsrett, eller folkehøyskole? lærlingutdanning på noe tidspunkt? Startet på et studie du ikke fullførte? Hvis du ser på alle semester du har fått støtte, hvor mange semester er det? Anonymkode: c531f...905
Grüner Skrevet 21. november 2023 #51 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har brukt estimert tid. Tatt en bachelor over fire år (deltid). Som alle i klassen og parallellklassen min..! De 30 stp tok jeg over ett år (fra sept 2019 - juni 2020), som resten av klassen jeg studerte med. Lånekassa må jo ha gjort feil et sted…? 🤷♀️ Hadde tenkt å ringe i morra, men har blitt syk og har omtrent ikke stemme igjen.. Ts Anonymkode: ca163...58b Hmm… Ja, da hørtes det litt rart ut, ja. Lurt å ringe Lånekassen og få det oppklart 👍.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #52 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har brukt estimert tid. Tatt en bachelor over fire år (deltid). Som alle i klassen og parallellklassen min..! De 30 stp tok jeg over ett år (fra sept 2019 - juni 2020), som resten av klassen jeg studerte med. Lånekassa må jo ha gjort feil et sted…? 🤷♀️ Hadde tenkt å ringe i morra, men har blitt syk og har omtrent ikke stemme igjen.. Ts Anonymkode: ca163...58b Hvis du tok fullt lån for den bacheloren, vil du være 60 studiepoeng forsinket. Anonymkode: 98356...ba4 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #53 Skrevet 22. november 2023 Sjekk fagene som er blitt godkjent i forhold til tidligere lån. Du finner all slik info på Min side på Lånekassen. Du må logge deg inn. Om jeg var deg hadde jeg først prøvd å finne ut av ting selv da det står din tidligere låne historie på Min side. Mye enklere og korrekt å se det som er skriftelig enn at lånekassen svarer spontant på telefon. Anonymkode: 097f5...f60
Gjest Albbas Skrevet 22. november 2023 #54 Skrevet 22. november 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Takk for innspill 👍Kanskje det siste der, ja?! Jeg jobbet 60% da jeg studerte deltid, og mener jeg hadde fullt lån og stipend. Ts Anonymkode: ca163...58b Hvis du mener du hadde fullt lån og stipend så er du forsinket. Fullt lån og stipend i 4 år dekker 240 studiepoeng, og du tok bare 180. Tar du et studie på deltid må du også redusere studiestøtten, ellers blir du forsinket.
Gjest Albbas Skrevet 22. november 2023 #55 Skrevet 22. november 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Sjekk fagene som er blitt godkjent i forhold til tidligere lån. Du finner all slik info på Min side på Lånekassen. Du må logge deg inn. Om jeg var deg hadde jeg først prøvd å finne ut av ting selv da det står din tidligere låne historie på Min side. Mye enklere og korrekt å se det som er skriftelig enn at lånekassen svarer spontant på telefon. Anonymkode: 097f5...f60 Jeg måtte teste for meg selv og fant ingenting? Sto at dette ble slettet etter 2 år.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #56 Skrevet 22. november 2023 Albbas skrev (11 minutter siden): Jeg måtte teste for meg selv og fant ingenting? Sto at dette ble slettet etter 2 år. Det høres rart ut. Jeg har gjelds info på de sidene fra 2005. Innpå siden din: "Meny" "Gjeld og betaling av lån" "Din gjeld". Anonymkode: 097f5...f60
Gjest Albbas Skrevet 22. november 2023 #57 Skrevet 22. november 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det høres rart ut. Jeg har gjelds info på de sidene fra 2005. Innpå siden din: "Meny" "Gjeld og betaling av lån" "Din gjeld". Anonymkode: 097f5...f60 Det står det bare hva jeg har i gjeld per nå. 🤔
Chiubi Skrevet 22. november 2023 #58 Skrevet 22. november 2023 Kanskje fordi lån skal betales tilbake, samtidig som du skal ha nok penger igjen til å leve av?
Illuminatum Skrevet 22. november 2023 #59 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Nei, hadde nedbetalt tidligere studielån. Søkte fullt lån, ja:) Anonymkode: 76f49...9eb Så du har tidligere også lånt til utdanning? Regnes vel kanskje med selv om den er nedbetalt?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #60 Skrevet 22. november 2023 Det spiller ingen rolle om tidligere lån er nedbetalt, det regnes fortsatt med. Der har du svaret ditt. Anonymkode: c531f...905
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå