Gå til innhold

Spørsmål om Gaza og norske skolebarn

EasterBunny

Anbefalte innlegg

Amossa skrev (Akkurat nå):

I dag er 10-12 åringer meget gode i engelsk.  Det gjelder overalt i verden.  De bruker Internett, spill der, og der går alt på engelsk.  

I tillegg.  Om du har norsk familie, og vokser opp med annet språk i utlandet, så er det gjerne på engelsk man kommuniserer.  Gjetter at denne gutten snakker engelsk med faren sin i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amossa skrev (5 minutter siden):

I tillegg.  Om du har norsk familie, og vokser opp med annet språk i utlandet, så er det gjerne på engelsk man kommuniserer.  Gjetter at denne gutten snakker engelsk med faren sin i Norge :)

Om det var denne gutten (jeg tror det er samme) så er faren også fra Gaza:

Krigen mellom Israel og Hamas: Norsk familie i Gaza: - Ingen er trygge (tv2.no)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (På 20.11.2023 den 6.16):

Kjenner en familie som dro dit i forbindelse med høstferie for å besøke en døende bestefar. De kunne ikke vite at de ikke fikk utreise da ferien var over.  

Hilsen lærer.

Ansvarlige foreldre drar ikke med seg barn til områder UD anbefaler å ikke reise til selv om en bestefar en døende. 

tirben skrev (På 20.11.2023 den 6.36):

Fordi de har familie der. Om dine foreldre var syke, hadde du ikke da reist og besøkt dem?

Ikke i område UD anbefaler å ikke dra til, og spesielt ikke med barn på slep. Mine foreldre ville heller ikke ønsket at jeg utsatte barna for fare for deres skyld.

Tenketank skrev (42 minutter siden):

tillegg om du ikke har vært og sett familie på 10 år, så kan det jo være man tar seg en lengre tur denne ene gangen. Jeg synes ikke det er spesielt rart. Ville dere aldri gjort det selv om dere var i samme situasjon? Mange palestinere i media har sagt at det var ganske "rolig" der i forkant av det som skjedde 7 oktober.

Nei, jeg hadde ikke dratt med barn til et område UD anbefaler å ikke dra til, og hadde jeg vært barnløs og dratt dit selv hadde jeg virkelig ikke forventet at Norge skulle få meg ut igjen. Det er som å dra på ferie uten reiseforsikring og så forvente hjelp etterpå likevel.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (1 minutt siden):

Om det var denne gutten (jeg tror det er samme) så er faren også fra Gaza:

Krigen mellom Israel og Hamas: Norsk familie i Gaza: - Ingen er trygge (tv2.no)

Nei, det var en annen gutt.  Og ja, det kan godt være at far er fra Gaza opprinnelig, men jobber og bor i Norge.  Sånt vet man ikke.  Familiekonstellasjoner kan være så mye i dag.  

Mitt poeng er at vi må regne med at reglene er fulgt for hvem som nå ankommer Norge fra Gaza.  Det finnes mennesker med doble pass mange steder i verden,  Av ulike grunner.  De behøver ikke å ha vokst opp i Norge.  

Mange av de voksne som nå kommer til Norge har familie i Gaza.  Atter andre vil ikke til Norge, selv om de har norsk pass.  De vil bli for å hjelpe foreldre, søsken, barn.  Eller rett og slett for å bistå i den tragedien som palestinerne er i.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (12 minutter siden):

Ansvarlige foreldre drar ikke med seg barn til områder UD anbefaler å ikke reise til selv om en bestefar en døende. 

Ikke i område UD anbefaler å ikke dra til, og spesielt ikke med barn på slep. Mine foreldre ville heller ikke ønsket at jeg utsatte barna for fare for deres skyld.

Nei, jeg hadde ikke dratt med barn til et område UD anbefaler å ikke dra til, og hadde jeg vært barnløs og dratt dit selv hadde jeg virkelig ikke forventet at Norge skulle få meg ut igjen. Det er som å dra på ferie uten reiseforsikring og så forvente hjelp etterpå likevel.

UDs pressemelding med reiseråd om ikke å reise til Israel og Palestina ble sendt ut lørdag den 7.10.23.  Det skjedde som konsekvens av Hamas overraskende angrep på Israel samme kveld. 

Den norske høstferien var nettopp denne uken (uke 40).  De som dro på ferie til Palestina reiste fra fredag den 29.sept.  Skolen i Norge startet igjen mandag den 9.oktober. 

Hvordan kan du da påstå at foreldre var uansvarlige?  For øvrig betaler de som reiser hjem reisen sin selv.    

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Madame Butterfly said:

Greit nok, men har du fått med deg hvorfor de har gått inn i Gaza? 

•De skal eliminere Hamas sin militære kapasitet
•De skal frigjøre gisler

Hvorfor søker de dette? 
•Det med frigjøre gisler, sier seg selv. Det er spedbarn, det er 40 små barn, voksne, sivile, soldater, og eldre. 
•Det grusomme angrepet på Israel med infiltrering i folks hjem og raketter.
•Det ble skutt 10.000 raketter mot sivile mål i hele Israel den første måneden. Det er 200-300 om dagen.
•Noen raketter slipper gjennom, noen dreper, de skaper ødeleggelse, og samfunnet er stoppet opp.
•Hamas har truet med flere infiltreringsangrep. 
•Det er avverget helt og delvis flere infiltreringsangrep. Det har vært dødsfall og kritisk skadde, førde er stoppet.
•Det er nesten 1. mill som er interne flyktninger, pga ødelagte hjem, konstante rakettangrep, og risiko for infiltrering.

Rakettangrepene avtar i hyppighet jo mer rakett våpen IDF har destruert i Gaza. Krigen mot Israel pågår enda. Det var ikke et engangstilfelle den 7. oktober, som skal hevnes.

Det er en høyst reell og pågående trussel, som må stanses. 

Hva tenker du skjer om IDF legger ned sine våpen? Slutt på drap og lidelse? 

Til en som skrev om kilde på intervju så var det Dagsrevyen for 1-2 uker siden. Det stod ikke spesifikt at intervjuet var i Norge, og gikk ikke inn på lenken, så jeg skrev om et tilfelle på Gaza der naturlig nok ikke journalisten kunne norsk. Men, uansett, spiller det noen rolle om han snakker engelsk eller norsk? Han har norsk statsborgerskap for en grunn.

De punktene du beskriver kan jo overføres til palestinernes situasjon. Som jeg har skrevet i en annen dialog på KG:

Jeg tror mange har sympati med palestinerne da de har blitt fordrevet og neglisjert i så mange år. Det er Israel som har blokkade og bestemmer varer som går ut og inn av Gaza. De bestemmer hvor palestinerne kan gå, og de tar landområder fra palestinerne. Jeg kan forstå hvorfor det er stor misnøye med Israel fra deres hold. Når det er sagt har jeg stor medfølelse med sivile Israelere som ble drept og holdt som gisler fra 7 oktober. Det var brutalt og dypt tragisk. Jeg har ingenting i mot Israelsbefolkning og jøder og ser på de som likeverdige, på lik linje med alle andre mennesker.

Hva statene Israel og USA nå gjengjelder med er dog utrolig ødeleggende og de viser en stor og skjødesløs råskap. 2,3 millioner Palestinerne er fanget i et lite landområde på 365km2, mangler mat, vann, strøm, drivstoff, telekommunikasjon, bosted, medisiner, medisinsk utstyr, hygieneartikler, og sykehus som kan driftes forsvarlig da de bombes disse også. Folk blir lemlestet, liggende fast under ruiner og sprengt i filler over en lav sko, uten at noen med makt griper inn. Vanlige folk blir mer eller mindre passive tilskuere til det som utfolder seg.

En ting er jo om folk kunne flyktet og kommet seg unna områder som blir bombet, da har man jo et valg, men det har de ikke her. De er innelåst. Det er så utrolig barbarisk at jeg ikke har ord. Det er også veldig, veldig mange uskyldige barn som blir ofrene her. Om dere ønsker bilder av det som foregår, kan jeg sende dere navn på instagramkontoer fra journalister og leger som står i dette hver dag. Tenk deg hvor redd du selv hadde vært når du hører raketter nærme seg hver dag. Om det ikke er i dag, kan du være død i morgen. Om du blir skadet får du ikke tilstrekkelig hjelp heller, da du er en av tusenvis av mennesker som ligger blodig og strødd rundt på sykehusgulvene i kø for å bli sjekket, og medisinsk utstyr og leger er det óg manko på. Gislene som er i Palestina har det helt forferdelig de også, og blir muligens ikke skånet for det bomberegnet som Israel pumper ut. Vi får håpe det blir enighet mellom partene og at de trygt blir utlevert. Det triste er at våpenhvilen bare skal vare i 4 dager om det blir noe av, så et nytt helvete venter den palestinske befolkningen og gislene. Jeg bare undrer når nok er nok? 50K, 100K ..eller 2,3 millioner døde mennesker?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (47 minutter siden):

Nei, det var en annen gutt.  Og ja, det kan godt være at far er fra Gaza opprinnelig, men jobber og bor i Norge.  Sånt vet man ikke.  Familiekonstellasjoner kan være så mye i dag.  

Ok, da tok jeg feil, synes bare at han lignet. 

Uansett, det virket ikke som at han hadde vært i Norge tidligere og da antar jeg at han har gått på propaganda skole i Gaza. 

Tenketank skrev (8 minutter siden):

Til en som skrev om kilde på intervju så var det Dagsrevyen for 1-2 uker siden. Det stod ikke spesifikt at intervjuet var i Norge, og gikk ikke inn på lenken, så jeg skrev om et tilfelle på Gaza der naturlig nok ikke journalisten kunne norsk. Men, uansett, spiller det noen rolle om han snakker engelsk eller norsk? Han har norsk statsborgerskap for en grunn.

Jeg bare undrer når nok er nok? 50K, 100K ..eller 2,3 millioner døde mennesker?

Da snakker vi ikke om det samme, dette intervjuet var på NRK i dag.

Det er nok når Hamas er tatt ut og gislene er frie, det har Israel sagt flere ganger.

Du bør gå inn i hovedtråden og diskutere det du har skrevet om her:

Israel og Gazastripen - Side 151 - Krig og konflikter - Kvinneguiden Forum

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (22 minutter siden):

Ok, da tok jeg feil, synes bare at han lignet. 

Uansett, det virket ikke som at han hadde vært i Norge tidligere og da antar jeg at han har gått på propaganda skole i Gaza. 

Da snakker vi ikke om det samme, dette intervjuet var på NRK i dag.

Det er nok når Hamas er tatt ut og gislene er frie, det har Israel sagt flere ganger.

Du bør gå inn i hovedtråden og diskutere det du har skrevet om her:

Israel og Gazastripen - Side 151 - Krig og konflikter - Kvinneguiden Forum

"Propagandaskole i Gaza", skriver du.   Hva er en propagandaskole?  Fint om du klarte å holde debatten på et anstendig nivå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (21 minutter siden):

"Propagandaskole i Gaza", skriver du.   Hva er en propagandaskole?  Fint om du klarte å holde debatten på et anstendig nivå.  

Propaganda skole er bl.a. FN-skolene der de har undervist i jødehat, hvordan drepe jøder, utslette Israel osv. Dette er diskutert flere ganger i tråden, bare å bla tilbake og lese (kilder ligger også der).

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (4 minutter siden):

Propaganda skole er bl.a. FN-skolene der de har undervist i jødehat, hvordan drepe jøder, utslette Israel osv. Dette er diskutert flere ganger i tråden, bare å bla tilbake og lese (kilder ligger også der).

Så du tror seriøst at barn i Gaza blir lært opp til hvordan de kan drepe jøder og utslette Israel?  At de læres opp til å bli jødehatere?  

Dessverre tror jeg ikke at mennesker med dine holdninger er lydhøre for annet.  Legger likevel ut en lenke om utdanningssystemet i Palestina, fra Store Norske Leksikon:  

https://snl.no/Skole_og_utdanning_i_Palestina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (3 timer siden):

Så du tror seriøst at barn i Gaza blir lært opp til hvordan de kan drepe jøder og utslette Israel?  At de læres opp til å bli jødehatere?  

Dessverre tror jeg ikke at mennesker med dine holdninger er lydhøre for annet.  Legger likevel ut en lenke om utdanningssystemet i Palestina, fra Store Norske Leksikon:  

https://snl.no/Skole_og_utdanning_i_Palestina

Det er ikke jeg som "tror", det er flere uavhengige rapporter som sier det. Les tråden, dette er diskutert 2-3 ganger før.

Hva har mine holdninger med dette å gjøre? Mine holdninger påvirker ikke hva de norske barna på langtidsopphold kan ha blitt undervist i. 

Fikk overdose av personangrep i går, så fint om du leser det som har blitt diskutert og så kan vi ta det videre derfra.

Edit: Fikk tid til å sjekke linken din nå. Den gir en oversikt over inndelingen av skolesystemet og hvor stor andel som går der. Var ikke et ord om innhold, så den er irrelevant.

Endret av jordy
la til mer
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (2 timer siden):

UDs pressemelding med reiseråd om ikke å reise til Israel og Palestina ble sendt ut lørdag den 7.10.23.  Det skjedde som konsekvens av Hamas overraskende angrep på Israel samme kveld. 

Den norske høstferien var nettopp denne uken (uke 40).  De som dro på ferie til Palestina reiste fra fredag den 29.sept.  Skolen i Norge startet igjen mandag den 9.oktober. 

Hvordan kan du da påstå at foreldre var uansvarlige?  For øvrig betaler de som reiser hjem reisen sin selv.    

Reiserådene før 7.10.23 var klart tydelige på at UDI frarådet alle reiser til Palestina.

Sitat

REISERÅDET ER SIST OPPDATERT: 19.10.2022 - FORTSATT GYLDIG

Palestina - reiseråd

Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til eller opphold i Gaza.

Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til regionene (governorates) Nablus og Jenin på Vestbredden.

Endret av gjest431
La til sitat fra UDI, funnet via Wayback Machine.
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Tenketank said:

De punktene du beskriver kan jo overføres til palestinernes situasjon. Som jeg har skrevet i en annen dialog på KG:

Jeg tror mange har sympati med palestinerne da de har blitt fordrevet og neglisjert i så mange år. Det er Israel som har blokkade og bestemmer varer som går ut og inn av Gaza. De bestemmer hvor palestinerne kan gå, og de tar landområder fra palestinerne. Jeg kan forstå hvorfor det er stor misnøye med Israel fra deres hold. Når det er sagt har jeg stor medfølelse med sivile Israelere som ble drept og holdt som gisler fra 7 oktober. Det var brutalt og dypt tragisk. Jeg har ingenting i mot Israelsbefolkning og jøder og ser på de som likeverdige, på lik linje med alle andre mennesker.

Hva statene Israel og USA nå gjengjelder med er dog utrolig ødeleggende og de viser en stor og skjødesløs råskap. 2,3 millioner Palestinerne er fanget i et lite landområde på 365km2, mangler mat, vann, strøm, drivstoff, telekommunikasjon, bosted, medisiner, medisinsk utstyr, hygieneartikler, og sykehus som kan driftes forsvarlig da de bombes disse også. Folk blir lemlestet, liggende fast under ruiner og sprengt i filler over en lav sko, uten at noen med makt griper inn. Vanlige folk blir mer eller mindre passive tilskuere til det som utfolder seg.

En ting er jo om folk kunne flyktet og kommet seg unna områder som blir bombet, da har man jo et valg, men det har de ikke her. De er innelåst. Det er så utrolig barbarisk at jeg ikke har ord. Det er også veldig, veldig mange uskyldige barn som blir ofrene her. Om dere ønsker bilder av det som foregår, kan jeg sende dere navn på instagramkontoer fra journalister og leger som står i dette hver dag. Tenk deg hvor redd du selv hadde vært når du hører raketter nærme seg hver dag. Om det ikke er i dag, kan du være død i morgen. Om du blir skadet får du ikke tilstrekkelig hjelp heller, da du er en av tusenvis av mennesker som ligger blodig og strødd rundt på sykehusgulvene i kø for å bli sjekket, og medisinsk utstyr og leger er det óg manko på. Gislene som er i Palestina har det helt forferdelig de også, og blir muligens ikke skånet for det bomberegnet som Israel pumper ut. Vi får håpe det blir enighet mellom partene og at de trygt blir utlevert. Det triste er at våpenhvilen bare skal vare i 4 dager om det blir noe av, så et nytt helvete venter den palestinske befolkningen og gislene. Jeg bare undrer når nok er nok? 50K, 100K ..eller 2,3 millioner døde mennesker?

Først som en liten kommentar. UD satt lista for hva de skal yte for norske borgere i utlandet med Moland og French. Det var bra de tok til vett med å hjelpe de norske i Israel hjem til slutt. Det var svært dårlig optics når de etter ikke å ha villet hjelpe nordmenn i Israel, satt god service inn på de som var i Gaza. Så lenge det er snakk om norske borgere, så er de norske borgere, og de bør få god hjelp.

Så til resten…. Jeg er helt enig med deg, at det er vanvittig brutalt. Det er å forvente, det er krig. 
Det som er viktig å huske på her er at Hamas startet denne krigen med ekstrem brutalitet, Hamas fortsetter denne krigen. 
Det er feil å kalle Israel sin respons for gjengjeldelse, det kan gi et inntrykk av hevn. Det dreier seg om forsvar, av egne borgere. Det dreier seg om å stanse pågående angrep, og hindre fremtidige brutale angrep på egen befolkning. 

(Om en fremmed makt ville ta over Norge, og startet med å skyte tusenvis av missiler mot boligområder over hele landet, for så å sende tusenvis av soldater inn i norske byer, for å drepe så mange sivile som mulig, at de kom inn i mitt hjem, drepte min mann, og kidnappet mine barn, hadde jeg forventet at det norske militæret gjorde alt i sin makt for å redde ungene mine, og sikre at dette ikke skjedde igjen om et par uker, og et par måneder, og et par år) 

Målet med Hamas sitt angrepet er å ta over en legitim stat, og omsette seg selv som styrende på den statens territorium, og spre sin grusome ideologi.
Det spiller ingen rolle hvor fattige de er i Gaza, folket det har gjort en serie med elendige valg som har ledet til drnne elendigheten.

Det er Hamas som må legge ned våpen, det er Hamas som må overgi seg. Ikke Israel. 

Hva ser du for deg blir resultatet av en langvarig våpenhvile? Eller at den militære aksjonen avsluttes og IDF trekker seg ut? (Siden du synes det er synd at den bare varer i 4 dager?)

Hva er de reelle alternativene her? Hva innebærer faktisk en våpenhvile? Hva blir realiteten om Israel trekker seg tilbake? 

Det er veldig lett å si at ting er brutalt, for det er brutalt. Det er krig, og det er helt jævlig.

Jeg er forresten ikke overbevist om at det blir noe overlevering av gisler, og våpenhvile. Hamas aner visst ikke hvor gislene er, ser det ut som.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Madame Butterfly said:

(Om en fremmed makt ville ta over Norge, og startet med å skyte tusenvis av missiler mot boligområder over hele landet, for så å sende tusenvis av soldater inn i norske byer, for å drepe så mange sivile som mulig, at de kom inn i mitt hjem, drepte min mann, og kidnappet mine barn, hadde jeg forventet at det norske militæret gjorde alt i sin makt for å redde ungene mine, og sikre at dette ikke skjedde igjen om et par uker, og et par måneder, og et par år) 

Da hadde pipa fått en annen lyd....

Norge har hatt stort sett ingen islamiske angrep. Bortsett fra de 2 som ble drept på Pride i Oslo. Hvis (når?) det kommer i Norge, en del folk kommer til å skifte mening....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 22.11.2023 den 13.38):

Da hadde pipa fått en annen lyd....

Norge har hatt stort sett ingen islamiske angrep. Bortsett fra de 2 som ble drept på Pride i Oslo. Hvis (når?) det kommer i Norge, en del folk kommer til å skifte mening....

Dere vet at dette har vært situasjonen for palestinere siden 1948 eller?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...