Gå til innhold

Trening som behandling for psykisk helse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et sted at trening har bedre effekt enn antidepressiva. Er det noen her som trener hovedsakelig for å behandle angst og depresjon? Hvordan legger dere opp treningen for best effekt? Hvor mye og hvor hyppig? Kan du kjenne at treningen løfter stemningsleie, eventuelt hvor lenge varer virkningen? Kan man trene med fatigue? 

Anonymkode: 7aeab...8a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg trener ca 30 minutter 5-6 dager i uken til vanlig. Mer på vår, sommer og høst. Går i tillegg en liten tur i dagslys. 

Jeg tar bipolar lidelse og er derfor avhengig av medisiner. Trening alene er ikke nok. Men det hjelper absolutt på. Hverdagen er bedre når jeg klarer å trene. Så det prøver jeg veldig å få til.

Har akkurat begynt igjen etter lang tids rusmisbruk og opphold i rusbehandling. Da gikk jeg fra deprimert til nøytral uten å trene, men med trening blir det kanskje nøytral +. 

Endret av Purple_Pixiedust
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste et sted at trening har bedre effekt enn antidepressiva. Er det noen her som trener hovedsakelig for å behandle angst og depresjon? Hvordan legger dere opp treningen for best effekt? Hvor mye og hvor hyppig? Kan du kjenne at treningen løfter stemningsleie, eventuelt hvor lenge varer virkningen? Kan man trene med fatigue? 

Anonymkode: 7aeab...8a0

Jeg har kompleks ptsd og depresjon. Jeg trener 5 dager i uka, mellom en og tre timer hver gang. I tillegg går jeg tre turer med hunden hver dag. 

Treningen har effekt der og da og litt etterpå, men jeg må trene ofte og mye for å holde på det. 

Jeg har også fatigue (har flere fysiske sykdommer i tillegg), og forsøker å ta hensyn til formen. Jeg tar ofte små lurer når jeg kan, legger meg tidlig og varierer treningen (trener både yoga, pilates, styrketrening, stretching, spinning, jogging og dansing, så veldig varierende intensitet). 

Anonymkode: c84a4...73c

Skrevet (endret)

30 min 3 ganger i uken. Det tar tid før effekten av det slår inn, de sier vel at det tar 6-8 uker.

Endret av mereo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...