AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #1 Skrevet 19. november 2023 Hvorfor har nordmenn tradisjon for å vise omsorg for hverandre i julen, men ikkje de øvrige 360 dagene i året. Har det samanheng med at mange ønsker å nytte julen til lette litt på samvittigheten overfor nære familierelasjoner, venner. Ensomhet er blitt eit av helsenorge sine største utfordinger, og stadig flere både eldre, og yngre sitter mye alene de øvrige 360 dagene i året. Anonymkode: 9e29e...fee 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #2 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): mange ønsker å nytte julen til lette litt på samvittigheten overfor nære familierelasjoner, slik kjentes det ut for meg iallefall. Hyklersk med den her jævla pakkeutdelinga all den tid det ikkje eksisterne nokon som helst vennskapeleg relasjon ellers i året. Nei takk. Eg meldte meg ut av denne "nå skal vi ha det sååååå koselig sammen - alle sammen"-tvangen for mange år sidan. Anonymkode: 1e2e7...483 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #3 Skrevet 19. november 2023 Kan ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg liker å være hos foreldrene mine og den lille familien jeg har både i julen og ellers i året. Det kommer foran det meste annet, selv om det betyr at jeg må fly i 12 timer for å møte dem. For meg personlig derimot, så gjør det ingenting om jeg må være alene i julen. Trives godt i eget selskap. Anonymkode: a243b...2c2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #4 Skrevet 19. november 2023 Ja, det finnes mange ensomme mennesker, men det er faktisk viktig å presisere at ikke alle som er alene på julaften eller andre dager, er ensomme. Anonymkode: f8164...160 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #5 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): slik kjentes det ut for meg iallefall. Hyklersk med den her jævla pakkeutdelinga all den tid det ikkje eksisterne nokon som helst vennskapeleg relasjon ellers i året. Nei takk. Eg meldte meg ut av denne "nå skal vi ha det sååååå koselig sammen - alle sammen"-tvangen for mange år sidan. Anonymkode: 1e2e7...483 Ja huff, så fælt å ha det hyggelig! Anonymkode: a1c6b...7f0 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #6 Skrevet 19. november 2023 Jeg elsker julen. For meg er det ikke noe negativt å ha det hyggelig, jeg storkoser meg. Anonymkode: 08ccb...85a 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #7 Skrevet 19. november 2023 Kommer ann på det. Jeg har ikke noe imot det og synes det er helt greit å nyte tiden som jeg vil på nyttårsaften og julaften. Fri fra mas da. Koste ordentlig da jeg spiste burger, tok en dusj, spiste litt snacks og gikk til sengs tidlig en nyttårsaften. Anonymkode: e09cd...b5f
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #8 Skrevet 19. november 2023 Julehelga er en tradisjon som strekker seg mange, mange hundre år tilbake. Skikker som å gi ekstra god mat til husdyra og henge opp kornnek til fuglene er en del av det samme, å dele og gi, slik at alle skal kjenne på høytida. Blir livet bedre om man kutter ut hyggelige ting? Anonymkode: a1c6b...7f0 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #9 Skrevet 19. november 2023 Ja, er det ikke at sola snur og blot vi egentlig feirer? Det er ingen som tvinger oss til å være med. Jeg lager jul fordi noen eldre familiemedlemmer skal få jul og er ellers skeptisk til den feite julematen som tetter igjen arteriene og jeg trenger ikke alt rælet jeg får i gave. Det er lite bærekraftig. Det er hyggelig å pynte med lys i vintermørket. Anonymkode: f44f8...26e 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #10 Skrevet 19. november 2023 360 dager + julaften, hva med de resterende 4 (neste år 5)? Jeg tror nok mange kjenner ekstra på å feire jul alene, fordi man er vant med samling av familie den dagen. Selv koser jeg meg uansett hvilken dag jeg er alene, men spesielt julaften. Men jeg har også merket meg disse som blir ekstra godhjertede rundt jul og absolutt skal invitere selv folk som ikke ønsker å bli invitert. "For ingen skal sitte alene på julaften", selv om man vil. 😅 Frivillige organisasjoner blir også rent ned akkurat ved juletider. Etter jul er den dårlige samvittigheten borte, og man slipper å tenke på andre igjen på et helt år. Anonymkode: c2b4d...dfb 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #11 Skrevet 19. november 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor har nordmenn tradisjon for å vise omsorg for hverandre i julen, men ikkje de øvrige 360 dagene i året. Har det samanheng med at mange ønsker å nytte julen til lette litt på samvittigheten overfor nære familierelasjoner, venner. Ensomhet er blitt eit av helsenorge sine største utfordinger, og stadig flere både eldre, og yngre sitter mye alene de øvrige 360 dagene i året. Anonymkode: 9e29e...fee Dette er whataboutism på sitt beste. Du jo google begrepet om du ikke vet hva det betyr. Det er en kjent sak at ensomme beskriver julen som den verste tiden i året. Antall selvmord stiger rundt jul og hjelpetelefoner for psykisk helse er ofte overbelastet. Anonymkode: cd851...f4f 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #12 Skrevet 19. november 2023 Kan ikke bare kose seg alene på julaften uten at det skal være noe tragisk over det? Er man alene kan man spise taco eller pizza hvis man ikke gidder å lage den overfeite ribba. Man pynter eller pynter ikke så mye man vil og man kan nippe til vin mens man ser Flåklypa. Så får man koblet ut i ro og fred uten noen som maser og man kan slange seg på sofaen i myke koseklær. Anonymkode: f44f8...26e
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #13 Skrevet 19. november 2023 Nei! Jeg elsker å sitte alene på juleaften. Drikke litt, spise noe helt annet enn ribbe, spise noe ekstra godt men heller curry eller ordentlig meksikansk. Depper ikke over det i det hele tatt. Har sørget for at barnefar har barna (siden han har så stor familie å feire med). Storkoser meg. Når barna blir enda større reiser jeg til et muslimsk land el lign og opplever noe helt annet. Jula betyr ingenting annet for meg enn siste uka i desember og masse styr og forbruk over alle grenser. Anonymkode: 41cc0...31a
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #14 Skrevet 20. november 2023 Det er da folks narsisstiske trekk virkelig kommer fram. Det handler nemlig ikke om å hjelpe noen, men å vise at man hjelper noen, og dermed oppfylle kulturelle krav til å være Et Godt Menneske. Anonymkode: 4facc...251 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #15 Skrevet 20. november 2023 Jeg har sittet alene på julaften flere ganger, da det ikke passer for familien å feire med meg. Men de vil jo møte meg flere andre ganger i løpet av året, og vi møtes alltid en dag i desember. Jeg koser meg alene på julaften og. Anonymkode: e9745...e8f
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #16 Skrevet 20. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er da folks narsisstiske trekk virkelig kommer fram. Det handler nemlig ikke om å hjelpe noen, men å vise at man hjelper noen, og dermed oppfylle kulturelle krav til å være Et Godt Menneske. Anonymkode: 4facc...251 Og årets største misbruk av begrepet "narsisstiske trekk" går til... Anonymkode: 08ccb...85a 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #17 Skrevet 20. november 2023 Tenker det er veldig forskjell på hvorfor ulike personer sitter alene på julaften. For noen er det selvvalgt å ikke være med familien denne dagen, men man har likevel en haug med venner å være med resten av året (som er opptatt med egen familie på julaften og dermed blir det vanskelig å være med de akkurat denne dagen). Ser ikke hvorfor man skal sitte og synes synd på seg selv for en slik "ensom" kveld i året. Hvis man er derimot er ensom hele året sier det vel seg selv at det på dager som julaften blir ekstra tydelig at man ikke har noen nære. At man da føler seg veldig ensom på dager som andre koser seg som del av sin familie eller fellesskap burde vel være lett å forstå? Det er stor forskjell på å være selvvalgt alene på slike dager og det å ønske å kunne feire sammen med noen, men ikke ha noen å kunne være sammen med. Anonymkode: c0c20...7a1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #18 Skrevet 20. november 2023 Dere som svarer at det ikke er et problem, synes jo det er deilig å slippe mas, barnefri osv. De som har det desidert tøffest i jula er de som aldri er savnet, som ikke har mas i livet sitt og som sitter alene året rundt. Selvfølgelig er det vondt. Jula er gir en spesiell atmosfære. Spesielt kvelden 24,des og helligdagene som følger. Det er stille som i grava. Har man det ikke optimalt ellers i livet så gnis det inn ekstra i jula. Det verste jeg hører er de som i en sånn setting sier "det blir hva en gjør det til selv". Mange prøver så godt de kan å følge den der året rundt. De må få lov til å være lei seg i jula når de er alene. Det er ikke noe mas, det er ingen som savner en, bor en ute i distriktet er det heller ikke noe tilbud til de som sitter aleine. Anonymkode: ef8e1...ae1 2
Svisle Skrevet 21. november 2023 #19 Skrevet 21. november 2023 Skjønner hva du mener... Jeg er alene og uten kontakt med familien og ja det ER sårt å sitte alene på julaften selv om jeg har laget meg min tradisjon og også klarer å kose meg i eget selskap. Noen ganger har jeg blitt invitert hjem til bekjente, men jeg foretrekker faktisk å heller være alene enn å feire jul sammen med andre i en påtatt omsorg. Hvorfor? Jo, for som trådstarter spør om - hva med alle de andre dagene og høytidene? Mine beste venner forventer jeg ikke en invitasjon fra for julaften er faktisk en familiedag, og de er der resten av året.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #20 Skrevet 21. november 2023 Kjærnefamiliens tid der familien stod i sentrum har endret seg de siste 30 -40 årene, og idag er det andre verdien mange legg mer vekt på en kjenne på sin besøkelsestid hos venner, familien. Handelsnæringen har også bidratt til at noe av Julens innhold er smuldret bort, og julen handler om eit kjøpepress. Synes det er bra at ein viser omsorg for hverandre i julehøgda,og innviterer venner, familie hjem jul, men hva med fortsettelsen ? Julen har desv. også noen skyggesider, og høydpunkt for fyll, og familievold, krangel.og stadig flere opplever eit anstrengt forhold til sin familie. Stadig flere opplever samlivsbrudd, og det er "mine og dine" barn, og delt omsorg med barna. Den tiden da storfamilen kunne ta hverandre i hånden, og gå rundt juletreet på julaften, og synge julesanger ga en spesiell atmosfære over julestemningen. Både store, og små hadde selvsagt noen forventninger til hva som lå under juletreet er borte. Det er forskjell på å føle seg ensom, og det å vera alene. Anonymkode: 9e29e...fee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå