Gå til innhold

Vennine spør hvor mye ting koster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne i en vennegjeng som jeg har lagt merke til altfor ofte spør meg hvor mye ting koster.

I en periode leide jeg en leilighet, og hun lurte på hvor mye jeg betalte i leie. 

Senere kjøpte jeg min første leilighet og delte nyheten med vennegjengen, og det første hun spurte rett etter var hvor mye den kostet. Ikke noe gratulerer en gang, hvor er leiligheten, eller annet. Men hvor mye jeg betalte for den?!

Og det samme når jeg solgte leiligheten… hvor mye fikk jeg solgt den til. 

Når jeg igjen kjøpte ny leilighet og hadde utsatt å dele denne informasjonen, men til slutt var nødt til dette i en jentekveld i går, kom igjen spørsmålet om hvor mye jeg betalte for den fra denne venninnen! Denne gangen kort tid etter en gratulasjon, men det tok kun kun 30 sekunder før hun var over på å spørre om pris.

En gang var vi hos besøk hos en venninne som nylig hadde kjøpt nytt stuebord fra et kjent merke. Da spurte hun naturlig også hvor mye dette bordet kostet.

Etter dette har jeg blitt veldig var og oppmerksom på henne og disse kostnadsspørsmålene. 

For meg, så føles det veldig ubehagelig å svare på slike spørsmål spesielt når det kommer fra samme person.

Det føles som hun hele tiden skal vurdere min økonomiske status eller sammenligne dette mot seg selv, ved å spørre hvor mye jeg kjøpte for ved boligkjøp, hvor mye utgifter jeg har ifbm. betaling av leie, osv.

Hva tenker dere når dere får spørsmål fra folk om hvor ting koster og hvor mye du betalte for dette? Spesielt når det da kommer fra samme person som hele tiden spør.

Plages dere av dette, og hva svarer dere når dere ikke vil oppgi pris?

Eller er dette bare en bagatellsak som jeg har hengt meg oppi?!

Anonymkode: 522ab...d7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville forberedt meg på å svare henne på andre måter enn å opplyse henne om pris.

Anonymkode: f7873...e17

• Liker 5
Skrevet

Uff. Jeg er en som kan spørre om sånt. Har vokst opp fattig og hadde dårlig råd mesteparten av 20-årene. Blir alltid så fascinert når jeg møter folk med annen økonomisk bakgrunn. Visste ikke engang at det var ansett som uhøflig å spørre. Kan noen av dere fra bedre kår forklare hvorfor det er noe man skal holde skjult?

Anonymkode: bf1f9...dfc

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke alle har finjustert sine sosiale antenner og får derfor litt dumme hangups. Ta henne på tomannshånd og forklar at du synes det er ubehagelig å bli spurt om pris på alt. (leilighet) Ikke si noe om at hun kommenterer andres ting, det får de reagere på. 

Anonymkode: 904ea...35a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Så spør igjen "hvorfor spør du?"

• Liker 4
Skrevet

Jeg kan fint spørre om slikt. Det er egentlig bare i mangel på noe bedre å si/spørre om, men så vil jeg gjerne vise litt interesse for noe som egentlig ikke interesserer meg. 

Anonymkode: 6004a...df8

• Liker 15
Skrevet

Det er vel helt naturlig å spørre om pris ved salg og kjøp av leilighet, i hvert fall i min omgangskrets.
Hvis du ikke vil svare, så kan du vel finne en måte å unngå å svare direkte på spørsmålet?

Anonymkode: 1a7bb...593

• Liker 8
Skrevet

Når hun spør, vær ærlig, men ikke nevn tall om du ikke vil.

"Så hva fikk du solgt leiligheten for?" "Den prisen jeg ønsket, det var en fin budrunde".

"Hvor mye kostet det bordet?" "En del, men det var verdt det for meg / Det var egentlig ganske rimelig, jeg synes det er så fint"

"Hvor mye kostet leiligheten?" "Den var ganske rimelig i forhold til de andre boligene i området, så jeg er glad jeg slo til / Den var relativt dyr, men absolutt verdt investeringen!"

Anonymkode: 5c71e...b9b

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Akkurat det med bolig synes jeg er helt greit å spørre om og snakke om priser på. Det er da ikke noe hemmelig eller ubehagelig ved det? Det får være måte på til hemmelighold? Hva er så privat med det, det er offentlige opplysninger uansett.

Det er litt annerledes å begynne og spørre folk om hva ting i hjemmene deres koster, som møbler, eiendeler, klær, smykker etc. Akkurat det er litt "fisking", føles det som. 

Anonymkode: 3e18d...71b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Uff. Jeg er en som kan spørre om sånt. Har vokst opp fattig og hadde dårlig råd mesteparten av 20-årene. Blir alltid så fascinert når jeg møter folk med annen økonomisk bakgrunn. Visste ikke engang at det var ansett som uhøflig å spørre. Kan noen av dere fra bedre kår forklare hvorfor det er noe man skal holde skjult?

Jeg er ikke ts, men jeg har vokst opp med at man ikke snakker om penger. Det er en privatsak. Selv spør jeg aldri noen om hva noe kostet. Hvis noen spør meg, svarer jeg feks «jeg var heldig og gjorde et godt kjøp» eller «litt mer enn jeg hadde sett for meg på forhånd, men satser på at det blir verdt det likevel.» 

Jeg svarer aldri med en sum.

Anonymkode: dfe59...d36

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke ts, men jeg har vokst opp med at man ikke snakker om penger. Det er en privatsak. Selv spør jeg aldri noen om hva noe kostet. Hvis noen spør meg, svarer jeg feks «jeg var heldig og gjorde et godt kjøp» eller «litt mer enn jeg hadde sett for meg på forhånd, men satser på at det blir verdt det likevel.» 

Jeg svarer aldri med en sum.

Og ja, det er helt klart uhøflig å spørre om sånt.

• Liker 3
Skrevet

Har en bekjent som alltid forteller hvor mye ting koster jeg, det er rart det. Ja og så kjøpte jeg denne lampen til 18500 og så hadde de denne sofaen og den betalte jeg 70000 for osv. Og så har du meg da som ikke er opptatt av dyre ting som spør hvorfor hun ikke heller gikk på Ikea. :D 

Uansett, hva man betaler i leie og hva man kjøper bolig for er jo normale ting å spør om for de fleste. Men vil du ikke prate om det så for du heller si at du ikke er interessert i å prate om økonomi, da spør hun nok ikke igjen. Er jo tydelig at hun er opptatt av økonomi siden hun spør, kanskje hun likte bordet og kunne tenkt seg det selv, eller kanskje hun ønsker å kjøpe bolig, kanskje kommer hun ikke på noe bedre å prate om? 

Skrevet

Svar: "Hvorfor spør du hva ting koster hele tiden? Har du en diagnose?"

Anonymkode: 6dfac...934

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor vi nordmenn er så redde for å snakke om økonomi, lønn, priser osv. Men jeg spør ikke om sånt selv, annet enn til venner jeg vet ikke bryr seg om at jeg spør. Hadde med andre ord ikke reagert hvis venner hadde spurt meg. Hadde vel reagert hvis noen jeg så vidt kjenner spurte hva jeg tjener, eller hva boligen vår kostet. Men venner, nei. 

Anonymkode: ef82d...b9e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

TS.

Takk for alle svar og tips så langt!

Til informasjon er vi på samme alder, samme utdanning og sikkert noenlunde samme fastlønn.

Vi har dog ulik bakgrunn, jeg oppvokst i familie med dårlig råd og lav økonomisk arv. 

Hun har selv kjøpt leilighet, men delte ingenting av informasjonen av pris til oss i vennegjengen. Og når det kommer til jobb, er hun den som også kan finne på å spørre hvor mye vi får i fastlønn.

Så hun er jo veldig privat på sin egen økonomi, men kan finne på å spørre og fiske etter informasjon fra andre…

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS.

Takk for alle svar og tips så langt!

Til informasjon er vi på samme alder, samme utdanning og sikkert noenlunde samme fastlønn.

Vi har dog ulik bakgrunn, jeg oppvokst i familie med dårlig råd og lav økonomisk arv. 

Hun har selv kjøpt leilighet, men delte ingenting av informasjonen av pris til oss i vennegjengen. Og når det kommer til jobb, er hun den som også kan finne på å spørre hvor mye vi får i fastlønn.

Så hun er jo veldig privat på sin egen økonomi, men kan finne på å spørre og fiske etter informasjon fra andre…

Og jeg er selv gjerne åpen om min økonomi. Problemet er at det ikke særlig frister med åpenhet mot en person som selv er privat men ønsker å spørre om andres økonomi!

Har absolutt ingen problem med å dele prisen, det har jeg gjort når andre spør. Synes utfordringen blir når disse menneskene som henger seg opp i andres pris og økonomi, selv er private og ikke åpner opp selv for andre. Da ønsker jeg selv å være privat ovenfor henne.

• Liker 2
Skrevet

Mens jeg er veldig opptatt av å snakke om hvor billig jeg får ting 😂🙈 Det var 70%! Kosta nesten ingenting, sykt mye for pengene! Osv. 

Eller, har slutta med det nå da. Er ikke helt sikker på hvorfor jeg gjorde det en gang, tror det handla om at jeg ikke ville at noen skulle tro at jeg trodde jeg var noe. 

Min svigermor er veldig opptatt av pris på ting. Ikke så opptatt av familierelasjoner da. 

Anonymkode: dd04f...ae4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor vi nordmenn er så redde for å snakke om økonomi, lønn, priser osv. Men jeg spør ikke om sånt selv, annet enn til venner jeg vet ikke bryr seg om at jeg spør. Hadde med andre ord ikke reagert hvis venner hadde spurt meg. Hadde vel reagert hvis noen jeg så vidt kjenner spurte hva jeg tjener, eller hva boligen vår kostet. Men venner, nei. 

Fordi mange slenger så mye ladede kommentarer for hvordan man velger å bruke penger at man helst vil slippe.  

Det ligger ofte noe mer bak spørsmål.. Ofte misunnelse og det kan man bare lese av ansiktsuttrykk. 

Anonymkode: 904ea...35a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For min del handler det om at jeg ikke skjønner hvorfor andre har noe med hvor mye jeg tjener, hvor mye jeg har i lån, hvor mye jeg betaler for eiendom. Hva skal de med den informasjonen, hva får de ut av det? Hvis det er for å sammenligne betingelser, er det jo bare å Google statistikk på lønn, renter etc.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har flere venner inkl meg selv som stadig spør om det, tenker nok ts legger for mye i det, en at noen bare er veldig opptatt av det. Sier jo ingenting om noen personlige økonomi eller ei. Bare lurer her, det gjør mine venner også. Alt trenger ikke handle om og granske noen eller væte misunnelig. Ser jo at ts deler ganske mye om kjøp/leie/salg så da er det også en del av pakka. Mulig alle andre venner rundt lurer men så kommer denne venninna alle i forkjøpet. 

Anonymkode: 4780d...bd6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...