AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #1 Skrevet 19. november 2023 «Livet er hva du gjør det til» «endre innstilling» «tenk positivt» «det blir hva du gjør det til» Har sett så mye av slike utsagn og råd til de som sliter. Det bygger jo bare oppunder skam og stigmatisering, at man er skyld i egen situasjon og kunne lett løftet seg selv ut av det hadde man bare giddet.. Anonymkode: 43ac9...31a 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #2 Skrevet 19. november 2023 Takk for opplysningen. Anonymkode: 6ed80...982
Gjest Hoia Skrevet 19. november 2023 #3 Skrevet 19. november 2023 Ja, det er veldig lett for andre å si. Jeg bommet med en uttalelse en gang, til en som har stått i en gjørme over lang tid, men det jeg mente med det, var nettopp det at jeg fikk inntrykk at vedkommende har hatt så mange eksterne hindringer. Men det var godt ment. Jeg tror alle slike kommentarer er godt ment, og at det er viktig ikke å skape distanse til andre i slike situasjoner.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #4 Skrevet 19. november 2023 Man skal faktisk ikke kimse av mye unyttig informasjon som folk kommer med. Litt avhengig av alvorlighetsgraden av sykdommen selvsagt, og helst i kombinasjonen av medisiner og profesjonell hjelp. Som feks å gå tur og bevege seg. Komme seg ut i frisk luft. Smile til seg selv i speilet. Forsøke å få inn en rutine, kanskje så liten som å stå opp, dusje og pusse tenner. Små ting kan faktisk hjelpe utrolig mye mer enn hva man tror, men som jeg skrev, i kombinasjon med andre hjelpemiddel. Men å be noen som er suicidale om å ta seg sammen eller gå seg en tur hjelper selvsagt null niks. Anonymkode: 770aa...2b6 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #5 Skrevet 19. november 2023 Fra en som har slitt veldig, så hjelper det faktisk. Men jeg vet også at når man er nede så har man ofte en negativ innstilling til alt som gjør at det er utrolig vanskelig å ta i bruk slike råd. Hjernen er fanget i en sirkel av lidelse og fokuset er steinhardt å bryte gjennom. Men det går an å bryte ut. Også fremfor å tenke at å gå tur eller lignende vil ikke hjelpe på at livet mitt er for jævlig kan man jo heller forsøke å se at noen bryr seg såpass om deg at de prøver å hjelpe så godt de kan. Anonymkode: 2b155...eb4 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #6 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): «Livet er hva du gjør det til» «endre innstilling» «tenk positivt» «det blir hva du gjør det til» Har sett så mye av slike utsagn og råd til de som sliter. Det bygger jo bare oppunder skam og stigmatisering, at man er skyld i egen situasjon og kunne lett løftet seg selv ut av det hadde man bare giddet.. Anonymkode: 43ac9...31a Både ja og nei. Går man på kurs i mestring av belastning, er det nettopp dette med å ta riktige valg for seg selv som er i fokus. At DU styrer DITT liv. Ikke fordi det er din feil og at du har deg selv å takke for at du sliter, men fordi ingen andre kan rydde opp i ditt liv. Man har alltid et valg, selv om alternativene suger. Er man deprimert så bør man faktisk tenke positivt og gjøre positive ting. Ikke fordi det hjelper der og da, men fordi det i lengden vil ha en positiv effekt som i det minste kan gjøre lett til moderat depresjon mindre langvarig. Det beste er jo om folk kommer seg opp av kneika på egen hånd, så man slipper medisiner. Jeg opplevde det som veldig lærerikt og verdifullt å gå på KIB (kurs i mestring av belastning), og merket at man hadde godt av å bli litt utfordret også når man var langt nede i hengemyra. Det var en fin balanse mellom støtte og utfordring på kurset, og hele tiden fokus på hva man selv kan ta tak i. Men dette var jo da ledet av profesjonelle, så det er nok litt annet enn når folk flest bare slenger ut av seg klisjefylte sitater som "smil og vær glad" o.l. Man blir i hvertfall ikke plutselig frisk bare ved å tenke positivt og gå seg en tur. Det tar tid. Anonymkode: fc9b1...d8e 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #7 Skrevet 19. november 2023 Ok, dette er kanskje ikke helt noe folk vil forstå, men et godt tips til de som sliter med det mentale er å få mer kontakt med seg selv igjen. Det er gjerne slik at man har fortrengt ulike deler av sin historie i såpass mange år at det kommer til uttrykk gjennom mental lidelse. Nå høres kanskje dette fjernt ut, men nevner det alikevel. Anonymkode: 2270a...821 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #8 Skrevet 19. november 2023 52 minutter siden, AnonymBruker said: «Livet er hva du gjør det til» «endre innstilling» «tenk positivt» «det blir hva du gjør det til» Har sett så mye av slike utsagn og råd til de som sliter. Det bygger jo bare oppunder skam og stigmatisering, at man er skyld i egen situasjon og kunne lett løftet seg selv ut av det hadde man bare giddet.. Anonymkode: 43ac9...31a Det er ikke snakk om å bygge oppunder skam, men å gjøre kognitive endringer for å hjelpe seg selv til en bedre hverdag. Anonymkode: 0a3b1...762 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #9 Skrevet 19. november 2023 Det blir hva du gjør det til eller man har det som man tar det er ikke noe jeg sier for å påføre skam. Jeg prøver å gjøre oppmerksom på at man ikke må nødt til å ha det ille selv om ting ser dårlig ut, enten på papiret eller når man sammenlikner seg med alle andre. Da ligger problemet et annet sted og man må lete etter en annen type løsninger. F.eks. kan det være svært usunt å sammenlikne seg med andre. Det går det an å øve på å slutte med. Hvis man har en depresjon er det depresjonen som er problemet, ikke f.eks. at man leier leilighet og har tynt hår. Da må man oppsøke og ta i mot hjelp, f.eks. samtaleterapi og medisiner. Anonymkode: bd892...8dd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå