AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #21 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ganske vanlig i dag med flere behandlingsrunder. Der en er i behandling på DPS, overføres tilbake til fastlege og henvises på nytt senere om det fortsatt er behov/man blir syk på nytt. De lange behandlingsløpene blir mer og mer sjeldne. Om alle skulle vært pasient på DPS fra de ble syke, til de ble helt friske - ville DPS druknet i pasienter. Anonymkode: 13a63...fa4 Ja det er vanlig,men om ts hadde hatt en diagnose hadde hen fått det i løpet av de rundene. Anonymkode: bc34a...147 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #22 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kvalifiseres du til en angstlidelse som er alvorlig nok, så får du hjelp hos DPS. TS gjør ikke det og har blitt sendt tilbake til fastlegen, førstelinje, 5 ganger. Anonymkode: 02020...1a1 Du leser tråden veldig rart. Det står svart på hvitt at TS har hatt angst og depresjon i årevis og har blitt behandlet av psykolog i 5 runder i disse årene. Jeg vet ikke hvorfor du snakker om at hun ikke kvalifiserer til behandling på DPS? Hun har allerede fått behandling - i 5 runder. Det får man jo ikke hvis man ikke har et visst alvor i tilstanden. Men dette blir bare flisespikking og tull som TS ikke har noen nytte av. Foreslår at du leser litt nøyere før du begynner å svare en annen gang. Anonymkode: bb0b0...1b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 19. november 2023 #23 Del Skrevet 19. november 2023 Gikk privat til en psykolog som hadde jobbet mye med autistiske personer. Fikk da min autismediagnose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #24 Del Skrevet 19. november 2023 Gjennom utredning og kartlegging behandlere har gjort. Anonymkode: c26be...4b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #25 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er så lei av å gå med angst og depresjon i årevis og bare få beskjed om at fastlegen skal løse problemene. Bør det ikke ringe en bjelle etterhvert når pasient kommer tilbake år etter år med samme problemer? Hvordan har dere fått diagnoser som ptsd, adhd, autisme, bipolar, osv? Føler det må være noe sånt men får aldri utredning så får ikke vite. Anonymkode: cb6d5...6b4 Hvis du har gått med angst og depresjon i årevis og kommer tilbake år etter år med samme problemer, kan du vurdere å spørre om utredning for personlighetsforstyrrelser, om ikke det har blitt gjort allerede. Anonymkode: 1fdee...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #26 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvis du har gått med angst og depresjon i årevis og kommer tilbake år etter år med samme problemer, kan du vurdere å spørre om utredning for personlighetsforstyrrelser, om ikke det har blitt gjort allerede. Anonymkode: 1fdee...fce Man har ikke 5 runder med behandling uten at det foretas utredninger. Anonymkode: bc34a...147 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #27 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja det er vanlig,men om ts hadde hatt en diagnose hadde hen fått det i løpet av de rundene. Anonymkode: bc34a...147 Det spørs helt hva ts har blitt spurt om og hva hun har presentert. Les «Kunsten å feike arabisk» av Lina Liman. Har hatt et lignende løp selv. Begynte hos psykolog allerede da jeg var 18 pga angst, selvskading, ocd, depresjon og you name it. Derifra har det vært innleggelser, flere behandlingsrunder, dps, aap, omskolering, nav og jeg vet ikke hvilken instans som ikke har prøvd å hjelpe meg. Konklusjon? Angst og depresjon. NEI, det MÅ være noe mer. Jeg leste en artikkel om sent diagnostiserte autistiske kvinner, tok AQ test og RAADS-R, scorte skyhøyt. Hadde aldri slått meg før at jeg kunne være autist. Presenterte funnene for fastlegen som endelig stilte de riktige spørsmålene i stedet for å se på symptomene. Ble henvist utredning og er nå diagnostisert med mild autisme i midten av 30-årene etter å ha slitt med psyken i 20 år. Så jo, det kan absolutt være en grunn for at ts sliter uten at fagfolk har funnet den. Du må lese deg opp på de ulike diagnosekriteriene selv, ts, og finne ut om du passer inn under noen av de mer kompliserte diagnosene. Om du gjør det, må du fortelle fastlegen nøyaktig hva som ligger til grunn for at du sliter og argumentere ut ifra diagnosekriteriene. Anonymkode: c7a89...48d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #28 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det spørs helt hva ts har blitt spurt om og hva hun har presentert. Les «Kunsten å feike arabisk» av Lina Liman. Har hatt et lignende løp selv. Begynte hos psykolog allerede da jeg var 18 pga angst, selvskading, ocd, depresjon og you name it. Derifra har det vært innleggelser, flere behandlingsrunder, dps, aap, omskolering, nav og jeg vet ikke hvilken instans som ikke har prøvd å hjelpe meg. Konklusjon? Angst og depresjon. NEI, det MÅ være noe mer. Jeg leste en artikkel om sent diagnostiserte autistiske kvinner, tok AQ test og RAADS-R, scorte skyhøyt. Hadde aldri slått meg før at jeg kunne være autist. Presenterte funnene for fastlegen som endelig stilte de riktige spørsmålene i stedet for å se på symptomene. Ble henvist utredning og er nå diagnostisert med mild autisme i midten av 30-årene etter å ha slitt med psyken i 20 år. Så jo, det kan absolutt være en grunn for at ts sliter uten at fagfolk har funnet den. Du må lese deg opp på de ulike diagnosekriteriene selv, ts, og finne ut om du passer inn under noen av de mer kompliserte diagnosene. Om du gjør det, må du fortelle fastlegen nøyaktig hva som ligger til grunn for at du sliter og argumentere ut ifra diagnosekriteriene. Anonymkode: c7a89...48d Systemet fungerer ikke sånn nei. Dps må utrede og gir tentative diagnoser. Óg har man vært i kontakt med de hele fem runder hadde de registrerte som Ts hadde symptomer som indikerte at hun hadde en av de diagnosene kunne ramset opp i fleng. Anonymkode: bc34a...147 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #29 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Systemet fungerer ikke sånn nei. Dps må utrede og gir tentative diagnoser. Óg har man vært i kontakt med de hele fem runder hadde de registrerte som Ts hadde symptomer som indikerte at hun hadde en av de diagnosene kunne ramset opp i fleng. Anonymkode: bc34a...147 *kunne =hun Anonymkode: bc34a...147 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #30 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Systemet fungerer ikke sånn nei. Dps må utrede og gir tentative diagnoser. Óg har man vært i kontakt med de hele fem runder hadde de registrerte som Ts hadde symptomer som indikerte at hun hadde en av de diagnosene kunne ramset opp i fleng. Anonymkode: bc34a...147 Okei. Da er jeg OG hun forfatteren av den boken sikkert helt unik da. Du kan jo ikke si at det ikke er sånn når det var nettopp det som skjedde i min erfaring? For meg var det sånn, og ja, ørten behandlingsrunder fant ikke ut av det. Hvorfor er det så utenkelig at helsevesenet har oversett noe hos ts? Anonymkode: c7a89...48d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #31 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Innstilling har mye å si. "Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det". DPS er for de med mest alvorlig psykisk sykdom. Angst er ingen diagnose. Du har tydeligvis ikke en dyp depresjon. Du har blitt utredet 5 ganger og har fått samme konklusjon; du skal ha behandling i førstelinje, altså fastlege. Ta hintet. Anonymkode: 02020...1a1 Jeg ble sendt ut av dps med generell angst, men på et senere tidspunkt viste det seg at det var snakk om shizotyplidelse. Men for å være ærlig tror jeg det egentlig er ocd, men når du er der til time så er det vanskelig å gi dem et reelt bilde, spesielt når du er som meg og på automatikk fremstår som at du har det bedre enn du har det. Hadde jeg ikke vært så åpen om tankene mine har de nok ikke satt denne diagnosen på meg. Så det er absolutt vanskelig, og det kan godt hende ts trenger hjelp også. Men syns det er litt rart at dps ikke er for angst uansett og er nok kun pga kapasitet, men hvem andre har ikke kapasitet til å hjelpe med angst som er en lang kronglete vei mot bedring? Fastlegen. Hadde aldri fallt meg inn at det er meningen de skal hjelpe med det. Anonymkode: f3354...525 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #32 Del Skrevet 20. november 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er så lei av å gå med angst og depresjon i årevis og bare få beskjed om at fastlegen skal løse problemene. Bør det ikke ringe en bjelle etterhvert når pasient kommer tilbake år etter år med samme problemer? Hvordan har dere fått diagnoser som ptsd, adhd, autisme, bipolar, osv? Føler det må være noe sånt men får aldri utredning så får ikke vite. Anonymkode: cb6d5...6b4 Jeg kjenner en som lot seg innlegge på psykiatrisk istedet for å måtte gå på legetimer hele tiden. Noe vedkommende gjorde i årevis. Vedkommende slet svært hardt. Kom aldri noen vei med livet sitt. Klarte ikke å fungere. Men fikk god hjelp til diagnosering og alt annet ved innleggelse. Du får ofte eget rom med toalett og dusj ved innleggelse. Det er bedre for en som sliter hardt å bli observert og å få en raskere stillt diagnose. Anonymkode: 251a9...909 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #33 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Okei. Da er jeg OG hun forfatteren av den boken sikkert helt unik da. Du kan jo ikke si at det ikke er sånn når det var nettopp det som skjedde i min erfaring? For meg var det sånn, og ja, ørten behandlingsrunder fant ikke ut av det. Hvorfor er det så utenkelig at helsevesenet har oversett noe hos ts? Anonymkode: c7a89...48d Har man traumer i bagasjen blir man utredet for ptsd. Har man høye topper og dype daler og andre symptomer knyttet til bipolar blir man utredet for det. ADHD og autisme er ikke psykiske lidelser og dette er ikke noe man blir standard utredet for på Dps med mindre dette står i en henvisning. Så at Ts gjennom fem runder ikke har tatt ansvar og delt med terapeuten hva hun strever med kan ikke terapauiten blames for. Og med det sagt når Ts skriver i hovedinnlegget at hun strever med depresjoner og angst så er det ingenting som får alarmbjellene til å ringe og hinte om at hun har noen av de diagnosene hun selv ramser opp. Anonymkode: bc34a...147 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå