Gå til innhold

Svigerforeldre omtaler vårt hus som om det er hans

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjæreste kjøpte hus sammen for 3 år siden. Vi eier like my hver, og har pusset opp sammen. Vi har fått endel hjelp av hans familie til diverse, da min familie bor langt unna. Dette setter jeg selvfølgelig veldig pris på. 

MEN, hver gang de er på besøk sier de ting som «sofaen DIN passet veldig bra der», «hva vil DU gjøre her da?» og «tenkte DU å sette inn nye vinduer her?» osv. Jeg kjenner jeg blir litt irritert, det er VÅRT hus, og VI skal ta slike avgjørelser sammen. De oppfører seg som om han eier huset og jeg bare er der. Han sier ingenting, bare svarer vanlig. Tror ikke han tenker over det. Noen ganger svarer jeg at VI tenker det og det.. men virker ikke som det går inn, og neste gang det det samme igjen. 

Når det er sakt så føler jeg egentlig at han tenker litt sånn selv også. Han bestemmer ofte små ting uten å høre med meg først, han bare tar avgjørelser og informerer meg etterpå. Noe er selvfølgelig greit, men jeg hadde aldri gjort sånn mot han.

En annen ting er at plutselig kommer det besøk innom uten at jeg vet om det. Både familie og venner av han kan komme og setter seg til i flere timer uten at jeg har fått noe form for forvarsel. 
Dette har jeg tatt opp og sier at jeg gjerne vil vite hvis det kommer folk innom. Jeg bor faktisk her jeg også og det er ikke alltid JEG ønsker besøk. Dette bryr han seg ikke noe om, og sier at folk er alltid velkommen. 
jeg har ikke venner som bor her og kan derfor ikke gjøre det samme tilbake. Dette er heller ikke naturlig for meg når man bor sammen med noen, da tar man hensyn og inkluderer den andre. Men der er vi tydeligvis helt forskjellige..  

Kjenner jeg begynner å bli ganske lei av dette nå, og vurderer faktisk å flytte fra han. Vet ikke om jeg kan eller vil ha det sånn fremover..! Hva tenker dere, er det jeg som overdriver eller har jeg et poeng? 

Anonymkode: e3f8f...e79

• Liker 2
  • Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes overhode ikke at du overdriver.

Hadde gitt samboer klar beskjed om at du skal ha info når folk stikker innom.

Også at han må påpeke overfor svigerforeldre at kanskje VI..  

Anonymkode: 977dc...2ff

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

MEN, hver gang de er på besøk sier de ting som «sofaen DIN passet veldig bra der», «hva vil DU gjøre her da?» og «tenkte DU å sette inn nye vinduer her?» osv. Jeg kjenner jeg blir litt irritert, det er VÅRT hus, og VI skal ta slike avgjørelser sammen. De oppfører seg som om han eier huset og jeg bare er der. Han sier ingenting, bare svarer vanlig. Tror ikke han tenker over det. Noen ganger svarer jeg at VI tenker det og det.. men virker ikke som det går inn, og neste gang det det samme igjen. 

Han er deres barn, mens du bare er sønnens kvinne. Det gir en slags mening at de vil prøve å prøve å gi ham en «upper hand» i forholdet deres. Hvis det gjøres på en veldig tydelig måte så kan det slå tilbake, men med 1000 små stikk så kan de prøve å sikre sitt eget kjøtt og blod.

Noen er ikke sånn, og de er hjertelige og rause med svigerbarn/foreldre.

Mine svigerforeldre er helt konsekvent på at alt vårt er hennes og alt hennes er hennes. Stedet hvor de bor er best, og barna mine korrigeres hvis de bruker dialektord fra mitt fødested.

Anonymkode: a0d6e...8cb

• Liker 1
Skrevet

Det er bare en måte å snakke på. Min svigermor lurer alltid på når jeg skal gjøre det eller det med huset. Men dersom hun gjør noe hos oss (vaker opp eller vasker klør) sier hun at hun hjelper min kone.

St folk kommer innom i tide og utide er helt vanlig mange steder.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Du overreagerer ikke. Men hadde aldri vært sammen med en fyr jeg ikke hadde pratet om sånne ting før man velger å kjøpe noe sammen, spesielt det med gjester. Noen bryr seg ikke, andre syntes det er grusomt. Jeg hater uanmeldt besøk, fordi jeg jobber med mennesker hver eneste dag jeg må "dulle med" som helsepersonell, så når jeg er hjemme i eget hjem har jeg stort behov for egentid, og om folk vil møtes får de avtale i god tid, - så det hadde vært grunn nok til å finne meg ny mann.

Anonymkode: 3e80e...ce4

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Han er deres barn, mens du bare er sønnens kvinne. Det gir en slags mening at de vil prøve å prøve å gi ham en «upper hand» i forholdet deres. Hvis det gjøres på en veldig tydelig måte så kan det slå tilbake, men med 1000 små stikk så kan de prøve å sikre sitt eget kjøtt og blod.

Mine svigerforeldre er helt konsekvent på at alt vårt er hennes og alt hennes er hennes. Stedet hvor de bor er best, og barna mine korrigeres hvis de bruker dialektord fra mitt fødested.

Og det finner du deg i?

Anonymkode: 26431...cb9

• Liker 2
Skrevet

Det gjorde mine tidligere svigerforeldre også. Sa akkurat samme som dine. «Setter posen med mat på trappa di, så fint du har gjort det med den fargen i stua, når skal vi komme til deg på søndag?» 

Det er faktisk ganske sårende når noen holder på sånt. Jeg korrigerte det alltid, men de endret seg aldri. Jeg fortalte også eksmannen at jeg reagerte på dette negativt. Men han mente jeg var smålig som hang meg opp i dette. Til og med lettere irritert dersom jeg korrigerte de selv. 

Ofte ba eksmannen de på besøk uten å inkludere meg og jeg fikk først vite det når jeg kom sliten hjem fra jobb og så bilen i oppkjørselen. Hadde kanskje ikke vært så galt om jeg kom hjem til middag klar. Men der satt de og ventet på at jeg skulle komme hjem og servere middag og underholde de. 

Jeg skjønner deg veldig godt, det er ganske ufint å invitere folk til felles hjem uten å inkludere partner. Jeg sier ikke at man alltid må spørre hverandre om lov. Men å informere mener jeg man kan forvente av hverandre. Og også respektere om den andre da er sliten og trekker seg tilbake. Det er faktisk den som har invitert som får stå for det sosiale. 

Det ble en stygg skilsmisse der det kom tydelig frem fra både hans foreldre og han selv hva de mente om mitt eierskap i huset. De sto på at dette var hans hus, hans ting og jeg burde være fornøyd med smulene. Selv om vi har felles barn mente de jeg skulle stå tomhendt tilbake.
Endte med advokater og nesten tvangssalg. 
Fikk jo selvfølgelig min del, men det bekrefter bare hva jeg hadde følt hele vårt ekteskap. At de mente alt var hans. 

Anonymkode: 08293...95e

• Liker 9
  • Hjerte 20
  • Nyttig 2
Skrevet

Tenkt deg gått om dette er mannen du vil leve med resten av livet eller få barn med. Han lytter ikke til deg, og feier bort dine ønsker også i eget hjem. Nå er det dere som bor sammen. Det betyr ikke at svigers aldri kan komme på besøk, men det og bare komme i tide og utide er heller ikke greit. Sånn er det bare holder ikke for meg, det og bli overkjørt av både samboer og hans familie, det vil aldri bli bedre så lenge han ikke ser problemet at du ikke vil ha dem rennende inn der hele tiden. 

Anonymkode: 8af70...54d

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gjorde mine tidligere svigerforeldre også. Sa akkurat samme som dine. «Setter posen med mat på trappa di, så fint du har gjort det med den fargen i stua, når skal vi komme til deg på søndag?» 

Det er faktisk ganske sårende når noen holder på sånt. Jeg korrigerte det alltid, men de endret seg aldri. Jeg fortalte også eksmannen at jeg reagerte på dette negativt. Men han mente jeg var smålig som hang meg opp i dette. Til og med lettere irritert dersom jeg korrigerte de selv. 

Ofte ba eksmannen de på besøk uten å inkludere meg og jeg fikk først vite det når jeg kom sliten hjem fra jobb og så bilen i oppkjørselen. Hadde kanskje ikke vært så galt om jeg kom hjem til middag klar. Men der satt de og ventet på at jeg skulle komme hjem og servere middag og underholde de. 

Jeg skjønner deg veldig godt, det er ganske ufint å invitere folk til felles hjem uten å inkludere partner. Jeg sier ikke at man alltid må spørre hverandre om lov. Men å informere mener jeg man kan forvente av hverandre. Og også respektere om den andre da er sliten og trekker seg tilbake. Det er faktisk den som har invitert som får stå for det sosiale. 

Det ble en stygg skilsmisse der det kom tydelig frem fra både hans foreldre og han selv hva de mente om mitt eierskap i huset. De sto på at dette var hans hus, hans ting og jeg burde være fornøyd med smulene. Selv om vi har felles barn mente de jeg skulle stå tomhendt tilbake.
Endte med advokater og nesten tvangssalg. 
Fikk jo selvfølgelig min del, men det bekrefter bare hva jeg hadde følt hele vårt ekteskap. At de mente alt var hans. 

Anonymkode: 08293...95e

Dette så håper jeg dere har samboerkontrakt, sånn her var x svigers også. Vi var gift da. Men dere eier hus og eiendelen sammen så viktig og ha papirene i orden. For jeg kan love deg om det ikke endrer seg så blir det brudd, vare snakk om tid og når du har fått nok. Vent med og få barn ihvertfall 

Anonymkode: 8af70...54d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

At folk stikker innom uanmeldt er helt vanlig i bygda der jeg vokste opp. Dersom samboeren din har fått forvarsel om at de kommer, er det hans ansvar å informere deg, samt servere gjestene. 

Min svigermor spør alltid MEG om alt som er med hus og barn. Jeg blir sprø av det. Jeg er ikke hjemmets slave, hun kan spørre sønnen sin. Etter 25 år innser jeg at hun aldri kommer til å endre seg. 

Anonymkode: d06e3...478

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Både familie og venner av han kan komme og setter seg til i flere timer uten at jeg har fått noe form for forvarsel. 

Jeg setter meg på rommet om dette skjer her i huset. 

MEN, hver gang de er på besøk sier de ting som «sofaen DIN passet veldig bra der», «hva vil DU gjøre her da?» og «tenkte DU å sette inn nye vinduer her?» osv. Jeg kjenner jeg blir litt irritert, det er VÅRT hus, og VI skal ta slike avgjørelser sammen.

Hadde svart og irettesatt dem, hver gang. Jeg lar meg ikke pelle på nesa. 

Anonymkode: 4079f...c94

• Liker 6
Skrevet

Utrivelige folk. 

• Liker 2
Skrevet

Hva med å snakke med samboeren din om dette?

Anonymkode: fe27c...288

Skrevet

Wow... det gikk akkurat opp for meg hva og hvorfor mine svigerforeldre har holdt på slik. 

Anonymkode: fa9ac...22c

• Liker 4
Skrevet

Mine foreldre er omvendt. 
De spør alltid mannen min om hans mening. De er så opptatt av å inkludere mannen at jeg til tider lurer på om de liker han mer enn meg

Anonymkode: 377b0...cd7

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

At folk stikker innom uanmeldt er helt vanlig i bygda der jeg vokste opp. Dersom samboeren din har fått forvarsel om at de kommer, er det hans ansvar å informere deg, samt servere gjestene. 

Min svigermor spør alltid MEG om alt som er med hus og barn. Jeg blir sprø av det. Jeg er ikke hjemmets slave, hun kan spørre sønnen sin. Etter 25 år innser jeg at hun aldri kommer til å endre seg. 

Anonymkode: d06e3...478

Minner om min svigermor. Hun mente at alt arbeid i huset var mitt ansvar, men at det er hans hus selv om vi eier og betaler 50/50.  Mente til og med at jeg måtte redusere stillingen min fra 100 til 60 % for å rekke å gjøre alt husarbeidet. Mannen min har heldigvis aldri vært enig.

Anonymkode: 4b3b4...f1d

• Liker 7
Skrevet

Dere er hverken gift eller har barn sammen? Du har hverken gitt et livslangt løfte, eller har små barn som får hele sin tilværelse snudd på hodet?

Da har det egentlig ikke noe å si og jeg eller noen andre ville trivdes med å ha det slik. Du trives ikke. Brudd er styrete og kjipt, men det går over.

Anonymkode: 16cd7...e91

• Liker 3
Skrevet

TS her. Er ikke gift eller har barn. Jeg har heller aldri vært interessert i å få barn og han sier han er enig i det. Så det blir bare oss to. Men utrolig irriterende og litt sårende at ingen har respekt for meg når det gjelder dette, når det er mitt hjem også. Tror ikke det er slik at svigers bare ikke tenker seg om heller.. og jeg kjenner de såpass godt at de hadde blitt fornærmet hvis jeg sa noe. Da hadde det vært MEG det hadde vært noe galt med, selv om jeg egentlig har rett.. Min samboer er tydeligvis mer opptatt av å skåne deres følelser/tenker mer på hva de tenker enn å ta hensyn til egen samboer. Syns det sier mye om han, og det gjør at jeg har mistet mye av de følelsene jeg har hatt for han dessverre.. 

• Liker 2
Skrevet

Hva med å snakke med samboeren din om dette?

Anonymkode: fe27c...288

Hva med å lese HI før du svarer? Nest siste paragraf hvis hele tråden er for mye.

Anonymkode: b5714...dd5

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde bedt ham å gjenta for sine foreldre, alt " hans" ting er deres sammen. Helt til de respekterer det. Når det gjelder folk som stikker innom, er det en selvfølge at han informerer deg, dersom han faktisk vet om det på forhånd da. 

Anonymkode: 85720...788

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...