Gå til innhold

Betale ned lån eller investere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er aktuell for en ny jobb nå hvor jeg kan forvente en lønn på ca. 1-1,2 millioner i året brutto (inkludert overtid, feriepenger etc.)

Lever ganske nøkternt, så reiser ikke på ferie, veldig sjeldent jeg tar en tur på byen, er ute å spiser osv., noe som gjør at jeg får litt penger til overs etter jeg har betalt faste utgifter.

Har et boliglån på 3,1 millioner, med 29års nedbetalingstid igjen og flytende rente.

Spørsmålet mitt er egentlig om jeg da bør bruke pengene jeg har til overs til pensjonssparing, fond, aksjer o.l. og la inflasjonen "spise opp boliglånet" mens jeg investerer, eller betale ekstra ned på lånet for redusere rentekostnadene?

Personlig tenkte jeg å betale ned en del ekstra på lånet de neste 18-24 månedene så jeg får litt mer "cash flow" på sikt, da de månedlige kostnadene på lånet vil være ganske kraftig redusert. Problemstillingen da, blir jo da at jeg mister 2 år med avkastning som jeg ville fått dersom jeg begynner å investere nå.

Hva som er best her, kommer vell mest an på hvordan rentebanen blir fremover, og den eventuelle avkastningen jeg ville fått på investeringene.

Dere som har litt mer erfaring enn meg her, eller bare litt mer livserfaring, hva tenker dere? :D 

Anonymkode: 7033d...539

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med en lønn på 1,1m bør du også ha en pensjonsordning som matcher lønna. 24,1% av lønn over 7G hjelper godt til pensjonisttilværelsen 

• Nyttig 1
Skrevet

Vi gjør begge deler. Betaler raskere ned på lånet (er nå på 9 år igjen istedet for 26), og så investerer vi også hver måned. Trenger ikke være enten eller :) investeringer bør du starte tidlig med, helst i går, men så sparer du veldig veldig mye i renter om du kan betale ned boliglånet raskere enn planlagt. 

Anonymkode: 8fedf...867

• Nyttig 1
Skrevet

Veldig godt poeng! :D

Har en tendens til å tenke alt eller ingenting 😅😂

Har dere noen fordeling av pengene dere har til overs? At f.eks. 60% går til investeringer og 40% på lån eller lignende?

Skrevet

Jeg investerer. Betaler ingenting ekstra på boliglånet.

Anonymkode: 2c3b3...8a5

• Liker 1
Skrevet

Nå som renta er så høy og aksjemarkedet er ustabilt mener jeg det er omtrent hipp som happ. Det spørs hvor glad du er i risiko.

Hva men en kombinasjon? 

• Liker 1
Skrevet

Om jeg var i din situasjon ville jeg betalt ekstra ned på gjeld.  Lønnen din er inklusive overtid, skriver du.  Du har ingen framtidsgaranti om å være frisk og ha arbeid.   Du bør sjekke hvilke pensjonsordninger som gjelder i jobben din.  Hvis det er dårlig, bør du sette av noe i en privat ordning.  

Om du er alene om 3,1 mill i lån, så er det ganske mye.  Er dere to, så må du ta høyde for at du kan bli skilt.  Det er alltid fornuftig å stille seg spørsmålene "hva hvis.."  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei,

jeg er aktuell for en ny jobb nå hvor jeg kan forvente en lønn på ca. 1-1,2 millioner i året brutto (inkludert overtid, feriepenger etc.)

Lever ganske nøkternt, så reiser ikke på ferie, veldig sjeldent jeg tar en tur på byen, er ute å spiser osv., noe som gjør at jeg får litt penger til overs etter jeg har betalt faste utgifter.

Har et boliglån på 3,1 millioner, med 29års nedbetalingstid igjen og flytende rente.

Spørsmålet mitt er egentlig om jeg da bør bruke pengene jeg har til overs til pensjonssparing, fond, aksjer o.l. og la inflasjonen "spise opp boliglånet" mens jeg investerer, eller betale ekstra ned på lånet for redusere rentekostnadene?

Personlig tenkte jeg å betale ned en del ekstra på lånet de neste 18-24 månedene så jeg får litt mer "cash flow" på sikt, da de månedlige kostnadene på lånet vil være ganske kraftig redusert. Problemstillingen da, blir jo da at jeg mister 2 år med avkastning som jeg ville fått dersom jeg begynner å investere nå.

Hva som er best her, kommer vell mest an på hvordan rentebanen blir fremover, og den eventuelle avkastningen jeg ville fått på investeringene.

Dere som har litt mer erfaring enn meg her, eller bare litt mer livserfaring, hva tenker dere? :D 

Dersom i inflasjonen holder seg høy, får du mer for pengene ved å betale ned på lånet lenger frem når pengene ikke har så høy verdi som nå. Med andre ord betale bare det du må nå i «dyrtiden» og heller kraftigere om noen år når lønn har steget betraktelig. Så investere nå i smarte fond med langsiktig avkastning. 
Vi er enda ikke gjeldfrie etter 30 år, men føler at det aldri har vært noe stress med lånet og verdiøkning på bolig og inflasjon har gjort «nedbetalingen» nesten umerkelig. 

Anonymkode: 72c29...760

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...