Gå til innhold

Er det mitt ansvar å fjerne møblene på rommet til min brors barn, når min bror er død og jeg må rydde leiligheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror omkom i en ulykke for noen måneder siden og han var helgepappa til to skjønne tvillinggutter.

Siden jeg er nærmeste pårørende er det jeg som må tømme hans leilighet, og jeg har sagt til barnas mor og hennes nye ektemann at de må hente ut barnas ting fra soverommet.

Barna har en del møbler på soverommet som faren deres satte inn, og jeg lurer nå på om det er min jobb å fjerne disse møblene, eller om det er barnas mor og ektemannen sitt ansvar?

Anonymkode: 51929...b10

• Liker 1
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Møbler tilhører voksne.. Så jeg ville nok tenkt dette ikke er moren skal håndtere. 

Anonymkode: 7be95...dca

• Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet

Det må dere bli enige om. Ingen grunn til å være vrang og ri kjepphester

Vil de ha tingene/møblene, er det vel natulig at de henter det, hvis det er i fornuftig avstand og praktisk gjennomførbart.

Anonymkode: 70fef...5dd

• Liker 16
Skrevet

Det er ditt ansvar. Barnas møbler er jo din brors. Hvis de vil ha noe av dette, så er det rimelig at de henter. Men ellers er det en del av opprydningen du må ta

Anonymkode: 9ec78...525

• Liker 19
  • Nyttig 5
Skrevet

De tilhørte jo han, så skal du rydde i hans ting/dødsbo så inkluderer det jo barnas møbler. 

Men det kan jo være barna/barnas mor ønsker å ha med seg videre? 

Jeg tenker uansett at her kan man vel hjelpe hverandre litt, være greie med hverandre. Ikke krangle om hvem sitt ansvar ting er.

Barnesenger og -leker og sånt er vel ganske populært på Finn, selv om det er litt kjedelig jobb å legge det ut så kan du nok bli kvitt alt der ganske lett og få andre til å hente det.

Anonymkode: 17e74...084

• Liker 8
Skrevet

Så lenge du har tatt på deg ansvar for boet, så er dette ditt ansvar. 

Anonymkode: 3298f...2e6

• Liker 12
Skrevet

Har du ikke ett godt forhold til disse barna? For meg ville det vert naturlig å beholde rommene en stund og gitt barna mulighet til å komme på besøk noen ganger før jeg hadde ryddet ut alt.

• Liker 9
Skrevet

Barna er ikke interessert i møblene

Ts

• Nyttig 1
Skrevet

Går ikke hans bolig automatisk til barna? Dersom det ikke var leiebolig da..

• Liker 7
Skrevet
Duff skrev (1 minutt siden):

Har du ikke ett godt forhold til disse barna? For meg ville det vert naturlig å beholde rommene en stund og gitt barna mulighet til å komme på besøk noen ganger før jeg hadde ryddet ut alt.

Barnet har vært flere ganger og bestemt hva de ønsker å ta med seg videre av ting og tang, så det er kun møblene som står igjen

Ts

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde hørt med barna om det var noe de ville ha så hadde jeg prøvd å solgt det meste og satt det over på konto til barna,

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts

Ditt ansvar å tømme. Om du har informert og de ikke ønsker det så tømmes det som resten av boet. Selg eller gir bort/kast.

Anonymkode: 0a7c5...4b7

• Liker 20
  • Nyttig 2
Skrevet
Vera skrev (Akkurat nå):

Går ikke hans bolig automatisk til barna? Dersom det ikke var leiebolig da..

Leiebolig

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leiebolig

Ts

Ok,

Da hadde jeg spurt barna om det var noe de ville ha etter faren - og deretter fått inn en kontainer og kastet det jeg ville. 

Dersom det er snakk om små barn kan du ikke forvente hjelp..din brors eks har definitivt ingenting med ryddingen å gjøre.

Endret av Vera
  • Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barnet har vært flere ganger og bestemt hva de ønsker å ta med seg videre av ting og tang, så det er kun møblene som står igjen

Ts

Da er det ditt ansvar å ta deg av resten.

Anonymkode: 9b72f...e6c

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts

Men hvorfor er det du som tar deg av skiftet? Hans barn er arvingene etter loven,og det naturlige vil være at deres verge foretar skiftet.

• Liker 19
  • Nyttig 7
Skrevet

Barna er arvinger til alt i leiligheten, ikke bare det som er på deres rom. Er du oppnevnt som bobestyrer eller noe sånt? I såfall er det ditt ansvar å ta hånd om det praktiske, men det er vanlig å få kompensasjon for det.

Anonymkode: bcf43...a30

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts

Da er det du som må ta ansvar for møblene. Kan du be en bruktbutikk hente det? Feks NMS, Fretex, kenyahjelpen? Mange som kommer og henter. Evt selge/gis bort på Finn eller marketplace?

Anonymkode: f4ceb...6b9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...