Gå til innhold

Eksem rundt øyne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med mild eksem rundt øynene for tiden, det eneste som hjelper er hydrokortison. (Bruker i samråd med lege)

Huden er sår, tørr, svir og klør. Har god hudpleierutine fra før av, men finner ikke noe annet som funker for å holde det i sjakk.

Noen som har tips om en krem eller salve som kan hjelpe? Har egentlig ikke lyst til å bruke hydrokortison i lengden..

Anonymkode: 9e1d2...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter i perioder med det samme. Mitt første tips er å kutte ut alt av parfyme i såper, rens og kremer. Tips nummer to er å bruke minst mulig sminke på/rundt øyene. Prøv gjerne å bytte maskara til en type for sensitiv hud. 

Jeg kan også få oppbluss i eksemen hvis jeg spiser mye rød mat (paprika, tomat, jordbær, chili++), mye sukker eller mye alkohol.

Av behandling har jeg god erfaring med Canoderm og Elidel. Elidel er ikke kortison, men immundempende. Eneste behandling jeg bruker i ansiktet. 

God bedring ❤️

Anonymkode: fe3a4...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ville stolt mer på legen enn randoms på kvinneguiden

Anonymkode: 502b5...ea5

Vel fastleger er ikke hudleger, og jeg har ikke mulighet til å reise til hudlege for tiden. Så skader det ikke å høre med andre som å har slitt med det samme, pleier å være mye hjelp i det etter min mening 😊 ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sliter i perioder med det samme. Mitt første tips er å kutte ut alt av parfyme i såper, rens og kremer. Tips nummer to er å bruke minst mulig sminke på/rundt øyene. Prøv gjerne å bytte maskara til en type for sensitiv hud. 

Jeg kan også få oppbluss i eksemen hvis jeg spiser mye rød mat (paprika, tomat, jordbær, chili++), mye sukker eller mye alkohol.

Av behandling har jeg god erfaring med Canoderm og Elidel. Elidel er ikke kortison, men immundempende. Eneste behandling jeg bruker i ansiktet. 

God bedring ❤️

Anonymkode: fe3a4...a49

Bruker ikke parfyme i produktene mine pga rosacea og sensitiv hud, bruker heller ikke sminke 😅 men kan være pga mat som du sier, jeg kan prøve å føre dagbok! Tusen takk og takk for tips 🥰 ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elidel, som en over sier. Eller Trakolimus. LRP Cicplast baume kan kanskje roe ned huden noe. Anbefaler deg å gå til hudlege, spesielt med tanke på at det er eksem rundt øyne, men også for å finne ut av hvorfor du har eksem.

Anonymkode: 61855...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel fastleger er ikke hudleger, og jeg har ikke mulighet til å reise til hudlege for tiden. Så skader det ikke å høre med andre som å har slitt med det samme, pleier å være mye hjelp i det etter min mening 😊 ts

Etter mange år med rød, flassete og sprukken hud rundt øyene har jeg endelig klart å bekjempe utslettet. Jeg har begynt med en mild enzymbasert peeling 2 ggr pr uke (Sensai) og serumolje med e-vitamin, spesielt om natten. Declêor er et godt merke. 
Kortisonkrem hjalp, men huden ble veldig tynn og rynkete av den. Nå er den tykkere, smidigere og godt hydrert igjen. 
Skulle begynt med det for lenge siden. 

Anonymkode: c85f6...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter og mye med det og bruker hvitvask/sinkliniment på huden når det er aller verst. Ikke bruk det for ofte er det noen som sier men det er ingenting som lindrer kløen så godt som den. 

Anonymkode: 6707f...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har eksem i ansiktet og rundt øynene. Bruker kortisonsalver når jeg har utbrudd og fett fra Felleskjøpet når det er mildt utbrudd. Jeg bruker det fra Felleskjøpet som nattkrem. Smører litt tykt på og huden er nesten helt fin dagen etter. Bruker denne: https://www.felleskjopet.no/husdyr/storfe/ammeku/dyrepleie/spenefett-delaval-smooth-1l-47246341/

Anonymkode: 27180...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har hatt mye eksem rundt øynene og har brukt mye mildison når jeg var yngre. Det hjalp veldig, men nå har jeg fått mye tynnere hud rundt øynene pga det. Jeg bruker kun locobase rundt øynene nå (i store mengder) på natten. Om du bruker sminke rundt øynene reagerer du sikkert på det og. Jeg har brukt noen tusenlapper på å finne ut hvilken jeg tåler og ikke av concealer og mascara :( 

Anonymkode: f38aa...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.11.2023 den 2.20):

Du postet det jeg skulle anbefale.

Jeg har begynt å bruke Ducray kelual ds creme for lett seboreisk eksem, og må bare si fyyyyytti katta for en fantastisk krem! Vi snakker effekt med stor E. Og samme med den kremen mot kontakteksem og litt andre typer eksem også. Helt fantastisk. 

I tillegg prøvde en venninne Ducray sin krem mot psoriasis, og det ble 90 % bedre på typ en uke.

Nå hørtes jeg ut som en Ducray-reklame, men altså... Når noe er så bra, så må det skrikes høyt om!

Anonymkode: 443f6...6ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...