AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #1 Del Skrevet 19. november 2023 Jeg har hørt at det er større sannsynlighet for å gå gutt, stemmer det? Anonymkode: 571e9...c51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #2 Del Skrevet 19. november 2023 Ja, men minimalt. Tall viser at det er mellom 3-6 % større sjanse for å få gutt ved IVF. Av de jeg kjenner som har gjennomgått IVF (og meg selv) så er det bare jenter faktisk 😅 Anonymkode: 329a5...a7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #3 Del Skrevet 19. november 2023 Jeg husker jeg leste om det da jeg holdt på med IVF, og jeg husker ikke hva kildene var mer, men en kan sikkert google seg fram til det. Så, med forbeholdt, så lærte jeg at det blir født litt flere gutter etter IVF enn ellers. Men som brukeren over sier, det er en liten forskjell. Det er fortsatt omtrent 50/50 hvilket kjønn en får (det er jo bittelitt større sannsynlighet for å få gutt ved unnfangelse uten noe hjelp også, og enda bittelitt større etter IVF). Etter ICSI var derimot sjansen bittelitt større enn vanlig for at det ble jente. Vi fikk jente etter IVF, det fikk et vennepar av oss også. Mens et annet vennepar fikk to gutter etter to forsøk med ICSI. Anonymkode: b6641...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 19. november 2023 #4 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg husker jeg leste om det da jeg holdt på med IVF, og jeg husker ikke hva kildene var mer, men en kan sikkert google seg fram til det. Så, med forbeholdt, så lærte jeg at det blir født litt flere gutter etter IVF enn ellers. Men som brukeren over sier, det er en liten forskjell. Det er fortsatt omtrent 50/50 hvilket kjønn en får (det er jo bittelitt større sannsynlighet for å få gutt ved unnfangelse uten noe hjelp også, og enda bittelitt større etter IVF). Etter ICSI var derimot sjansen bittelitt større enn vanlig for at det ble jente. Vi fikk jente etter IVF, det fikk et vennepar av oss også. Mens et annet vennepar fikk to gutter etter to forsøk med ICSI. Anonymkode: b6641...440 Det er ikke 50/50 i utgangspunktet heller. Det fødes ca 105 gutter for hver 100 jente - godt kjent fenomen, men nevnes veldig sjeldent 🤷♀️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #5 Del Skrevet 19. november 2023 katties skrev (15 minutter siden): Det er ikke 50/50 i utgangspunktet heller. Det fødes ca 105 gutter for hver 100 jente - godt kjent fenomen, men nevnes veldig sjeldent 🤷♀️ Ja, jeg skrev det også Anonymkode: b6641...440 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #6 Del Skrevet 19. november 2023 36 minutter siden, katties said: Det er ikke 50/50 i utgangspunktet heller. Det fødes ca 105 gutter for hver 100 jente - godt kjent fenomen, men nevnes veldig sjeldent 🤷♀️ Nevnes ganske ofte syns jeg. Men kanskje bare i min krets Anonymkode: 04b93...1c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 19. november 2023 #7 Del Skrevet 19. november 2023 Det er litt større sjanse, men her blir det jente Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 19. november 2023 #8 Del Skrevet 19. november 2023 Jeg mener det var en lignende tråd her tidligere i år, eller i fjor.. Der var det linket til en del forskning på dette hvis jeg husker rett. På generell basis så fødes det vel noen flere gutter per 100 barn, enn jenter. Og er noe større sjanse teoretisk sett ved IVF, men de jeg kjenner som har fått barn via IVF har fått jenter eller begge deler (tvillinger eller søskenforsøk) Noen får jo "bare" ett kjønn av barn uansett om de får 1 eller 5 barn. Så har nok litt med de genetiske betingelsene som ligger til grunn i utgangspunktet også.. En dame som på naturligvis ville endt opp med bare jenter f.eks, tror jeg (personlig mening) hadde fått det via IVF også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #9 Del Skrevet 19. november 2023 Hvorfor det? Anonymkode: e2289...0d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #10 Del Skrevet 20. november 2023 Tror det er minimale forskjeller og uten betydning. Anonymkode: f2538...649 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #11 Del Skrevet 20. november 2023 Vi har 2 jenter etter ivf Anonymkode: c2a02...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 20. november 2023 #12 Del Skrevet 20. november 2023 Sånn jeg har forstått det så er det «i det store og det hele» ikke større sjanse for gutt, men isolert sett for ferske embryo av høy kvalitet på dag 5 er ca. 70% av disse gutter 🤷🏼♀️ Men ettersom mange ikke dyrkes til dag 5 i tillegg til at mange embryo som brukes ikke er av «topp kvalitet» så går tallene likevel opp i opp. grunnen skal visstnok være at gutte-embryoene har noe raskere celledeling på et tidligere stadium og oppnår «blastocyst» stadiet med topp-gradering litt tidligere enn jente-embryoene. Forskjellen kunne ikke påvises på samme måte med dag 3 embryo. Vi hadde et sånt embryo og det blir en gutt her 🙋🏼♀️ Så teorien «stemte» for oss i allefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #13 Del Skrevet 25. november 2023 On 11/20/2023 at 8:01 PM, sommerfugl154 said: Sånn jeg har forstått det så er det «i det store og det hele» ikke større sjanse for gutt, men isolert sett for ferske embryo av høy kvalitet på dag 5 er ca. 70% av disse gutter 🤷🏼♀️ Men ettersom mange ikke dyrkes til dag 5 i tillegg til at mange embryo som brukes ikke er av «topp kvalitet» så går tallene likevel opp i opp. grunnen skal visstnok være at gutte-embryoene har noe raskere celledeling på et tidligere stadium og oppnår «blastocyst» stadiet med topp-gradering litt tidligere enn jente-embryoene. Forskjellen kunne ikke påvises på samme måte med dag 3 embryo. Vi hadde et sånt embryo og det blir en gutt her 🙋🏼♀️ Så teorien «stemte» for oss i allefall Takk for godt svar. Fra en som er ny prøver (fikk første datter uten IVF) og ønsker å fryse ned egg i tilfelle jeg ønsker nummer to en dag, vil det da si like stor sjanse for jente? Siden embryoet er nedfryst? Anonymkode: 571e9...c51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #14 Del Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for godt svar. Fra en som er ny prøver (fikk første datter uten IVF) og ønsker å fryse ned egg i tilfelle jeg ønsker nummer to en dag, vil det da si like stor sjanse for jente? Siden embryoet er nedfryst? Anonymkode: 571e9...c51 Har det noe å si om det blir jente eller gutt? Anonymkode: aa4f8...074 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #15 Del Skrevet 26. november 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Har det noe å si om det blir jente eller gutt? Anonymkode: aa4f8...074 Nei, men vil gjerne gi datteren min en søster. Anonymkode: 571e9...c51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 26. november 2023 #16 Del Skrevet 26. november 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Takk for godt svar. Fra en som er ny prøver (fikk første datter uten IVF) og ønsker å fryse ned egg i tilfelle jeg ønsker nummer to en dag, vil det da si like stor sjanse for jente? Siden embryoet er nedfryst? Anonymkode: 571e9...c51 Hei! Jeg vet ikke, det er umulig å si når man ikke vet graderingen på eggene ved frysetidspunktet. Mest sannsynlig har de ikke bare fryst de med 5AA skår, men også 4AA eller AB / BA. Og da utjevnes jo forskjellene. Det er jo ikke sånn supervanlig å ha 5AA embryo, men har man det så er det gjerne den som blir valgt ut til ferskforsøket da. De velger jo den som virker mest lovende. Så vil tro statistikken er mer jevn på fryste embryo! Samtidig er det genetisk sånn at det i noen familier produseres flere av ett kjønn. At gutte eller jentesædcellene er mer overlevelsesdyktige/genetisk klarer bedre å befrukte eller er en bedre match for egget. Så man vet aldri ☺️ Mener å ha lest at sjansen er bittelitt høyere for å få det kjønnet man allerede har på barn nr. 2, men aner ikke om det er representativt for ivf barn. Der er det jo flere faktorer som spiller inn og vi «vet» ikke alt om hvordan disse tingene fungerer helt nøyaktig ☺️ Uansett, lykke til med søskenforsøk! uansett hva det blir så kommer din datter til å syns det er superstas med søsken❤️ Hilsen «søster» med to brødre 🥳 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #17 Del Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, men vil gjerne gi datteren min en søster. Anonymkode: 571e9...c51 Da håper jeg du får gutt... det er ondskap å ønske seg det ene kjønnet Anonymkode: c2a02...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #18 Del Skrevet 26. november 2023 34 minutter siden, AnonymBruker said: Da håper jeg du får gutt... det er ondskap å ønske seg det ene kjønnet Anonymkode: c2a02...370 Personlig hadde jeg heller ønsket meg gutt, men jeg tror det er hyggeligere for datteren min å få en søster. Når det blir stor aldersforskjell tror jeg det er høyere sjanse for nært forhold mellom søstre. Hadde jeg hatt gutt, hadde jeg ønsket meg gutt. Anonymkode: 571e9...c51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #19 Del Skrevet 26. november 2023 Kanskje det er IVF man skulle ha gått for🤔 Anonymkode: 84ef4...aa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #20 Del Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Personlig hadde jeg heller ønsket meg gutt, men jeg tror det er hyggeligere for datteren min å få en søster. Når det blir stor aldersforskjell tror jeg det er høyere sjanse for nært forhold mellom søstre. Hadde jeg hatt gutt, hadde jeg ønsket meg gutt. Anonymkode: 571e9...c51 Jeg har 3 søstre, vi er alle født innen 6 år. Og ingen av oss har vært særlige venninner. Så det er ikke sikkert datteren din og eventuelt en ny datter blir gode veninner Anonymkode: c2a02...370 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå