Gå til innhold

Har kriteriene for diagnose av PTSD blitt løsere i nyere tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke for å skape furore, men er basert på egne erfaringer. Opplever at folk har fått PTSD diagnoser for traumer de ikke ville fått PTSD diagnose for 20-30 år siden. 
Det samme gjelder meg selv; gikk igjennom en traumatisk hendelse for mange år siden hvor majoriteten av familien min døde på kort tid på en dramatisk måte. Enkelte av dødsfallene kom i media pga omstendighetene  (ikke krig).

Jeg gikk til psykolog i kjølevannet og fikk pga ekstreme mareritt og hemmende angst diagnosen «generell angstlidelse». Jeg nevnte PTSD for psykologen og ønsket behandling for traumer; men psykologen mente at det var kun krigsrammede, voldsutsatte som fikk PTSD. Mange år senere ble jeg trigget på nytt og fikk ekstrem angst etter sykehusinnleggelse hvor det var mildere fare for livet mitt; da mente psykologen at det var PTSD. Fikk inntrykk av derfor at diagnosen PTSD satt løsere å gi enn for 20-30 år siden. 

Anonymkode: a97a7...8e0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke for å skape furore, men er basert på egne erfaringer. Opplever at folk har fått PTSD diagnoser for traumer de ikke ville fått PTSD diagnose for 20-30 år siden. 
Det samme gjelder meg selv; gikk igjennom en traumatisk hendelse for mange år siden hvor majoriteten av familien min døde på kort tid på en dramatisk måte. Enkelte av dødsfallene kom i media pga omstendighetene  (ikke krig).

Jeg gikk til psykolog i kjølevannet og fikk pga ekstreme mareritt og hemmende angst diagnosen «generell angstlidelse». Jeg nevnte PTSD for psykologen og ønsket behandling for traumer; men psykologen mente at det var kun krigsrammede, voldsutsatte som fikk PTSD. Mange år senere ble jeg trigget på nytt og fikk ekstrem angst etter sykehusinnleggelse hvor det var mildere fare for livet mitt; da mente psykologen at det var PTSD. Fikk inntrykk av derfor at diagnosen PTSD satt løsere å gi enn for 20-30 år siden. 

Kan være fordi det var noe gjentatt. Ofte kommer jo diagnosen etter traumer som gjør at det er fare for eget liv. Var du også i fare ved den første hendelsen? 

Anonymkode: 4b102...cd4

• Liker 2
Skrevet

Diagnosen settes ikke løsere nå enn før. 

Kunnskapen om påvirkning av traumer hos mennesker har økt, og man anerkjenner flere traumer som nettopp traumer.

Anonymkode: a4008...361

• Liker 4
  • Nyttig 11
Skrevet

Diagnosen settes nå mer på bakgrunn av symptomene (flashbacks, unngåelse, drømmer osv), mens det tidligere var skarpere avgrensning da diagnosen kom inn i begrepsapparatet pga krigsskader.

I dag betraktes PTSD litt bredere, og vi har også K-PTSD som er av relasjonell karakter, feks traumer etter omsorgssvikt eller psykisk vold. Så ja, man kan si at innholdet i diagnosen har endret seg. Slik er det fordi diagnoser er noe vi mennesker kaller en gruppe symptomer eller tegn i lys av vår kultur og samtid, og denne endrer seg hele tiden. Vi er nok mange som jobber med dette som synes det er vel mye diagnosespråk i dagligtalen nå, og at enkelte lidelser og diagnoser har fått motepreg. Ikke nødvendigvis PTSD, men feks ADHD, angst og depresjon. 

Anonymkode: 86bca...df4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg nevnte PTSD for psykologen og ønsket behandling for traumer; men psykologen mente at det var kun krigsrammede, voldsutsatte som fikk PTSD. Mange år senere ble jeg trigget på nytt og fikk ekstrem angst etter sykehusinnleggelse hvor det var mildere fare for livet mitt; da mente psykologen at det var PTSD. Fikk inntrykk av derfor at diagnosen PTSD satt løsere å gi enn for 20-30 år siden. 

Dette er veldig feil. 

Anonymkode: bd517...02d

• Nyttig 5
Skrevet

Psykiatrien gir oftere tyngre diagnoser nå, enn for en tid tilbake ja. Man kan godt si at kriteriene er endret på godt og vondt.  Men det gjør det helt klart lettere å få diagnosen. Mye av grunnen tror jeg er fordi at man må ha diagnosen X for å få behandling. Det er mange som skulle hatt behandling, men som ikke får det grunnet plassmangel og da må behandlingen gå til de med tyngste diagnoser. 

Men det er bekymringsverdig om dette går ut over folk med de lettere lidelsene, som det er mange av, og som ikke får den hjelpen de faktisk trenger for diagnosen er ikke tung nok. 

Anonymkode: 47749...543

• Liker 1
Skrevet

Det er nok heller at vi har mer kunnskap om hva som gir traumer. Før hadde man en ide av at traumer kun kom fra de mest ekstreme påkjennelser. Idag vet vi at mennesker brister lenge før den terskelen.

Skrevet

Før det de som hadde krigstraumer som fikk PTSD diagnosen. Nå får du den om du har blitt mobbet litt på skolen.

Anonymkode: ef1f2...4e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Psykiatrien gir oftere tyngre diagnoser nå, enn for en tid tilbake ja. Man kan godt si at kriteriene er endret på godt og vondt.  Men det gjør det helt klart lettere å få diagnosen. Mye av grunnen tror jeg er fordi at man må ha diagnosen X for å få behandling. Det er mange som skulle hatt behandling, men som ikke får det grunnet plassmangel og da må behandlingen gå til de med tyngste diagnoser. 

Men det er bekymringsverdig om dette går ut over folk med de lettere lidelsene, som det er mange av, og som ikke får den hjelpen de faktisk trenger for diagnosen er ikke tung nok. 

Anonymkode: 47749...543

Helt ærlig følte jeg jo at jeg ikke fikk den hjelpen jeg trengte av denne psykologen. Jeg fortsatte å leve med hemmende angst og sterke mareritt (hvor jeg gjenopplevde traumene) i årene etter. Jeg utviklet også helseangst og unngår konsekvent alt av leger  og sykehus med mindre jeg er absolutt tvunget til det. Da enda et familiemedlem i kjølevannet av alle dødsfallene kom på sykehus endte jeg opp med å styrte ut av sykehuset og gjemme meg frem til faren var over- hvilket jeg mener er en typisk PTSD reaksjon. 

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg har googlet litt, og var overrasket over at diagnosen ikke kom før på 80-tallet, da jeg ser for meg at det burde vært åpenbart at traumer og syptomer i etterkant hadde en sammenheng for soldater som hadde kjempet i 2. verdenskrig og i vietnam for eksempel. Sånn jeg leser det har de ikke endret kriteriene som er listen med symptomer, men endret litt på at det ikke trenger å være en enkeltstående hendelse, men kan være noe som har opparbeidet seg over tid og i forbindelse med dette er ordlyden er litt endret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da enda et familiemedlem i kjølevannet av alle dødsfallene kom på sykehus endte jeg opp med å styrte ut av sykehuset og gjemme meg frem til faren var over- hvilket jeg mener er en typisk PTSD reaksjon. 

Interessant. Jeg ville ha tenkt at det var en normal reaksjon, ut i fra det som hadde hendt. 

Anonymkode: 0b552...dad

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Interessant. Jeg ville ha tenkt at det var en normal reaksjon, ut i fra det som hadde hendt. 

Ja, det er en normal reaksjon når man har hatt traumer som fører til ptsd. Det har du rett i

Skrevet (endret)

Det er mye mer enn de trodde som kan gi traumer. Så kunnskapen har nok vokst. Mobbing på skolen kan nok absolutt gi traumer, og det er et eksempel. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Refreng skrev (18 minutter siden):

Ja, det er en normal reaksjon når man har hatt traumer som fører til ptsd. Det har du rett i

Jeg tenker at det er en naturlig reaksjon, uansett. Altså at det ville være normalt å reagere på den måten selv om man ikke har ptsd. Jeg sier ikke dette for å betvile diagnosen til personen jeg svarte, bare så det er klart. 

• Liker 1
Skrevet
Refreng skrev (13 minutter siden):

Jeg tenkte ihvertfall i ettertid at det var en typisk flight or fight reaksjon. Jeg har gjort mye sprøtt tidligere for å unngå sykehus, som f.eks unngå å spise i to uker pga et kraftig gallesteinsanfall. Tanken var at hvis jeg unnlot å spise kunne jeg unngå flere anfall og sykehusinnleggelse. Da jeg likevel fikk gulsot og måtte legges inn innstilte jeg meg selv på at nå dør jeg, slik at jeg var forberedt på det verste. 
Det var ikke så alvorlig heldigvis, men et komplisert tilfelle av gallestein som var vanskelig å fjerne med høyere risiko for infeksjon. Jeg insisterte likevel på å bli sendt hjem hver kveld i permisjon frem til prosedyren med å fjerne steinen, tok kollektivt til sykehuset hver morgen i rushtrafikken- gul i hud og øyne,  og med veneflonen til instravenøst i armen. Til slutt insisterte sykehuset at jeg ble der ettersom blodsukkeret ble så lavt, da ba jeg dem sette glukose og så dro jeg hjem. Etter dette fikk jeg henvisning til DPS og ble diagnotisert med PTSD. Men dette er i nyere tid. 

Skrevet

Ja, diagnosen settes mye lettere nå enn før. Det er ikke bare bra. 

Anonymkode: bdedc...89b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

. Opplever at folk har fått PTSD diagnoser for traumer de ikke ville fått PTSD diagnose for 20-30 år siden.

Jeg håper det. Det blir stadig mer kunnskap om traumer og behandling. Bl.a at traumer ikke er selve hendelsen som skjer, men det som skjer på innsiden hos en person etter en hendelse. 

Skrevet
ESFP skrev (1 minutt siden):

Jeg håper det. Det blir stadig mer kunnskap om traumer og behandling. Bl.a at traumer ikke er selve hendelsen som skjer, men det som skjer på innsiden hos en person etter en hendelse. 

Jeg er enig i det. Jeg syntes det var veldig strengt og vondt å bli avvist for 20 år siden og følte jeg ikke fikk hjelpen jeg trengte.

• Hjerte 1
Skrevet

Diagnosen settes ikke løsere nå enn før. 

Kunnskapen om påvirkning av traumer hos mennesker har økt, og man anerkjenner flere traumer som nettopp traumer.

Anonymkode: a4008...361

Dette. Det psykologen din sa da var rådende tenkning for en del år siden. Nå vet vi bedre. 

Anonymkode: 4253f...f14

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Før det de som hadde krigstraumer som fikk PTSD diagnosen. Nå får du den om du har blitt mobbet litt på skolen.

Anonymkode: ef1f2...4e8

Du får den om du oppfyller kriteriene. Om traumene var krig eller mobbing spiller ingen rolle. 

Det er en normal reaksjon, men ikke om reaksjonen vedvarer over lang tid.

Anonymkode: 22b46...66e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...