Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 31 år som kan lite om hudpleie og generelt på ansiktet bare bruker sminkefjerner (L’Oréal) ansiktsrens (Dermalogica cleansing gel) og så fuktighetskrem (Dermalogica Active Moist). Jeg bruker iblant The Ordinary Retinol 1% in squalane og blander inn i fuktighetskremen, men er ikke så ofte jeg husker det. Nå ser jeg at jeg har fått en del linjer i pannen, og begynner å få antydning til sinnarynke (to streker på neseryggen midt mellom øyenbrynene). Dette vil jeg gjerne gjøre noe med.

Kan noen anbefale meg hva jeg burde legge til i rutinen min? Trenger sårt hjelp ❤️

Skrevet

De linjene du beskrive er vanlige mimikklinjer som kommer av muskelsammentrekninger, så det er ingen hudpleieprodukter som kan fjerne dem, men det er likevel mye du kan gjøre både for å forebygge at de blir dypere, og gjøre dem mindre tydelige.

"Sinnarynken" og kommer av av du rynker pannen, så her må du tenke etter. Myser du mye, eller er du anspent og stresset? Kan det være at du trenger briller eller linser? Er du flink til å bruke solbriller når du er ute i skarpt lys? Ved å være bevisst på disse tingene, kan du faktisk trene deg til å myse mindre. Det samme gjelder egentlig pannelinjene. Ansiktsmassasje kan hjelpe muskulaturen til å slappe av. Du kan også prøve silikonplaster. Jeg bruker selv Frownies, og ser tydelig at pannerynken er mindre i de periodene jeg bruker dem. Det er ikke noe hokus-pokus, de hindrer rett og slett at jeg rynker pannen i søvne. 

Det du "må" (bør) ha, er rens, fukt og solbeskyttelse. Litt avhengig av hvor du bor og hvor mye tid du tilbringer utendørs, er det tilstrekkelig med lav faktor nå, men solbeskyttelse er faktisk noe av det viktigste du gjør for huden din, da UV-stråling er en av de viktigste faktorene for utvikling av rynker i ansiktet og for tidlig hudaldring. UV-stråler trenger gjennom både skydekke og vinduer/bilruter, så i Norge kan/bør man i grunnen bruke solbeskyttelse fra mars til oktober. 

Man får ikke fjernet solkrem (og sminke) ordentlig med bare vann, så en god rens er også viktig. Og så til slutt fukt. Tilførsel av nok fukt er bl.a. viktig for at huden skal kunne opprettholde sin egen, naturlige beskyttelsesbarriere. En godt fuktet hud vil også framstå som glattere, friskere og med mer glød. Jevnlig eksfoliering vil også gi mer glød, da den hjelper huden å kvitte seg med overskudd av døde hudceller, som kan få huden til å se matt og livløs ut. Eksfoliering vil også hjelpe huden til å øke fuktbalansen, så lenge du ikke overdriver det.

Du skriver ikke noe om hvilken hudtype du har, men min erfaring er at den rensen fra Dermalogica er ganske uttørkende, med mindre du har fet hud. Om du har tendenser til tørr eller dehydrert hud, vil jeg foreslå at du prøver en fuktighetsgivende rens i stedet, alternativt dobbeltrens. 

Active Moist er en god krem, beregnet på kombinert til fet hud, så da har du kanskje en slik hudtype? Jeg har selv kombinert hud som lett blir dehydrert om vinteren, og opplevde at denne ikke ga nok fukt. Men om du synes den gir tilstrekkelig fukt, så skal du selvsagt fortsette å bruke den. Mange opplever økt behov for fukt om vinteren, og da kan man med fordel supplere med et fuktighetsgivende serum på dagtid og kanskje en ansiktsolje på kveldstid, evt. en "rikere" nattkrem. 

Så - retinol. For det første, så må retinol brukes jevnlig for at den skal gi resultater, det kan faktisk ta flere måneder før man ser effekt på fine linjer og rynker, selv om de fleste vil oppleve synlig forbedring i hudstrukturen etter noen ukers bruk. Det andre er at 1% er alt for høy styrke å begynne med! 1% høres ikke mye ut, men det er faktisk den sterkste konsentrasjonen som er lov å selge over disk. Du risikerer å overbehandle huden din om du starter med for høy konsentrasjon, og da kan du faktisk risikere å oppnå det motsatte av det du ønsker - en tørr, skadet hud med mer synlige rynker og linjer.

Det anbefales å starte med en konsentrasjon på 2-3%, tilvenne huden gradvis og så øke etterhvert som huden bygger opp toleranse. Bruk av retinol vil som regel gjøre at huden får behov for mer fukt, og retinol gjør også huden  mer solsensitiv, slik at det er ekstra viktig å bruke solbeskyttelse når man bruker retinol. Noen anbefaler faktisk at man tar en pause fra retinol om sommeren, spesielt dersom man skal oppholde seg mye utendørs i sterk sol.

Hvis du kan gi meg litt mer informasjon om hudtypen din og hvordan du liker de produktene du bruker pr i dag, så kommer jeg gjerne med forslag til produkter og rutine i den prisklassen du foretrekker :) 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for svært utfyllende svar! Ble en del klokere nå, og skal gå til innkjøp av Frownies! 😄 

Jeg skrev feil ser jeg på retinolen, den jeg har nå er 0.2 % in squalane, så det er forhåpentligvis ikke for sterkt? Kan den brukes blandet sammen med fuktighetskremen, eller skal den brukes på et annet punkt i rutinen? Og - kan man bruke den i hele fjeset?

Jeg er ikke sikker på hudtypen min, men er verken tørr eller fet tror jeg, ganske normal?

Skrevet

0,2 % er helt fint å starte med. Om huden din tåler det, er det bedre om du legger retinollserumet først, og så venter i 20-30 min før du legger fukt. Dette er fordi retinolen mister litt av effekten når du blander den med krem. Jeg vet ikke hvor ofte du har pleid å bruke retinol, men du kan forsøke 3 ganger i uka, ikke påfølgende kvelder, i en periode på 4-6 uker. Hvis det går bra og du ikke opplever hudirritasjon, kan du øke til 4 ganger pr uke osv. Jeg vil uansett anbefale en dag/ kveld i uka uten aktive ingredienser, der du bare bruker ekstra fukt og lar huden hvile.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...