Gå til innhold

Ny jobb, men ønsker å bli gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har siste året tenkt at jeg vil bytte jobb, mistrives så mye at det går ut over fritid og alt annet. Har omsider fått ny jobb, som jeg starter i midten av mars. 
Er veldig glad for dette jobbtilbudet, det er en jobb jeg tror jeg vil trives i og som jeg tror passer for meg, så jeg slipper å bare bytte jobb for å «få noe annet», jeg tror også at dette blir bra.

Men - jeg er 38, blir 39 neste år og ønsker veldig gjerne å bli gravid. (Vi har en treåring fra før). 
Så spørsmålet er - hvor lenge «burde» jeg vente med prøvingen? Noen som har blitt gravid raskt inn i en ny jobb? 
Jeg er klar over lovverket og at man kan gjøre som man vil, men lurer mer på hvordan reaksjoner har vært på de som har gjort det?

På grunn av min alder har jeg egentlig ikke lyst til å vente så lenge, hvis det i det hele tatt går. Men får også en klump i magen av å tenke på sure reaksjoner hvis jeg skulle fortelle ganske tidlig etter oppstart at jeg er gravid 😅

Anonymkode: 57e4c...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble gravid etter å ha jobbet i ny jobb i to måneder. Gikk så fint så :)

Anonymkode: 2b727...8f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter i ny jobb i mai, hadde innsett i juni😊 Sjefen vet ikke om IvF, men fikk vite tidlig (i uke 8 )om graviditeten og tok det 100% fint. Bare å kjøre på om du vil bli gravid mener jeg😊👍

Anonymkode: bd8d9...f10

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg starter i ny jobb i mai, hadde innsett i juni😊 Sjefen vet ikke om IvF, men fikk vite tidlig (i uke 8 )om graviditeten og tok det 100% fint. Bare å kjøre på om du vil bli gravid mener jeg😊👍

Anonymkode: bd8d9...f10

Gratulerer! Godt å høre at det ble tatt bra, er jo egentlig sånn det skal være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke ventet 5 minutter engang i din situasjon. Familie trumfer jobb i det lange løp! 

Anonymkode: 70cc9...ea4

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa opp jobb uten å ha ny mens jeg prøvde, ble gravid etter to mnd i ny jobb. Kjenner flere som har vært gravid når de startet i ny jobb, ingen som har hatt negative reaksjoner fra arbeidsgiver. Jobb ordner seg alltids og (ikke for å være ufin) du har ikke alderen på din side. Kjør på og lykke til 😊

Anonymkode: eee4d...ad6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.11.2023 den 15.21):

Jeg sa opp jobb uten å ha ny mens jeg prøvde, ble gravid etter to mnd i ny jobb. Kjenner flere som har vært gravid når de startet i ny jobb, ingen som har hatt negative reaksjoner fra arbeidsgiver. Jobb ordner seg alltids og (ikke for å være ufin) du har ikke alderen på din side. Kjør på og lykke til 😊

Anonymkode: eee4d...ad6

Det er litt godt å høre at ting ordner seg, vet ikke hvorfor jeg tenker så på reaksjoner fra andre. Nei det er helt sant, jeg kan ikke vente så lenge 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2023 den 14.49):

Hadde ikke ventet 5 minutter engang i din situasjon. Familie trumfer jobb i det lange løp! 

Anonymkode: 70cc9...ea4

Veldig sant! Jeg skal prøve å tenke sånn 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke la jobben bestemme når og om du vil ha flere barn. En jobb er bare en jobb. 

Anonymkode: 4a895...954

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du bør ikke la jobben bestemme når og om du vil ha flere barn. En jobb er bare en jobb. 

Anonymkode: 4a895...954

Dette!

Anonymkode: 22223...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk akkurat ny jobb. Er i perm nå og har ikke engang født. Så oppstart forskyves. 

Har inntrykk av at graviditet er veldig vanlig i arbeidslivet og det bør hvertfall ikke være kilde til dårlige relasjoner i jobbsammenheng.  

Anonymkode: 891bf...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står i den situasjon at jeg har vært på intervju og venter på runde 2 så tilbud mens jeg er gravid. Det skal jeg så klart opplyse om neste gang vi snakker sammen. Det synes jeg er litt ubehagelig. Men det å begynne i et ny jobb for så å bli gravid om så første måned hadde jeg ikke vært ukomfortabel med overhodet. Og hvis man tenker man skal klare å pine seg gjennom 6 mnd prøvetid (eller hva som er vanlig der du er) så hadde jeg ikke nølt 1 sekund. 

Anonymkode: 6886d...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 6 uker på vei da jeg startet i ny jobb. Var ikke gravid da jeg var i ansettelsesprosessen men var i prosess med IVF så da lå det i kortene at jeg kanskje ville bli gravid før oppstart i ny jobb. Jeg brydde meg ikke så mye. Arbeidsgivere må kunne håndtere en graviditet 😊

Anbefaler å prioritere familie over jobb.

Denne drømmejobben jeg startet i viste seg å være alt annet enn jeg trodde. Endte med å bytte igjen da jeg var i permisjon. Veldig glad for at jeg ikke satt familieplaner på vent pga den jobben 🙏🏻

Anonymkode: 6c5a1...105

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg står i den situasjon at jeg har vært på intervju og venter på runde 2 så tilbud mens jeg er gravid. Det skal jeg så klart opplyse om neste gang vi snakker sammen. Det synes jeg er litt ubehagelig. Men det å begynne i et ny jobb for så å bli gravid om så første måned hadde jeg ikke vært ukomfortabel med overhodet. Og hvis man tenker man skal klare å pine seg gjennom 6 mnd prøvetid (eller hva som er vanlig der du er) så hadde jeg ikke nølt 1 sekund. 

Lykke til med det, håper det får bra 😊 

Det er godt å høre. Det er 6 mnd prøvetid, vet jo aldri hvordan formen blir, men tenker at jeg skal klare å jobbe fullt lenge 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg var 6 uker på vei da jeg startet i ny jobb. Var ikke gravid da jeg var i ansettelsesprosessen men var i prosess med IVF så da lå det i kortene at jeg kanskje ville bli gravid før oppstart i ny jobb. Jeg brydde meg ikke så mye. Arbeidsgivere må kunne håndtere en graviditet 😊

Anbefaler å prioritere familie over jobb.

Denne drømmejobben jeg startet i viste seg å være alt annet enn jeg trodde. Endte med å bytte igjen da jeg var i permisjon. Veldig glad for at jeg ikke satt familieplaner på vent pga den jobben 🙏🏻

Når fortalte du da at du var gravid? Og hvordan ble det mottatt? 😊

Det er et godt poeng, jeg vet jo faktisk ikke hvordan det er jobbe på den nye jobben. Jeg tror det blir bra og har et godt inntrykk, men man kan ta feil. Og da er det jo dumt hvis jeg venter enda lenger, og jobber viser seg å ikke være så fantastisk likvel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når fortalte du da at du var gravid? Og hvordan ble det mottatt? 😊

Det er et godt poeng, jeg vet jo faktisk ikke hvordan det er jobbe på den nye jobben. Jeg tror det blir bra og har et godt inntrykk, men man kan ta feil. Og da er det jo dumt hvis jeg venter enda lenger, og jobber viser seg å ikke være så fantastisk likvel. 

Jeg tror jeg var 13 uker på vei. Jeg gruet meg til å si det og syns det var litt ubehagelig, men sjefen tok det fint. Tror de fleste arbeidsgivere takler en graviditet altså. Hvis ikke bør men kanskje revurdere arbeidsplassen? 😊

Da jeg fikk tilbud om nåværende jobb måtte oppstart forskyves 7 mnd fordi jeg var i permisjon. Det gikk også fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat dette er grunnen til at flere arbeidsgivere kvier seg for å ansette kvinner. Når de endelig har kommet inn i rollen så forsivnner dere ut i permisjon og arbeidsgiver må bruke masse ekstra penger å tid på ny rekrutering og oppløring av en vikar. Dette burde du helt klart opplyst om under intverjuet, og ikke holdt arbeidsgiver for narr!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (17 minutter siden):

Akkurat dette er grunnen til at flere arbeidsgivere kvier seg for å ansette kvinner. Når de endelig har kommet inn i rollen så forsivnner dere ut i permisjon og arbeidsgiver må bruke masse ekstra penger å tid på ny rekrutering og oppløring av en vikar. Dette burde du helt klart opplyst om under intverjuet, og ikke holdt arbeidsgiver for narr!

Hva skal ts opplyse sin nye arbeidsgiver om? At hun har sex med partneren sin? 😅 hjelpes meg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (22 minutter siden):

Hvordan har jeg holdt arbeidsgiver for narr? Jeg vet jo ikke om jeg blir gravid igjen engang. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg tror jeg var 13 uker på vei. Jeg gruet meg til å si det og syns det var litt ubehagelig, men sjefen tok det fint. Tror de fleste arbeidsgivere takler en graviditet altså. Hvis ikke bør men kanskje revurdere arbeidsplassen? 😊

Da jeg fikk tilbud om nåværende jobb måtte oppstart forskyves 7 mnd fordi jeg var i permisjon. Det gikk også fint. 

Det er bra å høre at de tok det fint. Ser for meg at jeg kommer til å synes det er ubehagelig også. Men det må bare gå.
Det er et godt poeng! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...