Gå til innhold

Jobb i friperiodene som offshorearbeider (2/4 turnus)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har fagbrev som logistikkoperatør og jobber i fast 2/4 rotasjon offshore. Har vurdert en stund å få en ekstrajobb i friperiodene, hvor jeg gjerne tenker jeg kan jobbe vanlige 7,5t dager, 3-4 dager i uken. Noen fulle uker på 37,5 timer i uken, og ellers mer om det skulle dukke opp noe fra tid til annen er ikke noe problem, men vil helst ha litt ekstra fri hjemme da jeg er mye bortreist ellers i året.

Mye av grunnen til at jeg ønsker dette er at jeg er singel, og ikke har barn, samt. at alle vennene mine er på jobb på dagtid. Har ikke lyst å være sofasliter i 4 uker heller😛

Alt har jo blitt så dyrt også nå for tiden, og kunne gjerne hatt bruk for en ekstra jobb for å betale ned litt mer på lånet, og begynne å spare litt i aksjer/fond.

Kan nevne at jeg også har teknisk fagskole innen petroleumsproduksjon, og ser for meg at jobben vil være innen industri.

Så det egentlige spørsmålet her er:

- Er det noen her som har ekstrajobb i friperiodene som har lyst til å dele hva de tjener på denne jobben? Uansett hva det skulle være, og evt. hvor mye dere jobber :) 

- Tips til type jobber jeg kan søke? Har diverse sertifikater på kran, truck osv.

Føler de fleste jobbene på finn innenfor industrien er fulltidsjobber, så løsningen blir vell å sende inn noen åpne søknader, og da er det jo greit med noen innspill.

Dette ble mye lengre enn planlagt😂

Anonymkode: e4ec1...cc0

Skrevet

Mannen min jobber 2/4 rotasjon i olja, og driver eget AS på fritiden. 
Per nå så går han omtrent i null, men han er fortsatt i oppstartsfasen. Han jobber fullt i eget firma, hovedsakelig dagtid men også ofte kvelder og helger. Firmaet hans er (dessverre) ikke relatert til offshorejobben hans, men jeg vet at et par av kollegaene hans jobber for samme firma både på land og offshore. 
Går det ikke an å høre med arbeidsgiveren din hvilke muligheter du har i friperiodene dine? Eller bruk nettverket ditt. Det er garantert noen av kollegaene dine på riggen som vet om en plass de trenger folk🙂

Anonymkode: f1a63...936

• Liker 3
Skrevet

Jo, det var ikke dumt :)

Håper han lykkes med firmaet 😀

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Har du tenkt tanken å ta kortere oppdrag i vikarbyråer? Hvis du tar kontakt med forskjellige byråer og legger fram kunnskapene dine, kan jeg nesten garantere deg at du vil få tilbud. Det som er fordelen er at du kan styre det selv. Og er du flink til å forhandle er det gode utsikter til høy timelønn også.

Men du har kanskje lyst på noe fastere?

Skrevet

Så gjerne for meg noe fastere, men det er jo absolutt en god mulighet til å få teste ut litt forskjellig :) 

Jobbet en del i vikarbyråer før jeg fikk fast jobb offshore, og når vikarbyråets kontrakt gikk ut, ble jeg tilbudt fast jobb hos selskapet jeg var leid ut til. Det kan jo forhåpentligvis skje på land også :D 

Skrevet

Jeg jobber 4 uker på, 4 uker av - og i friperiodene er jeg assistent i helsevesen. Tjener 220 kr/timen der, også er det tilleggene i tillegg. Veldig greit med noen tusenlapper ekstra, og helsevenet er flott å jobbe i (med indre man er pyse og tenker at "der kan ikke jeg som mann jobbe")

Anonymkode: 4faa3...c8a

• Liker 1
Skrevet

Aha, så interessant. 

Har ikke noe relevant utdanning eller kurser relatert til helse, men hvordan er kravene til det?

Har kun erfaring fra industrien, men skader ikke å prøve noe nytt :) 

Skrevet

Hva med å starte et enk. å leie deg ut her og der på friperioden? 

Evt. kontakt firma som søker tilkallingshjelp og vikarer. Og fortelle at du ønsker en bi- jobb når du er på friperiode. Mange arbeidsgivere tilrettelegger for sånt så lenge du har en attraktiv kompetanse ol.

Anonymkode: 74c66...b41

• Liker 1
Skrevet

Har absolutt vært inne på tanken med enk., da man kan redusere kostnadene litt ved ulike avskrivninger på skatt osv., men har samtidig en liten frykt for å gjøre noe feil med papirarbeidet da det virker som det er mye å sette seg inn i. Skatteregler osv.

Mulig det bare er meg som overkompliserer det(?)🙈

Skrevet

Jobber 12/12 ukers rotasjon på sjøen.

Jeg planlegger å ta D5 sertifikat slik at jeg kan ta oppdrag som styrmann på sommeren. Skal også få sponset kjelesertifikat for å kunne være mannskap på dampdrevne veteranbåter. Det er enorm etterspørsel etter folk med den kompetansen.

Anonymkode: bbfc3...d15

• Liker 1
Skrevet

Kult :D

Glad i å være på sjøen, og lenge tenkt å prøve meg i redningstjenesten. Tenkte det kunne være nyttig og læringsrikt, men var faktisk kø for å jobbe som frivillig i redningstjenesten her jeg bor...

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kult :D

Glad i å være på sjøen, og lenge tenkt å prøve meg i redningstjenesten. Tenkte det kunne være nyttig og læringsrikt, men var faktisk kø for å jobbe som frivillig i redningstjenesten her jeg bor...

Selvfølgelig redningsselskapet jeg tenkte på ;) 

Men i denne dyre tiden så er det vell best å se etter lønnet arbeid... :( 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig redningsselskapet jeg tenkte på ;) 

Men i denne dyre tiden så er det vell best å se etter lønnet arbeid... :( 

Hos RS kan du ihvertfall se langt etter å få deg lønnet arbeid. Når du er frivillig er det beste du kan håpe på å få diverse førstehjelp- og sikkerhetskurs gratis. Du kan få D5 sertifikat dekket hvis du er veldig dedikert, men da må du binde deg til å være skipper for dem (fortsatt frivillig)

Anonymkode: bbfc3...d15

• Nyttig 1
Skrevet

Det jeg også har sett, men var likevel veldig aktuelt tidligere, men etter alle rentehevingene, og de prisene som er på mat, strøm og diesel, not so much :( 

Skrevet

Jeg hadde undersøkt muligheten for å jobbe overtid som det du andre er/gjør. Overtid offshore er veldig lukrativt, i tillegg sparer du penger på mat osv. Jeg jobbet nærmere 3/3 selv om jeg hadde 2/4-turnus og da tjente jeg veldig bra. 

Anonymkode: b17a2...b08

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig sant, men bedriften jeg jobber for gjør virkelig alt de kan for at vi ikke skal få overtid. Hvis f.eks. han som skal ta over for meg når jeg reiser hjem ikke dukker opp, går de heller en dag eller 2 med en mann for lite, frem til de får hastet noen ut fra et vikarbyrå enn å la meg jobbe overtid...

Eneste overtid vi får er ved kurs eller om vi er værfast på riggen...

Lov å spør hvilket selskap du jobbet for? :D 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er veldig sant, men bedriften jeg jobber for gjør virkelig alt de kan for at vi ikke skal få overtid. Hvis f.eks. han som skal ta over for meg når jeg reiser hjem ikke dukker opp, går de heller en dag eller 2 med en mann for lite, frem til de får hastet noen ut fra et vikarbyrå enn å la meg jobbe overtid...

Eneste overtid vi får er ved kurs eller om vi er værfast på riggen...

Lov å spør hvilket selskap du jobbet for? :D 

Jeg jobbet for Schlumberger i drilling-operasjoner. De trengte masse vikarer og jeg trengte jobbtreningen. Kjipt å høre at det ikke er gode muligheter for overtid i den stillingen du har. Men en deltidsjobb gir deg god erfaring og selskap med kolleger, så det er sikkert en god idé. Lykke til

Anonymkode: b17a2...b08

• Hjerte 1
Skrevet

Du bør sjekke arbeidsavtalen din om hvorvidt der er begrensninger for å jobbe på fritiden.  I noen stillinger offshore er det slik at man ikke kan det, men må være disponibel for hovedarbeidsgiver.  

• Liker 1
Skrevet (endret)
Amossa skrev (9 minutter siden):

Du bør sjekke arbeidsavtalen din om hvorvidt der er begrensninger for å jobbe på fritiden.  I noen stillinger offshore er det slik at man ikke kan det, men må være disponibel for hovedarbeidsgiver.  

Godt poeng, hadde det hos min tidligere arbeidsgiver, men har ikke det nå lenger :D 

Endret av Lars24
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...